Strona główna Fora Foto Sprzęt Kompakt do 1800 zł – G12, HS20 itd co wybrać?

Kompakt do 1800 zł – G12, HS20 itd co wybrać?

Sprzęt

Member

Szukam kompaktu w zakresie cenowym zbliżonym do 1800zł. Aparat głównie do zdjęć ze statywu przy sztucznym świetle i możliwie niskim ISO. Szczególnie zależy mi na jak najlepszym odwzorowaniu kolorów, dobrym makro i dużej głębi ostrości. Bardzo mile widziana możliwość zapisu jako RAW. Koniecznie opcja M dla wszystkich ustawień.

Chcę kupić nowy sprzęt, znajomy polecił Canona G12, na innym forum polecili również Fuji HS20 i Sony HX100, sam do tego znalazłem Nikona P7100.

Chodzi o zdjęcia hobbystyczne, w ten deseń (kiepska jakość, robione LZ-7)

10IV032.jpg

Poczytałem trochę opinii, głównie na temat Canona i Fuji i mam straszny mętlik w głowie – wychodzi na to, że wszystko jest badziewiem :D

Jakieś podpowiedzi w temacie?

Member

Superzoomy sobie odpuść, mają słabsze zdjęcia.

Zerknij jeszcze na Olympus XZ-1, Canon s95/100, Samsunga ex-1, Panasonica Lx5. ;) Duża matryca (jak na kompakt), manual etc. W tej cenie w grę wchodzą jeszcze lustrzanki i bezlusterkowce… I to byłoby chyba najlepsze wyjście. ;)

Member

HS20 odpadł w przedbiegach, wpisałem jeszcze jakieś zoomiaszcze sprzęty? :) Przyznam, że niewiele mi mówi określenie “bezlusterkowce”, wolałbym po prostu konkretny model :) Cenowo wszystko się łapie, ale nie mam zielonego pojęcia który będzie najlepszy. Co sądzisz (-cie) o G12 przy zdjęciach o ISO <200?

Dobra, już wiem co to bezlusterkowiec ;) Pytanie czy 16mm obiektyw da radę, tylko taki się mieści w budżecie.

Member

Tych bezluterkowców jest znacznie więcej. Zobacz na skąpcu: kompakt z wymienną optyką. Tutaj jednak muszą wypowiedzieć się inni czy głębia ostrości będzie odpowiednia i jaki daje najlepsze odwzorowanie kolorów… ;)

Member
TomaszH wrote:
Szukam kompaktu w zakresie cenowym zbliżonym do 1800zł. Aparat głównie do zdjęć ze statywu przy sztucznym świetle i możliwie niskim ISO. Szczególnie zależy mi na jak najlepszym odwzorowaniu kolorów, dobrym makro i dużej głębi ostrości. Bardzo mile widziana możliwość zapisu jako RAW. Koniecznie opcja M dla wszystkich ustawień.

Chcę kupić nowy sprzęt, znajomy polecił Canona G12, na innym forum polecili również Fuji HS20 i Sony HX100, sam do tego znalazłem Nikona P7100.

Chodzi o zdjęcia hobbystyczne, w ten deseń (kiepska jakość, robione LZ-7)

Poczytałem trochę opinii, głównie na temat Canona i Fuji i mam straszny mętlik w głowie – wychodzi na to, że wszystko jest badziewiem :D

Jakieś podpowiedzi w temacie?

Za ca 900 zł kupisz używanego Nexa-5 z matrycą APS-C http://allegro.pl/listing.php/search?category=8846&closed=1&distance=1&listing_sel=2&listing_interval=7&postcode_enabled=0&state=0&order=p&price_from=500&price_to=900&string=nex-5&view=gtext&change_view=1 w połączeniu z doskonale działającą z manualnymi obiektywami funkcją “peaking mode” w nexach: http://vimeo.com/24821210 lub tutaj https://www.dfv.pl/forum/viewtopic.php?id=6074 (też coś o tym pisałem) – będzie to idealny sprzęt do Twoich celów.

Bezpośrednio na LCD zobaczysz jak “rozkłada” się głębia ostrości na obiekcie – czyli od-do. A odchylany LCD pozwoli Ci na komfortowe kadrowanie z każdej perspektywy.

