Strona główna Fora Foto Technika fotografowania balans bieli

balans bieli

Technika fotografowania

Member

Witam wszystkich po raz pierwszy
Chciałbym, żebyście rzucili okiem na zdjęcia z mojego katalogu
http://picasaweb.google.pl/sobom75/Vs?feat=directlink

Mam problem w dobraniu odpowiednich parametrów. Szczególnie chodzi o fotki ze sceną, ale pewnie nie tylko. Główny problem to ustawienie balansu bieli. Jak dałem w granicach 4800K to dobrze wychodzi np. trawa, ale reszta już nie bardzo – jest za zimna. Jak dam w granicach 6000K jest problem z odwzorowaniem zieleni.
Wiem, że sporo tych zdjęć, ale proszę rzućcie okiem co jest w nich nie tak, na co zwrócić uwagę.
Zdjęcia wykonane przy bardzo słonecznej pogodzie, w godzinach 13-19, ale głównie wczesne popołudnie. Aparat Canon EOS 40D, szkło 17-85mm.

Keymaster

Rozrzut od godziny 13 do 19 to bardzo różne światło. O 13 ma dość wysoką temperaturę barwową, od 17 robi się zdecydowanie ciepłe (niska temperatura barw). Do tego na tych zdjęciach ludzie są czasem w słońcu, a czasem w cieniu, gdzie temperatura barw jest bardzo wysoka. Większość zdjęć ma typową dla silnego słońca w środku dnia zimną dominantę – są zbyt niebieskie, ale jednej uniwersalnej recepty na tak różne warunki nie ma. Ale jakbyś kombinował z balansem bieli, cudów się nie spodziewaj, bo kolory w południe po prostu nie mają prawa być ładne.

Member

to co robić, żeby w takich sytuacjach otrzymać jak najlepsze kolory?
na co zwrócić uwagę? czy to kwestia sprzętu, czy też bardziej umiejętności?
jak optymalnie ustawić aparat (WB, przysłona itp.)?

denerwujący jest brak kolorów, zdjęcia są mdłe i jeszcze kolory przekłamane. Przecież są zdjęcia wykonane w południe, na których to wszystko wychodzi ok.
Zainwestowałem w filtr polaryzacyjny – zobaczymy jak będzie z filtrem :)

Member

Nie ma jednego przepisu na udane zdjęcia.
Od jakiegoś roku w DFV są artykuły “ABC…”, poczytaj sobie. Tu na portalu też jest Szkoła i Fotoporady, warto przejrzeć. Jak dalej będziesz miał wątpliwości, to pytaj.

Member

Radze unikac tej pory dnia na robienie zdjec chociaz ja rowniez robie w pelnym sloncu czasami ale coz, obiektyw to nie oko ludzkie.

Member

Jeszcze możesz popróbować RAW i HDR. Zrób RAW i wołając go zmieniaj WB i zobaczysz co Ci najbardziej odpowiada. Uwzglednij godzinę wykonania przy wyciąganiu wniosków na przyszłość (to co pisze Piotr). Tak pół żartem pół serio można by zrobić tabelkę np. dla pełnego słońca zawierającą: miesiąć, godzinę i najlepszy WB.

Member

No właśnie, w pełnym słońcu koło południa jest najgorsze światło. Ciężko robi się zdjęcia o tej porze, ale czasami po prostu nie ma wyboru i trzeba fotografować, bo np imprezy czy festynu nie przeniosą ze względu na złe światło dla fotografów.
Najlepiej robić zdjęcia w RAWach i potem korygować balans bieli, ekspozycje, cienie kontrast itd. W Rawach masz bezstratną obróbkę zdjęć i zawsze można powrócić do oryginału. Warto też w takim pełnym słońcu w miarę potrzeby korzystać z lampy błyskowej. Całkiem dobre efekty w takich warunkach daje czarno-biała fotografia.
Lepiej zrobić jakiekolwiek zdjęcie, niż nie zrobić wcale.

Keymaster
mczechow wrote:
W Rawach masz bezstratną obróbkę zdjęć i zawsze można powrócić do oryginału.

Wrócić można, ale jeśli przez bezstratną obróbkę rozumiesz naprawianie błędów, które się popełniło przy fotografowaniu, to nie ma tak fajnie. Rozjaśnianie głębokich cieni, których się nie wyrównało lampą, to benedyktyńska robota, a i tak wyciąga się sporo szumu.

Quote:
Warto też w takim pełnym słońcu w miarę potrzeby korzystać z lampy błyskowej.

Zdecydowanie warto.

Member
Piotr wrote:
mczechow wrote:
W Rawach masz bezstratną obróbkę zdjęć i zawsze można powrócić do oryginału.

Wrócić można, ale jeśli przez bezstratną obróbkę rozumiesz naprawianie błędów, które się popełniło przy fotografowaniu, to nie ma tak fajnie. Rozjaśnianie głębokich cieni, których się nie wyrównało lampą, to benedyktyńska robota, a i tak wyciąga się sporo szumu.

Quote:
Warto też w takim pełnym słońcu w miarę potrzeby korzystać z lampy błyskowej.

Zdecydowanie warto.

No niestety cudów nie ma, zgadzam się, ale i tak lepiej zostawić sobie wyjście awaryjne na drobną korektę przy wywoływaniu. W JPEGU sprawa się komplikuje.

Viewing 8 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.