Strona główna Fora Foto Inne Fotografia i grafika komputerowa.

Fotografia i grafika komputerowa.

Inne

Member

Już od dłuższego zastanawiam się, dlaczego w Polsce, w czasopismach typu DFV preferowane są grafiki komputerowe, a nie fotografie. Stopień ingerencji technik obróbki komputerowej w większości prezentowanych prac prezentowanych na łamach DFV pozbawia je miana fotografii.
Wystarczy otworzyć dowolny numer DFV by przeczytać coś w stylu: Sklepowy menedżer (nie „menadżer” droga redakcjo! A może po prostu: kierownik?!) zwierza się: „Odkrycie Photoshopa było rewolucją….” i oczywiście redakcja reprodukuje przykłady prac. Niektóre bardzo dobre, ale akurat nie te photoshopowe! Inny marketingowiec rzuca się w otchłań HDR-ów. Redakcja skwapliwie je reprodukuje, chociaż poza techniczną poprawnością nic w nich nie ma. Dobrze chociaż, że wydrukowano również nie HDR-y tego autora, z których kilka jest interesujących. Itp., itd… Skąd więc ten pęd do grafiki komputerowej w czasopiśmie poświęconemu z założenia fotografii i wideo? Już oczami wyobraźni widzę odpowiedź redakcji: Stopień zaawansowania współczesnych technik informatycznych uniemożliwia w praktyce określenie jaka „ingerencja komputerowa” miała miejsce w przypadku konkretnego zdjęcia. Czyżby? A jak to jest na świecie? Łatwo to sprawdzić. Grafice komputerowej poświęcone są osobne pisma. A fotografia? Też ma się dobrze! Kto nie wierzy niech otworzy np. listopadowy numer DFV na stronie 12. Podane są tam wyniki (wraz z reprodukcjami nagrodzonych prac) jednego z największych i najbardziej prestiżowych konkursów fotograficznych na świecie „Nikon Photo Contest International”. Grand Prix zdobyła czarno-biała fotografia autorstwa Tung Khanh Le z Wietnamu pt. ”Crossing waves” („Przełamując fale”) – klasyczna fotografia. Pierwsze miejsce w kategorii „Dowolny temat” zdobył Joao Quaresma za zdjęcie „Przełamując ciszę”, drugie miejsce Zig Koch z Brazylii za fotografię „Motyle” itd. Oczywiście wszystkie prace to klasyczne zdjęcia posługujące się głównie kadrowaniem i wyborem tematu, „wyjęciem” go z szerszego tła jako podstawowym językiem fotografii.
Warto tu wspomnieć, że niektóre z nagrodzonych prac dalekie są od technicznej doskonałości. Mają np. przepalenia i nieostrości. Ale przede wszystkim mają to „coś”!!!
A u nas wszystko oczywiście pod prąd światowej fotografii. A słowa, którego lękają się wszyscy i początkujący i doświadczeni oraz uznani jest owa straszliwa klątwa: PRZEPALENIE! Zdjęcie mające przepalenia to kompromitacja i wstyd. Inne wartości w tym kontekście się nie liczą! Apage satana!!!

Niezależnie od nowego wątku dyskusji wszystkim Czytelnikom DFV życzę wszystkiego najlepszego w 2008 roku!!!

Member

Już raz się prawie pobiliśmy w tej sprawie, a tu są efekty:
https://www.dfv.pl/forum/viewtopic.php?id=60

Możemy podyskutować dalej, ale dobrze by było nie powtarzać tych samych argumentów.

Member

Ok. Moje trzy podstawowe tezy w ewentualnej dyskusji:
1. U nas jest inaczej niż na całym świecie. Czy jest to wartość sama w sobie? Wątpię.
2. Czasopisma poświęcone z założenia fotografii niech zajmują się fotografią, a te poświęcone grafice komputerowej grafiką komputerową. I nie jest prawdą, że to trudno odróżnić. Skoro na świecie to potrafią, to my chyba też byśmy sobie z tym poradzili.
3. Nie stawiajmy na cokole perfekcji technicznej. Zdjęcie musi mieć w sobie to „coś” i to jest naprawdę najważniejsze, a nie to czy ma przepalenia, czy nie.

Przy okazji dobrze by było poruszyć sprawę ocen zdjęć.

Życzę Pani wszystkiego najlepszego w nowym 2008 roku.

Pozdrawiam

Member

Mr_James

Proponuję zapoznanie się z definicją grafiki komputerowej……
Dlaczego ma być tak samo jak na “świecie”? a może na świecie jest coś nie tak…ocena będzie zawsze subiektywna…ja nie preferuję oceny z punkt widzenia techniki ale nie mogę się zgodzić co do twierdzenia , że to już nie jest fotografia a zaczyna się grafika. A tak naprawdę jakie to ma znaczenie….odrobinę logiki….
Pozdrawiam iżyczę Wszystkiego Najlepszego w Nowym Roku.

Keymaster

Obawiam się, że znowu mamy jakąś całkiem fikcyjną wizję fotografii. Zwiększanie rozpiętości tonalnej, kolaże, fotomontaże, operacje na kontraście, redukcje do kilkutonów były na długo przed komputerami. Teraz tylko te techniki stały się egalitarne, no i łatwo pokazać efekty całemu światu.
Cały świat się obraził na wykorzystanie komputerów w obróbce zdjeć? Jak się przejrzy zachodnie czasopisma fotograficzne, od Popular Photography po Photo, to jakoś tego nie widać. A tu dwa pierwsze z brzegu przykłady modnych fotografów, co to komputera używają: http://www.beautiful-landscape.com/Portfolios_home.html i http://www.davehillphoto.com
3. To jest dość oczywiste, że sama doskonałość techniczna nie tworzy dobrego zdjęcia. Ale dobrego zdjęcia nie uzyska się również, gdy brak umiejętności i gdy nie panuje się nad aparatem i obróbką.

Member

Cześć.

Wszyscy byśmy chcieli robić genialne zdjęcia i rewelacyjnie je obrabiać :-].
Ale sie nie da więc szukamy sobie nisz zeby sie dało wytrzymać porównania.
Zeby cos porównywac trzeba wcześniej określic zasady więc tworzymy określenia.
Jest forografia ale bywa artystyczna albo nie. Jest fotograf i fotografik. Sa zdjęcia i są fotografie. Są techniki fotograficzne ale nie ma fotografiki.
A zasady … hmmmm . Życie.

Jako pstrykacz jestem za minimalną ingerencją jako oglądacz za wolną ręką.
Może połączyć oba podejścia i przy poprzestaniu na jakichś minimalnych ograniczeniach zamieszczać “w tle” zdjęcia wystawowego jego orginał bez obróbki, kadrowania itp dostępny np. po kliknieciu w specjalna ikonkę ???

KG

Member

Cześć Stary Uosiu KG :) co by my tu nie napisali, nie powstrzymamy fali korzystania z dobrodziejstw techniki (takze tej w softwarowej). Jakby co, przyjme Cie na lekcje obróbki za friko :D

Member

Cześć Y.
Sie człowiek namoczył w wywoływaczu, nawdychał, naślepił w półmroku a teraz suwaczki, guziczki i pełny kolor na wejściu. Aż korci :- ). Z drugiej strony jak sie tak patrzy na wypasione niebo nad bladawymi ruinkami, niedorobione cienie i magiczny koloryt …. strach dotykać. Pozdrowienia. :-)

Viewing 7 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.