Strona główna Fora Foto Obróbka i archiwizacja zdjęć Duże wydruki w wysokiej rozdzielczosci-jak sobie radzicie

Duże wydruki w wysokiej rozdzielczosci-jak sobie radzicie

Obróbka i archiwizacja zdjęć

Member

Macie okzje wykonać duzy wydruk,jak radzicie sobie z przygotowaniem pliku,aby zachować szczegóły ,ostrość.
Tutaj ciekawy artykuł http://www.digitalphotopro.com/technique/workflow/the-right-resolution.html

Member

Ciekawy, owszem, choć mam wrażenie, że to już jest dzielenie włosa na czworo. Choć jeśli wziąć pod uwagę przytoczone tam powiedzenie, że “Normalna odległość oglądania wydruków przez fotografa jest ograniczona długością nosa fotografa”, to może i słusznie.
Ja po prostu skaluję zdjęcie do takich wymiarów w cm ile ma papier, wpisując przy tym tyle DPI ile optymalnie daje drukarka (czyli 360), wyostrzam i wio, do druku bez marginesów. Działa :)
Stwierdziłam kiedyś przy okazji drukowania małego pliku przysłanego mi mailem, że ten sam obrazek puszczony prosto na drukarkę w takiej rozdzielczości w jakiej przyszedł (a wypadało mu ze 200 dpi na pocztówkę) wygląda na wydruku gorzej, niż przeskalowany w górę (Lanczos) do 360 DPI i tak wydrukowany. Więc skaluję, gdy potrzeba – i w dół, i w górę, nie zdając się na drukarkę.

Member
aps1 wrote:
Macie okzje wykonać duzy wydruk,jak radzicie sobie z przygotowaniem pliku,aby zachować szczegóły ,ostrość.
Tutaj ciekawy artykuł http://www.digitalphotopro.com/technique/workflow/the-right-resolution.html

Oczywiście RAW, obiektyw, światło 8 itd…. to już standard

Mój największy ból to wyostrzanie. Stosuję FocalBlade, z wszystkimi problemami efektów niepożadanych daję sobie swobodnie radę. Nie umiem natomiast wyobrazić sobie, patrząc na ekran, jak to będzie wyglądało na wydruku. Będę musiał chyba wymyśleć procedurę wydruków testowych krytycznych elementów.

Drukarka w labie, gdzie drukuję duże formaty, ma wejściową rozdzielczość 254. Na takiej więc skaluję w programie PhotoZoom Pro4 przed wysłaniem
Czasami też stosuję na zdjęciu (sztuczne) passe-partou szare o wymuszonym RGB(x,x,x) i proszę aby na wydruku miało taką właśnie wartość.

jp

Member
janusz-pawlak wrote:
aps1 wrote:
Macie okzje wykonać duzy wydruk,jak radzicie sobie z przygotowaniem pliku,aby zachować szczegóły ,ostrość.
Tutaj ciekawy artykuł http://www.digitalphotopro.com/technique/workflow/the-right-resolution.html

Oczywiście RAW, obiektyw, światło 8 itd…. to już standard

jp

Przepraszam, ale światło f/8 to nie jest żaden standard. Przesłonę ustawiamy pod kątem oczekiwanej głębi ostrości a nie ostrości wydruku. Inaczej portreciści mieliby przechlapane :DDD

Member
okuka67 wrote:
janusz-pawlak wrote:
aps1 wrote:
Macie okzje wykonać duzy wydruk,jak radzicie sobie z przygotowaniem pliku,aby zachować szczegóły ,ostrość.
Tutaj ciekawy artykuł http://www.digitalphotopro.com/technique/workflow/the-right-resolution.html

Oczywiście RAW, obiektyw, światło 8 itd…. to już standard

jp

Przepraszam, ale światło f/8 to nie jest żaden standard. Przesłonę ustawiamy pod kątem oczekiwanej głębi ostrości a nie ostrości wydruku. Inaczej portreciści mieliby przechlapane :DDD

Okuka67,
Wiesz, ja niestety używam obiektywów Canona.
W tych obiektywach fatalnie się składa że rozdzielczość zależy od przesłony, i to bardzo.
Jeśli chcę mieć szczegóły i ostrość na zdjęciach i to przy dużych wydrukach, to nie mogę na innej przesłonie niż 8 – 11.

Jeśłi chcę dodatkowo efekt głębi to pozostają mi tylko nogi i ogniskowa

jp

Member
janusz-pawlak wrote:
okuka67 wrote:
janusz-pawlak wrote:
Oczywiście RAW, obiektyw, światło 8 itd…. to już standard
jp

Przepraszam, ale światło f/8 to nie jest żaden standard. Przesłonę ustawiamy pod kątem oczekiwanej głębi ostrości a nie ostrości wydruku. Inaczej portreciści mieliby przechlapane :DDD

Okuka67,
Wiesz, ja niestety używam obiektywów Canona.
W tych obiektywach fatalnie się składa że rozdzielczość zależy od przesłony, i to bardzo.
Jeśli chcę mieć szczegóły i ostrość na zdjęciach i to przy dużych wydrukach, to nie mogę na innej przesłonie niż 8 – 11.

