Strona główna Fora Foto Obróbka i archiwizacja zdjęć Kalibracja monitora a Photoshop?

Kalibracja monitora a Photoshop?

Obróbka i archiwizacja zdjęć

Member

Witam zakupiłem kalibrator x-rite idisplay pro i skalibrowalem monitor.Utworzyłem profil np: xyz.icc ktory zostal dodany do profilu windowsa/zazadzanie kolorem.No i teraz czy ten profil powinienem wybrac takze w photoshopie?chodzi o to ze jezeli pracuje wylacznie ze zdjeciami ktore zamieszczam w necie itd to powinienem pracowac w srodowisku sRGB ale po wybraniu tego profilu kolory zdjecia sie zmieniaja i sa inne niz te z profilu xyz.Ogolnie kiedy uruchomie program color pic do sprawdzania koloru to z profilem xyz kolory sa identyczne jak z color pic zas jezeli wybiore sRGB kolory sie nie zgadzaja.Pytanie moje jak skalibrowac photoshopa po skalibrowaniu monitora zeby kolory byly takie jakie powinny byc.W photoshopie sa 3 zakladki odnosnie kolorow : color settings,assign profile i convert to profile.Wszedzie ustawilem moj profil xyz.

Member

Wygenerowałeś profil dla swojego monitora i jest oki… Widzisz to tak jak powinno być. Jednakże ja oglądając wystawione przezeń zdjęcie na notebook’u , (gdzie jego język barw to taki rynsztok …) będę widział tak dziwaczne, okrojone z barw foto, że to będzie porażka. Jednym słowem jak wpadasz między wrony kracz jak one… czy jakoś tak… i do netu stosuj to co my – sRGB, a na potrzeby poligrafii swój profil, a na potrzeby labu profil z labu…

Member

Rozumiem,spoko dzieki za pomoc.

Member

Photoshop sam sobie znajdzie profil systemowy monitora i go uwzględni. Nigdzie go w PS nie trzeba ustawiać. W Color Settings jako profil roboczy (working RGB) powinieneś mieć sRGB, ewentualnie Adobe RGB, ale to pod warunkiem, że będziesz pamiętał o konwersji do sRGB (Convert to profile) przed wysłaniem zdjęcia gdziekolwiek.

Member
kevinbray wrote:
Witam zakupiłem kalibrator x-rite idisplay pro i skalibrowalem monitor.

A mógłbyś zdradzić jaki monitor – łatwiej będzie doradzić ustawienia PS, by wszystko działało w miarę sprawnie…

Member

Jezeli chodzi o monitor to jest to Dell UltraSharp U2711 IPS.

Member
kevinbray wrote:
Jezeli chodzi o monitor to jest to Dell UltraSharp U2711 IPS.

Monitor ma szeroki gamut, bliski Adobe RGB, więc możesz obrabiać zdjęcia używając przestrzeni Adobe RGB (w aparacie, wywoływarce RAW). Możesz ustawić sobie w Color Settings jako domyślną przestrzeń roboczą (Working space) “Adobe RGB” i wlączyć wszystkie ostrzeżenia przy otwieraniu plików “Color Manamgement Polices”-> wszysktjie kratki na dole “Ask When…”.

Opcja Assign profile służy to tego by radzić sobie z plikami bez osadzonych profili – tak by komputer prawidłowo interpretował kolory. Tu jak pobierasz plik z internetu i nie ma profilu to najlepiej nadać sRGB – z reguły bezpieczne ustawienie. Jak robisz sobie zrzut ekranowy to przyporządkowujesz profil monitora. W innych przypadkach – na czuja.

Convert to profile służy do tego by zdjęcie w jednej przestrzeni przenieść do innej. Jeśli pracujesz w Adobe RGB to za każdym razem wysyłając pliki “na zewnątrz” czyli do internetu konwertuj zdjęcie do sRGB, wtedy masz duże szanse że inni będą je dobrze widzieć, nawet jeśli nie używają przeglądarek zarządzających barwą.

Opcje w menu View “Proof setup”, “Proof colors” i “Gamut warning” służą do symulowania innych przestrzeni barwnych. Radziłbym ustawić “Custom”, “Device to simulate”-> sRGB, “rendering intent” -> “Perceptual”. Za każdym razem jak chcesz zobaczyć czy zdjęcie coś traci przy przejściu z przestrzeni w której pracujesz do sRBG naciskasz Ctrl+Y (albo wybierasz Proof Colors). Jak chcesz dowiedzieć się jakie rejony zdjęcia ulegną zmianie bo nie mieszczą się w przestrzeni docelowej naciskasz Ctrl+Shift+Y (albo wybierasz View->Gamut warning). Wtedy PS pokaże rejony w których kolor ulegnie zmianie.

