Strona główna Fora Foto Technika fotografowania ćwiczenie – szkolenie

ćwiczenie – szkolenie

Technika fotografowania

Member

Witajcie,

Na początku stycznia będę prowadził szkolenie (a dokładnie warsztat) dla grupy około 3-5 osób związane z fotografią.
Wiąże się to z przygotowaniem trzech – czterech ćwiczeń w których każda osoba musi wziąć udział. Miejsce – pomieszczenie w biurowcu, bez mozliwości wyjścia – chciałbym aby tematem było światło, ewentualnie czas naświetlania. Mam pustkę w głowie. Może podrzucicie jakies pomysły na wykonanie tego szkolenia.

Pozdrawiam

Member
werb wrote:
Witajcie,

Na początku stycznia będę prowadził szkolenie (a dokładnie warsztat) dla grupy około 3-5 osób związane z fotografią.
Wiąże się to z przygotowaniem trzech – czterech ćwiczeń w których każda osoba musi wziąć udział. Miejsce – pomieszczenie w biurowcu, bez mozliwości wyjścia – chciałbym aby tematem było światło, ewentualnie czas naświetlania. Mam pustkę w głowie. Może podrzucicie jakies pomysły na wykonanie tego szkolenia.

Pozdrawiam

Podaj proszę :
1. Cel szkolenia, jakie umiejętności uczestnicy powinni posiąść w wyniku udziału w warsztatach
2. Zakres : co teraz umieją, jak daleko w tamacie muszą się “rozwinąć”

Myślę, że jak napiszesz szczegółowo to już naszej pomocy nie będziesz (prawie) potrzebował

jp

Member

Sprawa przedstawia się następująco:

Muszę przeprowadzić szkolenie w którym sprawdzę się …ja. Osoby z tego szkolenia będą sprawdzały czy potrafię przeprowadzić takie szkolenia. Tematyka jest przypadkowa. W przyszłości będą to szkolenia z zupełnie innych tematów.
Cel szkolenia: pokazać, że światło jest jednym z ważniejszych (jak nie najważniejszym) parametrów przy tworzeniu fotografii. – tak sobie wymyśliłem, ale przyjmuje też inne sugestie.
Zakres: jedna osoba miała kiedyś głębszą stycznośc z fotografią; pozostałe nie bardzo tzn. mają aparaty kompaktowe i robią zdjecia na wakacjach.
Tematyki zmienić nie mogę tzn. musi to być coś co dotyczy fotografii i muszą to być warsztaty.

Member

Tak czytam i myślę, że jeśli to ma być w zamkniętym pomieszczeniu, w dodatku biurowym, to może sklej kilka sześcianów, ostrosłupów, walców z białego kartonu, niech się pobawią światłem i cieniem :)

Member

No tak, to raczej egzamin czy możesz prowadzić szkolenia/warsztaty. Rozumiem też, że mógłby teoretycznie byc dowolny temat ale zdecydowano że to będzie fotografia.

Tym bardziej musisz się przyłożyć do sprawy formalnej.
A więc zaprezentować grupie w sposób zrozumiały cel, omówić sposób osiągnięcia celu oraz oczekiwane wyniki ich (grupy biorącej udział w szkoleniu) działań.
Myśl o tym, to ważniejsze niż co Ci się uda “z fotografii”

Będą kompy ?, mozliwość sterowania aparatu z kompa ?

jp

Member

będę miał własnego laptopa, aby pokazac im przez nich wykonane zdjęcia.
Muszę im dać trochę teorii, potem wyjaśnić cwiczenie, następnie oni je wykonują a na końcu każdemu powiedziec co zrobił żle a co dobrze.
Cwiczenia musza być w miare proste.
Zapomniałem jeszcze o jednym: czas szkolenia – do 3 godzin.

Member

Tak na prawdę to główny Twój cel to przekonać grupę, że jesteś dobry w prowadzeniu warsztatów, na dowolny temat.
Cały czas o tym pamiętaj.

