Sprzęt
Zastanawiam się nad wymianą 17-40/4L na 24-105/4L bo ten drugi wydaje się być wygodniejszy jako “spacerzoom” i trochę brakuje mi obiektywu o ogniskowej 40-70 mm. Od kiedy mam Sigmę 10-20 to 17-40/4L jest zdecydowanie mniej używany ale obawiam się zawodu po wymianie.
masz 50D, czyli celuj w sigmę Sigmę 18-35 mm f/1.8 DC HSM wyłącznie. 24-105 to doskonale szkło pod FF (wiem, bo mam), ale do APS-C zdecydowanie celowalbym w tę sigmę.
Sigma 18-35 f/1.8 + canon 70-200 f/4 L USM – tym zestawem pomimo teoretycznej dziury zrobisz wszystko, a masz również 50 f/1.8 czyli prawie idealne pokrycie najważniejszych ogniskowych w APS-C
Zakres 40-70 nie jest specjalnie popularny – osobiście w 100% wystarcza mi pokrycie ogniskowych 35 / 50 i 85 mm do wszystkiego co robię i bardziej przydaje mi się zakres 70-200 mm niż ww. 40-70 mm, a dublowanie ogniskowych w zakresie 70-105 mm jest MZ niekoniecznie potrzebne
Sigma 18-35 to z p.widzenia ogniskowej jest odpowiednikiem 17-40 więc po co wymieniać?
Mam Sigmę 10-20, 17-40,50 i 70-200. Sens wymiany byłby wtedy gdyby 17-40 + 50 zastąpić tym 24-105. Za 2 – 1. Mniej żąglowania obiektywami. Poza tym często po wymianie 17-40 na 70-200 robię zdjęcia na 70-100. Gdybym miał 24-105 to albo szeroko (10-20) albo uniwersalnie 24-105 i wyjątkowo 70-200. Niemniej dziękuję za radę, która jak odczytałem to raczej wskazuje na to by nic nie podmieniać.
Andrzeju, skoro pytający pisze, że nie potrzebuje zakresu 17-40, to po co mu doradzasz obiektyw 18-35?
Drugi Andrzeju – 24-105 raczej Cię nie rozczaruje. Wprawdzie patrząc po stopce masz poprzeczkę dość wysoko podniesioną, ale 24-105 to bardzo wygodny obiektyw, optycznie całkiem niezły, a dzięki stabilizacji – praktyczny. Jego wadą są aberracje chromatyczne, ale one są, hm, zależne od doświadczeń. Jeśli ktoś przychodzi z tanich obiektywów, które mają straszliwe aberracje, to tych na 24-105 nie zauważy. Nie są bardzo przeszkadzające, ale jak ktoś się uważnie przygląda, to je zauważy na zdjęciach.
Mam Sigmę 10-20, 17-40,50 i 70-200. Sens wymiany byłby wtedy gdyby 17-40 + 50 zastąpić tym 24-105. Za 2 – 1. Mniej żąglowania obiektywami. Poza tym często po wymianie 17-40 na 70-200 robię zdjęcia na 70-100. Gdybym miał 24-105 to albo szeroko (10-20) albo uniwersalnie 24-105 i wyjątkowo 70-200. Niemniej dziękuję za radę, która jak odczytałem to raczej wskazuje na to by nic nie podmieniać.
z tym “nic nie zmienianiem” to zupełna racja
ale z tym, że z zdaniem “po co zmieniać” 17-40 na 18-35 już się niekoniecznie zgodzę
czasami robi się foty na granicy możliwości matrycy (po ciemku) i jeśli użytkując FF widzę znaczącą różnicę pomiędzy otworem względnym f/4 vs 1,8 to tym bardziej będzie ona widoczna w APS-C (miałem kiedyś 7D
Kwestia, co pytający fotografuje. Skoro nie pyta się o jasne stałki, to chyba nie robi zdjęć z biegu i po ciemku.
gdyby nie miał podanej w stopce jasnej stałki to bym tego tematu nie cisnął
ale ma i chyba nie po to kupił, aby ją MIEĆ przez samo jej posiadanie ^^
z tego co widzę używa ISO 1600 przy ruchomych obiektach z f/5.6 i f/8 – tak więc raczej “robi”
z tego co widzę używa ISO 1600 przy ruchomych obiektach z f/5.6 i f/8 – tak więc raczej “robi”
I będzie ptaki w locie fotografował zoomem 18-35?
z tego co widzę używa ISO 1600 przy ruchomych obiektach z f/5.6 i f/8 – tak więc raczej “robi”
I będzie ptaki w locie fotografował zoomem 18-35?
zakładasz, że kolega już zawsze będzie fotografował wyłącznie ptaki latające po nieboskłonie w odległości kilkudziesięciu metrów w słoneczny dzień z przyczyny takiej, że zdarzyło mu się popełnić jedną fotę w tym temacie?
i nigdy nie będzie fotografował innych ruchomych obiektów przy słabym świetle? koncerty, dyskoteki, wesela, streetfoto, rodzinne spotkania?
nie szufladkowałbym kogoś na podstawie tego, że w galerii ma jednego ptaka ^^ bo ma również foty przy ISO 400 z f/2,0
też mam C50D i jako podstawowy obiektyw i spacerzoom używam Canona 15-85 IS USM
– tak, jest ciemny bo jest od 3.5 do 5.6
– tak, to nie jest L
– tak wysuwa się tubus przy zoomowaniu
jakość zdjęć ŻYLETA
zakres ogniskowych IDEALNY
jesteś z Bydgoszczy, daleko od Balatonu mieszkasz ?
