Sprzęt
Jako nowy użytkownik forum witam wszystkich,
potrzebuje pomocy przy wyborze obiektywu do aparatu Canon 5d mark II. Będzie to mój pierwszy aparat, więc jestem amatorem. Wybór padł na ten model ponieważ posiada on pełną klatkę. Poza tym chce kupić coś co kilka lat będzie mi służyć.
Sprzęt ma służyć do kręcenia video-relacji oraz teledysków. Muszę zamknąć się jednak w kwocie 11.000zł, co daje 3500zł na obiektyw. Uznajmy umownie +/- 1000zł, choć wolałbym nie naciągać “budżetu”. Obiektyw ma być powiedzmy “uniwersalny” – posłużyć do kręcenia zarówno ujęć z daleka jak i z bliska przy zachowaniu jak najlepszych szczegółów.
Co i dlaczego byście mi polecili?
Dzięki za odpowiedzi,
pozdrawiam,
m3ntor.
Jeśli ma być tylko do kręcenia, to nie musi być to L-ka
z tego co piszesz jedyną opcją będzie jakiś spacerzoom o ogniskowej od ok30mm do 200mm
Jednak moim zdaniem lepsza była by opcja 3500zł na aparat np 600d [albo nawet 2szt] a reszta na szklarnie
osiągniesz na pewno lepsze efekty
Wybrałem już Samyang 85mm. Zostało 2400 na drugi obiektyw. Jako, że planuję się rozwijać zależy mi na zaawansowanym technologicznie body z pełną klatką stąd wybór 5dmII. Jaki obiektyw powinienem jeszcze zakupić na początek do filmów? Proszę o konkretne odpowiedzi.
pozdrawiam,
m3ntor.
pozdrawiam,
m3ntor.
Nie jestem pewien, czy nie zabierasz się do tego ze złej strony. Przy filmowaniu optyka nie jest kluczowa i wydawanie całego budżetu na obiektywy może nie być optymalnym sposobem wydania pieniędzy. Masz na liście Samyanga 85 mm – planujesz filmować z bardzo płytką głębią ostrości albo w słabym świetle? Jeśli tak, to ok, ale sam obiektyw może nie wystarczyć. Ustawianie ostrości przy tak płytkiej głębi ostrości, zwłaszcza w słabym świetle, a zwłaszcza jeśli chcesz tą ostrość prowadzić na idącej osobie – to nie jest banalne. Tutaj pomocne mogą być follow focus i jakiś zewnętrzny monitor do ustawiania ostrości. Przewidujesz coś takiego? Kolejna kwestia – przewidujesz kręcić wyłącznie z aparatem na statywie czy też bardziej dynamicznie? Jeśli chcesz chodzić z aparatem, to pomyśl nad jakimiś stabilizatorami, rigami itp. Jest tego trochę w bardzo różnych cenach. Następna kwestia – jak przewidujesz realizować rejestrację dźwięku? Kolejna rzecz – jakieś doświetlenie planujesz? To nie fotografia, lampa błyskowa tu się nie przyda.
W sumie bardzo zależy co i jak chcesz filmować, ale może się okazać, że lepszy efekt da kupienie najtańszego obiektywu, a zainwestowanie pozostałych środków w jakieś akcesoria typowo do filmowania.
Co do stabilizacji, myślałem nad steadicam’em merlin. Czy może lepiej zrezygnować z merlin’a na rzecz rig+follow focus+monitor? Co do rejestracji dźwięku, posiadam studio nagraniowe (Rode K2, KRK GP8x2, Sennheiser 380hd, Fireface UC i inne..) i akurat w tej kwestii mam duże doświadczenie, także problem z głowy.
Przy teledyskach będę kręcił raczej z bliska, aczkolwiek mogą zdarzyć się ujęcia z daleka. Chciałbym wybrać obiektyw “uniwersalny” i tu potrzebuje Waszej pomocy.
pozdrawiam,
m3ntor.
monitor tak czy siak ci sie przyda
rig czy steadi – tutaj pytanie jakich ujęć będziesz robił więcej , ja bym chyba wybrał steadi jednak
wracając do obiektywu 24-70/ f2,8 powinno spełnić twoje wymagania na początek, choć czasami będzie ciut brakować milimetrów na dłuższym końcu
Możesz rzeczywiście pomyśleć o manualnych obiektywach – i tak ostrzyć będziesz ręcznie, a przymykanie przysłony pierścieniem nie utrudnia filmowania.
Wydaje mi się, że 70 mm na długim końcu wystarczy – raczej będziesz filmował z bliska. Warto natomiast pomyśleć o czymś szerszym niż 24 mm. Może właśnie coś taniego, a manualnego? Może nawet coś ekstremalnie szerokiego do jakichś dynamicznych ujęć? To rybie oko Samyanga nie jest złym pomysłem. Owszem, to jest obiektyw pod APS-C, ale po “ogoleniu”, czyli obcięciu wbudowanej osłony przeciwsłonecznej da się też używać na pełnej klatce. Są nawet takie sprzedawane – dodatkowo ze zmodyfikowanym bezstopniowym mechanizmem przysłony. Alternatywnie – rybie oko Zenitara – przejściówka na M42 i można używać.
Moim zdaniem obiektyw typu fish-eye nie może być uznany za obiektyw “uniwersalny”. Poza tym osobiście nie przepadam za ujęciami tego typu. Interesuje mnie efekt bardziej “filmowy”.
Szukam filmów gdzie użyty był Canon 5dmII z obiektywem Samyang 24mm 1.4f, nie mogę nic znaleźć, macie może coś takiego?
- You must be logged in to reply to this topic.