W planie tego warsztatu NIE CHCIEJ zrobić ZA DUŻO, 2-3 zagadnienia tylko, z pokazywaniem wyników i ich omówieniem.
Staraj się aby na początku to uczestnicy formułowali wnioski a Ty je delikatnie koryguj aby były poprawne.
Zapisuj je na “tablicy”

jp

Member

Jaki aparatem i obiektywem/ami będzisz dysponował ?
Uczastnicy będą pracować na swoich czy Twoim ?

jp

Member

aparat jak niżej tzn nikon d90 + 18-105 dodatkowo kompakt canon s3is
tylko e dwa aparaty

janusz zgadzam się z tobą w całości, problem jest z wymysleniem dwóch maks. trzech cwiczen dla nich

Member
werb wrote:
aparat jak niżej tzn nikon d90 + 18-105 dodatkowo kompakt canon s3is
tylko e dwa aparaty

janusz zgadzam się z tobą w całości, problem jest z wymysleniem dwóch maks. trzech cwiczen dla nich

Jestem ze stajni Canona, nie znam się na Nikonach.

Dobrze by było, aby można było zrobić zdjęcie i wynik np. po kablu widzieć “od razu” na ekranie.


Foto_propozycje wersja 01

1. Ekspozycja prawidłowa, para przesłona/czas i czułość
2. Czułość a szumy na zdjęciu
3. Czas a poruszne zdjęcie


4. Wpływ przesłony na głębię ostrości

Member

Jak masz LR to możesz po kablu od razu na monitor wrzucać

Member

S3 IS ma możliwość sterowania z PC.

Temat warsztatu :
Wady, zalety, ograniczenia programów wbudowanych w aparat cyfrowy
Na podstawie P, Av, Tv

Cel : Zrozumienie kreatywnych programów aparatu

Zakres :
1. Prawidłowa ekspozycja, wpływ przeslony, czasu i czułości
2. Czułość a szumy na zdjęciu
3. czas a poruszenone zdjęcie
4. Rola głębi ostrości, wpływ przełony i ogniskowej

Można fajne 5 -7 minizadań przygotować tak aby to wszystko pokazać.
Potem, po każdym zadaniu, wniosek spisać “na tablicy”


Moi szefowie mieli bzika na punkcie szkoleń, brałem praktycznie co kwartał w jakimś udział
Sam też byłem założycielem kółka fotograficznego



jp

Keymaster

Uprość to sobie wszystko. Zabierasz się do tego jak do przeprowadzania eksperymentu w warunkach nielaboratoryjnych, a nie jak do warsztatów. Nie masz ludziom czegoś wykazać (jeszcze licząc na to, że zrozumieją i zauważą, co wykazałeś), tylko masz im przekazać pewną wiedzę, nauczyć pewnych rzeczy. No to sobie ustal 2-3 proste i wymierne umiejętności, które zdążysz przekazać. Istotne pojęcia: proste i wymierne. Nie jakieś kwestie zależne od opinii, preferencji, gustów itp. Proste umiejętności wymagające zrozumienia pewnego zjawiska, związanych z nim zależności o charakterze technicznym oraz opanowaniu kontroli nad tymi zależnościami. Relacja między przysłoną a głębią ostrości to jedna taka sytuacja, ISO a zasięg lampy błyskowej – druga, z bardziej złożonych: kontrola proporcji światła zastanego do błyskowego przez operowanie czasem naświetlania, przysłoną, ISO i mocą lampy.

Member
Piotr wrote:
Uprość to sobie wszystko. Zabierasz się do tego jak do przeprowadzania eksperymentu w warunkach nielaboratoryjnych, a nie jak do warsztatów. Nie masz ludziom czegoś wykazać (jeszcze licząc na to, że zrozumieją i zauważą, co wykazałeś), tylko masz im przekazać pewną wiedzę, nauczyć pewnych rzeczy. No to sobie ustal 2-3 proste i wymierne umiejętności, które zdążysz przekazać. Istotne pojęcia: proste i wymierne. Nie jakieś kwestie zależne od opinii, preferencji, gustów itp. Proste umiejętności wymagające zrozumienia pewnego zjawiska, związanych z nim zależności o charakterze technicznym oraz opanowaniu kontroli nad tymi zależnościami. Relacja między przysłoną a głębią ostrości to jedna taka sytuacja, ISO a zasięg lampy błyskowej – druga, z bardziej złożonych: kontrola proporcji światła zastanego do błyskowego przez operowanie czasem naświetlania, przysłoną, ISO i mocą lampy.

