Strona główna Fora Foto Sprzęt Analogowy nikon

Analogowy nikon

Sprzęt

Member

Mam problem, chciałbym zacząc pstrykać troche zdjęć w technologi analogowej, aparat jako drugie body, chciałbym wydać około 200 zł. Więcej raczej nie mam w planach wydać. Na allegro widziałem f60, f65, f80. Aparat ma być raczej formą eksperymentu i porównania kliszy z matrycą. Prosze o porade

Member

F80 bez datownika. :) Wiem co mówie, bo mam. Wcale nie jest “taki plastikowy” jak niektórzy piszą…
Polecam

Member
mac.serafin wrote:
Mam problem, chciałbym zacząc pstrykać troche zdjęć w technologi analogowej, aparat jako drugie body, chciałbym wydać około 200 zł. Więcej raczej nie mam w planach wydać. Na allegro widziałem f60, f65, f80. Aparat ma być raczej formą eksperymentu i porównania kliszy z matrycą. Prosze o porade

A zależy o jakie ci porady chodzi. Ja kiedyś używałem F801s. Nawet bym ci go polecał ale może przeszkadzać fakt, że nie steruje przesłoną w trybie priorytetu przesłony. Potrzebny wtedy jest obiektyw z pierścieniem przesłony a jak się podepnie taki bez to działają tylko tryby Program oraz tryb priorytetu czasu naświetlania.. no ale za to ma 1/8000 sekundy a z cyfrowych korpusów to tylko bardzo drogie to mają.

Member

Tzn; co kupić, na co uważać, jakich filmów używać.

Member

I ja sie podlacze do tematu. tez zastanawiam sie nad kupnem analogowego Nikona. Mam dwa dobre szkla, ktroe by pasowaly do pelnej klatki. Wlasnie co sadzicie o Nikonie F80 lub Nikonie F100. Zastanawia mnie czy te aparaty dobrze wspolgraja z takim blonami jak: Fujifilm Velvia 100 lub Ilford Delta Professional 100/24

Member

ja do BW używałem kodaka 400 pro (na nikon n90s) do koloru reala 100 fuji na f80. teraz sprzedaję f80 – służył do realii fuji ze stałka 50/1,8 zdjęcie powiekszaŁEM do max formATu w labach 45/30 i dalej i były o niebo lepsze niż z cyfry. przy małych formatach nie było róznicy. nikon n90s ma pomiar światłA z obiektywMI bez CPU czyli np RUSKIMI jak d200 d300 i wyżej.. f80 tego nie ma to jak d100 cyfrowe. n90s robiłem zdjęcia 85/2 jupitera i 135 jupitera. swojego czasu miałem na PF sporo zdjęć z analoga. oba body sprzedaję na allegro:D ale nie reklamuje no co TY:P

Member

Ja byłbym może zainteresowany! Bo pomiar światła w body by mnie interesowałł :))

Member

właśnie zrobiłem ostatnią kliszę:D z jupiterami:/

Member

Może jakaś zniżka dla forumowicza :)?!

Keymaster
SzymonD200 wrote:
Zastanawia mnie czy te aparaty dobrze wspolgraja z takim blonami jak: Fujifilm Velvia 100 lub Ilford Delta Professional 100/24

Jeśli żart, to niezły.

Chyba, że Ty tak serio? To naiwnie wyjaśnię, że jeśli tylko format filmu się zgadza (znaczy – da się go założyć do aparatu), to wszystko działa tak samo, niezależnie od filmu.

Member

Piotrze, jakieś filmy możesz polecić?

Keymaster
mac.serafin wrote:
Piotrze, jakieś filmy możesz polecić?

Do krajobrazów sprawdź sobie kiedyś słynną Velvię (raczej starsza o czułości 50 – jak szaleć, to szaleć ;) poza tym Provia 100 (ma drobne ziarno, to będziesz mógł sobie sprawdzić rozdzielczość :) To są slajdy, więc trzeba je dobrze naświetlać, bo mają niską tolerancję na prześwietlenia.

