Dzięki uprzejmości Sony Polska miałem szansę przez kilkadziesiąt minut fotografować Sony A9. Niestety nie mogę na razie publikować zdjęć, które zrobiłem, ale nic nie stoi na przeszkodzie żeby podzielić się pierwszymi wrażeniami z używania tego niezwykłego narzędzia.

 

Warunki w jakich przyszło nam fotografować nie były przesadnie wymagające dla aparatu, zwłaszcza w kontekście pracy autofokusu. Ustawiono trzy sceny – dwa ringi dla bokserów i kickbokserów, oraz scenkę na której prezentowali się gimnastycy. Ruch był bardzo przewidywany i niezbyt szybki, więc raczej nie stanowił wyzwania dla układy ustawiania ostrości. Bardzo dobre światło z silnych lamp HMI również ułatwiało zadanie postawione przed aparatem.

 

 

W tych warunkach A9 radził sobie rewelacyjnie. W zasadzie ostrość była ustawiona zawsze tam gdzie ustawiona była ramka autofokusu, czyli teoretycznie tam gdzie chciał fotograf. O ile autofokus nie miał trudnego zadania, o tyle szybkostrzelność aparatu można było w pełni wykorzystać i wypróbować. I muszę przyznać, że dla mnie, fotografa, który miał okazję dużo pracować z takimi karabinami jak Nikon D5 czy Canon 1DX Mark II praca z A9 była pewnym wyzwaniem. On jest za szybki! Lekki ruch palca i 20 klatek leci w sposób niezauważony. I tak dysponując jak widać większym doświadczeniem od kolegów z innych redakcji wiedziałem, że ogień należy prowadzić krótkimi seriami. Dlatego karta 32GB starczyła do końca potrójnej sesji, gdy tymczasem najbardziej szaleni fotografowie zatykali ją już przy pierwszym ringu. Jednak i dla mnie zbyt dużym wyzwaniem była cicha migawka. W wizjerze (swoją drogą obłędnym) brakowało jasnej informacji zwrotnej, że zostało zrobione zdjęcie. W lustrzance widać i słychać, że coś się dzieje, tu mamy tylko miganie ramki autofokusu i licznik klatek kręcący się chyba nawet szybciej niż cena w dystrybutorze paliwa gdy tankujemy samochód. Na całe szczęście dla tak zepsutych fotografów jak ja istnieje możliwość puszczenia dźwięku migawki z playbacku, co niezależnie jak śmiesznie to brzmi, naprawdę pomaga zorientować się jak szybko fotografujemy. Po 45 minutach i 32GB zdjęć nie mam złudzeń – to jest przyszłość fotografii sportowej i reporterskiej. Czy A9 jest już tym aparatem Sony który ma szansę realnie zagrozić Canonowi i Nikonowi pokażą precyzyjne testy w laboratorium, na które czekam z niecierpliwością!

 


Poniżej pełna informacja prasowa

Przełomowy aparat bezlusterkowy z pełnoklatkową matrycą zapewnia niezrównaną szybkość, uniwersalność i funkcjonalność

    Pierwszy na świecie[i] pełnoklatkowy przetwornik warstwowy „stacked CMOS” o rozdzielczości 24,2 megapiksela[ii]
    Zdjęcia seryjne bez efektu znikającego obrazu w wizjerze[iii]: do 20 kl./s[iv], maksymalnie 241 obrazów RAW[v] / 362 obrazy JPEG[vi]
    Ciche[vii] zdjęcia bez wibracji z czasem migawki od 1/32 000 s[viii]
    Umieszczony w płaszczyźnie ogniskowej, 693-polowy czujnik AF oparty na detekcji fazy wyliczający dane potrzebne do śledzenia AF/AE 60 razy na sekundę
    Rozbudowany zestaw profesjonalnych funkcji: port Ethernet do przesyłania plików, dwa gniazda na karty SD i wydłużony czas pracy akumulatora
    Wbudowany w korpus 5-osiowy system stabilizacji obrazu pozwalający wydłużyć czas otwarcia migawki o 5 stopni EV[ix]

Firma Sony ogłosiła nowy, rewolucyjny aparat cyfrowy α9 (ILCE-9).

Nowy α9 jest najbardziej zaawansowanym technologicznie i innowacyjnym aparatem, jaki powstał w całej historii firmy Sony. Jego możliwościom rejestracji i przetwarzania obrazu nie dorówna żaden inny aparat — bezlusterkowy, lustrzanka czy innego rodzaju.

