Strona główna Fora Foto Sprzęt Guzikologia-Canon 60D

Guzikologia-Canon 60D

Sprzęt

Member

Witam,
stałem się właśnie szczęśliwym posiadaczem Canona 60D (przesiadka z 600D) i napotkałem pewne problemy, wynikające z większej liczby przycisków na korpusie oraz kiepskiej jakości wyjaśnień ich funkcji w instrukcji obsługi.
Pierwszy to przycisk AF-on ( w 600D nieobecny) – pytanie pewnie banalne, ale wychodząc z założenia że nie ma głupich pytań, zadam je – do czego ten przycisk służy?
Z góry dziękuję za jasne i proste wyjaśnienie (..i prosze ew. się nie śmiać, jeżeli jest to oczywista oczywistość :) )

Member

Oj leniuch, leniuch ;-) Nie mam Canona, ale to jest przycisk, którym można ostrzyć zamiast za pomocą przycisku migawki (zwłaszcza jeżeli odprzęgli się funkcję ostrzenia od spustu migawki)

http://www.canon-board.info/dla-poczatkujacych-27/przycisk-af-on-44345/

Member
dar_wro wrote:
Oj leniuch, leniuch ;-) Nie mam Canona, ale to jest przycisk, którym można ostrzyć zamiast za pomocą przycisku migawki (zwłaszcza jeżeli odprzęgli się funkcję ostrzenia od spustu migawki)

http://www.canon-board.info/dla-poczatkujacych-27/przycisk-af-on-44345/

Oj tam od razu leniuch:) Dzięki za info i link – przyda się z pewnością.
Na spuście migawki nadal jest funkcja ostrzenia (po naciśnięciu do połowy) i dodatkowo właśnie ten przycisk (a w 600D nie było i stąd zagwozdka), który też uruchamia ostrzenie – pokombinuję wg linka i zobaczymy.

Member

Leniuch, leniuch !
Twoja instrukcja
Str.17 rysunek odsyłający do :
str.40
“- W trybach strefy twórczej naciśnięcie przycisku jest
równoznaczne z naciśnięciem przycisku migawki do połowy.”
str.153 i na str.173
“Ostrość można także ustawić, naciskając przycisk .”

Przyjemnego “pokombinowywania” z nową puszką.

Member
rk-62 wrote:
Leniuch, leniuch !
Twoja instrukcja
Str.17 rysunek odsyłający do :
str.40
“- W trybach strefy twórczej naciśnięcie przycisku jest
równoznaczne z naciśnięciem przycisku migawki do połowy.”
str.153 i na str.173
“Ostrość można także ustawić, naciskając przycisk .”

Przyjemnego “pokombinowywania” z nową puszką.

Witam,
no tak, w instrukcji jest to właśnie napisane (i tylko tyle :) )
Pytania więc: jaka różnica w ostrzeniu wskazanymi dwoma metodami, ostrzenie AF-on pewnie ma jakiś związek lub rozdzielność z pomiarem ekspozycji wyzwalanym spustem migawki itd. (o możliwościach własnego zaprogramowania kilku przycisków nawet nie wwspominam, bo to razie total black-magic).

Member
szalas wrote:
Witam,
stałem się właśnie szczęśliwym posiadaczem Canona 60D (przesiadka z 600D) i napotkałem pewne problemy, wynikające z większej liczby przycisków na korpusie oraz kiepskiej jakości wyjaśnień ich funkcji w instrukcji obsługi.
Pierwszy to przycisk AF-on ( w 600D nieobecny) – pytanie pewnie banalne, ale wychodząc z założenia że nie ma głupich pytań, zadam je – do czego ten przycisk służy?
Z góry dziękuję za jasne i proste wyjaśnienie (..i prosze ew. się nie śmiać, jeżeli jest to oczywista oczywistość :) )

Gratuluje 60D. Dobry wybor. Bedziesz zadowolony. Tez czasami robie nim zdjecia.

Member
Jerry wrote:
szalas wrote:
Witam,
stałem się właśnie szczęśliwym posiadaczem Canona 60D (przesiadka z 600D) i napotkałem pewne problemy, wynikające z większej liczby przycisków na korpusie oraz kiepskiej jakości wyjaśnień ich funkcji w instrukcji obsługi.
Pierwszy to przycisk AF-on ( w 600D nieobecny) – pytanie pewnie banalne, ale wychodząc z założenia że nie ma głupich pytań, zadam je – do czego ten przycisk służy?
Z góry dziękuję za jasne i proste wyjaśnienie (..i prosze ew. się nie śmiać, jeżeli jest to oczywista oczywistość :) )

Gratuluje 60D. Dobry wybor. Bedziesz zadowolony. Tez czasami robie nim zdjecia.

