Strona główna Fora Foto Sprzęt Monopod w fotografii ludzi.

Monopod w fotografii ludzi.

Sprzęt

Member

Jak w temacie. Często robię sesję wieczorami, przy dość słabym już świetle. Lubię używać długich ogniskowych, powyżej 100mm na aps-c. Przy bliskich portretach trzeba przymykać szkło, żeby co nieco zmieściło się w GO. Czasy zaczynają wychodzić dość długie, co powoduje spory odsetek poruszonych zdjęć.

Pomyślałem, że monopod mógłby pomóc. Tylko jaki model? Pożądane cechy to łatwa zmiana długości oraz do tego głowica pozwalająca swobodnie “kręcić” aparatem.

p.s. nie piszcie o statywie, bo ten odpada, za mała swoboda szybkiej zmiany pozycji, modelka by sobie poszła do domu zanim bym ustawił kadr :D

Keymaster

Manfrotto 334B – trójsekcyjny, najniższa sekcja jest blokowana tradycyjnie zaciskiem pierścienia, za to wyższa zwalniana jest przez wciśnięcie “spustu” na górnej części monopoda – w zakresie 1/3 wysokości monopodu można go więc regulować błyskawicznie i jedną ręką.
Monopod oczywiście bez głowicy, głowice sobie kupujesz osobno. Sugerowałbym coś prostego kulowego, oczywiście koniecznie z szybkozłączką. Będzie dla Ciebie wygodniej, jeśli głowica w monopodzie będzie miała ten sam system szybkozłączek co głowica w statywie (jeśli masz statyw).

Member

Dzięki za info, właśnie takie coś szukam.

Member

Najtańsza z “poważnych” głowic jest 496 RC2 już z płytką w komplecie. Jej deklarowany udźwig 6kg nigdy nie zostanie osiągnięty w moim przypadku, nie wiem czy w połowie, obecnie ok 2,5kg waży sprzęt. Bardziej mi chodzi o płynność ruchu kuli, żeby nie było szarpnięć przy kadrowaniu, szczególnie przy delikatnych korektach kadru, o milimetry. Wystarczy czy lepiej dopłacać?

Keymaster

Płynność, precyzja ruchu i wygoda wykonywania niewielkich korekt (przy wszystkich elementach konstrukcyjnych takich samych) zależy od średnicy kuli. 494 ma mniejszą kulę niż 496 – sam wybierz, czy chcesz za to dopłacić :)

Member

Znaczy większa kula lepsza rozumiem.

Keymaster

Ano – przy założeniu oczywiście, że wszystkie pozostałe elementy konstrukcyjne są takie same, bo już widziałem głowice, które z jakiś powodów miały w niektórych pozycjach kuli większe tarcie niż w innych.

Member

nie jestem znawcą działu “statywy i głowice” ale jeżeli decyduję się na Manfrotto a nie jakieś cudaki to oczekuję, że mają odpowiednią technologię i dział kontroli jakości by nie denerwować ludzi przy kadrowaniu z monopoda :D

Keymaster

Te krzywe kule to nie były w Manfrotto :)

Member

To dobrze. Całość wyjdzie poniżej 600, więc znacznie mniej niż zamiana na 70-200 ze stabilizacją. Ciekawe czy skuteczność porównywalna, po nabraniu wyprawy oczywiście.

Member

Zamówione, 530 komplet. Jutro odbiór. 334 B plus 496 rc2.

Member

Potem koniecznie napisz, czy to się sprawdza.

Member

Napiszę jak uda mi się ostre foto zrobić :)

Member

Jak nie uda, to napisz tym bardziej :)

Member
wzrokowiec wrote:
Potem koniecznie napisz, czy to się sprawdza.

Się sprawdza (tylko nie wiem jak w przypadku portretów ludzi). Mam dokładnie taki sam zestaw MN 334B + 496 RC2 i jestem bardzo zadowolony.

Monopod: jego wady to to, że sprowadza deszcz :) a przynajmniej mój egzemplarz, gdzie go nie zabiorę to leje (patrz warsztaty w Ustroniu – Piotr potwierdzi). No i poza tym jest bardzo długi. Tak, tak. To nie problem zaraz usłyszę i rzeczywiście to nie problem dopóki nie trzeba go do torby czy walizki schować. Na fotomilitary nie wziąłem go bo mi się do torby nie zmieścił. Mieści mi się tylko w największej mojej walizce i to tylko jak odkręcę głowicę i ułożę na ukos :)

Za to ma fantastyczne rozwiązanie w regulowaniu długości. Szybko i sprawnie. W przypadku portretów będzie jeszcze wygodniej bo nie trzeba się aż tak śpieszyć.

Głowica: Podoba mi się, że w porównaniu z 486 dodali drugie pokrętło regulacji oporów, które można ustawić w zależności czy się ma lekki czy ciężki zestaw podpięty.
Co do precyzji i skuteczności. Używałem tej głowicy (na statywie co prawda) mając podpięte 300mm + konwerter x2 na APS-C czyli odp. 900mm i jeśli chodzi o stabilność konstrukcji oraz komfort kadrowania to powiem krótko: daje radę!