Wielu imponujących możliwości nowego korpusu po prostu nie da się zapewnić w nowoczesnych lustrzankach cyfrowych. Za przykład może posłużyć tryb zdjęć seryjnych bez efektu znikającego obrazu w wizjerzeiii w tempie do 20 kl./siv, wyliczanie parametrów śledzenia AF/AE 60 razy na sekundę[x], minimalny czas otwarcia migawki 1/32 000 sekundyviii i wiele innych. Wszystkie te możliwości są zasługą pełnoklatkowego warstwowego przetwornika obrazu „stacked CMOS” Exmor RS™ — pierwszego tego rodzaju na świecie. Umożliwia on przetwarzanie danych nawet 20 razy szybciej niż poprzednie bezlusterkowe korpusy Sony z pełnoklatkową matrycą[xi]. Ta unikatowa matryca współpracuje z nowym, zmodernizowanym procesorem obrazu BIONZ X oraz układem o dużej skali integracji „Front-end LSI”, kompleksowo optymalizującym wydajność.

Należąca do największych w branży szybkość i innowacyjny tryb cichych zdjęćvii idą w parze z systemem ostrości opartym na 693 polach AF z detekcją fazy. Pokrywają one około 93% klatki, dzięki czemu niezawodnie utrwalane i śledzone są nawet najszybciej poruszające się obiekty.

Nowy korpus α9 jest także wyposażony w niewywołującą wibracji, w pełni elektroniczną, idealnie cichą migawkę niwelującą zniekształceniavii. Brak jakichkolwiek odgłosów jej pracy i przemieszczania lustra stanowi ogromną zaletę w każdych warunkach fotografowania, w których wymagane jest ciche działanie. Dla zapewnienia maksymalnej funkcjonalności i niezawodności aparat jest zasilany z nowego akumulatora typu Z, o pojemności 2,2 raza niż akumulatorów typu W. Użytkownik ma również do dyspozycji dwa gniazda na karty SD, z których jedno obsługuje karty klasy UHS-II. Dostępny jest również port sieci przewodowej Ethernet oraz cały szereg nowych ustawień, elementów sterujących i funkcji personalizacji — bardzo istotnych dla intensywnie korzystającego ze sprzętu profesjonalisty.

Nowy standard szybkości i dokładności ustawiania ostrości

Rekordowa szybkość nowego aparatu α9 to w pierwszym rzędzie rezultat połączenia nowego, 24,2-megapikselowegoii warstwowego przetwornika obrazu „stacked CMOS” Exmor RS z nowym procesorem BIONZ X i układem Front-end LSI.

Niezwykła wydajność tych podzespołów przyspiesza pomiar parametrów AF/AE i zmniejsza opóźnienie obrazu w wizjerze elektronicznym. Procesor i kompleksowy układ Front-end LSI umożliwiają ponadto powiększenie bufora na zdjęcia seryjne, dzięki czemu fotografując w zawrotnym tempie 20 kl./siv przy nieprzerwanym działaniu systemów AF/AE, można utrwalić maksymalnie 362 obrazy w formacie JPEGvi lub 241 w formacie RAWv.

Innowacyjny system AF aparatu jeszcze dokładniej śledzi skomplikowane i nieprzewidywalne ruchy obiektu. Umożliwia ponadto wyznaczanie danych potrzebnych do śledzenia AF/AE nawet 60 razy na sekundęx, niezależnie od stanu migawki i rejestracji klatki. Co więcej, wyzwolenie migawki w chwili wykonywania zdjęcia ani na moment nie powoduje zaniku obrazu[xii] w wizjerze elektronicznym, dzięki czemu przez cały czas dostępny jest podgląd na żywo fotografowanej sceny. Funkcja ta łączy zalety wizjera elektronicznego z ciągłością obserwacji której nie zapewni nawet najlepszy wizjer optyczny. Działa ona we wszystkich trybach fotografowania[xiii], również podczas zdjęć seryjnych z szybkością 20 kl./siv.

Dzięki 693 umieszczonym w płaszczyźnie ogniskowej polom AF z detekcją fazy, pokrywającym około 93% klatki, aparat zapewnia większą dokładność i niezawodność ustawiania ostrości na sceny, które mogłyby sprawić kłopot innym systemom. System Fast Hybrid AF — oparty na połączeniu szybkości pól AF z detekcją fazy i ich fantastycznej zdolności śledzenia ostrości z precyzją pól AF wykrywających kontrast — jest około 25% szybszy niż w aparacie α7R II, dzięki czemu umożliwia utrwalenie wszystkich obiektów w szybkim ruchu.