Negatywy – do portretów w kolorze może Kodak Porta, do czarno-białych klasyka to Ilford Delta.

Raczej sobie daruj Superie i inne Kodaki Goldy. Miłej zabawy :)

Member
mac.serafin wrote:
Może jakaś zniżka dla forumowicza :)?!

znajdź taniej niż ja sprzedaje..:P powodzenia:D

Member

Kupiłbym ale max moge przeznaczyć 250 zł :(

Member
Piotr wrote:
mac.serafin wrote:
Piotrze, jakieś filmy możesz polecić?

Do krajobrazów sprawdź sobie kiedyś słynną Velvię (raczej starsza o czułości 50 – jak szaleć, to szaleć ;) poza tym Provia 100 (ma drobne ziarno, to będziesz mógł sobie sprawdzić rozdzielczość :) To są slajdy, więc trzeba je dobrze naświetlać, bo mają niską tolerancję na prześwietlenia.

Negatywy – do portretów w kolorze może Kodak Porta, do czarno-białych klasyka to Ilford Delta.

Raczej sobie daruj Superie i inne Kodaki Goldy. Miłej zabawy :)

superia itp to S-o-Rr_Y.. ja polecam reale 100 fuji z koloru i czarno-białe kodak professional 400(inne bw nie nadają się do standardowej obróbki) slajdy są ok ale ZAKUP I WYWOŁANIE plus skan i odbitki to wyjdzie tyle co aparat:P JAK ZNAJDZIESZ LABA CO CI TO ZROBI. NP w 3mieście są 2-3:)

Keymaster
robertwronski wrote:
slajdy są ok ale ZAKUP I WYWOŁANIE plus skan i odbitki to wyjdzie tyle co aparat:P

Owszem, ale tylko na slajdach możesz myśleć o jakimś porównaniu analoga i cyfry, bo na negatywach to możesz oceniać co najwyżej sprawność panów z labu, tudzież ich humory i gusta. Owszem, nie jest to tanie, ale tak to z analogami było – tanie przy zakupie (względnie), drogie w eksploatacji :)

Member
Piotr wrote:
mac.serafin wrote:
Piotrze, jakieś filmy możesz polecić?

Do krajobrazów sprawdź sobie kiedyś słynną Velvię (raczej starsza o czułości 50 – jak szaleć, to szaleć ;) poza tym Provia 100 (ma drobne ziarno, to będziesz mógł sobie sprawdzić rozdzielczość :) To są slajdy, więc trzeba je dobrze naświetlać, bo mają niską tolerancję na prześwietlenia.

Negatywy – do portretów w kolorze może Kodak Porta, do czarno-białych klasyka to Ilford Delta.

Raczej sobie daruj Superie i inne Kodaki Goldy. Miłej zabawy :)

Kiedyś były również filmy specjalne np. Fotopan CD o czułości 400 ISO (CD). Znany był z tego, że był “całkiem dobry” (CD). Wzmacniał niektóre tematy, szczególnie gdy fotografowało się tatrzańskie piargi. Ziarno wychodziło jak groch. Czy ktoś to pamięta?

Member
Piotr wrote:
SzymonD200 wrote:
Zastanawia mnie czy te aparaty dobrze wspolgraja z takim blonami jak: Fujifilm Velvia 100 lub Ilford Delta Professional 100/24

Jeśli żart, to niezły.

Chyba, że Ty tak serio? To naiwnie wyjaśnię, że jeśli tylko format filmu się zgadza (znaczy – da się go założyć do aparatu), to wszystko działa tak samo, niezależnie od filmu.

Nie, ja nie zartuje. Słyszałem od znajonego, ktory jest profesjonalmym fotografem, ze niektore analogii lepiej wspołgraja z damym filmem, a inne gorzej. Pytam sie gdyz nigdy nie robilem zdjec analogiem, wiec w tej materii to sie nie znam.