Member
okuka67 wrote:
nie jestem znawcą działu “statywy i głowice” ale jeżeli decyduję się na Manfrotto a nie jakieś cudaki to oczekuję, że mają odpowiednią technologię i dział kontroli jakości by nie denerwować ludzi przy kadrowaniu z monopoda :D

No ja się akurat niemile zaskoczyłem 496RC2 na warsztatach w Szklarskiej Porębie. Również ślepo wierzyłem w “kontrolę jakości”. Zanim podepniesz aparat, sprawdź czy śruba imbusowa pod szybkozłączką jest odpowiednio dokręcona. Dodatkowo w moim Nikonie wszystkie gumy trzymają jak trzeba…poza tą stykającą się z płytką. Nie podzielam również zdania Krzyśka odnośnie drugiego pokrętła regulacji oporów. Ma trzy zasadnicze wady: jest maleńkie, działa topornie, dla mnie jest zbędne – z powodzeniem wystarcza mi tylko to główne(fakt, że najcięższy podpinany obiektyw nie przekracza 2kg wagi).

Member

Jak już przerobię ten sprzęt dokładnie, stworzę nową regułę “czas/ogniskowa vs rozm. matrycy”. Pogadamy sobie z autofocusem i jp ;-)

Member

noga dotarła. Na razie tyle powiem, że zrobiona solidnie. Zrobiłem szybką sesję po pracy. Pierwsze wrażenia bardzo pozytywne. Rękojeść z blokadą wysokości extra pomysł. Dluuugie to jak tyczka pewnego Siergieja :D

Member

– z jakich materiałów została wykonana noga? Jakie stopy i jak rozkładają się procentowo?
– czy monopod jest tak samo stabilny na każdy rodzaju powierzchni (szuter, żużel, asfalt, piach etc.)?
– do jakiego kąta maksymalnie możesz go pochylić i będzie trzymał się podłoża?

Member

a tak mi coś przyszło na myśl, czy nie można było skonstruować monopoda, który u podstawy rozkładał by się na 3-4 małe nóżki, wtedy byśmy zyskali dodatkową stabilizację na pochylenia, oczywiście nóżki można by chować i wtedy były monopod właściwy

Member
jorddekroy wrote:
– z jakich materiałów została wykonana noga? Jakie stopy i jak rozkładają się procentowo?
– czy monopod jest tak samo stabilny na każdy rodzaju powierzchni (szuter, żużel, asfalt, piach etc.)?
– do jakiego kąta maksymalnie możesz go pochylić i będzie trzymał się podłoża?

– producent podaje aluminium, bez szczegółowej specyfikacji technologii jego wytwarzania
– obecne moje testy obejmują jedynie trawnik oraz stalowe profile. Stabilny tak samo.
– do takiego kąta, żeby Ci spodnie nie pękły w kroku, jak będziesz się schylał :D

Jeszcze coś?

Member
okuka67 wrote:
– obecne moje testy obejmują jedynie trawnik oraz stalowe profile. Stabilny tak samo.
– do takiego kąta, żeby Ci spodnie nie pękły w kroku, jak będziesz się schylał :D

Jeszcze coś?

– w grunt się nie wbija?
– a jeśli chodzę w skate-owskich spodniach? Wówczas mnie to nie dotyczy i nadal nie wiem do jakiego kąta maksymalnie się pochyla i utrzymuje stabilność.

Member
jorddekroy wrote:
okuka67 wrote:
– obecne moje testy obejmują jedynie trawnik oraz stalowe profile. Stabilny tak samo.
– do takiego kąta, żeby Ci spodnie nie pękły w kroku, jak będziesz się schylał :D

Jeszcze coś?

– w grunt się nie wbija?
– a jeśli chodzę w skate-owskich spodniach? Wówczas mnie to nie dotyczy i nadal nie wiem do jakiego kąta maksymalnie się pochyla i utrzymuje stabilność.

To nie dzida tylko sprzęt foto.
Jak chodzisz w skate-owskich wym bardziej, bo krok nisko i można kolanami rozerwać. Nie badano tego parametru, zbyt duża ilość zmiennych. na lodzie nie wolno wcale pochylać na przykład.

Member
okuka67 wrote:
na lodzie nie wolno wcale pochylać na przykład.

To akurat zależałoby od budowy sprzętu – jeśli dół nogi byłby składany, a igła na dole ostra, to można, by wbić. Nawet jeśli dół nie był składany, to można przetestować czy wbije się w lód – jak przyjdzie zima, to sprawdź i napisz.

Member

niestety nie dali w zestawie kafara do wbijania tego modelu :D

Member
okuka67 wrote:
niestety nie dali w zestawie kafara do wbijania tego modelu :D

Skoro będzie zima, to możesz użyć bryły lodu lub (jak znajdziesz) jakiś solidny kamień.

Viewing 25 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.