Strona główna Fora Foto Sprzęt Lampa do Nikona

Lampa do Nikona

Sprzęt

Member

Założę nowy wątek choć ostatnio już jeden podobny zakładałem.
Tu sprawa jest prosta. Chcę w miarę dobrą lampę w rozsądnej cenie. Będę jej używał głównie to portretu, ale od czasu do czasu reportaż ślubny itp też może wpaść. Od razu chcę do niej dokupić kabelek, tak żebym mógł lampę zamocować sobie kawałek od aparatu.
Jak na razie zastanawiałem się nad 3 modelami:
-Nikon SB700
-Nissin Di822 Mark II
-Metz 50 AF-1.
Którą z tych trzech lamp polecacie? A może jeszcze jakaś inna? :) Czekam na rady i opinie o nich. :)

Member

SB900. Jesli za droga to moze znajdziesz gdzies uzywana sb800. tylko zeby nie byla za mocno wyeksploatowana.

Member

No i warto zajrzeć do DFV (nie pamiętam który numer – mogę sprawdzić domu), tam był duży test różnorodnych lamp.

Member

test testem, a i tak wygrywa 900/910 ;)

Member

uwierz, że przedmówcy maja rację. jeśli zastanawiasz się nad lampą to jedyny słuszny wybór to systemówka, idąc dalej jeśli zastanawiasz się nas sb700 to ok w miarę spoko ale będziesz żałował bo dopłacając niewielką kwotę sensowniej kupić sb900, warto poczekać i to ją właśnie wziąć. pozdrawiam

Member

Każdej lampie brakuje mocy. Z tym że topowym modelom brakuje jej najmniej ;)

Member

Jeżeli masz system Nikona i podchodzisz do fotografii na poważnie to jedyny i słuszny wybór to Nikon SB910… sam ostatnio rozważam dokupienie drugiej lampy do pracy podczas wesele i właśnie wyżej wymieniony model chyba zakupię. Ta lampa ma wszystko to czego potrzebuje zaawansowany fotograf do swojej pracy.

Member

Znaczy zawsze słyszałem żeby lampę brać tylko nową ;) W cenie nowej sb700 mogę kupić sb900 używaną w dobrym stanie na allegro :D To byłby dobry wybór?
np:
http://allegro.pl/lampa-nikon-speedlight-sb-900-stan-sklepowy-i2688657436.html
http://allegro.pl/nikon-speedlight-sb-900-komplet-w-wa-i2691130648.html
http://allegro.pl/nikon-sb-900-lampa-blyskowa-idealna-i2686993973.html

Member

ja kupowałem półroczną za 1200 i nie narzekam. Ważne by miała trochę gwarancji jeszcze, jakby jakieś wady wyszły na jaw. U mnie żadne wady nie wyszły.

Member

A no własnie, w tej chwili nie ma żadnej z gwarancją na allegro :/ Nowa to już tylko sb-910 a na nią mnie nie stać.

Member

Popatrz na ofertę Metza, wbrew rozpowszechnianym przez niektórych zabobonom są to świetne lampy, w niczym nie ustępujące systemówkom, za to mające lepszy stosunek możliwości/cena.

Member

Potwierdzam – Metz robi b. dobre lampy – używam od ok. roku 58af2 i nigdy nie zawiodła, światło silne, drugi palnik też jest przydatny.

Member

A sprawdzał ktoś metza czy obsługuje wszystkie funkcje pocket wizard?

Member
SzymonD200 wrote:
Jeżeli masz system Nikona i podchodzisz do fotografii na poważnie to jedyny i słuszny wybór to Nikon SB910… sam ostatnio rozważam dokupienie drugiej lampy do pracy podczas wesele i właśnie wyżej wymieniony model chyba zakupię. Ta lampa ma wszystko to czego potrzebuje zaawansowany fotograf do swojej pracy.