Zakładam, że pytający jest dorosły, ma już doświadczenie w fotografii, wrzucił trochę zdjęć do galerii i wie, czego chce. Jeśli pisze, że nie potrzebuje zakresu 17-40, to nie wmawiałbym mu, że potrzebuje zakres 18-35.
ma pokrycie we wszystkich ogniskowych – w tym 50 mm, gdzie podobno ma dziurę w zakresie 40-70
Mam proste rozwiązanie – program ExposurePlot version 1.13 – Freeware
Zaznacza się katalog, który nas interesuje i pokazuje on tabelkowe wykresy jakich przysłon, ogniskowych, czasów itp najczęściej używamy.
Mała instrukcja:
Aby odczytać jakiej najczęściej ogniskowej należy jednak zmienić pewne dane. Po odpaleniu programu z zakładki Overview trzeba przejść do zakładki obok Lens Lenght i tam na dole obok symbolu obiektywu (po prawej) są dwa pola. W pierwsze należy wpisać 1 a w drugie to już zależy od systemu i crop’a. Canon – 1,6; Nikon, Sony, Pentax – 1,5. Najlepiej jednak ustawić sobie drugą wartość również na 1 gdyż wówczas z ogniskowej 100mm nie zrobi nam się 160 czy 150 a pokaże właśnie ta wartość, która jest na obiektywie. Zaznaczyć też pole Always calculate.
Balaton jest i w Bydgoszczy. Mam niedaleko z Wyżyn.
Cieszę się, że dyskusja się potoczyła. Rozważania co do zmiany obiektywu wynikają właśnie z analizy przez ExposurePlot. Okazało się, że podczas ostatniej 2 tygodniowej wycieczki zagranicznej 93% zdjęć wykonałem używając ogniskowych 10-100 przy pomocy 4 różnych obiektywów (10-20,17-40,50,70-200).
Kupując obiektyw 24-105 to te 93% zdjęć wykonał bym używając tylko 2 obiektywy (40% z tych 93% obiektywem 10-20 i 60% z tych 93% obiektywem 24-105).
Obawiam się tylko o jakość optyczną. Z testów wychodzi, że 24-105 ma duże problemy z aberreacją stąd ciekaw jestem opinii użytkowników. Nie fotografuję “po ciemku”, do ptaszków mam 100-400 a jak już przypili to 100/2,8 Makro. Jasne, że wolałbym wszystkie szkła ze światłem 2,8 ale dla stypendysty ZUS to nie ten poziom cenowy.
Cieszę się, że dyskusja się potoczyła. Rozważania co do zmiany obiektywu wynikają właśnie z analizy przez ExposurePlot. Okazało się, że podczas ostatniej 2 tygodniowej wycieczki zagranicznej 93% zdjęć wykonałem używając ogniskowych 10-100 przy pomocy 4 różnych obiektywów (10-20,17-40,50,70-200).
Kupując obiektyw 24-105 to te 93% zdjęć wykonał bym używając tylko 2 obiektywy (40% z tych 93% obiektywem 10-20 i 60% z tych 93% obiektywem 24-105).
Obawiam się tylko o jakość optyczną. Z testów wychodzi, że 24-105 ma duże problemy z aberreacją stąd ciekaw jestem opinii użytkowników. Nie fotografuję “po ciemku”, do ptaszków mam 100-400 a jak już przypili to 100/2,8 Makro. Jasne, że wolałbym wszystkie szkła ze światłem 2,8 ale dla stypendysty ZUS to nie ten poziom cenowy.
aberracje to ma dopiero sigma 50 mm f/1,4 https://www.dfv.pl/gallery/members/ac.html?g2_itemId=4183516 oraz https://www.dfv.pl/gallery/members/ac.html?g2_itemId=4179823 i canon 85 f/1,8 a obu używam i problemu z tym nie mam
testy testami ^^ i gdybym ślepo w nie wierzył – nie kupiłbym żadnego obiektywu z obecnie posiadanych
EF 24-105 ma IS – to wielka zaleta i jeśli nie widzisz problemów na fotach z S 10-20 to MZ 24-105 spełni Twoje oczekiwania w takim przypadku / nawiasem mówiąc o tym szkle w necie napisano już wszystko, co można było
Tia, a przez Toruń przepływa Dunaj hahaha. Nazwaliście sobie nazwą cudownego jeziora jakąś kałużę Ale Polacy to wszystyko sprofanują i nazwą plac z obdrapanymi budami i obszczymurami Manhattanem!!!
Koszalin zaś miastem nazywają. Też uważam to za absurd, ale co zrobić.
Powinienem jeszcze dodać, że cel został osiągniety bo ostatnio chodziłem z 1 (słownie: jednym) obiektywem i małym etui na aparat. W etui ledwo sie mieścił C50D + 24-105/4L. To jest to o co mi chodziło!!!! Nic więcej nie potrzeba na spacerze czy wycieczce. Żadnych plecaków i innych waliz. Chyba, że plener.
- You must be logged in to reply to this topic.