Profesjonalne możliwości kompaktowego korpusu

Nowy pełnoklatkowy aparat Sony zawiera szereg udoskonaleń, które składają się na prawdziwie profesjonalny standard obsługi.

Nowością w korpusie α9 jest jasny wizjer elektroniczny OLED Tru-Finder, którego wysoka rozdzielczość (Quad-VGA / około 3,686 mln punktów) umożliwia wyjątkowo dokładne i wierne ukazywanie szczegółów. Ma on najwyższą rozdzielczość ze wszystkich wizjerów w aparatach Sony α, a jego konstrukcja optyczna z dwustronną soczewką asferyczną pozwala uzyskać powiększenie 0,78x oraz nadzwyczajną ostrość aż po same rogi kadru. Wizjer ten zaopatrzony jest także w powłokę ZEISS® T*, która radykalnie zmniejsza poziom refleksów. Zawierająca fluor powłoka zewnętrznej soczewki przeciwdziała z kolei osadzaniu się zanieczyszczeń.

Obraz w nowym wizjerze ma dwukrotnie większą luminancję niż w wizjerze XGA OLED Tru-Finder aparatu α7R II, a uzyskiwany poziom jasności jest niemal taki sam jak rzeczywistej sceny. Zapewnia to fotografującemu możliwie najbardziej komfortową pracę. Aparat pozwala nawet na wybór szybkości odświeżania obrazu w wizjerze Tru-Finder: może ona wynosić 60 lub 120 kl./sxiii. Ta druga wartość idealnie sprawdza się podczas zdjęć szybkich akcji.

Aparat α9 wyposażony został w innowacyjny, 5-osiowy system stabilizacji obrazu. Umożliwia on wydłużenie czasu migawki o 5stopni EViv i wykorzystanie pełnego potencjału nowej matrycy nawet w trudnym oświetleniu. Efekt kompensacji można w bardzo prosty sposób zweryfikować w wizjerze lub na ekranie LCD: wystarczy wcisnąć do połowy spust migawki. Pozwala to dokładnie sprawdzać i stale kontrolować kompozycję ujęcia i jego ostrość.

Użytkownik korpusu α9 może również skorzystać z portu sieci przewodowej Ethernet, pozwalającego szybko i wygodnie przesyłać fotografie na wskazany serwer FTP. Funkcja ta bardzo przydaje się w takich zastosowaniach, jak fotografia studyjna, obsługa reporterska ważnych wydarzeń i imprez sportowych itp. Z myślą o bezpośrednim podłączaniu przewodów synchronizacji i zewnętrznych lamp błyskowych korpus wyposażony jest także w dedykowane złącze do synchronizacji.

Nowe funkcje przyspieszające działanie

Nowy aparat Sony α9 ma wiele nowych i zmodernizowanych funkcji, które ułatwiają i przyspieszają nastawianie ostrości w różnych sytuacjach. Wielofunkcyjny wybierak funkcyjny z tyłu aparatu pozwala łatwo przenosić ostrość w kadrze w trybach ustawiania ostrości „strefa”, „punktowy z wyborem czujnika” i „rozszerzany punktowy z wyborem czujnika” — wystarczy naciskać górną, dolną, lewą lub prawą część wybieraka. Nowy model umożliwia ponadto dotykowe nastawianie ostrości z użyciem tylnego ekranu LCD. Funkcja ta pozwala w prosty sposób ustawić lub przenieść ostrość na wybrane miejsce bądź obiekt.

Nowością w aparatach Sony z mocowaniem typu E są niezależne pokrętła trybu wykonywania zdjęć i trybu nastawiania ostrości oraz przycisk „AF ON” służący do bezpośredniego włączania systemu AF podczas wykonywania zdjęć albo nagrywania filmu.

Wśród pozostałych nowych możliwości na uwagę zasługuje „Rejestracja pola AF” — funkcja pozwalająca umieszczać w pamięci często używane strefy wyznaczania ostrości, a następnie przywracać je przez naciśnięcie przycisku z przypisaną odpowiednią funkcją. Do przycisku funkcji użytkownika można również przypisać określone ustawienia (ekspozycję, czas otwarcia migawki, tryb zapisu itp.), aby w razie potrzeby błyskawicznie je wybrać. Użytkownik może zapisać w pamięci punkt ostrości użyty uprzednio w układzie pionowym i poziomym, a następnie automatycznie wybrać go po zmianie orientacji aparatu.