Czytam “Time” i “Epokę”, pijam tylko Ballantine’a, palę Winstony…
sorki ale nie mogłem się powstrzymać…:)

Powiedz mi jakich zdjęć nie zrobisz choćby Metzem 58 a które zrobisz tylko tą Sabiną? Do niedawna najwyższy model Nikona to SB 900 i sporo zawodowców delikatnie mówiąc psioczyło na nią ze względu na dość szybkie przegrzania, które uniemożliwiały dalszą pracę, dlatego przesiadali się na Metze bądź starsze SB 800. W nowym modelu właśnie to zostało poprawione. A co jeśli zaawansowany fotograf potrzebuję doświetlić twarz drugim palnikiem? A co jeśli potrzebuje zejść z mocą do 1/256? A co jeśli potrzebuje porządnie walnąć np. od ściany czy sufitu? Bo jakby nie było wymieniony przeze mnie Metz jest sporo mocniejszy: SB 900- lp 49,5 przy 105mm, Metz 58 – lp 58 przy 105mm.

Te cztery wymienione przeze mnie różnice stawiają dla mnie Metza wyżej niż SB 900.
Niższość Metza zauważyłem tylko w jednym przypadku, jak ktoś używa SU 800 to Metz nie jest tak czuły jak Sabiny.
Będąc w pomieszczeniu około 40m kw. Sabiny (nie ważne jaki model) odpalają w zasadzie za każdym razem, z Metzami tak fajnie już nie jest. Natomiast jeżeli wyzwalamy grupę lamp poprzez błysk lampy Master, różnic brak, w tym nawet Metz 58 jest lepszy bo ma dwa palniki. Ten mały bez problemu wyzwoli lampy z przodu a odwrócony duży palnik te z tyłu. Nie wspomnę, że używki Metza są dużo tańsze.

Wróćmy do tematu wątku…potrzebujesz lampy do portretów więc pełną mocą wałił po oczach chyba nie będziesz,
w cenie SB 900, kupisz dwie SB 600 albo dwa Metze 48, które możesz wyzwalać zdalnie lampą wbudowaną i tu właśnie zaczyna się CLS Nikona…radzę poczytać zanim wywalisz kasę na Pockety! No a dwie lampy to nie jedna…:)
Muszelkę już zrobisz :) A odnośnie Metza 48 to można w nim sprawdzić liczbę błysków przytrzymując wciśnięte przez około trzy sekundy przyciski Select.

Gwarancją raczej bym się nie przejmował, co ma pływać nie utonie, zobacz, że stare lampy, np. SB 24 czy SB 26 gdzie okres ich produkcji to lata 80-te dalej błyskają i mają bardzo dobrą opinię wśród strobistów. SB 24 kupisz za 200PLN a SB26 za 300PLN przy czym ta druga ma wbudowaną fotocelę więc też ją wyzwolisz zdalnie (ale jednak to nie CLS).

Co do zaproponowanych przez Ciebie lamp to tak:

SB 700 – b. słaba lampka i droga, do portretu się nada, może chyba robić za Mastera.

Nissin Di822 Mark II – jak weszła na rynek to straszne problemy z nią były do tego stopnia, że nawet wstrzymane były dostawy, może w dwójce poprawili conieco, ma kolorowy wyświetlacz no ale wyświetlaczem nie doświetlisz…

Metz 50 – jak najbardziej na tak, no chyba, że pijasz tylko Ballantine’a, i palisz tylko Winstony…:))

Member
okuka67 wrote:
A sprawdzał ktoś metza czy obsługuje wszystkie funkcje pocket wizard?

Domyślam się, że pytasz o FlexTT5? Sam chętnie bym poznał odpowiedź na to pytanie, bo pocketwizarda nie mam, a być może kiedyś chciałbym mieć (chyba że wcześniej pojawi się zone controller do pixel kinga ;).

Oficjalnie pocketwizzard przyznaje się do kompatybilności z lampami metza dla canona (za wyjątkiem pre-flash boosta).
W przypadku nikona twierdzi, iż nie-nikonnowe działają bez CLS-u: “Other flashes may work in Basic Trigger Mode without CLS / i-TTL”.

Z samą synchronizacją problemu nie ma, o czym można się przekonać choćby tutaj:
http://blog.digitalslimages.com/2011/04/04/metz-58-af-1-vs-nikon-sb-900-on-pocketwizard-flextt5/

Ciekawe, bo taki metz 58 af-2 ma CLS, ma i-TTL, pozwala się wyzwalać zdalnie przez SB-800, sam również zdalnie wyzwala SB-800 – czyli problemu z komunikacją między nikonowymi a metzowymi lampami nie ma. Nie widzę powodów dlaczego miałby nie działać z FlexTT5, więc może wbrew woli producenta jednak działają? ;)

Member

Lampy w CLS komunikują się ze sobą na zasadzie przedbłysków, należałoby te przedbłyski odczytać i rozesłać drogą radiową do innych lamp a tam znowu odbiornik zamieni je na sygnał świetlny. Jest takie urządzenie które to potrafi:
RadioPopper. http://radiopopper.com
U nas chyba nie do dostania.

