Sprzęt
Nigdy nie miałem takiego, znam tylko z testów i opisów.
Moje pytanie jest takie, czy podczas filmowania też pojawia się “czarny krzyż” i czy pojawia się on w zakresie pracy czy tylko jak przekręcimy go poza skale ?
Drugie pytanie, czy jeśli bym miał dwa filtry polaryzacyjne wkręcił jeden w drugi to uzyskam ten sam efekt ? czy jest tam jakiś dodatkowy “myk”
przyznam ze Fader to ciekaw i praktyczna rzecz z racji płynnej regulacji, co przy filmowaniu jest wygodniejsze niż zakładanie filtrów o różnej gęstości (w foto jednak mimo wszytko lepsze normalne “cokiny”
Moje pytanie jest takie, czy podczas filmowania też pojawia się “czarny krzyż” i czy pojawia się on w zakresie pracy czy tylko jak przekręcimy go poza skale ?
Hm, generalnie – jeśli wyjedziesz za skalę, ale to zależy gdzie jest skala – niektóre modele mają tak szeroką skalę, że już łapią ten krzyż. Generalnie jeśli fader obiecuje 10 EV i daje te 10 EV, to jest to 10 EV z bonusem Bonus ma postać krzyża.
Tak, jeśli będą źle dobrane, to szybko dostaniesz różne zafarby. Ale nie powiem Ci, jak te polary należy dobierać. Z pewnością metoda prób i błędów będzie dobra
Weź jeszcze pod uwagę, że na początku ta zmiana gęstości jest bardzo niewielka przy znacznym obrocie pierścienia, a później idzie to coraz szybciej – mały obrót daje dużą zmianę EV. Nie mówię, że nie da się w locie regulować jasności o pożądaną ilość EV, ale łatwe to nie jest.
Tak, jeśli będą źle dobrane, to szybko dostaniesz różne zafarby. Ale nie powiem Ci, jak te polary należy dobierać. Z pewnością metoda prób i błędów będzie dobra
Wiec rozważmy to teoretycznie
czy lepiej mieć dwa identyczne polary , czy różne ?
ja bym stawiał na różne, bo jeden da tinte w prawo a drugi w lewo i wyjdzie bez zafarbu , a przy takich samych zafarb się podwoi co o tym myślisz Piotrze ?
Ze ściemnianie jest nieliniowe to wiem, wspomniałeś o tym w teście. Myślę ze da się to przeboleć
Natomiast jeśli chodzi o zakres “mocy”- to 8EV wygląda bezpiecznie i realnie

Ja bym stawiał, że to nie będą takie proste zabarwienia na całej powierzchni kadru, tylko jakieś tęcze, przejścia kolorystyczne, a każda zmiana pozycji polarów względem siebie to coraz to inne cuda
6 EV jest bez wątpienia bezpieczne. Na tym Nissinie, który miał solidny ogranicznik do 6 EV nie dało się żadnego wzrostu winiety stwierdzić. Natomiast 8 EV może zacząć być problematyczne, w zależności od dokładności patrzenia. Choć przy wideo raczej nie ma okazji tak dokładnie się wpatrywać w rogi
jeszcze takie pytanie czy miałeś jakieś problemy z obiektywami ultra szerokimi sigma 10-20 czy jakieś rybie oko nawet? przebarwienia tęcze, inne zaciemnienie.
Na rybim oku nie udało mi się żadnego filtra zamontować Jakbym się uparł, to dałoby się na kołowym rybim oku Sigmy, ale jakby efekt byłby mało rybiooczny
Generalnie zaciemnienia rogów przechodzące w krzyż są widoczne właśnie na szerokich obiektywach – im szerszy, tym mocniej i szybciej. Na długich tele “atrakcje” to jednolite zabarwienie w jakimś kolorze i ogólny spadek kontrastu.
- You must be logged in to reply to this topic.