Strona główna Fora Foto Technika fotografowania Nie używam przycisku AEL/AFL…bo nie umiem.

Nie używam przycisku AEL/AFL…bo nie umiem.

Technika fotografowania

Member

Już słyszę te westchnienia, które będą jeszcze głębsze kiedy dodam ,że mam Olympusa E 510, no ale trudno.Robię zdjęcia od 2 lat, najpierw kompaktem a od pół roku rzeczoną lustrzanką. I mimo kilkukrotnego czytania instrukcji w punkcie dot. owego przycisku, niewiele niestety to dało.Wiem że to wygoda (a czasem konieczność), czytałem o przekadrowywaniu z użyciem tego wspólnego dla obu funkcji guzika (szczególnie w artykułach Piotra). Czy może komuś chciałoby się napisać jakieś mini lub wręcz mikro vademecum na ten temat ? Może coś mi się w tej łepetynie w tej konkretnie szufladce rozjaśni. Moja wdzięczność – dozgonna. Pozdrawiam – Jacek
PS. Nie będę miał dostępu do komputera przez ok. 2 godz. więc na ew. pytania w tym czasie nie odpowiem.

Member

hmm jezeli chodzi o AEL to jest blokada pomiaru swiatła:) np. masz okno przez które wpada jasne swiatło a w całym pomieszczeniuj jest ciemno tylko ta smuga wpadajacego swiatła… no i jezeli chiał bys ową smugę uwiecznic na zdjeciu ustawaisz sobie pomiar punktowy swiatła mierzysz swiatło na smudze wciskasz AEL i on blokuje ustewienia które poleca swiatłomierz i wtedy przekadrowujesz i robisz zdjecie :) a jezeli chodzi o AFL to blokada autofocusa jezli masz wybrany pojedynczy AF to ustawiasz ostrosc na zadany punkt i przekadrowujesz i robisz zdjecie chodz uwazam za mniej praktyczne niz przytrzymac spost migawki do polowy :)

Keymaster

Dobra, wyobraź sobie koszmarną scenę: las, ostre słońce i smugi światła przeświecające między drzewami, a reszta to cień, głęboki cień i czarny cień. Ostatnią rzeczą, jakiej chcesz, to aby aparat sam wymyślił jak to naświetlić, oczywiście uśredniając i matrycując. Tego się nie da naświetlić cokolwiek uśredniając – jedyna sensowna strategia to naświetlić na jasne smugi światła, a cała reszta niech sobie będzie dowolnie ciemna. No to wybierasz sobie najjaśniejszą plamę światła na ziemi, podchodzisz do niej, ustalasz, jak jasna ma być ta wzorcowa plama (pewnie jasna, ale nie prześwietlona) i odpowiednio wprowadzasz korektę ekspozycji. Teraz podchodzisz do tej plamy, celujesz w nią obiektywem tak, aby wypełniła kadr, wciskasz magiczny przycisk AEL i możesz udać się skomponować scenę. Niezależnie od tego, jak małe będą smugi światła w kadrze, jak trudno byłoby akurat na nie zmierzyć światło, to dzięki użyciu magicznego guzika, masz pewność właściwej ekspozycji – smugi światła jasne, las czarny.

Member

Odpowiedź na pytanie już była, natomiast tego:

jacek64 wrote:
Już słyszę te westchnienia, które będą jeszcze głębsze kiedy dodam ,że mam Olympusa E 510

nie skumałem

Member
roccodaone wrote:
Odpowiedź na pytanie już była, natomiast tego:

jacek64 wrote:
Już słyszę te westchnienia, które będą jeszcze głębsze kiedy dodam ,że mam Olympusa E 510

nie skumałem

No dobrze, może dałem się ponieść fantazji i sądziłem że wielu na tym forum najpierw wyśmieje moją wiedzę na temat podstaw fotografowania, a potem z wyższością pouczy co i jak. Dzięki za wyjaśnienia rzeczowe i bardzo obrazowe. A co do Olympusa – to niestety mam nieodparte wrażenie że aparaty tej firmy, jak i cały system 4/3, nie cieszą się szczególnym uznaniem forumowiczów i redakcji. Ale może to tylko wrażenie. I jeszcze prośba do użytkowników Oly E-510 – napiszcie jak macie zaprogramowany przycisk AEL/AFL ( wiecie o co chodzi – dla S,C i M).

