Strona główna Fora Foto Technika fotografowania Jak fotografować ruch ?

Jak fotografować ruch ?

Technika fotografowania

Member

Witam
Aparacik mam od 3 miesięcy jest to EOS 350D z Kitowym obiektywem. Problem jest taki, że ostatnio byłem na siatkówce i moja dziewczyna (która też ma jakieś pojęcie) miała nam porobić fotki. No i wychodziły w miarę dobrze gdyby nie piłka która zawsze wyszła z poruszeniem i np. ręka która ją uderzyła. Fotki robiłem na trybie P a nawet na chwile dawałem na ten tryb automatyczny do ruchu, ale jeszcze gorzej wychodziło. Proszę powiedzcie mi co powinienem nastawić żeby fotki wyszły bez tych poruszeń.

Member

witaj, czy mozesz nam podac konkretne dane (czas i przeslona i czulosc ISO) z jakimi te zdjecia byly robione?
mozesz to podejrzec przegladajac zdjecia w aparacie -> nie mam Canona, ale w nikonie jest podglad histogramu i tych danych, gdy w trubie ogladania przycisnie sie joystick raz lub kilka razy w gore.

moze po prostu czulosc jest za niska do warunkow panujacych na sali. Moze trzebaby robic zdjecia z lampa…
choc tryb “w ruchu” powinien sam ustalic ISO na odpowiednie…

Jan
http://www.mejling.pl

Member

No więc tak :)
ISO miałem 400 czas 1/60 f/5,0 Lampa oczywiście była. BO bez to już tragizm był

Keymaster

Jeśli chcesz zamrozić ruch, trzeba jak najbardziej skrócić czas, czyli podnieść ISO do najwyższej akceptowalnej dla Ciebie wartości i otworzyć jak najbardziej przysłonę w trybie Av (tutaj niestety ogranicza Cię jasność kita). Śmiem wątpić, czy wbudowana lampka błyskowa miała jakikolwiek wpływ na zdjęcie, chyba że fotografowałęś stojąc tuż przy siatce (albo zgoniłeś sędziego ;).
A w ogóle to po co Ci ta ostra piłka? Przynajmniej widać, że coś się dzieje na boisku.

Member

No za 2 tygodnie zobacze :) moze dam rady :)
A piłka jak piłka tyle, że ręce i nogi graczy przy wyskokach sie rozmywały a to już fajnie nie wyglądało.
Wielkie dzięki za porady

Member

Lampa zapewne nie miała wpływu na zdjęcie,a jej użycie jedynie spowodowało skrócenie czasu otwarcia migawki,co może trochę lepiej zamroziło ruch,ale pewnie przyciemniło całe zdjęcie.
Na takie problemy najlepszym rozwiązaniem jest jasny obiektyw i dobrze oświetlona hala .

Keymaster
johnas wrote:
Na takie problemy najlepszym rozwiązaniem jest jasny obiektyw i dobrze oświetlona hala .

Jasny obiektyw to drobiazg, ale koszty doświetlenia hali to dopiero wydatek! I jak to wszystko ze sobą przytargać? ;)

Member
Piotr wrote:
Jasny obiektyw to drobiazg, ale koszty doświetlenia hali to dopiero wydatek! I jak to wszystko ze sobą przytargać? ;)

Nawet jedna dobra lampa na statywie, w strategicznym miejscu, para radiowych wyzwalaczy dalekiego zasięgu (najlepiej Pocket Wizard) i gotowe…:)

Member
Piotr wrote:
Jasny obiektyw to drobiazg, ale koszty doświetlenia hali to dopiero wydatek! I jak to wszystko ze sobą przytargać? ;)

Ciężarówką oczywiście ;)
A tak serio to chodziło mi o standardowe oświetlenie hali,czyli jakieś tam świetlówki pod sufitem i co tam tylko możliwe.
Ale jednak najistotniejszy jest jasny obiektyw,a najlepiej jasne tele.Tylko te ceny…

Member

Witam.
Chciałem zaznaczyć że do fotografii powróciłem po kilkunastu latach i z fotografią cyfrową nie miałem kontaktu.
ale do rzeczy mój sprzęt konica minolta Z3 przeleżał kilka lat w szafie i teraz zawzięcia zacząłem poznawać go.
Wyczytałem co się da, od kilku miesięcy fotografuję z różnym skutkiem .
ale fascynuje mnie to zajęcie coraz bardziej nawet nie miałem pojęcia jakie ten aparat ma możliwości….
zdjęcia robię przede wszystkim w trybie manualnym
Mam takie pytanie:
Czym w praktyce różnią się tryby zapisów:
obrazy seryjne.
obrazy seryjne UHS
zapis progresywny,
zapis progresywnyUHS.
Z instrukcji praktycznie nic nie wynika , moje wnioski mogą być błędne w literaturze nie mogę nic znaleść.
Może jakiś fachowiec mi podpowie.
Kiedy i jakiego trybu używać?
Pozdrawiam Marek

Keymaster

UHS to Ultra High Speed, czyli tryb zdjęć seryjnych wykonywanych z dużą szybkością, w tym wypadku 15 klatek strzelanych w tempie 10 klatek na sekundę, ale z rozdzielczością zmniejszoną do 1280×960 punktów. To daje 1,5 sekundową serię.
Tryb progresywny to dość sprytny tryb seryjny, w którym zdjęcia chwytane są cały czas po wciśnięciu spustu migawki, ale zapisywane są tylko ostatnie z nich dopiero w momencie puszczenia spustu. Jak mamy szybko poruszający się obiekt i przewidujemy, że zrobi coś fajnego, ale nie wiadomo kiedy, można go trzymać w kadrze i cały czas fotografować w trybie progresywnym, a jak w końcu zrobi coś fajnego, to puszczamy spust migawki i ostatnie kilka-kilkanaście klatek zostaje zapisane.

Udanych zdjęć seryjnych.

Member

dziękuję bardzo Piotrze,.
Kilka słów i wszystko jasne..
Jestem pod wrażeniem Twoich zdjęć.
Widać że jesteś zawodowcem, napisz proszę jakim aparatem (aparatami)robisz tak piękne zdjęcia, szkoda że nie ma w tych galeriach zamieszczonych parametrów każdego zdjęcia…
pozdrawiam

Keymaster

Dziękuję za miłe słowa. Zdjęcia w galerii są wykonane Canonami – EOS 300D, 350D i 400D, seria o drodze do Samotni to kompaktowy A570 IS. Nie sądzę jednak, żeby to aparaty były kluczowym elementem tutaj. Staram się uzyskać z aparatu zdjęcia jak najbardziej neutralne, czyli szare i “nijakie”. Finalne kolory i kontrast to obróbka, a tę z podobnym efektem da się przeprowadzić na plikach z każdego aparatu, który nie psuje za bardzo zdjęć.

Member

No tak, dopiero po napisaniu mojego postu zorientowałem się jaką pozycję zajmujesz w tym portalu…
Jasne że nie aparat czyni mistrza ale to zwykła laika ciekawość.
Pozdrawiam

Viewing 13 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.