Strona główna Fora Foto Sprzęt filtr połówkowy szary – uchwyt

filtr połówkowy szary – uchwyt

Sprzęt

Member

Zamierzam zakupic filtr połówkowy szary do Canona 30D i obiektywów 17-40/4L, 50/1,8, 70-200/4L. Każdy z nich ma inną średnicę filtra okrągłego. Do filtra połówkowego potrzebny jest jakiś uchwyt. Czy muszę zakupić inny uchwyt do każdego obiektywu? Może też inny wymiarowo filtr? Jak to sie mocuje? Nakręca jak filtr okrągły? Może wystarczy zakupić uchwyt na max. średnicę. Proszę o oświecenie mnie w tym temacie.
Pozdrawiam

Member

polecam system cokin
sam mam i jest super a do tego bardziej funkcjonalny tylko jak masz dwie różne średnice filtrów to dwa adaptery np;
http://www.infoto.pl/pl/Products/103/Cat/cokin_p_pierscienie.html <--- to to co potrzebujesz dwa rozmiary
http://www.infoto.pl/pl/Products/104/Cat/cokin_p_uchwyty_i_oslony.html <--- uchwyt na filtr
http://www.infoto.pl/pl/Products/125/Cat/cokin_p_filtry_kolorowe.html <--- przykładowe filtry choć polecam inne np http://www.sklep.fotoabc.com/?nav=0&poz=9&id=13,60 . posiadam hitecha 0,9 i sądzę że żadne filtry no name tego nie zastąpią . jak sie zdecydujesz na taki system to lepiej P bo jest większy:) a do tego nie musisz mieć tak jak w okrągłych centralnie na środku szarego możesz w systemie cokin ustawiać góra dół a także przekręcać o ile stopni ci pasuje do ustawienia :)

http://www.foto-tip.pl/aukcje/rozne/cokin_system.jpg <--- montaż filtra i adaptera . można tam też kołowe zamocować choć ja takich nie używam

Member

Dzieki za oświecenie. Teraz rozumiem, że uchwyt jest jeden tylko wymienne pierścienie na średnice 52,67,77 mm
Do tego filtr na wymiar uchwytu. Ok Dzięki .

Member

Okazuje się, że jest c.d.

Jak pisałem wyżej posiadam obiektyw 70-200/4L. W nowo nabytej (zresztą świetnej) książce “Krajobrazy” na str. 34 w rozdziale o Filtrach połówkowych wyczytałem, że filtry można stosować z obiektywami do 85 mm. Czy ja czegoś żle nie zrozumiałem? Jeżeli to prawda to dlaczego?

Member

No właśnie nie rozumiem już, bo system P to do 82 mm… średnicy gwintu obiektywu na filtr ;-)
A krótsze niż 85 mm? Tłumaczu, proszę o wytłumaczenie ;-)

Keymaster

Autora :)
Ad rem – są większe systemy filtrów połówkowych, tzn. takie, gdzie filtr ma większe rozmiary – Cokin Z i Lee. Jeśli się planuje obiektywy o średnicy gwintu 77 mm to już można się zacząć zastanawiać nad większym systemem (choć niestety oczywiście też droższym), bo czasem filtry robią się trochę krótkie w stosunku do potrzeb – gdy z jakiegoś powodu potrzebuje się część szarą na całe zdjęcie, to może jej nie starczyć.

Member

Sorry ale nie rozumiem. Cyt. str 34. “Po pierwsze, można używać ich (tj. filtrów, mój komentarz) z normalnymi lub szerokokątnymi obiektywami (dokładnie z dowolnym krótszym niż 85 mm).”

Czy to zdanie dotyczy średnicy filtra czy ogniskowej obiektywu?

Member

Z oryginału:
There is a trick to using grad filters. First, note that they work well only
with wide-angle or normal lenses (any lens shorter than about 85mm).
Ja tam się nie znam, ja tu tylko fotoszopuję.

Keymaster

To zdanie dotyczy ogniskowej, ale ja nie widzę w nim sensu, bo nie znam powodów, dla których nie można by używać filtrów szarych połówkowych z dowolną ogniskową.

Member

To jak już tu jesteś Piotrze, to mały OT: na str. 28 rzeczonej książki stoi, że w trybie LV EOS (podejrzewam że 1DsmkIII) pracuje z przysłoną roboczą, tzn przymkniętą. Z tego co wiem to raczej z pełną dziurą, więc nie za bardzo można sobie obejrzeć głębię ostrości bez użycia przycisku pod takim tytułem. Jak stoi w oryginale?

Member

Wracając do ogniskowa obiektywu c/a filtr połówkowy. Jak wynika z załaczonego oryginalnego tekstu to autor chyba coś pokręcił. Tak na “zdrowy rozum” to obiektyw 50/1,8 byłby prawie granicznym dla filtrów połówkowych no bo 50×1,6=80 mm.
Jednak zaryzykuje i kupię. Założę do 70-200/4 i może się nie zdziwię.

Poza tym może ta dyskusja jest bezprzedmiotowa bo dziś pytałem w sklepie o te filtry i odpowiedziano mi, systemu Cokin juz sie nie prowadzi. Na moje pytanie co w zamian, otrzymałem odpowiedź, że…Photoshop. Bystrzacha ale statywu już nie proponował.

Member
jaandrz wrote:
Poza tym może ta dyskusja jest bezprzedmiotowa bo dziś pytałem w sklepie o te filtry i odpowiedziano mi, systemu Cokin juz sie nie prowadzi. Na moje pytanie co w zamian, otrzymałem odpowiedź, że…Photoshop. Bystrzacha ale statywu już nie proponował.