Member

Ja tam uważam, że lepiej pytać i wiedzieć, niż nie pytać i żyć w nieświadomości ;)

Olek nie jest zbyt popularny, nie dlatego że jest bardzo lepszy albo gorszy, po prostu ma go mniej użytkowników. Jak w każdym systemie, ma zalety i wady. Mi nie pasują ich mocno napompowane matryce, ale widać że inni producenci też tak robią. 4/3″ mi osobiście nie odpowiada, ale bardzo podobają mi się obiektywy (a wiadomo po części to zasługa matrycy).

Lepiej się skupić na robieniu zdjęć niż na bezsensownych wojnach systemowych…

Member
roccodaone wrote:
Mi nie pasują ich mocno napompowane matryce, ale widać że inni producenci też tak robią.

Zrządzeniem losu przed chwilą przeczytałem artykuł
Marcina-w ostatnim wydaniu-test Olympusa E 620-strona 15-pierwszy akapit :)
A zdanie “(…)wyjątkowo słabe karty.” sugeruje chyba, że Olek nie ma “mocno napompowanych matryc”
:)))

Ale wiem co rocco miał na myśli =)

Member

nie przejmuje się. Canonowców i Nikonowców a obecnie i Alfowców jest wielu. Miło jest być w mniejszości. Nas (Olimpusiarzy) jak i właścicieli Pentaxów jest mniej i co z tego. A tak poważnie to każdy system ma swoje zalety i wady. Ponadto to nie aparat robi zdjęcia lecz człowiek. Aparat jest tylko narzędziem lepiej lub gorzej wykorzystanym.

Member

Witajcie,
czy możecie mi wyjaśnić na czym polega przekadrowanie zdjęcia?
Skąd mam wiedzieć czy w danym momencie wciskam AEL czy AFL (chodzi dokładnie o Nikon D5000).
Moja przygoda z fotografią trwa zaledwie miesiąc także to dopiero początki :)

Keymaster

Sprawdź w instrukcji i w ustawieniach aparatu. Standardowo taki przycisk w większości aparatów blokuje ekspozycję (ale mogę się mylić, więc sprawdź jak w D5000). Jeśli nie zmienisz jego funkcji na AFL lub na blokadę obu, to blokuje ekspozycję.
A przydaje się np. gdy masz sfotografować czarnego kota lub białego kota i aparat głupieje na takich skrajnych kolorach w centrum kadru, za każdym razem dając różną ekspozycję i w efekcie niezależnie, czy kot był czarny, czy biały, na zdjęciu zawsze jest tak samo szary. To celujesz najpierw w coś średnio szarego (może być trawa), wciskasz AEL i trzymając ten przycisk przekadrowujesz na kota i robisz zdjęcie. Jeśli dobrze złapałeś ekspozycję, to kot czarny będzie czarny, a biały – biały. Takich sytuacji, gdy właściwa scena jest bardzo kontrastowa i pomiar bezpośredni jest trudno przewidywalny, jest więcej. Zastosowanie tego przycisku nie ogranicza się do kotów ;)

Member

Myślę iż zrozumiałam jednakże w praktyce dopiero się okaże :)
Dzięki :)

Keymaster

AE Lock jest najbardziej przydatne w połączeniu z punktowym pomiarem światła. Oczywiście wówczas, gdy potrzebujesz punktowego pomiaru :) Owocnej praktyki.

Member
jacek64 wrote:
Już słyszę te westchnienia, które będą jeszcze głębsze kiedy dodam ,że mam Olympusa E 510, no ale trudno.Robię zdjęcia od 2 lat, najpierw kompaktem a od pół roku rzeczoną lustrzanką. I mimo kilkukrotnego czytania instrukcji w punkcie dot. owego przycisku, niewiele niestety to dało.Wiem że to wygoda (a czasem konieczność), czytałem o przekadrowywaniu z użyciem tego wspólnego dla obu funkcji guzika (szczególnie w artykułach Piotra). Czy może komuś chciałoby się napisać jakieś mini lub wręcz mikro vademecum na ten temat ? Może coś mi się w tej łepetynie w tej konkretnie szufladce rozjaśni. Moja wdzięczność – dozgonna. Pozdrawiam – Jacek
PS. Nie będę miał dostępu do komputera przez ok. 2 godz. więc na ew. pytania w tym czasie nie odpowiem.

AEL – Auto Exposure Lock – Blokowanie ekspozycji – Oznacza, że jak teraz obrócisz aparat w inną stronę – po zablokowaniu eskpozycji, to zdjęcie zostanie zrobione z parametrami zablokowanymi.

