Strona główna Fora Video Sprzęt Filtr szary regulowany Fader ND

Filtr szary regulowany Fader ND

Sprzęt

 
Member

Nigdy nie miałem takiego, znam tylko z testów i opisów.
Moje pytanie jest takie, czy podczas filmowania też pojawia się “czarny krzyż” i czy pojawia się on w zakresie pracy czy tylko jak przekręcimy go poza skale ?
Drugie pytanie, czy jeśli bym miał dwa filtry polaryzacyjne wkręcił jeden w drugi to uzyskam ten sam efekt ? czy jest tam jakiś dodatkowy “myk”
przyznam ze Fader to ciekaw i praktyczna rzecz z racji płynnej regulacji, co przy filmowaniu jest wygodniejsze niż zakładanie filtrów o różnej gęstości (w foto jednak mimo wszytko lepsze normalne “cokiny”

 
Keymaster
Tommy wrote:
Nigdy nie miałem takiego, znam tylko z testów i opisów.
Moje pytanie jest takie, czy podczas filmowania też pojawia się “czarny krzyż” i czy pojawia się on w zakresie pracy czy tylko jak przekręcimy go poza skale ?

Hm, generalnie – jeśli wyjedziesz za skalę, ale to zależy gdzie jest skala – niektóre modele mają tak szeroką skalę, że już łapią ten krzyż. Generalnie jeśli fader obiecuje 10 EV i daje te 10 EV, to jest to 10 EV z bonusem ;) Bonus ma postać krzyża.

Quote:
Drugie pytanie, czy jeśli bym miał dwa filtry polaryzacyjne wkręcił jeden w drugi to uzyskam ten sam efekt ? czy jest tam jakiś dodatkowy “myk”

Tak, jeśli będą źle dobrane, to szybko dostaniesz różne zafarby. Ale nie powiem Ci, jak te polary należy dobierać. Z pewnością metoda prób i błędów będzie dobra :)

Quote:
przyznam ze Fader to ciekaw i praktyczna rzecz z racji płynnej regulacji, co przy filmowaniu jest wygodniejsze niż zakładanie filtrów o różnej gęstości (w foto jednak mimo wszytko lepsze normalne “cokiny”

Weź jeszcze pod uwagę, że na początku ta zmiana gęstości jest bardzo niewielka przy znacznym obrocie pierścienia, a później idzie to coraz szybciej – mały obrót daje dużą zmianę EV. Nie mówię, że nie da się w locie regulować jasności o pożądaną ilość EV, ale łatwe to nie jest.

 
Member
Piotr wrote:
Quote:
Drugie pytanie, czy jeśli bym miał dwa filtry polaryzacyjne wkręcił jeden w drugi to uzyskam ten sam efekt ? czy jest tam jakiś dodatkowy “myk”

Tak, jeśli będą źle dobrane, to szybko dostaniesz różne zafarby. Ale nie powiem Ci, jak te polary należy dobierać. Z pewnością metoda prób i błędów będzie dobra :)

Wiec rozważmy to teoretycznie :)
czy lepiej mieć dwa identyczne polary , czy różne ?
ja bym stawiał na różne, bo jeden da tinte w prawo a drugi w lewo i wyjdzie bez zafarbu , a przy takich samych zafarb się podwoi :) co o tym myślisz Piotrze ?

Ze ściemnianie jest nieliniowe to wiem, wspomniałeś o tym w teście. Myślę ze da się to przeboleć
Natomiast jeśli chodzi o zakres “mocy”- to 8EV wygląda bezpiecznie i realnie

 
Keymaster
Tommy wrote:
ja bym stawiał na różne, bo jeden da tinte w prawo a drugi w lewo i wyjdzie bez zafarbu , a przy takich samych zafarb się podwoi :) co o tym myślisz Piotrze ?

Ja bym stawiał, że to nie będą takie proste zabarwienia na całej powierzchni kadru, tylko jakieś tęcze, przejścia kolorystyczne, a każda zmiana pozycji polarów względem siebie to coraz to inne cuda :)

Quote:
Natomiast jeśli chodzi o zakres “mocy”- to 8EV wygląda bezpiecznie i realnie

6 EV jest bez wątpienia bezpieczne. Na tym Nissinie, który miał solidny ogranicznik do 6 EV nie dało się żadnego wzrostu winiety stwierdzić. Natomiast 8 EV może zacząć być problematyczne, w zależności od dokładności patrzenia. Choć przy wideo raczej nie ma okazji tak dokładnie się wpatrywać w rogi :)

 
Member

Dziękuję Piotrze,
jeszcze takie pytanie czy miałeś jakieś problemy z obiektywami ultra szerokimi sigma 10-20 czy jakieś rybie oko nawet? przebarwienia tęcze, inne zaciemnienie.

 
Member

Cokin wprowadza właśnie VD NG (Variable Density Neutral Grey) 9.5 mm – zmienny zakres ND2 – ND400.
Ciekawe, jak sobie poradzi?

 
Keymaster
Tommy wrote:
Dziękuję Piotrze,
jeszcze takie pytanie czy miałeś jakieś problemy z obiektywami ultra szerokimi sigma 10-20 czy jakieś rybie oko nawet? przebarwienia tęcze, inne zaciemnienie.

Na rybim oku nie udało mi się żadnego filtra zamontować :) Jakbym się uparł, to dałoby się na kołowym rybim oku Sigmy, ale jakby efekt byłby mało rybiooczny :)
Generalnie zaciemnienia rogów przechodzące w krzyż są widoczne właśnie na szerokich obiektywach – im szerszy, tym mocniej i szybciej. Na długich tele “atrakcje” to jednolite zabarwienie w jakimś kolorze i ogólny spadek kontrastu.

You must be logged in to reply to this topic.