Strona główna Fora Foto Technika fotografowania Lampa Błyskowa z TTL z innego systemu niż aparat. Prosze o pomoc.

Lampa Błyskowa z TTL z innego systemu niż aparat. Prosze o pomoc.

Technika fotografowania

Member

Witam Wszystkich.
Jestem posiadaczem sony a 35. Nie tak dawno zdecydowałem się na zakup dodatkowej lampy błyskowej. Po odwiedzinach kilku sklepów ze sprzętem foto oraz giełdy uświadomiłem sobie,że sam nie wiem co mam robić bo sprzedawcy “doradzając” mi kręcą chcąc mi wcisnąć towar. Bardzo proszę o pomoc i odpowiedź na poniższe pytania.

1- czy to prawda, że lampa z obrotowym i podnoszonym palnikiem może pracować w trybie TTL tylko jeśli palnik skierowany jest na wprost? a każde przestawienie palnika automatycznie wyłącza ten tryb.

2- lustrzanki sony mają gorące stopki inne niż w aparatach innych producentów. Czy jest możliwe podłączenie (a jeśli tak to w jaki sposób) lampy przewidzianej dla innego systemu niż sony, np. dla Canona czy Nikona do mojej a35 tak aby pracowała w trybie TTL i działały w niej wszystkie funkcje auto?

3 – co to jest kabel TTL i do czego służy

4- czy przejściówka na gorącą stopkę z systemu sony na inne pozwoli używać lamp innych producentów tak ażeby działały w trybie TTL

5 – co to znaczy, że lampa działa w trybie ADI/TTL?

Bedę bardzo wdzięczny za wszelkie rady i odpowiedzi na powyższe pytania.
Pozdrawiam. :-)

Member
wisniak7 wrote:
Witam Wszystkich.
Jestem posiadaczem sony a 35. Nie tak dawno zdecydowałem się na zakup dodatkowej lampy błyskowej. Po odwiedzinach kilku sklepów ze sprzętem foto oraz giełdy uświadomiłem sobie,że sam nie wiem co mam robić bo sprzedawcy “doradzając” mi kręcą chcąc mi wcisnąć towar. Bardzo proszę o pomoc i odpowiedź na poniższe pytania.

1- czy to prawda, że lampa z obrotowym i podnoszonym palnikiem może pracować w trybie TTL tylko jeśli palnik skierowany jest na wprost? a każde przestawienie palnika automatycznie wyłącza ten tryb.

2- lustrzanki sony mają gorące stopki inne niż w aparatach innych producentów. Czy jest możliwe podłączenie (a jeśli tak to w jaki sposób) lampy przewidzianej dla innego systemu niż sony, np. dla Canona czy Nikona do mojej a35 tak aby pracowała w trybie TTL i działały w niej wszystkie funkcje auto?

3 – co to jest kabel TTL i do czego służy

4- czy przejściówka na gorącą stopkę z systemu sony na inne pozwoli używać lamp innych producentów tak ażeby działały w trybie TTL

5 – co to znaczy, że lampa działa w trybie ADI/TTL?

Bedę bardzo wdzięczny za wszelkie rady i odpowiedzi na powyższe pytania.
Pozdrawiam. :-)

ADI (Minolta) – mierzy odległość do oświetlanego przedmiotu. Działa tylko przy ustawieniu lampy na wprost -> http://klubkm.pl/forum/showthread.php?t=36818

Member
wisniak7 wrote:
Witam Wszystkich.
Jestem posiadaczem sony a 35. Nie tak dawno zdecydowałem się na zakup dodatkowej lampy błyskowej. Po odwiedzinach kilku sklepów ze sprzętem foto oraz giełdy uświadomiłem sobie,że sam nie wiem co mam robić bo sprzedawcy “doradzając” mi kręcą chcąc mi wcisnąć towar. Bardzo proszę o pomoc i odpowiedź na poniższe pytania.
wisniak7 wrote:
1- czy to prawda, że lampa z obrotowym i podnoszonym palnikiem może pracować w trybie TTL tylko jeśli palnik skierowany jest na wprost? a każde przestawienie palnika automatycznie wyłącza ten tryb.