Jeszcze większy poziom personalizacji zapewnia funkcja „Moje menu”: pozwala ona użytkownikowi samodzielnie stworzyć menu zawierające do 30 elementów, które w razie potrzeby będzie można błyskawicznie wybrać.

Dwukrotnie wydajniejszy akumulator, dwukrotnie większa pamięć

Źródłem energii w innowacyjnym aparacie α9 jest nowy akumulator Sony NP-FZ100. Ma on 2,2-krotnie większą pojemność niż akumulatory zasilające poprzednie pełnoklatkowe modele Sony serii, co przekłada się na znacznie dłuższy czas pracy.

Uwzględniając liczne opinie klientów, konstruktorzy nowego modelu wyposażyli go w dwa niezależne gniazda na karty pamięci, w tym jedno na nośniki UHS-II. Taka konfiguracja pozwala równolegle zapisywać te same dane na obie karty; użytkownik może również zdecydować się na rozdzielenie plików RAW i JPEG lub fotografii i filmów. Zapis filmów również może się odbywać na obu kartach równocześnie — na przykład w celu stworzenia kopii zapasowej lub bardziej efektywnego zarządzania danymi.

Duża czułość i szeroki zakres dynamiki

Unikatowa konstrukcja przetwornika obrazu modelu α9 stanowi szczytowe osiągnięcie technologii Sony. 24,2-megapikselowyii, pełnoklatkowy warstwowy przetwornik obrazu „stacked CMOS” jest wykonany w technologii BSI, umożliwiającej przechwycenie maksymalnej ilości światła i uzyskanie imponującego, wiernego obrazu. Przetwornik ten cechuje się również szerokim zakresem czułości ISO: od 100 do 51 200, rozszerzanym w razie potrzeby do 50–204 800[xiv]. Zapewnia to optymalną jakość obrazu i minimalny poziom szumów przy wszystkich ustawieniach.

Duże znaczenie dla jakości obrazu ma udoskonalony procesor BIONZ X. Przyczynia się on do zmniejszenia ilości szumów w górnym zakresie czułości. Ogranicza również konieczność obniżania czułości ISO w sytuacjach, w których wymagana jest najwyższa jakość obrazu.

Nowy aparat α9 obsługuje także 14-bitowy format RAW bez kompresji. Pozwala tym samym maksymalnie wykorzystać szeroki zakres dynamiczny matrycy.

Nagrywanie filmów 4K

Korpus α9 to również kamera wideo o bardzo dużych możliwościach. Urządzenie pozwala nagrywać obraz 4K (3840 x 2160p) przy wykorzystaniu pełnej szerokości pełnoklatkowego przetwornika[xv]. Podczas filmowania w tym formacie aparat odczytuje wszystkie piksele bez łączenia ich w grupy, a gromadzone w ten sposób dane 6K są następnie przekształcane na materiał 4K o wyjątkowej szczegółowości i głębi. Możliwe jest także nagrywanie w popularnym formacie Super 35mm.

Dodatkowo możliwe jest nagrywanie obrazu Full HD w tempie 120 kl./s przy przepływności do 100 Mb/s i ze śledzeniem ostrości. Takie nagranie można sprawdzać i montować w cztero- lub pięciokrotnie zwolnionym tempie, w rozdzielczości Full HD.[xvi]

Nowe akcesoria

Firma Sony wprowadziła też do oferty szereg nowych akcesoriów uzupełniających korpus α9. Należą do nich:

— Akumulator NP-FZ100: wydajny akumulator, około 2,2-krotnie bardziej pojemny niż. Zgodność z technologią InfoLITHIUM® daje możliwość podglądu stanu akumulatora na ekranie LCD, zarówno w postaci wskaźnika procentowego, jak i pięciopoziomowej ikony.

— Uchwyt do zdjęć w układzie pionowym VG-C3EM: ma takie samo działanie, sposób obsługi i wygląd jak sam aparat α9. Dwukrotnie wydłuża czas pracy bez ładowania i umożliwia ładowanie akumulatora przez łącze USB za pośrednictwem korpusu aparatu.

— Zestaw zasilacza akumulatorowego NPA-MQZ1K: zewnętrzny zasilacz, w którym źródłem energii są cztery akumulatory z serii Z. Urządzenie może też pełnić funkcję szybkiej ładowarki i jest dostarczane w komplecie z dwoma akumulatorami NP-FZ100.