Jeśłi chcę dodatkowo efekt głębi to pozostają mi tylko nogi i ogniskowa

jp

Co za niesamowite zjawisko, ja używam nikkora, sigmy oraz tokiny i też rozdzielczość zależy od przesłony. Z tym, że niekoniecznie 8-11 są najostrzejsze. Ceniony wśród canonierów 24-105/4L najwyższe osiągi wykazuje przy f/5.6, a i przy/4 jest świetny. Drugi kultowy canon, 70-200/4L, również f/5,6 najostrzejsze.
Tak więc Szanowny Kolego JP, podaje Kolega fałszywe informacje i wprowadza ludzi w błąd. To po pierwsze. Po drugie mam wrażenie, że to powtarzanie za Bryanem Petersonem z jego podręczników “… bez tajemnic”. Tylko, że Peterson pisze również, że należy trzymać się przesłon 8-11 wtedy, gdy GO nie ma większego znaczenia, np przy portrecie osoby opartej o ścianę, a nie, że jest to jedyna słuszna przesłona. Pisze on również opierając się o swoje doświadczenia z czasów analogowych. Nowoczesne szkła projektowane pod cyfrę mają już nieco inną charakterystykę.
Na prawdę nie chcę być złośliwy, ale już któryś raz wypowiada kolega autorytatywnie sądy nie mające wiele wspólnego z rzeczywistością. Jak niedawno o wyższości stabilizacji nad jasnością szkła. Z wypowiedzi Kolegi wnioskuję, iż jest on perfekcjonistą, dążącym przede wszystkim do uzyskiwania nienagannych technicznie obrazów. Skąd więc ta techniczna masakra w zdjęciu, z którego Kolega jest dumny? Nie wiem jak inni, może się też odniosą, ale ja już wolę swoje mydełko na f/2,8 :)

Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt :)

Member

Okuka 67,

Dzięki za życzenia.

Przeoczyłeś pewne fakty :

1. To Ty swej wypowiedzi napisałeś, że przesłonę ustawiasz ze względu na głębię ostrości a nie ostrość wydruku, prawda ?
Dlatego delikatnie przypomniałem (aby nie wprowadzać innych w błąd) że jeśli chce się mieć przy dużych powiększeniach szczegóły i ostrość to przesłona jest szczególnie ważna a odpowiednią głębię trzeba uzyskiwać innymi środkami. Napisałem też, że ja (zwykle nie pamietam wykresów) ustawiam przesłone na 8 – 11

2. Tak aby ludzi nie wprowadzać w błąd, to wchodząc w szczegóły, optymalna rozdzielczość obiektywu jest różna w zależnosci od użytej ogniskowej oraz tego czy jest to centrum kadru czy też boki. W centrum kadru rozdzielczość się zmienia nieznacznie przy zmianie ogniskowej natomiast przy bokach naogół drastycznie. Duże wydruki to także na ogół wykorzystanie całego kadru. Mam wpomniany obiektyw 24-105, jest moim podstawowym. Z wielu danych, np
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/420-canon_24105_4_5d?start=1
przy podanych kryteriach zapamiętałem, że optymalną rozdzielczość całego zdjęcia otrzymam przy przesłonie 8, dla całego zakresu ogniskowych, nie zaś jak wykazujesz przy f/5.6 czy też f/4.

3. Przykro mi oczywiście, że nie przekonałem Cię dlaczego w moim zdjęciu “z którego jestem dumny” użyłem takich, daleko odbiegających od aktualnych kanonów poprawności technicznej, środków przekazu.
Ale nie wszyscy musimy wszystko jednakowo czuć i wszystko rozumieć, prawda ?

jp

Member
janusz-pawlak wrote:
Okuka 67,
1. To Ty swej wypowiedzi napisałeś, że przesłonę ustawiasz ze względu na głębię ostrości a nie ostrość wydruku, prawda ?
Dlatego delikatnie przypomniałem (aby nie wprowadzać innych w błąd) że jeśli chce się mieć przy dużych powiększeniach szczegóły i ostrość to przesłona jest szczególnie ważna a odpowiednią głębię trzeba uzyskiwać innymi środkami. Napisałem też, że ja (zwykle nie pamietam wykresów) ustawiam przesłone na 8 – 11

Napisałem i dalej podtrzymuję. Chodzenie w tą i z powrotem, zmienianie ogniskowej w poszukiwaniu miejsca, żeby na siłę znaleźć odpowiednią GO przy f/8 to jakieś żarty chyba. A może masz sposób by zrobić to stałką?? Sorry, ale przesłona nie będzie rządzić moim kadrem. Ja najpierw wybieram kadr i ogniskową, a potem przesłonę, która mi da oczekiwaną GO.