AFL – Auto Focus Lock – Blokowanie autofokusa. Jak ustawisz ostrość na jakimś obiekcie i nakierujesz zablokowane ustawienia na inny, to zdjęcie zostanie zrobione z ostrością ustawioną przed zablokowaniem.

A tutaj w tym temacie już kiedyś Piotr to wyjaśniał:
http://209.85.135.132/search?q=cache:MGUkaxTbYsMJ:www.dfv.pl/forum/viewtopic.php%3Fid%3D777+ael+do+czego+s%C5%82u%C5%BCy&cd=2&hl=pl&ct=clnk&gl=pl

Jeśli nie masz wyczucia spustu to np. w menu ustawiasz AEL/AFL > S-AF > mode 3 – wóczas przycisk AEL (AFL) będzie służyć do ustawienia ostrości a nie spust migawki…

Pokrótce opis funkcji -strona 88 instrukcji obsługi:

Zamiast spustu migawki można użyć przycisku AEL / AFL do wykonywania operacji z zakresu
automatycznego ustawiania ostrości i pomiarów światła. Wybierz odpowiednią funkcję
przycisku podczas naciskania spustu migawki. Wybierz tryb od [mode1] do [mode4]
w każdym trybie ustawiania ostrości. (W trybie C-AF można wybrać tylko [mode4]).

[mode1] Do określania zmierzonej ekspozycji podczas ustawiania ostrości. Blokada AE
jest włączana po naciśnięciu przycisku AEL / AFL, co pozwala na niezależną
regulację ostrości i określenie ekspozycji.
[mode2] Do określania ekspozycji po całkowitym naciśnięciu spustu migawki. Jest to
pomocne podczas fotografowania scen ze znacznymi zmianami oświetlenia,
np. na scenie teatru.
[mode3] Ustawienie ostrości przyciskiem AEL / AFL zamiast spustem migawki.
[mode4] Naciśnij przycisk AEL / AFL, aby ustawić ostrość, a następnie naciśnij całkowicie
spust migawki, aby określić ekspozycję

Keymaster
ac wrote:
Jeśli nie masz wyczucia spustu to np. w menu ustawiasz AEL/AFL > S-AF > mode 3 – wóczas przycisk AEL (AFL) będzie służyć do ustawienia ostrości a nie spust migawki…

Niezależnie od wyczucia, to się przydaje, kiedy nie chcesz, aby przed wykonaniem zdjęcia aparat zaczął Ci kombinować z ustawianiem ostrości.

Member
Piotr wrote:
ac wrote:
Jeśli nie masz wyczucia spustu to np. w menu ustawiasz AEL/AFL > S-AF > mode 3 – wóczas przycisk AEL (AFL) będzie służyć do ustawienia ostrości a nie spust migawki…

Niezależnie od wyczucia, to się przydaje, kiedy nie chcesz, aby przed wykonaniem zdjęcia aparat zaczął Ci kombinować z ustawianiem ostrości.

Dokładnie, można też wyłączyć AF na obiektywie, lub korpusie po ustawieniu ostrości, ale to już dłuższa droga do celu.
;)

Member

Jeżeli używasz ręcznych ustawień ekspozycji(M na kole nastaw) to do niczego Ci się to nie przyda, wiadomo: czas naświetlania i przysłonę ustawiasz sam. Przydaje się w trybach preselekcji przysłony lub czasu naświetlania albo trybie Program, ale tylko AEL(blokowanie ekspozycji), choć podejrzewam, że to już wiedziałeś :)
Natomiast AFL to to samo co wciśnięcie spustu migawki do połowy, czyli blokada ostrości.

Member

aha
a Jeśli chodzi o ustawanie balansu bieli z białej/szarej kartki itp. to też za pomocą AEL ?

Zwykle robię zdjęcia na AWB i jeśli coś mi nie pasuje ręcznie przestawiam temperaturę barwy w górę bądź dół…

ale słyszałem, ze są bardziej profesjonalne metody

Member
Bayzel wrote:
aha
a Jeśli chodzi o ustawanie balansu bieli z białej/szarej kartki itp. to też za pomocą AEL ?

Nie. Robisz zdjęcie tej szarej/białej karty, a gdy już je masz, szukasz funkcji custom WB (użytkownika? własne? jakoś tak) i wskazujesz zrobione właśnie zdjęcie jako wzór. Potem ustawiasz balans bieli przy fotografowaniu na custom (jakkolwiek on się u Ciebie nazywa). Może wymagać zajrzenia do instrukcji.

Member

Mam a200.
Dzięki za poradę, chociaż instrukcję czytałem minimum 2x nie natknąłem się na to…

Viewing 18 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.