Dzięki – zadowolony to będę jak go w końcu rozgryzę – takie już uroki przesiadek:)

Member
szalas wrote:
Jerry wrote:
szalas wrote:
Witam,
stałem się właśnie szczęśliwym posiadaczem Canona 60D

Gratuluje 60D. Dobry wybor. Bedziesz zadowolony. Tez czasami robie nim zdjecia.

Dzięki – zadowolony to będę jak go w końcu rozgryzę – takie już uroki przesiadek:)

No ale Canon 60D jest wedlug mnie bardzo prosty w obsludze. Ja uzywam zarowno 400D jak i czasami 60D (jak narazie bo wkrotce musze sie zdecydowac na cos innego bo z 60D to wlasciwie korzystam tylko “goscinnie”). Wlasciwie to nie musialem nawet zapoznawac sie z instrukcja obslugi.

Member
Jerry wrote:
szalas wrote:
Jerry wrote:
Gratuluje 60D. Dobry wybor. Bedziesz zadowolony. Tez czasami robie nim zdjecia.

Dzięki – zadowolony to będę jak go w końcu rozgryzę – takie już uroki przesiadek:)

No ale Canon 60D jest wedlug mnie bardzo prosty w obsludze. Ja uzywam zarowno 400D jak i czasami 60D (jak narazie bo wkrotce musze sie zdecydowac na cos innego bo z 60D to wlasciwie korzystam tylko “goscinnie”). Wlasciwie to nie musialem nawet zapoznawac sie z instrukcja obslugi.

Szczęściarz z Ciebie:)
generalnie nie mam wrażenia, że jest problem z obsługą 60-tki i bez instrukcji udało mi się zrobić nawet kilka zdjęć ; mam niestety małą “ułomność” – lubię wszystko wiedzieć i “guziki nieznane” nie dają mi spokoju.
Co do decyzji – niedawno poszła plotka, że Canon rezygnuje z serii dwucyfrowej i następcy 60D nie będzie. Ile w tym prawdy, nie wiadomo – na luty szykują 7D II, który wg zapowiedzi ma zastąpić jednoczesnie 60D i 7D, a cena pewnie będzie z kosmosu. Ja się dałem złapać i kupiłem, póki jest…i to w b.dobrej cenie.

Member

Leniuch i to jaki… już bylo o tym na forum. poniżej masz info ac na ten temat

ac wrote:
C.Fn IV oddziela sterowanie autofokusem od spustu migawki i przerzuca go na przycisk blokady pomiaru światła (w kilku wariantach łączenia z ową blokadą do wyboru). Kto nie spróbował tego rozwiązania może nie zrozumieć zaskakującej funkcjonalności tego pomysłu. Mając pod kciukiem sterowanie autofokusem, a pod palcem wskazującym blokadę światła i spust można rewelacyjnie śledzić i fotografować osoby w ruchu, wraz z przekadrowaniem jeżeli się zatrzymają i z powrotem przywołać śledzenie ostrością jeżeli znów się poruszą- blokując przy tym pomiar światła tylko w momencie naciśnięcia spustu.

Więcej w temacie…
https://www.dfv.pl/forum/viewtopic.php?id=5886
niby o 50D, ale funkcja o którą pytasz nie działa inaczej w Twoim aparacie :)

Member

Ba na forum, w instrukcji jest;-)

Member
dar_wro wrote:
Ba na forum, w instrukcji jest;-)

Jest, jest…dokładnie niewiele ponad to, że uruchamia ostrzenie i tyle (co z pewnością nie kończy zagadnienia).

Dzięki jednak za wszystkie wpisy – z pewnością pomogą uporać się z tym zagadnieniem (chyba, bo wspomniane C.Fn sa na razie lądem nie do końca odkrytym).
Pozdrawiam.

Keymaster
szalas wrote:
Witam,
no tak, w instrukcji jest to właśnie napisane (i tylko tyle :) )
Pytania więc: jaka różnica w ostrzeniu wskazanymi dwoma metodami, ostrzenie AF-on pewnie ma jakiś związek lub rozdzielność z pomiarem ekspozycji wyzwalanym spustem migawki itd. (o możliwościach własnego zaprogramowania kilku przycisków nawet nie wwspominam, bo to razie total black-magic).