Nie prawda. Albo nie zawsze prawda. Pewnie gorsze lampy tak mają, ale dedykowane lampy systemowe pracują z pełnym pomiarem światła nie zależnie od ustawienia palnika.

wisniak7 wrote:
2- lustrzanki sony mają gorące stopki inne niż w aparatach innych producentów. Czy jest możliwe podłączenie (a jeśli tak to w jaki sposób) lampy przewidzianej dla innego systemu niż sony, np. dla Canona czy Nikona do mojej a35 tak aby pracowała w trybie TTL i działały w niej wszystkie funkcje auto?

Nie. Nie z winy stopki, a z winy protokołu komunikacyjnego. Lampa porozumiewa się z korpusem w swoim języku i lampa Nikona nie rozumie lustrzanek Canona, lampy Canona nie działają z Pentaksami itp. Lampy błyskowe można wymieniać między systemami, ale wówczas działają jedynie w pełnym trybie manualnym.

wisniak7 wrote:
3 – co to jest kabel TTL i do czego służy

Kabelek przenoszący sygnał ze wszystkich styków sanek w aparacie na gorącą stopkę lampy. Podobnie jak lampy dedykowany do systemów.

wisniak7 wrote:
4- czy przejściówka na gorącą stopkę z systemu sony na inne pozwoli używać lamp innych producentów tak ażeby działały w trybie TTL

Nie słyszałem, zdziwiłbym się gdyby taka istniała.

wisniak7 wrote:
5 – co to znaczy, że lampa działa w trybie ADI/TTL?

To znaczy, że wykorzystuje zaawansowany system pomiaru błysku wymyślony przez Minoltę i przejęty przez Sony. To więcej niż TTL, bo uwzględnia sporo dodatkowych parametrów.

Member

Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Wniosek jest jeden. Nie ma co kombinować tylko kupić lampę dedykowaną dla sony.
Pozdrawiam

Member
wisniak7 wrote:
Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Wniosek jest jeden. Nie ma co kombinować tylko kupić lampę dedykowaną dla sony.
Pozdrawiam

Nie ma aż takiego przymusu – na przykład Metz produkuje bardzo dobre lampy, dogadujące się w 100% z korpusem. Ale zakup Sony to bezpieczny wybór :-))

Member
autofocus wrote:
Nie ma aż takiego przymusu – na przykład Metz produkuje bardzo dobre lampy, dogadujące się w 100% z korpusem.

Hmmm…W 100% powiadasz?Otóż nie!Przynajmniej jeśli chodzi zestaw Pentax k200 i Metz 58 AF-1.Lampa ,,nie widzi ustawionej w aparacie wartości przysłony”i muszę to ,,wklepać” ręcznie.Mało tego- przy każdej zmianie wartości w aparacie muszę wyłączyć i włączyć Metza bo po włączeniu wartość przysłony znika po kilku sekundach z wyświetlacza lampy i nie idzie już do tego wrócić.Chyba że to ja coś źle robię ,ale kombinowałem już na wiele sposobów i nic…

Member
bobol wrote:
autofocus wrote:
Nie ma aż takiego przymusu – na przykład Metz produkuje bardzo dobre lampy, dogadujące się w 100% z korpusem.

Hmmm…W 100% powiadasz?Otóż nie!Przynajmniej jeśli chodzi zestaw Pentax k200 i Metz 58 AF-1.Lampa ,,nie widzi ustawionej w aparacie wartości przysłony”i muszę to ,,wklepać” ręcznie.Mało tego- przy każdej zmianie wartości w aparacie muszę wyłączyć i włączyć Metza bo po włączeniu wartość przysłony znika po kilku sekundach z wyświetlacza lampy i nie idzie już do tego wrócić.Chyba że to ja coś źle robię ,ale kombinowałem już na wiele sposobów i nic…

A którą wersję firmware w lampie i aparacie masz?

Member

Wszystko zależy od tego, czy dany producent niezależny (np. Metz) kupił u producenta sprzętu (np. canon) licencję do protokołu komunikacyjnego m. body i lampą, ew. w jakim zakresie. Przypuszczam, że w przypadku Metza zakres licencji może obejmować cały protokół (powiedzmy: API) lub jego duży podzbiór.

Podejrzewam, że cena wykorzystania protokołu doliczona jest do każdego sprzedanego egzemplarza lampy (jest to powszechna metoda licencjonowania występująca również w przypadku np. złączy USB i innych, różnych formatów i nośników danych itp. itd.) Dlatego takie lampy komunikują się “dobrze” z aparatem, co nie znaczy “idealnie”, bo wtedy taki canon sam by sobie hodował konkurencję dla własnych EX-ów. A tak zawsze jest w stanie zaproponować w swoich lampach “coś”, co spowoduje, że klienci kupią właśnie EX-y.