Rzecz druga, nie każde zdjęcie ma być ostre w każdym punkcie. I nawet trzymając się Twoich rad – przesłon 8-11 nie będzie, dłuższe ogniskowe będą miały GO nie obejmującą całego kadru. Jaka różnica, czy zdjęcie jest mniej ostre z powodu słabszego zachowania szkła, czy z powodu wyjścia obiektów z GO? Nieostre to nieostre i już.

Przyjmijmy jedną rzecz. Sterownie przesłoną jest po to by umożliwić fotografowi uzyskiwanie różnych efektów związanych z głębią ostrości a nie po to by szukać super-właściwości szkła. Pomijając przymykanie obiektywów kompletnie mydlanych na pełnej dziurze. Można robić ostre zdjęcia na różnych otworach a nie tylko na tych, które w testach wykazują największą rozdzielczość. Nawet przy dużych wydrukach.

Member
okuka67 wrote:
janusz-pawlak wrote:
Okuka 67,
1. To Ty swej wypowiedzi napisałeś, że przesłonę ustawiasz ze względu na głębię ostrości a nie ostrość wydruku, prawda ?
Dlatego delikatnie przypomniałem (aby nie wprowadzać innych w błąd) że jeśli chce się mieć przy dużych powiększeniach szczegóły i ostrość to przesłona jest szczególnie ważna a odpowiednią głębię trzeba uzyskiwać innymi środkami. Napisałem też, że ja (zwykle nie pamietam wykresów) ustawiam przesłone na 8 – 11

Napisałem i dalej podtrzymuję. Chodzenie w tą i z powrotem, zmienianie ogniskowej w poszukiwaniu miejsca, żeby na siłę znaleźć odpowiednią GO przy f/8 to jakieś żarty chyba. A może masz sposób by zrobić to stałką?? Sorry, ale przesłona nie będzie rządzić moim kadrem. Ja najpierw wybieram kadr i ogniskową, a potem przesłonę, która mi da oczekiwaną GO.

Rzecz druga, nie każde zdjęcie ma być ostre w każdym punkcie. I nawet trzymając się Twoich rad – przesłon 8-11 nie będzie, dłuższe ogniskowe będą miały GO nie obejmującą całego kadru. Jaka różnica, czy zdjęcie jest mniej ostre z powodu słabszego zachowania szkła, czy z powodu wyjścia obiektów z GO? Nieostre to nieostre i już.

Przyjmijmy jedną rzecz. Sterownie przesłoną jest po to by umożliwić fotografowi uzyskiwanie różnych efektów związanych z głębią ostrości a nie po to by szukać super-właściwości szkła. Pomijając przymykanie obiektywów kompletnie mydlanych na pełnej dziurze. Można robić ostre zdjęcia na różnych otworach a nie tylko na tych, które w testach wykazują największą rozdzielczość. Nawet przy dużych wydrukach.

Wiesz, myślę że w ferworze udowadniana odchodzimy od sedna tego wątku.
Jego założyciel, APS1, pytał jak zachować szczegóły i ostrość przy duzych wydrukach, pamietasz ?
Szczegóły i ostrość zależą także od przesłony, zgoda ?

I to by było na tyle.

jp

Member
janusz-pawlak wrote:
Szczegóły i ostrość zależą także od przesłony, zgoda ?

I to by było na tyle.

jp

Z akcentem na TAKŻE i przy dużym stopniu ogólności

Member

Pamiętam :) Tylko dotyczy on obróbki zdjęcia na komputerze, a nie metody jego wykonania aparatem. Chyba, że można zmienić przesłonę w komputerze, czego ja nie potrafię ;-)

Member

Co autor postu miał na myśli pod pojęciem “dużych wydruków”?
Dla mnie duże wydruki (od A3 w górę) i wysoka rozdzielczość nie idą w parze…

Member
ernest wrote:
Co autor postu miał na myśli pod pojęciem “dużych wydruków”?
Dla mnie duże wydruki (od A3 w górę) i wysoka rozdzielczość nie idą w parze…

Skan z negatywu 8×10…albo plik z phase one IQ 180

Member
aps1 wrote:
Skan z negatywu 8×10…albo plik z phase one IQ 180

No dobra…ale jak duże chcesz to “coś” wydrukować? Jaką rozdzielczość ma ten skan? To będzie tylko zdjęcie? Na czym chcesz to drukować? Gdzie chcesz to drukować? Gdzie to “coś” zawiśnie? Chcesz tym przysłonić PKiN? Określ się. Dla jednego duży wydruk to już wszystko powyżej A4 a dla drugiego płachta zasłaniająca połowę bloku…

Member
aps1 wrote:
Skan z negatywu 8×10…albo plik z phase one IQ 180

zresztą…z tym co tu piszesz to możesz wszystko…

Viewing 14 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.