Strona główna Fora Foto Obróbka i archiwizacja zdjęć Kalibracja monitora i drukarki.

Kalibracja monitora i drukarki.

Obróbka i archiwizacja zdjęć

Member

Witam! Czy ktoś z Państwa wie w jaki sposób zapanować nad kolorami? Co zrobić by fotografia na papierze była identyczna jak na monitorze? Rozmawiałem z kilkoma właścicielami fotolabów, ale poza filozofowaniem niczego wartościowego się nie dowiedziałem. Przecież przy tak rozwiniętych technikach zestrojenie kolorów musi być możliwe. Na rynku są fenomenalne aparaty fot., drukarki i monitory. Ale w jaki sposób je z sobą skomunikować?
Pozdrawiam – ZP.

Keymaster

Tu jeszcze trzeba wziąć poprawkę, że pytający na końcu procesu chce mieć fotolab – czyli wielką czarną skrzynkę, w której odbywają się nieznane procesy :) I cokolwiek by pytający nie zrobił po swojej stronie, może tylko wierzyć, że w fotolabie wszystko odbywa się tak, jak powinno. A nie np. właśnie zmienili chemię i to jeszcze na używaną, ale w dobrej cenie :))

Member

Kupiłem (za sugestywną namową Redakcji DFV) sprzęt Spyder 3 Studio. Pan Marcin Bójko na łamach zachwycał się nim, a mnie zawsze nic z tego nie wychodzi. Skontaktowałem się z producentem, to po długiej korespondencji stwierdzili, że to wina papieru, a ja nie robiłem prób już chyba jedynie na czerpanym…
Dzięki Wam wszystkim za linki i odpowiedzi. Serdecznie pozdrawiam Zbyszek.

Member

Dominik – Z każdą “kalibracją” różnice są inne. Różne nasycenie, obraz ciemniejszy lub jaśniejszy, przekłamania kolorów itp… próbowaliśmy na rożnych drukarkach i zawsze dd…

Member

Oczywiście tak. na monitorze zawsze mam ten sam obraz, a na różnych drukarkach obrazy są różne albo b. różne, zależy od próby stworzenia profilu. Urządzenie, którym się posługiwałem ma spektrofotometr do ustawienia monitora (program generuje różne kolory, a czujnik je czyta i przekazuje do programu. Potem ustawia się odpowiednio profil monitora. drugi spektrofotometr odczytuje setki kolorowych kwadracików wydrukowanych na drukarce, na której chcę pracować. te szablony z kolorami też są drukowane z programu. Później tworze profil. Ale pomijając ten sprzęt, w jaki sposób zsynchronizować monitor z drukarką?

Member

Ale ja nie chcę dopasowywać monitora do drukarki lecz na odwrót! Na monitorze nie będę analizował wydruków, na wydruki będę patrzył okiem “nieuzbrojonym”. Albo się pomyliłeś albo zaczynamy się nie rozumieć. W procesie powstawania fotografii opracowuję ją na monitorze. Obojętnie jaki by on nie był (mam Samsunga SyncMaster EX2220) gdy opracowaną fotografię akceptuję, chciałbym by na wydruku była identyczna lub b. podobna co na monitorze. Zatem interesują mnie wydruki WZGLĘDEM monitora, nie zaś BEZWZGLĘDNE. W jaki zatem sposób wytłumaczyć drukarce, że “lila róż’ przez nią wydrukowany ma być identyczny jak “lila róż” na moim monitorze?
Piszesz, że mogę mieć na monitorze nieprawidłowy obraz. Nieprawidłowy względem czego? Bo względem mojego gustu jest prawidłowy. I przy różnych próbach wydruków zawsze jest ten sam. Nie kumam…

Member

Nie wiem gdzie szukać tych ustawień. Zajmował się tym mój syn Filip, ale pojechał z panienką na kilka dni wzajem się kalibrować. Wrócą jutro to poproszę go o wsparcie, Tobie nie będę zawracał głowy. Zmienna światła wokół monitora odpada bo kalibrowałem go i oglądałem po ciemku. Fotografie z drukarki porównuję przy świetle dziennym. Pal 6 niuanse, ale gdy foty są do siebie nawet niepodobne, to nie jest dobrze.

Member

Tak, jeno ja robię próby porównawcze, czyli porównuję wydruki z monitorem w tych samych warunkach (nie zapamiętuję, a porównuję na bieżąco). Poza tym nie chodzi mi o wyśrubowane, laboratoryjne efekty.
Czytałam Twój artykuł, wspominasz o Spayderze 3. Czy znasz to urządzenie? Jeśli tak, to mógłbym wpaść do Cię na konsultację. Jeśli trzeba to zapłacę.

Member

Rozumiem, będziemy eksperymentować, tylko Filip zjedzie z wakacji. I jeszcze proste pytanie – jaki polecałbyś monitor gdybym chciał kupić lepszy? Jest taki ColorEdge CG241W…

Member

Oł Kej, dzięki, ja lubię wróbelki ;)

Member

Syn Filip wrócił, a jakże i “zaraz” nam pomoże. Tylko zawsze ma 1000 innych o wiele ważniejszych rzeczy do zrobienia. Czy znasz ten smaczek rodzicielstwa? ;)

Member

Dominik – Filip ma plik z tymi ustawieniami monitora, wygenerowany przez program. Czy mógłbyś wysłać jakiś adres e-mail’owy by można to było przesłać jako załącznik?

Poniżej skopiowane dane z programu Spyder 3 Elite. Wystarczy wejść w link i kliknąć “pobierz”. Czy o te dane Ci chodziło?

http://wrzucacz.pl/file/2521312021538/Informacje.JPG

Keymaster

Dominik ma weekend bez internetu, będzie w poniedziałek.