Inni, niezależni producenci lamp wykupują licencję w ograniczonym zakresie lub jej w ogóle nie nabywają, dzięki czemu ich produkty są tanie, ale np. działają w podstawowych trybach i nie korzystają z zaawansowanych mechanizmów automatyki. Albo też dokonują reverse engineeringu i korzystają z protokołu w nieautoryzowany sposób.

Np. słyszałem, że Nissin Di622 współpracuje z canonem w manualu (nie ETTL), ale nie korzysta z “gorącego styku” do wyzwalania błysku, tylko ze styków transmisji danych. W tym przypadku, gdybyś chciał użyć kabla off-shoe do wyzwolenia zdalnego takiej lampy, musiałbyś zastosować kabel z pełnym zestawem styków i przewodów tylko po to, żeby uzyskać zwykły błysk w manualu lampy.

Podobna praktyka dotyczy komunikacji z kamerami obiektywów producentów niezależnych. Słyszałem, że nowsze wersje body “marek wiodących” potrafiły źle współpracować (lub w ogóle bez automatyki) z obiektywami niezależnymi w stosunku do body poprzedniej generacji. Dodatkowo ciągle się słyszy o tym, że tylko obiektywy producenta kamery współpracują z nią idealnie, a obiektywy niezależne – niekoniecznie.

Pzdr,

Member
autofocus wrote:
bobol wrote:
autofocus wrote:
Nie ma aż takiego przymusu – na przykład Metz produkuje bardzo dobre lampy, dogadujące się w 100% z korpusem.

Hmmm…W 100% powiadasz?Otóż nie!Przynajmniej jeśli chodzi zestaw Pentax k200 i Metz 58 AF-1.Lampa ,,nie widzi ustawionej w aparacie wartości przysłony”i muszę to ,,wklepać” ręcznie.Mało tego- przy każdej zmianie wartości w aparacie muszę wyłączyć i włączyć Metza bo po włączeniu wartość przysłony znika po kilku sekundach z wyświetlacza lampy i nie idzie już do tego wrócić.Chyba że to ja coś źle robię ,ale kombinowałem już na wiele sposobów i nic…

A którą wersję firmware w lampie i aparacie masz?

Nic nie zmieniałem ,więc wersje są oryginalne:-/

Member
autofocus wrote:
Nie ma aż takiego przymusu – na przykład Metz produkuje bardzo dobre lampy, dogadujące się w 100% z korpusem. Ale zakup Sony to bezpieczny wybór :-))

Z tymi 100% toś palnął, Autofocusie.

Mam nowiutką Metz 58-AF 2 oraz puszki Sony A700 i A200 i z żadną z nich mimo najnowszego firmware’u nie mogę zmusić lampy do pracy w trybie HSS, co potrafi wiekowa Sigma EF-500 DG SO-ADI.

Poza tym drobiazgiem Metz bije Sigmę na potęgę, ale niedosyt pozostaje. A serwis Metza w odpowiedzi na pytanie polecił mi wgrać nowy firmware…

Member
jakubh wrote:
Mam nowiutką Metz 58-AF 2 oraz puszki Sony A700 i A200 i z żadną z nich mimo najnowszego firmware’u nie mogę zmusić lampy do pracy w trybie HSS,

U mnie(k-200} HSS działa bez problemu za to parametry takie jak ISO,przysłona to mogę tylko pomarzyć…
Uważam że nas-nabywców nie powinno się obarczać problemem wymiany firmweare`u.Kupując dedykowaną lampę powinniśmy w pełni korzystać z jej możliwości.Dodatkową ,,atrakcją”dla mniej ,,oblatanych” z tematem wymiany firmweare`u jest znalezienie odpowiedniej wersji oraz sama instalacja.Można sobie narobić niezłego ambarasu tak jak mój kolega ,który ma Canona 500D+Metz 58 AF2.Po wymianie firmweare`u lampa całkowicie przestała działać a na wyświetlaczu pojawiły się jakieś abstrakcyjne kształty przypominające gęsty wykres sejsmografu!Odesłał lampę do serwisu nic nie mówiąc o tym co robił…Gdy otrzymał ją z serwisu okazało się że lampka działa ale w tym samym zakresie co przed wymianą firm-a

Viewing 10 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.