Ostrzenie pod spustem migawki i AF-On jednocześnie jest bez sensu. Sens ma _wyłączenie_ ostrzenia pod spustem migawki (gdzie zostaje tylko pomiar światła i wyzwolenie migawki), a ostrzenie _tylko_ pod AF-On – Cfn. IV – 1 – 1 (zamiast fabrycznego 0).

Member
Piotr wrote:
szalas wrote:
Witam,
no tak, w instrukcji jest to właśnie napisane (i tylko tyle :) )
Pytania więc: jaka różnica w ostrzeniu wskazanymi dwoma metodami, ostrzenie AF-on pewnie ma jakiś związek lub rozdzielność z pomiarem ekspozycji wyzwalanym spustem migawki itd. (o możliwościach własnego zaprogramowania kilku przycisków nawet nie wwspominam, bo to razie total black-magic).

Ostrzenie pod spustem migawki i AF-On jednocześnie jest bez sensu. Sens ma _wyłączenie_ ostrzenia pod spustem migawki (gdzie zostaje tylko pomiar światła i wyzwolenie migawki), a ostrzenie _tylko_ pod AF-On – Cfn. IV – 1 – 1 (zamiast fabrycznego 0).

Dzięki, wróciła mi wiara w człowieka – jedno zdanie i wszystko jasne.

Dla pełnej jasności dodam – jak mniemam część użytkowników pewnie zęby już zjadła na fotografii (ew.zajechała 3-ci korpus) i jej meandrach, mnie raptem wyrosły mleczaki :)

Keymaster

Tylko trzeba się przyzwyczaić do używania kciuka :) Bo na początku zmarnujesz parę rolek filmu ;) na zdjęcia niewyostrzone. Aparat w tej konfiguracji pozwoli zrobić zdjęcie nawet wówczas, gdy nie ma złapanej ostrości. Co się czasem przydaje :)

Member
Piotr wrote:
Tylko trzeba się przyzwyczaić do używania kciuka :) Bo na początku zmarnujesz parę rolek filmu ;) na zdjęcia niewyostrzone. Aparat w tej konfiguracji pozwoli zrobić zdjęcie nawet wówczas, gdy nie ma złapanej ostrości. Co się czasem przydaje :)

Spoko-właśnie obejrzałem krótki program z okazji 20-lecia SMSa i wywiad z jakimś lekarzem, błogosławiącym SMSy za aktywność dla kciuków. Nie lubię smsów, więc AF-on jak znalazł:)

Member
Piotr wrote:
Tylko trzeba się przyzwyczaić do używania kciuka :) Bo na początku zmarnujesz parę rolek filmu ;) na zdjęcia niewyostrzone. Aparat w tej konfiguracji pozwoli zrobić zdjęcie nawet wówczas, gdy nie ma złapanej ostrości. Co się czasem przydaje :)

A w pewnym momencie okazuje się, że niezależnie jakie są ustawienia CF’a to i tak za każdym razem robi się szybkie “kciuk – wskazujący” :) – ja już tak mam od jakiegoś roku (po okołu setce nieostrych fotek “BARDZO WAŻNYCH MOMENTÓW Z ŻYCIA RODZINY” wcześniej) :D

Member

Witam,
po krótkiej przerwie mam kolejne pytanie (przerwa spowodowana była studiami celem samodzielnego znalezienia odpowiedzi i uniknięcia zarzutu o lenistwie:) ale nie do końca się udało).
Chodzi mianowicie o ustawienie profilu kolorów w menu – AdobeRBG czy sRBG?
Do tej pory miałem sRBG, od jakiegoś czasu zapis zdjęć mam wyłącznie do RAW i bawię się później LR4.
Zastanawiam się więc, czy jednak nie zmienić na AdobeRBG (nazwijmy to na zapas) i zrzucać do sRBG przy eksportowaniu zdjęcia do jpega po wywołaniu, czy jednak nie ma to większego znaczenia.
Na razie niespecjalnie się na tym znam, ale nie chcę w przyszłości ew. żałować cofając się do starych zdjęć…

Dzięki za ew. sugestie.

Keymaster

Jeśli robisz RAW-y, ustawienia przestrzeni barwnej nie mają znaczenia. One się odnoszą do JPEG-a tworzonego z/zamiast RAW-a. A w RAW-ie możesz przy wywoływaniu sobie ustalić przestrzeń barwną. A podstawą powinna być tak czy tak praca w sRGB, a AdobeRGB na specjalne przypadki.