Co do szkła to bym nie szalał – wystarczy adapter na M42 + jakieś szkiełko 24, 28 mm (to drugie tańsze :)

Member

Andrzej manualne szkło dla kogoś kto nigdy nie robił zdjęć takim to będzie masakra :)

Member
ka_tula wrote:
Andrzej manualne szkło dla kogoś kto nigdy nie robił zdjęć takim to będzie masakra :)

Oj tam ;)
Ustawia ostrość na ca 1/3 długości obiektu, potem z pomocą funkcji “peaking mode” domyka przysłonę do odpowiedniej wartości obserwując rozkład GO na LCD. Naprawdę nic trudnego. Jesli ma ambicje i chce robić lepsze jakościowo foty – to musi przekroczyć próg AF-owego ustawiania ostrości i wejść w manualne ustawienia ekspozycji oraz ostrości – zresztą sam o tym pisał :) Da radę! :)

Member

Po przeczytaniu kilku tematów spodziewałem się takiej odpowiedzi i to właśnie od Ciebie :) Do tego drugi znajomy również polecił mi NEXa, ale albo z oryginalnym szkłem 18-55, bądź przejściówką i szkłem 35-70, przy czym zastrzegł, że mogą pojawić się komplikacje, gdybym chciał zrobić zdjęcia w innych warunkach.

Nie wiem na ile miarodajne jest to porównanie, ale NEX wypada dużo lepiej – http://www.dpreview.com/reviews/CanonG12/page6.asp

Na obronę Canona wklejam zdjęcia zrobione G9, których jakość jest dla mnie wybitnie zadowalająca.

6fa27c38.jpg
895a23c0.jpg

Ostrzenie ręcznie mi nie straszne, nie ogranicza mnie czas przy zdjęciach.

Member

Rozmiar nie jest problemem. Potrzebuję (jeżeli się da) mieć możliwość fotografowania przedmiotów od wielkości monety 1 grosz do ok. 30cm długości.

Tokina 2.8/28 by się nadała?

Member
TomaszH wrote:
Rozmiar nie jest problemem. Potrzebuję (jeżeli się da) mieć możliwość fotografowania przedmiotów od wielkości monety 1 grosz do ok. 30cm długości.

Tokina 2.8/28 by się nadała?

A to zależy do czego. Jesli będziesz zamierzał się skupić na szczegółach (świetne foty!) – to zaniebardzo. Bardziej przyda Ci się optyka powyżej 50 mm. Generalnie szkła na M42 nie są drogie i zarówno 28 mm f/2,8 i 50 mm f/1,8 będą przydatne. Ja mam Canona FD 50 mm f/1,4 i nawet bez pierścieni pośrednich na pełnym otwarciu można nim zrobić każdy detal (liczy się odległość od której ostrzy obiektyw).

Makro – to już inne wymagania:
https://www.dfv.pl/szkola-podstawy-fotografia.html?id=517
i
http://www.stopa.cso.pl/index.php?st=technika/staresp

Member

Nie wiem jak tam macro, ale jakosc fotek z G12 zadowala foto stocki, niskie szumy, RAW i jest ISO 80

Member

Bardzo dziękuję za odpowiedzi :)

Przy opcji z NEXem boję się, że po zakupie wymarzonego sprzętu okaże się, że przy czymś sobie kupione szkło nie daje rady i trzeba będzie kupić nowe/wymienić/inaczej kombinować. Studnia bez dna zaczyna się szybko, szczególnie dla studenta. Zwłaszcza, że już pojawił się drugi obiektyw, a musicie wziąć pod uwagę, że niektóre aspekty szkła, które są w stanie wykorzystać zawodowcy mnie umkną i będę zmuszony do zakupu kolejnego bądź “cieszenia się” zdjęciami średniej jakości.

Dla mnie aparat to nie inwestycja, robię zdjęcia tylko dlatego, że są niezbędne przy prezentowaniu prac w necie czy prasie. Oprócz sporadycznych zdjęć dziewczyny czy widoków na wakacjach nie będę go mocniej eksploatował.

Bardzo proszę o podanie konkretnego zestawu do NEXa, przy czym proszę wziąć pod uwagę podany zakres wielkości przedmiotu – do 30cm. Chciałbym, aby jak największa część była ostra.

Jeżeli G12 jestem w stanie uzyskać zdjęcia na co najmniej takim poziomie jak te wklejone wyżej, to jest to duży plus dla tego modelu.

