Krajobraz

Technika fotografowania

Member

witam.
mam pytanko co do zdjęć krajobrazu. chodzi mi o to jakie przysłony stosować i ustawienia aparatu . zdjęcia z reki czy ze statywu itd idp.
i pytanie czemu w magazynie DIGITAL FOTO VIDEO jak robione są zdjęcia to z “chmurką”
czyli na moim aparacie 6000k (pochmurny dzień)???

Member

f8, statyw i wstępne podnoszenie lustra ;]!

Member

chmurka, bo taki balans bieli był najlepszy…

Czemu f8 ???????

Keymaster
Sieku wrote:
witam.
mam pytanko co do zdjęć krajobrazu. chodzi mi o to jakie przysłony stosować

W większości przypadków chcesz dużą głębię ostrości, więc solidnie przymykasz. Jak bardzo, to zależy od sytuacji, za “wartość domyślną” proponuję przyjąć f/8-f/11.

Quote:
i ustawienia aparatu .

Niskie ISO, a aparat ustawiaj starannie w miejscu, skąd będziesz miał najciekawszy kadr :)

Quote:
zdjęcia z reki czy ze statywu itd idp.

Zdecydowanie ze statywu. Raz, że jak masz niskie ISO i przymkniętą przysłonę, to czasy się robią nieco długie, dwa że masz więcej czasu na spokojne ustalenie kadru. Poza tym, jak wspomniał Mac.serafin, wstępne podnoszenie lustra i wężyk lub samowyzwalacz.

Quote:
i pytanie czemu w magazynie DIGITAL FOTO VIDEO jak robione są zdjęcia to z “chmurką”
czyli na moim aparacie 6000k (pochmurny dzień)???

Bo przeważnie robimy zdjęcia rano lub po południu, a wówczas “chmurka” zachowa czerwienie słonecznego światła.

Member

Bo obiektyw jest najostrzejszy i jest dobra głębia ostrości

Keymaster
PizMc wrote:
Czemu f8 ???????

Co najmniej f/8… dla dużej głębi ostrości i optymalnej ostrości obiektywu. Czasem trzeba więcej niż f/8, ale przy gęstych matrycach niedługa po f/8 większość zysków z przymykania zjada dyfrakcja. Mimo wszystko czasem wymiana się ostrości na głębię ostrości się opłaca.

Member

no to to ja wiem :)
Ale zastanawiało mnie czemu akurat mac.serafin podał tą wartość (TYLKO)
Zresztą to chyba tez zalezy od obiektywu, czyż nie ?

Member

a jeżeli zdarzy sie zdjęcie gdzie niebo jest prześwietlone czy można to jakoś wyrównać ale nie za pomocą filtrów ???
powiedzmy skleić dwa zdjęcia na kąpie o różnych EV ???

Member
Sieku wrote:
a jeżeli zdarzy sie zdjęcie gdzie niebo jest prześwietlone czy można to jakoś wyrównać ale nie za pomocą filtrów ???
powiedzmy skleić dwa zdjęcia na kąpie o różnych EV ???

taki maly hdr :P z niebem z jednego a z podłoga z drugiego :P a lepiej filtr polowkowy :) tanie mozna dostac za 50 zł :D

Member

też, ale jeżeli dysponujesz filtrem szarym połówkowym nie musisz uciekać się do ps-a

Member

a polarem lepiej czy połówkowym??? i dlaczego ten a nie tamten???
bo połówkowy mam cokina ale za słaby jest więc musze dokupić jeszcze jakieś

Member

widzę że lepiej połówkowy:) ale teraz naszło mnie pytanie jakie ND aby miał jest dobrze ???

Keymaster
Sieku wrote:
widzę że lepiej połówkowy:) ale teraz naszło mnie pytanie jakie ND aby miał jest dobrze ???

Różne, niestety. 0.3 jest najmniej potrzebny – to jest różnica, którą da się wyciągnąć w obróbce, lekko niedoświetlając dół sceny. Natomiast przydaje się i 0.6, i 0.9 i gęstsze, czasem z miękkim przejściem, a czasem z twardym.

Member

Proponuję okolice f8 faktycznie albo taką przy której dany obiektyw najostrzejszy obraz daje, statyw raczej bym nosił, połówki, pełne szaraki polar ale balansem wcale bym się nie przejmował tylko w RAWach pykał więcej wyciągasz bez strat niż z jpg: balans nasycenia światła cienie i tym podobne.

Viewing 14 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.