Prowadzi się, prowadzi. Tylko pewnie w tym sklepie nie.
Na allegro znajdziesz ile chcesz. I w miarę ceny.

Member
jfuks wrote:
na str. 28 rzeczonej książki stoi, że w trybie LV EOS (podejrzewam że 1DsmkIII) pracuje z przysłoną roboczą, tzn przymkniętą. Z tego co wiem to raczej z pełną dziurą, więc nie za bardzo można sobie obejrzeć głębię ostrości bez użycia przycisku pod takim tytułem. Jak stoi w oryginale?

The latest DSLRs offer ‘live preview’, a feature that allows you to see the
actual scene from your camera sensor in real time with the aperture
setting that you have chosen. You can use the magnification feature
on your LCD to check precise focus and depth of field across the scene
and make adjustments before even taking the photo

Member
jaandrz wrote:
dziś pytałem w sklepie o te filtry i odpowiedziano mi, systemu Cokin juz sie nie prowadzi. Na moje pytanie co w zamian, otrzymałem odpowiedź, że…Photoshop. Bystrzacha ale statywu już nie proponował.

Może to i głupio zabrzmiało, ale moim zdaniem… ma rację. Tylko statyw powinien jednak zaproponować. Jak się ma 2 ekspozycje, to zasymulowanie filtra połówkowego trwa nie dłużej niż jego nałożenie w plenerze. I nie ma ryzyka, że przejście będzie za twarde albo że niebo dostanie śmiesznego zabarwienia, jak to przy Cokinach jest.

Member
Ewa wrote:
The latest DSLRs offer ‘live preview’, a feature that allows you to see the
actual scene from your camera sensor in real time with the aperture
setting that you have chosen. You can use the magnification feature
on your LCD to check precise focus and depth of field across the scene
and make adjustments before even taking the photo

Czyli stoi w oryginale, że przymyka. A się mi wydaje, że jednak nie przymyka, a jeno symuluje (i takie coś jak symulacja ekspozycji jest w c-fn). Sprawdziłem w 40d – nie przymyka. I co o tym sądzić?

Member
Ewa wrote:
jaandrz wrote:
dziś pytałem w sklepie o te filtry i odpowiedziano mi, systemu Cokin juz sie nie prowadzi. Na moje pytanie co w zamian, otrzymałem odpowiedź, że…Photoshop. Bystrzacha ale statywu już nie proponował.

Może to i głupio zabrzmiało, ale moim zdaniem… ma rację. Tylko statyw powinien jednak zaproponować. Jak się ma 2 ekspozycje, to zasymulowanie filtra połówkowego trwa nie dłużej niż jego nałożenie w plenerze. I nie ma ryzyka, że przejście będzie za twarde albo że niebo dostanie śmiesznego zabarwienia, jak to przy Cokinach jest.

Fakt i jak na razie tak to robię bo nie mam filtrów. Tylko nerwowy się robię jak granica między niebem a ziemią jest postrzępiona. Poza tym zasugerowałem się warsztatem z książki “Krajobrazy” co do używania filtrów połówkowych i pomyślałem, że można by popróbować. Niemniej moim zdaniem efektywniej jest robić ileś tam powtórzeń bez filtra ze statywu bo łatwiej dobrać parę niebo+ziemia do połączenia i nie trzeba zwracać uwagi na ostrość przejścia. Ale znowy ten statyw. Robiąc “z ręki” to chyba filtr jest jedynym wyjściem ale też problem z ustawianiem filtra (wyżej , niżej). Tak źle i tak niewygodnie.

Member

Jak przymkniesz przysłonę do wartości roboczej, to zobaczysz granicę zaciemnienia symulowaną przez filtr połówkowy. Jak nie przymkniesz, trudniej będzie ustawić poprawnie filtr. Najlepiej poeksperymentować.

Tomek.

Keymaster
jfuks wrote:
Sprawdziłem w 40d – nie przymyka. I co o tym sądzić?

Nie mam pod ręką 1Ds-a, żeby sprawdzić :), ale wygląda na to, że przyłapałeś autora na błędzie. Gratulacje! :)
W każdym razie 50D w LV standardowo nie przymyka przysłony, natomiast można włączyć symulację ekspozycji i wówczas pokazuje jasność kadru z uwzględnieniem ustawionej ekspozycji i kompensacji EV. Po wciśnięciu przycisku podglądu głębi ostrości można sobie spróbować oszacować rozkład ostrości, ale wówczas AF w trybie detekcji kontrastu nie działa, nawet nie próbuje.

Member
Piotr wrote:
Nie mam pod ręką 1Ds-a, żeby sprawdzić :), ale wygląda na to, że przyłapałeś autora na błędzie. Gratulacje! :)
W każdym razie 50D w LV standardowo nie przymyka przysłony, natomiast można włączyć symulację ekspozycji i wówczas pokazuje jasność kadru z uwzględnieniem ustawionej ekspozycji i kompensacji EV. Po wciśnięciu przycisku podglądu głębi ostrości można sobie spróbować oszacować rozkład ostrości, ale wówczas AF w trybie detekcji kontrastu nie działa, nawet nie próbuje.

Też nie mam pod ręką (a by się chciało ;-)), ale w menu 1Ds nie ma nic o przymykaniu przysłony w żaden sposób inny niż przyciskiem podglądu głębi ostrości. No i znalazłem takie cóś:
“With Live View enabled and engaged (simply press the set button), frame your pre-focused shot without the camera at your eye – hold the 1Ds III overhead, over a fence, on the ground … The LCD will show you 100% of the image to assist with proper framing. Press the DOF Preview button and you will see your DOF and a simulated exposure previewed on the LCD.”

Viewing 18 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.