Keymaster

Niektóre analogi w ogóle lepiej współgrają z filmami, a inne to zrywają film :)) Ale poza modelami rozregulowanymi, to nie ma różnic. I to jest właśnie różnica :) między analogiem i cyfrą – kiedyś puszka nie miała znaczenia dla jakości obrazu, oferowała tylko dodatkowe funkcje związane z naświetlaniem (szybsze czasy migawki, tryb seryjny, wielokrotna ekspozycji itp.).

Member

nie przyłożyłeś się do fotek… ;)
Mosz szczęście, że tam nie ma możliwości ocen ;)))

Member

All – ja nie umiem martwej natury:/ co do aparatów to ja może wiem o co chodzi z tą współpracą. IMHO rożne aparaty miały różne światłomierze a różne filmy różne tolerancje na błędy naświetlania. jak aparata nie miał doskonałego pomiary to lepiej było stosować bardziej tolerancyjny film a przy dokładnym pomiarze – bardziej profesjonalnego (o lepszej jakości ale mniejszej tolrancji na błędy) ja w parę miesięcy nauczyłem się swoich analogów i faktycznie na każdym używałem innego filmu:D na manualu bez pomiaru światła trzeba bylo używać bardziej reporterskich filmów:)

Keymaster

Może i tak, ale jeśli ktoś wierzy tylko w automatykę i jest przekonany, że to, co światłomierz proponuje, to zawsze działa… Jego problem, jego pieniądze wyrzucone na filmy. Znając skłonności światłomierza w aparacie i pamiętając, co jest założone, wystarczy ustawić korekcję ekspozycji na plus dla slajdów i na minus dla negatywów, żeby wyeliminować jakiekolwiek “predyspozycje” aparatu dla określonego typu filmów.

Member

Do slajdów chyba jeszcze – dla portfela ;)

Member

20090420.jpg musiałem się pochwalić :)

Ale teraz pytanie: Czy będzie działać z sb-900? Tzn jak błysne nic się nie spali w lampie/aparacie?

Member

kurcze Azaki dawał mi kiedyś linka… ale chyba to STARA LAMPA- NOWY KORPUS może stanowić problem a nie odwrotnie?? poza tym polecam pierwszą kliszę zrobić z kartka na której będziesz zapisywał wszystkie ustawienia czyli prędkość mig/przesłonę/kompensacje ekspozycji/ tryb pomiaru (polecam centralny zrównowżony) i tryb (polecam M) jak wywołasz kliszę to zobaczysz czy/jak powinieneś się słuchać aparatu. ja raczej starałem się nie doświetlać)

Member

Dobrze mówisz, stare lampy mają takie napięcie, że mogą zjarać cyfrowe korpusy.

Member

Czyli jak podepne do n90s sb-900 to nic się nie stanie? Tak mi się też zdawało no ale wolałem się upewnić :)

Keymaster

W tę stronę nie ma problemu. Jeśli się nie mylę, to wsteczną zgodność lampy Nikona mają bez problemu. Ciekawie było w drugą stronę – przez pewien czas co nowy korpus, to trzeba było nowe lampy kupować.

Member
Piotr wrote:
mac.serafin wrote:
Piotrze, jakieś filmy możesz polecić?

Do krajobrazów sprawdź sobie kiedyś słynną Velvię (raczej starsza o czułości 50 – jak szaleć, to szaleć ;) poza tym Provia 100 (ma drobne ziarno, to będziesz mógł sobie sprawdzić rozdzielczość :) To są slajdy, więc trzeba je dobrze naświetlać, bo mają niską tolerancję na prześwietlenia.

Negatywy – do portretów w kolorze może Kodak Porta, do czarno-białych klasyka to Ilford Delta.

Raczej sobie daruj Superie i inne Kodaki Goldy. Miłej zabawy :)

Piotrze a ja mam pytanie i to też poważne;) gdzie można takie filmy kupić? w jakimś profesjonalnym sklepie, hurtowni?