Member

Myślę, że warto też wziąć pod uwagę zwykłe foty np. z wakacji. Z lustrzanką może być problem z głębią ostrości (np. na 1 zdjęciu tył czołgu jest nieostry):

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Sample:
http://www.imaging-resource.com/

http://www.dpreview.com/reviews/studiocompare.asp

Na dpreview jest chyba wszystko czego Ci trzeba. Gdy wejdziesz w test jakiegoś aparatu>wynik to możesz porównać go z innymi. :)

W 10/2011 było zestawienie kompaktów premium (brakuje chyba nikona p7100); mam nadzieję, że nie dostanę bana… ;)

http://imgair.net/i/kser-1323475294.jpg

Member

Canon g12 ma taką samą matrycę jak s95, a jest tańszy o 300-400. :) Sprawdzałeś e-pl1? :)

Keymaster

Wybór nie jest tak prosty, jak już myślałeś, że jest :) Jakość obrazu, swoboda kontroli aparatu, rzeczywista szczegółowość – Nex. Ale… jeśli zależy Ci na dużej głębi ostrości (wszystko ostre od brzegu do brzegu), to kompakt tu będzie lepszy. Kompakty mają mniejszą matrycę, która powoduje, że głębia ostrości zawsze jest duża, a jak jeszcze przymkniesz przysłonę do f/8, to uzyskujesz większą głębię ostrości niż w NEX-ie w jakichkolwiek ustawieniach.
Są jeszcze dwie sprawy. Czym doświetlasz? Jeśli światłem błyskowym, to w NEX-ie będziesz musiał bardziej przymknąć przysłonę dla uzyskania odpowiedniej głębi ostrości, co będzie wymagało mocniejszych lamp błyskowych niż kombinacja G12 i bardziej otwarta przysłona. Jeśli fotografujesz przy świetle ciągłym, to ta kwestia nie ma specjalnego znaczenia – w NEX-ie będziesz miał dłuższe czasy naświetlania, ale modele Ci nie uciekają…
Druga sprawa – jak małe mają być najdrobniejsze fotografowane elementy? Jeśli takie, jak tutaj prezentujesz, to G12 wystarczy. Jeśli chciałbyś np. wypełnić kadr zbliżeniem włazu do czołgu, to potrzebujesz czegoś więcej niż G12. Do wyboru jest NEX z obiektywem do makro (lub inną metodą uzyskania odpowiednio dużego powiększenia – makrokonwerter, pierścieni pośrednie, mieszek) albo tenże G12 z jakimś makrokonwerterem, najlepiej Raynoxa.

Member

Opcja zdjęć z wakacji jest tylko opcją – aparat ma być głównie do zdjęć modeli, jeżeli będzie nim można zrobić coś więcej, to tylko na plus.

Olympusa nie widziałem, ale podejrzewam, że będzie ten sam dylemat co z NEXem.

Światło do zdjęć mam stałe.

To jeden z mniejszych detali jakie mi się zdarza pstryknąć, tu znowu Lumix LZ-7

1001-1.jpg

Kadru całego nie muszę wypełniać, takie ujęcia nie są mi potrzebne. Swoją drogą, zawsze radzili, że jeżeli nie można “dojechać” odpowiednio makro, to można nieco zwiększyć kadr i wyciąć przy obróbce – prawda to?

Keymaster
TomaszH wrote:
Kadru całego nie muszę wypełniać, takie ujęcia nie są mi potrzebne. Swoją drogą, zawsze radzili, że jeżeli nie można “dojechać” odpowiednio makro, to można nieco zwiększyć kadr i wyciąć przy obróbce – prawda to?

Jeśli nie planujesz robić z tego dużych wydruków, a celem jest głównie internet i do tego jakość zdjęcia jest ok, to można wycinać fragmenty. Choć oczywiście jak będziesz chciał w ten sposób uzyskać bardzo drobny detal, to rozdzielczość i jakość będą śladowe.

Member

Wydruk pojedynczego zdjęcia nie większy niż 1/4 arkusza A4, ewentualne detale w “okienku” max 5x5cm, w zależności od humoru naczelnego :)

Keymaster

No to możesz ciąć spokojnie ze zdjęcia zrobione ze statywu na niskim ISO. Używany G11 może być równie dobry.

Member

Nigdy nie robiłem na ISO wyższym niż najniższe możliwe (tak, wiem pokrętna logika ;) ). Poczekam co napisze Andrzej, ale na chwilę obecną jestem za G12, głównie z powodu “pewności finansowej” – ewentualne dokupienie konwertera daje mi w pełni uniwersalny aparat. Dziękuję Piotrze, i wszystkim innym, za naświetlenie sprawy.

Member

Zadne z przedstawionych tu zdjec nie pokazuje mozliwosci G12 ;) (nie dorownuje)

Member

Bo pierwsze i ostatnie są zrobione Lumixem LZ-7, a 2 środkowe G9 :)

Member

Tak oczywiscie, dopisalem – nie dorownuje sory, wiec jesli te wystarczaja, to G12 sobie poradzi – pomijajac tryb macro bo jak mowilem, nie skupialem sie aktualnie na tej opcji

Member

Żaden problem, ogólny przekaz zrozumiałem :)

Viewing 23 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.