Member
ernest wrote:
Wróćmy do tematu wątku…potrzebujesz lampy do portretów więc pełną mocą wałił po oczach chyba nie będziesz,
w cenie SB 900, kupisz dwie SB 600 albo dwa Metze 48, które możesz wyzwalać zdalnie lampą wbudowaną i tu właśnie zaczyna się CLS Nikona…radzę poczytać zanim wywalisz kasę na Pockety!

Na otwartym terenie na słońcu też? Jak lampa jest za rogiem budynku też? :)

Member
okuka67 wrote:
Jak lampa jest za rogiem budynku też? :)

McNally by Ci udowodnił, że da się:-))

Member
dar_wro wrote:
okuka67 wrote:
Jak lampa jest za rogiem budynku też? :)

McNally by Ci udowodnił, że da się:-))

Taaa asystent z blendą ;)

Member
okuka67 wrote:
Na otwartym terenie na słońcu też? Jak lampa jest za rogiem budynku też? :)

W pełnym słońcu do 10m jak najbardziej i to wyzwalany Metz 48 lampą wbudowaną…fakt lampy muszą się “widzieć”.
A do portretu chcesz walić lampą zza rogu budynku? :)

Member
ernest wrote:
okuka67 wrote:
Na otwartym terenie na słońcu też? Jak lampa jest za rogiem budynku też? :)

W pełnym słońcu do 10m jak najbardziej i to wyzwalany Metz 48 lampą wbudowaną…fakt lampy muszą się “widzieć”.
A do portretu chcesz walić lampą zza rogu budynku? :)

Obecnie nie wiem skąd chcę walić. Ale jak podczas sesji najdzie mi koncepcja walenia zza rogu, to PW walnę :)

Member

Hmmm czyli tak na prawdę gdybym chciał np zrobić portret z lampą odsuniętą o 5m od aparatu to ie potrzebuje przewodu z TTlem? I działa to też u producentów niezależnych?

Member
hubi12349 wrote:
Hmmm czyli tak na prawdę gdybym chciał np zrobić portret z lampą odsuniętą o 5m od aparatu to ie potrzebuje przewodu z TTlem? I działa to też u producentów niezależnych?

Według mnie nie potrzebujesz żadnego kabla. Jak będziesz wyzwalał wbudowaną to nawet jak lampa będzie schowana za parasolka to i tak błyśnie. PW możesz zawsze dokupić.

Member
hubi12349 wrote:
Hmmm czyli tak na prawdę gdybym chciał np zrobić portret z lampą odsuniętą o 5m od aparatu to ie potrzebuje przewodu z TTlem? I działa to też u producentów niezależnych?

pod warunkiem, że odbiornik na lampie zdalnej “widzi” palnik lampy wbudowanej. Jak odjedziesz nią zbyt mocno w bok czy za siebie to już lipa :) Chyba, że masz na aparacie lampę z obracanym palnikiem, i to jeszcze taką, która potrafi działać jako Master.

Member
okuka67 wrote:
pod warunkiem, że odbiornik na lampie zdalnej “widzi” palnik lampy wbudowanej. Jak odjedziesz nią zbyt mocno w bok czy za siebie to już lipa :).

Do lampy zdalnej mają dotrzeć przedbłyski, jak się odwrócisz i odbijesz od ściany czy sufitu to zdalna też błyśnie. W pomieszczeniu jest to żaden problem.

Member
ernest wrote:
okuka67 wrote:
pod warunkiem, że odbiornik na lampie zdalnej “widzi” palnik lampy wbudowanej. Jak odjedziesz nią zbyt mocno w bok czy za siebie to już lipa :).

Do lampy zdalnej mają dotrzeć przedbłyski, jak się odwrócisz i odbijesz od ściany czy sufitu to zdalna też błyśnie. W pomieszczeniu jest to żaden problem.

ale w nie-pomieszczeniu jest duży problem :)

Member

No OK, nie jest to profeska jeśli nie zawsze błyśnie, do amatorki super sprawa, na początek bomba bo nic więcej nie potrza…

Member

nie w tym rzecz, że potępiam tanie rozwiązania i tylko najdroższe się liczy. Ale niech potencjalny kupiec wie, jakie są ograniczenia i sam zdecyduje.