Member
Piotr wrote:
Jeśli robisz RAW-y, ustawienia przestrzeni barwnej nie mają znaczenia. One się odnoszą do JPEG-a tworzonego z/zamiast RAW-a. A w RAW-ie możesz przy wywoływaniu sobie ustalić przestrzeń barwną. A podstawą powinna być tak czy tak praca w sRGB, a AdobeRGB na specjalne przypadki.

Dzięki bardzo :) – kolejny kroczek do przodu.

Member
Piotr wrote:
Jeśli robisz RAW-y, ustawienia przestrzeni barwnej nie mają znaczenia. One się odnoszą do JPEG-a tworzonego z/zamiast RAW-a. A w RAW-ie możesz przy wywoływaniu sobie ustalić przestrzeń barwną. A podstawą powinna być tak czy tak praca w sRGB, a AdobeRGB na specjalne przypadki.

Czy mozesz Piotrze rozwinac w wersji skrotowej te specjalne przypadki?

Member

Mz chodzi o materiały przeznaczone do dalszej profesjonalnej postprodukcji I wymagania dużej wierności oddania kolorów. Oczywiście postprodukcji przy wykorzystaniu urządzeń zdolnych ogarnąć przestrzeń kolorów Adobe.

Keymaster
okuka67 wrote:
Mz chodzi o materiały przeznaczone do dalszej profesjonalnej postprodukcji I wymagania dużej wierności oddania kolorów. Oczywiście postprodukcji przy wykorzystaniu urządzeń zdolnych ogarnąć przestrzeń kolorów Adobe.

No, to jak się zgarnie takie zlecenie reklamowe, którego efekty mają być drukowane w Pantone. Czego wszystkim życzę :)

Keymaster
Jerry wrote:
Piotr wrote:
Jeśli robisz RAW-y, ustawienia przestrzeni barwnej nie mają znaczenia. One się odnoszą do JPEG-a tworzonego z/zamiast RAW-a. A w RAW-ie możesz przy wywoływaniu sobie ustalić przestrzeń barwną. A podstawą powinna być tak czy tak praca w sRGB, a AdobeRGB na specjalne przypadki.

Czy mozesz Piotrze rozwinac w wersji skrotowej te specjalne przypadki?

W takich normalnych, spotykanych przez fotoamatorów sytuacjach? To np. zachody słońca i czerwone kwiatki – czerwony w AdobeRGB sięga dalej niż w sRGB. Ale i tak później trzeba mieć co z tym zrobić – pokazać (wszystkim w internecie?) na monitorze wyświetlającym AdobeRGB, wydrukować na drukarce, która potrafi wyjść poza sRGB, oddać do drukarni do druku w Pantone (bo normalna drukarnia CMYK-owa to na zwykłym sRGB się wykłada).
No i oczywiście AdobeRGB się przydaje przy niektórych bardzo intensywnych kolorach tkanin czy plastików, jeśli zależy nam na zachowaniu tych mocno nienaturalnych barw, ale to już Okuka pisał – to raczej nie jest problem fotoamatora.

Member

No dobra Piotrze. Zakladajac, ze mam np: zdjecie zrobione w RAW i potem sobie obrabiam w CR, przechodzac nastepnie do PS i caly czas przestrzen kolorow mam ustawiona w AdobeRGB aby sobie wydrukowac we wlasnej drukarce. Potem jednak takie gotowe zdjecie chce pokazac w internecie, albo wyslac do Labu, ktory uwzglednia tylko sRGB, czy moge sobie po prostu takie zdjecie (to juz gotowe wczesniej robione w AdobeRGB) otworzyc w Photoshop i w ustawieniach zmienic tylko przestrzen na sRGB i zapisac w tej przestrzeni kolorow? Mam nadzieje, ze rozumiesz o co mi chodzi.

Member

Tak, możesz. Przy czym uwaga na polecenia: należy przekonwertować na sRGB (Edit | Convert to profile), a nie przypisać przestrzeń. Przy konwersji zwróć uwagę, czy któreś odcienie się za bardzo nie zmieniają.

Member
Ewa wrote:
Tak, możesz. Przy czym uwaga na polecenia: należy przekonwertować na sRGB (Edit | Convert to profile), a nie przypisać przestrzeń. Przy konwersji zwróć uwagę, czy któreś odcienie się za bardzo nie zmieniają.

Dzieki Ewo za pomoc :-)

Viewing 26 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.