Jasne, mozna dowolny, prosty zakres szkolenia. Ważne jest oczywiście to co piszesz.
Można też zmienić temat na np. “lampa błyskowa w fotografii”
Chodzi mi o to by uczestnicy byli świadomi co mają zrobić i dlaczego przed przystąpieniem do pracy:
– podać tytuł,
– cel, zakres
– rozbić na poszczególne rozróżnialne zadania które będą realizowane przez uczestników a nie prowadzącego
– by pilnować czasu tak aby cały zakres został zrealizowany
– by sami uczestnicy formułowali wyniki/wnioski
– by wnioski były spisane i uczestnicy mogli je zabrać ze sobą do domu.

a cały materiał był spójny i tworzył jakąś zamknietą całość zdefiniowaną w tytule.

W tym przypadku to fotograficzna treść warsztatu ma praktycznie drugorzędne znaczenie, liczy się forma warsztatu i osobowość oraz przygotowanie prowadzącego.

jp

Member

To co napisałeś Janusz musi się zmieścić w tym szkoleniu :)
Problem jest taki, że brak mi pomysłu na ćwiczenia jakie oni mają zrobić, podsumować a ja zakończyć puentą.
Nie mam pomysłu jak praktycznie mają one wyglądać.

Member

Przed kazdym zagadnieniem
– jakie 5-10 minut teorii
– omówienie “co będziemy robili”
– po ćwiczeniach wnioski, omówienie, zapisanie

– statyw z aparatem podpięte do laptopa i z niego sterowanie, na niego ściągane zdjęcia i omawiane, na stole 3-4 metry przed jakiś przedmioty w róznej odległości dodatkowo oświetlone 2 lampami

Gdybyś zdecydował sie na np. “o programach” to można np. taki szkic, musiałbyś dopracować szczegóły (pamiętaj o czasie trwania szkolenia, będzie to trwało jakieś 20% więcej niż sobie oszacujesz)
1. Program P
– pełne światło,1 zdjęcie = odczyt : przesłona, czas, czułość
i teraz zmiana oświetlenia i kolejne odczyty
i teraz zmiana czułości i powrórka
Wnioski ; Program P działa tak, że …….

2. na zrobionych zdjęciach, duże powiększenia i porównanie szumów dla różnych ustawień ISO
Wnioski :

3. Co to jest program Tv, jak automatycznie ustawia się przesłona
– zdjęcie aparatu ze statywu i kilka zdjęć z coraz dłuższym czasem, porównaie ostrości na ekranie
Wnioski :

4. Do czego tak na prawdę służy program Av
– kilka zdjęć tak Av, i ogniskową dobranych aby mieć różną głębie
Wnioski : kreatywnośc……

To tylko szkic, musisz to dopasować do siebie abyś dobrze z tym się czuł, aby to było Twoje.
Może :
– przed opracowaniem planu JEDEN (koniak, piwo, wino ) ?
– po opracowaniu próba generalna z jakimiś 2-3 osobami które mają aparaty do robienia zdjęć “w niedzielę”,
to by dodało Ci pewności oraz korekcja planu prawopodobna

Trzymam kciuki, daj znać jak Ci poszło

jp

Member

Dam znać :)

Narazie to muszę sobie to wszystko poukładać

Member

No i po szkoleniu :)
Trwało 2 godziny; temat prosty: na co zwrócić uwagę, aby robić lepsze zdjęcia.
Najpierw teoria: złota godzina, kadrowanie, czas, przysłona
ćwiczenia, w których: została ukazana zależność pomiędzy przysłoną a głębią ostrości; wykorzystanie swojej sylwetki jako statyw; zależność ruchu i czas naświetlania.
Oceny bardzo pozytywne :)

Janusz, Piotr bardzo Wam dziękuję za pomoc

Viewing 17 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.