Member
okuka67 wrote:
niech potencjalny kupiec wie, jakie są ograniczenia i sam zdecyduje.

Jasna sprawa. Ja jestem zwolennikiem, żeby wszystko przerobić na własnej skórze i poznać zalety i wady danego systemu. CLS nic go przecież nie kosztuje, sterowanie lampami ma albo z Body albo jak dokupi z SU 800 i jest to bardzo wygodne rozwiązanie jakiego nie daje żaden inny producent. Jak mu nie podejdzie może wywalić kasę na Pockety…:)

Keymaster
dar_wro wrote:
okuka67 wrote:
Jak lampa jest za rogiem budynku też? :)

McNally by Ci udowodnił, że da się:-))

A jeśli nawet jedną lampą się nie da, to 10 lamp z pewnością da radę :)

Member
ernest wrote:
okuka67 wrote:
niech potencjalny kupiec wie, jakie są ograniczenia i sam zdecyduje.

Jasna sprawa. Ja jestem zwolennikiem, żeby wszystko przerobić na własnej skórze i poznać zalety i wady danego systemu. CLS nic go przecież nie kosztuje, sterowanie lampami ma albo z Body albo jak dokupi z SU 800 i jest to bardzo wygodne rozwiązanie jakiego nie daje żaden inny producent. Jak mu nie podejdzie może wywalić kasę na Pockety…:)

Zawsze może kupić tańsze Pixele.

Member

Jest jeszcze jedna alternatywa dla Nikona, to Phottix Odin, w zasadzie to chyba CLS na radio. Sterownik wygląda prawie identycznie jak SU 800.

http://www.phottix.com/pl/phottix-odin-ttl-flash-trigger-for-nikon.html

Za komplet, nadajnik odbiornik w chwili obecnej trzeba wyszarpać 1300PLN, ceny samego odbiornika nie mogę znaleźć, do Canona to koszt 450PLN.

Member

Obsługuje TTL, nie CLS. Odbiornik dla nikona cenę ma podobną ;)

Member
kashpir wrote:
Obsługuje TTL, nie CLS. Odbiornik dla nikona cenę ma podobną ;)

Jaka jest dokładnie różnica…? Bo coś nie łapę…jest bardziej funkcjonalny niż CLS.

Bezprzewodowe (2.4GHz) wyzwalanie lamp TTL i błyskowych
Zdalne sterowanie mocy w grupach w trybie TTL z kompensacją +/- EV ( w 3 przysłonach co 1/3 przysłony)
Możliwość współpracy lamp TTL i manualnych – wyzwalanie pewnych grup w trybie TTL innych w trybie ręcznym
Zdalne sterowanie mocą lamp, przełożenia A:B z kompensacją +/- EV
Ultra-szybki czas synchronizacji do 1/8000 sek.
Wyzwalanie na drugą kurtynę
Zdalne ustawianie mocy błysku lampy
Zdalne sterowanie zoom’u lampy – automatyczne i ręczne
Kompatybilność z systemami Strato i Strato II Multi
Możliwość upgrade’u przez wbudowany port USB

Phottix Odin posiada cztery bezprzewodowe kanały i trzy grupy kontrolne. Lampy mogą być sterowane w tradycyjnych trybach TTL A:B z kompensacją 3 przysłon.

To co sprawia, że Phottix Odin jest naprawdę wyjątkowy to możliwość ustawienia grup w trybie TTL/Mieszanym. Grupy A, B, C mogą byś kontrolowane w trybie TTL z kompensacją. Grupy mogą zostać również przełączone w tryb manualny, pozwalając na zdalne ustawianie mocy lamp lub ich wyłączanie.

Zoom
Zoom lampy błyskowej może być sterowany automatycznie kiedy fotograf operuje zoomem obiektywu. Funkcja ta może też być ustawiania ręcznie na kontrolerze w zakresie od 24 do 105mm. Phottix Odin pozwala również na wyzwalanie studyjnych lamp błyskowych.

Member

Czytałam gdzieś że Nikon SB700 dobry do zdjęć portretowych oraz studyjnych

Viewing 34 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.