— Przedłużacz uchwytu GP-X1EM: umożliwia pewniejsze trzymanie aparatu. Utrzymany jest w stylistyce korpusu α9.

— Muszla oczna FDA-EP18: muszla oczna z mechanizmem mocującym

— Ładowarka BC-QZ1: ładowarka z funkcją szybkiego ładowania. Umożliwia naładowanie jednego akumulatora z nowej serii Z w ciągu około 2,5 godziny.

— Szklany ochraniacz ekranu PCK-LG1: ochraniacz ekranu z twardego, odpornego na uderzenia szkła. Jest pokryty powłoką zapobiegającą powstawaniu plam i odcisków palców. Umożliwia użycie funkcji dotykowych i odchylanie wyświetlacza LCD.

Dostępność

Aparat z wymiennymi obiektywami α9 będzie do nabycia w Europie od czerwca.

Zdjęcia wykonane nowym aparatem α9 i różnorodne materiały poświęcone temu oraz innym produktom Sony α można też znaleźć w serwisie http://www.alphauniverse.com, stworzonym w celu kształcenia i inspirowania wszystkich fanów i użytkowników marki Sony α. Nowe materiały będą także zamieszczane bezpośrednio w Galerii zdjęć Sony i kanale „Aparaty” Sony w serwisie YouTube.

[i] Stan na 19 kwietnia 2017 r.

[ii] Rozdzielczość efektywna, w przybliżeniu

[iii] W trybie migawki elektronicznej. Przy otworze przysłony mniejszym niż F11 (wartości F większej niż 11) nie działa śledzenie ostrości obiektu i wykorzystywane są pola wybrane dla pierwszej klatki. Przy dłuższych czasach otwarcia migawki zmiany obrazu będą wolniejsze.

[iv] Tryb zdjęć seryjnych „Hi”. Maksymalna liczba klatek na sekundę zależy od trybu zdjęć i używanego obiektywu. Informacji o zgodności obiektywów należy szukać na stronach pomocy technicznej firmy Sony.

[v] Tryb zdjęć seryjnych „Hi”, format RAW z kompresją, karta pamięci UHS-II. Testy Sony.

[vi] Tryb zdjęć seryjnych „Hi”, karta pamięci UHS-II. Testy Sony.

[vii] Ciche zdjęcia są możliwe po wybraniu ustawień „Typ migawki: Elektroniczna” oraz „Sygnały audio: Wyłączone”.

[viii] Czas otwarcia migawki 1/32 000 można nastawić tylko w trybach S i M. W pozostałych trybach najkrótszy czas migawki to 1/16 000.

[ix] Norma Camera & Imaging Products Association. Tylko stabilizacja pochylenia/odchylenia. Obiektyw Planar T* FE 50 mm F1,4 ZA. Redukcja szumów przy długich czasach ekspozycji: wyłączona.

[x] Przy czasach otwarcia migawki krótszych niż 1/125 s w wizjerze elektronicznym widać płynny, niezanikający podgląd na żywo.

[xi] W porównaniu z przetwornikiem obrazu CMOS modelu α7 II, wykonanym w technologii FSI.

[xii] Przy dłuższych czasach otwarcia migawki zmiany obrazu będą wolniejsze.

[xiii] Kiedy wybrany jest tryb migawki automatycznej lub elektronicznej, szybkość klatek w wizjerze podczas zdjęć seryjnych jest stała i wynosi 60 kl./s.

[xiv] Fotografie, migawka mechaniczna: ISO 100–51 200 z możliwością rozszerzenia do ISO 50–204 800.

Fotografie, migawka elektroniczna: ISO 100–25 600 z możliwością rozszerzenia do ISO 50–25 600.

Filmy: ISO 100–51 200 z możliwością rozszerzenia do ISO 100–102 400.

[xv] Podczas zdjęć w formacie pełnoklatkowym kąt widzenia ulegnie zmniejszeniu w następujących warunkach:
– Gdy [Format pliku] jest ustawiony na [XAVC S 4K], a [Ustawienie zapisu] na [30p]. Do nagrywania filmów w formacie XAVC S wymagana jest karta pamięci SDHC/SDXC klasy 10 lub wyższej. Do nagrywania przy przepływności 100 Mb/s lub wyższej wymagana jest klasa szybkości UHS 3.

[xvi] Nie jest nagrywany dźwięk. Wymagana jest karta pamięci SDHC/SDXC klasy 10 lub wyższej.

 

 

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając z naszej witryny bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia.