Strona główna Fora Foto Technika fotografowania czas naświetlania

czas naświetlania

Technika fotografowania

Member

pytanie moje brzmi jak naświetlać zdjęcie np 10 min skoro mój canon (400D) pozwala tylko na 30s ???
a dokupując grip już można wydłużyć ten czas .
jak to zrobić jeszcze inaczej???

Keymaster
Sieku wrote:
pytanie moje brzmi jak naświetlać zdjęcie np 10 min skoro mój canon (400D) pozwala tylko na 30s ???

W manualu masz czas B – możesz robić nawet godzinami jedno zdjęcie :)

Quote:
a dokupując grip już można wydłużyć ten czas .

Coś masz przekłamania na łączach. 30 sekund automatycznego naświetlania jest niezależne od ilości baterii w aparacie.

Member

no jak wyjdę wyżej niż 30s to pokazuje się napis BULB.
a jak naświetlać w ładny słoneczny dzień np z czasem 10s aby zdjęcie nie wyszło białe jak mi :) ???
podkreślam że mam canona 400D i zdjęcia te robiłem z kitem .
więc jak stworzyć takie zdjęcie https://www.dfv.pl/gallery/members/piotrus333.html?g2_itemId=1695551 lub takie https://www.dfv.pl/gallery/v/Pejzaz/27202-20090807115307.jpg.html&g2_page=2 (widzę tam że f16 i 4s tylko czy takie zdjęcie wyjdzie w słoneczny dzień czy muszę wychodzić o 22??? )

Member
Sieku wrote:
no jak wyjdę wyżej niż 30s to pokazuje się napis BULB.
a jak naświetlać w ładny słoneczny dzień np z czasem 10s

a czemu ma to służyć??

aby wydłużyć czas zawsze możesz użyć b. niskie ISO + wysokie f + szary filtr (lub nawet kilka złożonych razem)

Member

no np chmury rozmyć albo wodę aby wyglądała jak tafla lodu.

Keymaster

Powyżej 30 sekund w jasny dzień? To tylko jakiś filtr szary wagi ciężkiej. Z silny filtrem szarym i przysłoną na f/16 mnie się udało wyciągnąć 1/2 sekundy. Jeśli chodzi o rozmywanie chmur i wygładzanie wody, to to jest nic.

Member

no powyżej 30 s chyba raczej trudno będzie, ale pewnie możliwe; skoro 1 ND to 3 EV, to jeżeli uzyskałeś 1/2 sekundy przy jednym filtrze, to dodając drugi 1 ND mamy 4 sekundy – dodajemy 3-ci 1 ND i uzyskujemy 32 sekundy -) wiem to tylko teoria, światło światłu nierówne :D

Keymaster

No, to był akurat filtr zmniejszający jasność o 6 EV, ale mniej więcej się zgadza – drugi taki filtr pozwoliłby zejść do 15 sekund, a później jeszcze można przymknąć przysłonę z f/16 do f/22 i mamy 30 sekund. Tylko filtry dające 6 EV są raczej mało popularne :)

Member

co rozumiesz przez

Piotr wrote:
to to jest nic.
Member

Że w 1/2s nie uda Ci się ich rozmyć tak jakbyś chciał.
Tryb Bulb właśnie sluży do kilku/nasto minutowego naświetlania – tak długo jak trzymasz spust migawki wciśnięty tak długo zdjęcie się naświetla. Żeby jednak w trakcie robienia zdjęcia nie trzeba było samemu trzymać spustu wymyślono takie coś jak wężyk spustowy.

Member
Sieku wrote:
co rozumiesz przez

Piotr wrote:
to to jest nic.

https://www.dfv.pl/gallery/members/ac.html?g2_itemId=1631311
Aperture Value f/22,6
Shutter Speed Value 3,2 sec
ISO 50 Focal Length 24 mm
Exposure Bias Value 0 EV
Exposure Program Aperture Priority
Flash No Flash
Metering Mode Multi-Segment
Date/Time niedziela, 2009-07-12 15:26

zdjęcie w pełnym słońcu ze statywu, założony filtr UV (nie zdejmuję, używam jako ochrony obiektywu) + filtr szary ND8 + filtr polaryzacyjny kołowy (mocno ciemny) – winieta przy 24 mm jest jak …. ale generalnie da się efekt rozmycia wody i fal uzyskać w słoneczny dzień zakładając w/w filtry zmniejszając czułość do 50 ISO i domykając przysłonę do f/22 o ile optyka będzie dobra i nie wyjdzie mydło..

i nie trzeba nawet przestawiać na ‘B” , wystarczyc pracować w trybie AV…
nawiasem mówiąc z w/w zestawem “schodziłem” w słoneczny dzień nawet do 8 sekund,
https://www.dfv.pl/gallery/members/ac.html?g2_itemId=1631333
Aperture Value f/22,6 Shutter Speed Value 8 sec
ISO 50 Focal Length 35 mm Date/Time niedziela, 2009-07-12 14:37

więc nie jest to problem, a cir-polar pomaga dodatkowo “przyciemnic” nieco kadr…

Member

a iso 50 masz w każdym aparacie:) przy iso 2 (:) albo iso 0.5 to można nawet naświetlać przez 30sek i f/1 lub f/0,95:)

Member
robertwronski wrote:
a iso 50 masz w każdym aparacie:) przy iso 2 (:) albo iso 0.5 to można nawet naświetlać przez 30sek i f/1 lub f/0,95:)

czepiamy się?
;)))))

Odnośnie Canona:
cała seria A PowerShot ma 80 ISO
cała seria G PowerShot ma 50 ISO
wszystkie IXUS-u mają 80 ISO

oraz cała reszta innych modeli w których producent przewidział taką możliwość…

więc nie jest to tak mało popularna czułość u producentów…
a że ja lubię wykorzystywać to co mam w aparacie to korzystam…

swoją drogą jestem ciekawy jak wiele osób wykorzystuje niskie czułości w swoich aparatach na co dzień…

Keymaster
ac wrote:
https://www.dfv.pl/gallery/members/ac.html?g2_itemId=1631311
Aperture Value f/22,6
Shutter Speed Value 3,2 sec
ISO 50 Focal Length 24 mm
Exposure Bias Value 0 EV
Exposure Program Aperture Priority
Flash No Flash
Metering Mode Multi-Segment
Date/Time niedziela, 2009-07-12 15:26

zdjęcie w pełnym słońcu ze statywu, założony filtr UV (nie zdejmuję, używam jako ochrony obiektywu) + filtr szary ND8 + filtr polaryzacyjny kołowy (mocno ciemny) – winieta przy 24 mm jest jak …. ale generalnie da się efekt rozmycia wody i fal uzyskać w słoneczny dzień

No, nie taki słoneczny, sądząc po niebie. Zdjęcie fajne, ale woda to raczej się gotuje i wrze ;) niż jest rozmyta, a chmurki nijak nie są rozmyte.

Quote:
zmniejszając czułość do 50 ISO

ISO 50 trafia się w kompaktach, ale tam rzadko kiedy masz przysłonę powyżej f/8. A przy okazji – wiesz, że to ISO 50 jest oszukane i skutkuje zmniejszeniem rozpiętości tonalnej?

Quote:
i domykając przysłonę do f/22 o ile optyka będzie dobra i nie wyjdzie mydło..

Nie ma siły, będzie mydło. Na nowych APS-C to daleko poza granicą dyfrakcji. Ty masz dość mało upakowaną pełną klatkę, więc f/22 tylko trochę zjada ostrość.

Member
ac wrote:
swoją drogą jestem ciekawy jak wiele osób wykorzystuje niskie czułości w swoich aparatach na co dzień…

Ja czasami wykorzystuję ISO 80 (takie mam najniższe) kiedy chcę wydłużyć czas migawki dla osiągnięcia odpowiedniego efektu,jak np. tutaj lub tutaj.
I swoją drogą chętniej widziałbym w aparatach czułości poniżej ISO 100 niż coraz wyższe.

Member

sama ilość filtrów już znacznie wpływa na “zamydlanie” ostrości, a dodając do tego maksymalnie zamknietą przysłonę to już przy małych matrycach pewnie byłaby kaszana…
a przy 24 w 24-105 mam taką winietę, że aż przykro…

za dnia z rozmyciem jest problem, ale już dni są coraz krótsze, tak więc wszystko przed nami!
na 12 sekundach już woda zaczyna się powoli rozmywać:
https://www.dfv.pl/gallery/members/ac.html?g2_itemId=1557813

Member
johnas wrote:
ac wrote:
swoją drogą jestem ciekawy jak wiele osób wykorzystuje niskie czułości w swoich aparatach na co dzień…

Ja czasami wykorzystuję ISO 80 (takie mam najniższe) kiedy chcę wydłużyć czas migawki dla osiągnięcia odpowiedniego efektu,jak np. tutaj lub tutaj.
I swoją drogą chętniej widziałbym w aparatach czułości poniżej ISO 100 niż coraz wyższe.

dokładnie, niestety producenci raczej myślą całkowicie odwrotnie…
nie powiem, że wysokie ISO się nie przydaje, bo i owszem, ale jakaś równowaga mogłaby by zostać zachowana…

Member
ac wrote:
za dnia z rozmyciem jest problem

a taki miał dylemat Sieku ;-)

ac wrote:
na 12 sekundach już woda zaczyna się powoli rozmywać:
https://www.dfv.pl/gallery/members/ac.html?g2_itemId=1557813

no tak, ale 22:49 to już raczej nie jasny słoneczny dzień, a z pewnością rano i popołudniu te 12 s by nie starczyło

ac wrote:
nie powiem, że wysokie ISO się nie przydaje, bo i owszem, ale jakaś równowaga mogłaby by zostać zachowana…

a to zależy, co kto lubi i co fotografuje;) mimo wszystko prościej jest wydłużyć czas w jasny słoneczny dzień, niż zrobić dobre zdjęcie w ciemnym kościele, gdzie nie możesz użyć ani statywu, ani lampy

Member

z tym kościołem to nie wiem czy trudniej :) osobiście mi tam głupio wejść do kościoła gdzie ludzie się modlą (nawet kilka osób) a ja tak z aparatem i panuje tam cisza i nagle dźwięk migawki i zaraz drugi :) a w słoneczny dzień udało mi się zejść do 1/2 s . a zastanawiam się czy nie dało by się zrobić tak iż zdjęcie w rawie a potem zmniejszyć EV.
Lub czy takiego efektu nie można za pomocą HDRa zrobić ???

Member
Sieku wrote:
z tym kościołem to nie wiem czy trudniej :) osobiście mi tam głupio wejść do kościoła gdzie ludzie się modlą (nawet kilka osób) a ja tak z aparatem i panuje tam cisza i nagle dźwięk migawki i zaraz drugi :)

to trudniej to było w sensie ISO ;-)) a co do skrupułów – na mszy nie przystoi, a poza mszą to trzeba przezwyciężyć w sobie, a wszystko zależy od tego jak się zachowujesz w kościele ;)
no i jeszcze to, że u nas w Polsce w wielu kościołach zabraniają robić zdjęcia. Za granicą też mi się zdarzyło parę razy, że poprosili abym nie robił, wtedy grzecznie mówisz przepraszam i zmykasz:)

Sieku wrote:
a zastanawiam się czy nie dało by się zrobić tak iż zdjęcie w rawie a potem zmniejszyć EV.

zmniejszając EV nie rozmyjesz zarejestrowanego obrazu przecież, a jedynie przyciemnisz :-))

Member

tutaj jest ciekawe rozwiązanie :) ekspozycja 4 minuty :)

http://profi.fotigo.pl/photo/show/id/10717/#photo

pzdr
Mikołaj

Keymaster

To jest właśnie z filtrem szarym :) A nawet dwoma – prawdziwym i improwizowanym z osłony dla spawaczy.

Member

Jest całkiem dobry filtr Hoya ND 400, blokuje światło o jakieś 9 działek i można już kombinować z rozmywaniem wody i chmur w dzień. Stosunkowo niedrogi i łatwo dostępny. Z doświadczenia wiem, że łączenie kilku szarych filtrów zwłaszcza w systemie Cokin powoduje masakrę kolorów i odbicia światła od powierzchni filtra.

Member

nd 400 to droga masakra, ja tam wodospady za dnia robiłem z kitem na 55mm i f38
http://cyrjo.deviantart.com/art/Krka-waterfall-131697624

f38 i 1/10s w pełnym słońcu, nie jest źle.

Member

Dla fanów długiego czasu naświetlania polecam obejrzeć http://www.alexeytitarenko.com/port_cityshadows.html

Member

z EV chodziło mi o to że jak prześwietli zdjęcie to w programie do rawów zmniejszyć EV wtedy zdjęcie było by poprawnie naświetlone a woda rozmyta .

Member
Sieku wrote:
z EV chodziło mi o to że jak prześwietli zdjęcie to w programie do rawów zmniejszyć EV wtedy zdjęcie było by poprawnie naświetlone a woda rozmyta .

jak prześwietlisz, to raczej nie będziesz miał już co wyciągać

Member
mikolaj wrote:
tutaj jest ciekawe rozwiązanie :) ekspozycja 4 minuty :)

http://profi.fotigo.pl/photo/show/id/10717/#photo

pzdr
Mikołaj

no tak, tylko jakość (czytaj ostrość) leży i kwiczy z rozpaczy…

BTW – przy f/22 i założonych ND8 + cir-polar to jakość mi na fotach strasznie usiadła, ale zależy co kto lubi…
IMHO lepiej wybrać się wczesnym ranem lub późnym wieczorkiem, bo kolorki są dużo ciekawsze…
;)

Member

a ja mam takie pytanie… jesli chce naswietlac zdjecie przez 2 godziny, czy to znaczy ze przez 2 godziny mam trzymac spust migawki? nie da sie tego gdzies nastawic? czy potrzebny do tego jakis pilot?

Member

Przy 2 godzinach to wstępne podnoszenie lustra już nie ma znaczenia. Reszta owszem, tak jak Marek pisze. I włączenie odszumiania dla długich czasów się przyda. A z tym brakiem wiatru – bo ja wiem? Jak dobrze okopiesz i dociążysz solidny statyw, to trochę wiatru nie przeszkodzi.

Member
TalaStrogg wrote:
a ja mam takie pytanie… jesli chce naswietlac zdjecie przez 2 godziny, czy to znaczy ze przez 2 godziny mam trzymac spust migawki? nie da sie tego gdzies nastawic? czy potrzebny do tego jakis pilot?

Ja mam pytanie.. Jakie zdjęcia naświetla się tak długo? Pytam poważnie. Do uzyskania jakiego rodzaju efektów używa się naprawdę długich czasów naświetlania i jak długie są to czasy? (Te najdłuższe)

Keymaster

Do takich:
https://www.dfv.pl/gallery/members/Piotr.html?g2_itemId=1639420
(jakby nie lampa świecąca na kamienie, to naświetlałbym dłużej.) Generalnie astrofografia plus trochę różnego rodzaju eksperymentów, ale to jeszcze trzeba mieć naprawdę ciężkie filtry szare, takie do zdjęć słońca.

Keymaster

Robiłem uniki ;)

Member
Piotr wrote:
Do takich:
https://www.dfv.pl/gallery/members/Piotr.html?g2_itemId=1639420
(jakby nie lampa świecąca na kamienie, to naświetlałbym dłużej.) Generalnie astrofografia plus trochę różnego rodzaju eksperymentów, ale to jeszcze trzeba mieć naprawdę ciężkie filtry szare, takie do zdjęć słońca.

Piotr po prostu trenuje. Chce sfotografować koniec świata w 2012 roku :)

Member
Saldgor wrote:
Piotr wrote:
Do takich:
https://www.dfv.pl/gallery/members/Piotr.html?g2_itemId=1639420
(jakby nie lampa świecąca na kamienie, to naświetlałbym dłużej.) Generalnie astrofografia plus trochę różnego rodzaju eksperymentów, ale to jeszcze trzeba mieć naprawdę ciężkie filtry szare, takie do zdjęć słońca.

Piotr po prostu trenuje. Chce sfotografować koniec świata w 2012 roku :)

Qrcze! już koniec? A ja mam jeszcze tyle do pyknięcia… Qrcze… cza się spieszyć… hmm

Keymaster
Saldgor wrote:
Piotr po prostu trenuje. Chce sfotografować koniec świata w 2012 roku :)

A co, w 2012 serwisy Canona i Nikona mają realizować naprawy solidnie, fachowo, od ręki i na poczekaniu, że koniec świata nastąpi?

Member
Piotr wrote:
A co, w 2012 serwisy Canona i Nikona mają realizować naprawy solidnie, fachowo, od ręki i na poczekaniu, że koniec świata nastąpi?

Piotrze mówmy o rzeczach realnych, a nie private dreams :-))

Keymaster

Dzisiaj mnie rozbawiła reklamówka Fotojokera – do Nikona D5000 dokładają gratis jakiegoś Coolpixa. Czyli jak się odda zaraz po zakupie D5000 do naprawy, to czekając tygodniami będzie można sobie poćwiczyć fotografowanie małpką.

Member

a mam pytanie . Piotrze z kont wiesz ile naświetlać na “B” ???
jest jakiś przelicznik czy może na zasadzie teraz 5min za mało to 10 min jeszcze mało to 20 itd:)

Keymaster

No przecież napisałem pod zdjęciem jak wyliczyłem potrzebny czas naświetlania. Metoda prób i błędów też jest ok, jeśli ktoś ma mnóstwo cierpliwości, a noc jest ciepła :)

Member
Piotr wrote:
Saldgor wrote:
Piotr po prostu trenuje. Chce sfotografować koniec świata w 2012 roku :)

A co, w 2012 serwisy Canona i Nikona mają realizować naprawy solidnie, fachowo, od ręki i na poczekaniu, że koniec świata nastąpi?

No tak nieśmiało mi przeszło odnośnie tej astrofotografii. By w 2012 roku sfotografować zagładę ziemi, deszcz słoneczny po wybuchu słońca czy inne apokaliptyczne astro-zjawisko :)

Member
Piotr wrote:
Do takich:
https://www.dfv.pl/gallery/members/Piotr.html?g2_itemId=1639420
(jakby nie lampa świecąca na kamienie, to naświetlałbym dłużej.) Generalnie astrofografia plus trochę różnego rodzaju eksperymentów, ale to jeszcze trzeba mieć naprawdę ciężkie filtry szare, takie do zdjęć słońca.

Dziękuję za odpowiedź. :) Zdjęcie mi się bardzo podoba. Nigdy się nie zastanawiałem nad takimi czasami naświetlania. Ja generalnie nie przepadam za statywem więc to może dlatego. Wiem, że jest on niezbędny w pewnych sytuacjach a wręcz niezastąpiony podczas zdjęć nocnych ale tak czy inaczej za nim nie przepadam. :P

Member
Piotr wrote:
Powyżej 30 sekund w jasny dzień? To tylko jakiś filtr szary wagi ciężkiej. Z silny filtrem szarym i przysłoną na f/16 mnie się udało wyciągnąć 1/2 sekundy. Jeśli chodzi o rozmywanie chmur i wygładzanie wody, to to jest nic.

Piotr ma rację, bez czegoś ciemniejszego niż szkło spawacza nie da się, próbowałem wczoraj, max 5,2 sek w słoneczny dzień (to widać)o godz. 12ej, UV+ND8+cir-polar+filtr szary połówkowy…
Aperture Value f/22,6 Shutter Speed Value 5,2 sec
ISO 50 Focal Length 40 mm
Date/Time wtorek, 2009-08-18 12:34
https://www.dfv.pl/gallery/members/ac.html?g2_itemId=1732633

Member

Ale jakbyś tak to zrobił powiedzmy o 19.-20., to powinno być znacznie lepiej, a wciąż jasny dzień. I tę UVkę zdejm, zawsze to jedno szkło mniej, a ona tu nie pomaga.

Member
Ewa wrote:
Ale jakbyś tak to zrobił powiedzmy o 19.-20., to powinno być znacznie lepiej, a wciąż jasny dzień. I tę UVkę zdejm, zawsze to jedno szkło mniej, a ona tu nie pomaga.

tak się przymierzam powoli vide – środa, 2009-06-17 22:49 https://www.dfv.pl/gallery/members/ac.html?g2_itemId=1557813 tutaj robiłem tym samym zestawem i czas tylko 12 sek, tylko o tej porze mówiąc szczerze w tym miejscu samemu to trochę niebezpiecznie się szwendać (Babie Doły plaża) kto zna to miejsce to wie, że o tej porze jest wyludnione do zera, a ci co się trafią – mogą nie być nastawieni pozytywnie do osoby z “ciężkim sprzętem”, ale wręcz przeciwnie, czyli roszczeniowo raczej…
Przy klifie już prędzej – obecnie to o tej porze raczej tylko turyści tam spacerują i “biegacze” nadmorscy…
;)
jednak choć spacerować uwielbiam, to jest cała wyprawa (już ze sligshotem :) wybrałem dzięki Wam model Kata 3n1-20 z testu – pomieścił wszystko – rewelacja, ale jego użytkownikom polecam stałe zawiązanie paska do metalowego kółka, bo zatrzask czasami się może otworzyć) – nie omieszkam się wybrać, musi byc jednak trochę chmurek na niebie, czyli w przeciwieństwie do turystów – ja czekam na deszcz, no i ładny zachód słońca by się też zdał…

co do UV, to zdaję sobie sprawę z tego, że nic nie wnosi, ale żonglując nad wodą filtrami i mocowaniami do nich to IMHO boje się nie mieć ochrony na obiektywie, a zdarzyło mi się, że własnie woda chlapnęła mi w obiektyw i gdyby nie UV to kiepskawo by było, także nad wodą wolę ją mieć na stałe…

p.s. jak się zmobilizuję to coś wrzucę do galerii – tylko miejsca mi już troszkę mało, muszę kasować poprzednie…
:)

pozdrawiam!

Viewing 44 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.