Member

Powiem szczerze ze naogladalem sie troche tutoriali video, gdzie wlasnie miedzy innymi bylo o profilach w PS.Pamietam jak ktos mowil o tym zeby uzywac Adobe RGB ,jezeli ktos ma monitor z szerokim gamutem kolorow i w sytuacji kiedy chcemy zamiescic foto w necie itp uzywac opcji convert to profile i wybierac sRGB.Bylo tez o uzywaniu opcji gamut warning,proof colors itp,wszystko to co opisujesz.W nastepnym tutorialu video innej osoby bylo tez o profilach i przedewszystkim o tym zeby nie uzywac wlasnie Adobe RGB!!! jezeli sie wrzuca fotki do sieci to tylko sRGB a jak do labu czy drukarnii to tylko Prophoto RGB.Po tych tutorialach tak naprawde bylem zmieszany jeszcze bardziej i niewiedzialem juz w jakiej przestrzeni mam pracowac.Po skalibrowaniu monitora myslalem ze jak ustawie swoj profil wszedzie to bedzie ok:) i potem tylko przekonwertowac do sRGB i bedzie super:(

Keymaster
kevinbray wrote:
a jak do labu czy drukarnii to tylko Prophoto RGB.

Autora tego tutoriala możesz skreślić z listy oglądanych.

Member
kevinbray wrote:
Po skalibrowaniu monitora myslalem ze jak ustawie swoj profil wszedzie to bedzie ok:) i potem tylko przekonwertowac do sRGB i bedzie super:(

ProPhoto RGB to rosyjska ruletka. To ogromna przestrzeń barwna, wymyślona jakiś czas temu przez Kodaka, zawiera również barwy których nie widzi ludzkie oko, a tym bardziej nie ma monitorów które są w stanie ją pokazać. Czyli wysyłanie zdjęć w ProPhoto to trochę jak obróbka kolorów na czarno-białym monitorze. Da się, ale generalnie to proszenie się o kłopoty…

Jeśli chodzi o wysyłanie zdjęć do labu to wszystko zależy od labu, ale generalnie najlepsze laby chemiczne na najlepszych papierach mają przestrzenie odwzorowania bardzo zbliżone do sRGB, więc nie będzie błędem dostarczenie w przestrzeni sRGB. To po prostu bezpieczna strategia.

Trochę inaczej jeśli dostarczasz do labu używającego dobrych drukarek atramentowych. Wówczas możliwości takiego urządzenia są dużo większe od sRGB i wówczas warto dostarczyć AdobeRGB. Ale w takim przypadku najlepiej pytać firmę która przyjmuje zlecenie.

Member
Piotr wrote:
kevinbray wrote:
a jak do labu czy drukarnii to tylko Prophoto RGB.

Autora tego tutoriala możesz skreślić z listy oglądanych.

Dobrze wiedziec:)Dzieki

Member
autofocus wrote:
kevinbray wrote:
Po skalibrowaniu monitora myslalem ze jak ustawie swoj profil wszedzie to bedzie ok:) i potem tylko przekonwertowac do sRGB i bedzie super:(

ProPhoto RGB to rosyjska ruletka. To ogromna przestrzeń barwna, wymyślona jakiś czas temu przez Kodaka, zawiera również barwy których nie widzi ludzkie oko, a tym bardziej nie ma monitorów które są w stanie ją pokazać. Czyli wysyłanie zdjęć w ProPhoto to trochę jak obróbka kolorów na czarno-białym monitorze. Da się, ale generalnie to proszenie się o kłopoty…

Jeśli chodzi o wysyłanie zdjęć do labu to wszystko zależy od labu, ale generalnie najlepsze laby chemiczne na najlepszych papierach mają przestrzenie odwzorowania bardzo zbliżone do sRGB, więc nie będzie błędem dostarczenie w przestrzeni sRGB. To po prostu bezpieczna strategia.

Trochę inaczej jeśli dostarczasz do labu używającego dobrych drukarek atramentowych. Wówczas możliwości takiego urządzenia są dużo większe od sRGB i wówczas warto dostarczyć AdobeRGB. Ale w takim przypadku najlepiej pytać firmę która przyjmuje zlecenie.

Rozumiem,dzieki jeszcze raz:)

Member

Ja polecam laby firmy Fuji. Mam zdjecia drukowane z mojej drukarki i z tego labu i odwzorowanie kolorow identyczne (sRGB).

Viewing 12 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.