Keymaster
akaka wrote:
Piotrze a ja mam pytanie i to też poważne;) gdzie można takie filmy kupić? w jakimś profesjonalnym sklepie, hurtowni?

fotonegatyw.com.pl
http://www.fotograf-sklep.pl

Member

dziękuję:)

Member

Ja szukam jakiegos fajnego analoga (moja minolta zaczela sie zawieszac, zacina sie i nie reaguje na zadne przyciski po podlaczeniu obiektywu), ale mam spory dylemat, bo wg mnie jesli ktos wszystko robi manualnie to body jest tylko “dziura” miedzy dobrym filmem i dobrym szklem. Czy sie myle? Nie wiem jakiego analoga moglbym kupic (jak widac po stopce – szkla w m42, wiec nie ma problemu). Jaka jest roznica np. miedzy dynaxem 7, a nikonem f80? Przeciez to tylko posrednik! Nie znam sie na tym za bardzo, a chcialbym :)

Keymaster

F80 nie będzie działał z obiektywami manualnymi, jeśli dobrze pamiętam, dopiero F90X działa ze wszystkim. Nie wiem jak Dynax 7. Owszem, to pośrednik, ale czasem ma istotne funkcje – jakiś zakres czasów naświetlania, tryby pomiaru światła, wstępne podnoszenie lustra (kiedyś zastrzeżone dla modeli z półki profi). Na jakość zdjęć nie wpływa, ale na to, czy się je w ogóle da zrobić – owszem.

Member

To co polecasz z analogow do wszystkich obiektywow do ktorych istenieja przejsciowki na m42?

Keymaster

Z pewnością żadnego Nikona – żeby ostrzyć na nieskończoność trzeba stosować przejściówki z soczewką, nie widzę sensu takich kombinacji. Najprościej jakiegoś Pentaxa, im bardziej manualny, tym lepiej. Jak znajdziesz w dobrym stanie i w sensownej cenie, to LX lub MX albo łatwiejszy do trafienia ME Super.

Member

Tu je coos takiego fajnego: http://allegro.pl/item700992657_pentax_me_super.html
Tylko pytanie skad taki wybor, dlaczego ta firma, dlaczego te konkretne modele? O nikonie wiedzialem, ze nie bardzo.
Czy sie roznia te trzy modele miedzy soba, ze MX jest lepszy od ME?

Aha! I potrzebuje ISO3200!

Minolty odpadaja? (jednak juz mam 4xM42=>Sony/minolta oraz lampe, ktora pewnie dzialalby z jakims dynaxem)

Keymaster
reilord wrote:
Tu je coos takiego fajnego: http://allegro.pl/item700992657_pentax_me_super.html
Tylko pytanie skad taki wybor, dlaczego ta firma, dlaczego te konkretne modele? O nikonie wiedzialem, ze nie bardzo.
Czy sie roznia te trzy modele miedzy soba, ze MX jest lepszy od ME?

LX to stara konstrukcja, ale całkiem manualna. Bateria jest potrzebna tylko do pracy światłomierza, a nawet bez baterii aparat działa. Pancerny, uszczelniany, choć mocno retro (tylko manual, bodaj nawet bez priorytetu przysłony). MX jest trochę młodszy i nieco nowocześniejszy, choć nie tak pancerny. Generalnie – możesz brać wszędzie, nie wiadomo, czy Ty przeżyjesz, ale aparat przeżyje z pewnością.
ME Super to względnie nowoczesna konstrukcja, ale amatorska, potrzebuje prądu do działania, nie jest jakoś specjalnie odporny.

Quote:
Aha! I potrzebuje ISO3200!

To sobie kupisz film :)

Quote:
Minolty odpadaja? (jednak juz mam 4xM42=>Sony/minolta oraz lampe, ktora pewnie dzialalby z jakims dynaxem)

Nie odpadają, ale pytałeś, co ja bym kupił :)

Member

Mam film 3200 :) tylko aby swiatlomierz (ktory przeciez jest i w trybie M) pokazywal dobrze to w body musi byc mozliwosc ustawienia/wskazania jaki film jest wlozony, prawda? Czy ME nie ma max. 1600?

Keymaster

No to ustawiasz 1600 i dajesz korekcję ekspozycji -1 EV – będzie Ci pokazywało w punkt dla ISO 3200

Member

Fakt :)

Viewing 40 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.