Member

Piotr – dzięki serdeczne i miłego weekendu ;)

Member

Kupa czasu – witaj!
Otóż zrobiliśmy wszystko tak jak pisałeś i w dalszym ciągu wychodziła kicha. Dopiero gdy wczoraj zastosowaliśmy papier błyszczący EPSON wynik okazał się niemal rewelacyjny. Owszem były zauważalne różnice między fotografią na papierze a monitorem, ale to były niuanse. W brązach ma papierze było chyba troszkę więcej czerwieni, bo na ekranie ten brąz bardziej zalatywał żółtym. Ale ta różnica była chyba mniejsza niż między sąsiadującymi prostokącikami na planszy, którą sczytywaliśmy spektrofotometrem. Ale powtórzyliśmy próbę w prawie identycznych warunkach i wynik był podobnie dobry, ale nieco “w inny sposób”. Czyli to powodzenie nie było przypadkiem, a różnice miedzy pierwszą a drugą próbą wynikły z jakiś zmian warunków, w których sczytywaliśmy plansze i pewnie z pewnej tolerancji spektrofotometru i oprogramowania.
Korespondowaliśmy z jakimś konstruktorem producenta naszego Spyder’a w USA. Przejrzał te nasze profile i wszystko co robiliśmy i stwierdził, że to wina papieru. Różnice były tak duże, że nie wierzyłem i w desperacji chciałem mu wysłać cały ten sprzęt. Ale okazuje się, że miał rację. To nie do pomyślenia, by papier miał aż taki wpływ na rozkład barw…
Wczorajsze próby robiliśmy na drukarce plującej Cannon MP640 i fotografie technicznie wyszły lepiej jak w fotolabie. Gdy dostanę papier fotograficzny do laserowych to zrobimy próby na drukarce HP CM2320nf MFP. Nie omieszkam się pochwalić albo …poskarżyć.
Serdecznie pozdrawiam – Zbyszek.

Member
DominikH wrote:
Takie porównanie obrazu na ekranie z obrazem na papierze ma sens, jeżeli dysponujesz jakimś oświetleniem referencyjnym do wydruków. Bez tego zawsze należy się liczyć z mniejszymi lub większymi różnicami. Moim prywatnym zdaniem takie dokładne porównywanie poszczególnych łatek kolorów z wzorników może mieć sens w sytuacji, kiedy przygotowuje się jakąś grafikę, przy której oddanie danej barwy w punkt ma kluczowe znaczenie dla klienta. W przypadku zdjęć reguły są trochę “luźniejsze” – to znaczy chodzi o to, aby całe zdjęcie, oglądane niezależnie od monitora, odpowiadało Twojej wizji.

Dokładnie. Ostatnio zrobiłem obróbkę na “zimny brąz”. Wydruk w labie, któremu ufam – można puszczać z ICC i nie robią autokorekty. W domu podszedłem z wydrukiem pod świetlówkę 4000K Osrama (model typu pod 20 PLN). Kolorystyka – fioletowa (!!!) ;) Szybkie dwa kroki pod okno dachowe – kolorystyka “ok”.

Oświetlenie do zdjęć, któremu można ufać jest niezbędne, jeśli chcemy coś porównywać ;)

Member

Joe – właśnie szukam takiego oświetlenia, któremu można ufać. Szukam ze świecą w dłoni…

Member
greymetal wrote:
Joe – właśnie szukam takiego oświetlenia, któremu można ufać. Szukam ze świecą w dłoni…

To świecę trzeba zgasić i wyjść na zewnątrz w ciągu dnia i oświetlenie referencyjne jak na dłoni ;)

Domowy sposób to świetlówka z wysokim Ra.

Jak kieszeń pełna to:
http://www.gtilite.com/pdv-e-professional-desktop-color-viewers.html

Member

Joe – dziękuję za link.

Member
greymetal wrote:
Joe – właśnie szukam takiego oświetlenia, któremu można ufać. Szukam ze świecą w dłoni…

Może być ciężko dostać, ale polecam: Polux Professional Lightning, 24W, E-27, 6400K

Member

Witam wszystkich serdecznie!
Dobrnąłem do końca z tym kalibrowaniem monitora i drukarki. Po kilku miesiącach prób, poszukiwań i konsultacji doszedłem do wniosku, że aby mieć spokój z kalibracją muszę kupić lepszy sprzęt. Kupiłem więc monitor EIZO SX2262W wraz z kalibracją. Niestety, drukarki, jakie posiadam nie potrafiły nawet w części wydrukować tego, co pokazuje ten monitor. Dlatego zamówiłem drukarkę lepszej klasy. Pan Chińczyk mi poskładał i po miesiącu czekania mam drukarkę Epson Stylus Pro 4900. Jest b. ładna ;) Drukuje też z roli (30m) dlatego ustawiłem ją w biurze przed oknem (parter) ;) No i jest cudnie. Fantastycznie. Odlotowo i kolorowo. Po prostu mniam… Choć wydruki wychodzą minimalnie bardziej nasycone i z większym kontrastem. Ale to nie przeszkadza. Zresztą spróbuję skorygować monitorem.
Dziękuję zatem wszystkim za pomoc. Wiem, że ta drukarka jest rzadkością w Polsce, dlatego tym wszystkim, którzy starali się mi pomóc, daję ją do dyspozycji. Niech i Wam pokaże co potrafi.
Serdecznie pozdrawiam – Zbyszek.

Member

Gratulujemy, zazdrościmy drukarki i życzymy dużo radości :)
Ewa i Piotr

Viewing 23 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.