Strona główna Fora Foto Sprzęt Obiektyw do reporażu w kościele i uroczystości weselnej.

Obiektyw do reporażu w kościele i uroczystości weselnej.

Sprzęt

Member

Jaki dobrać obiektyw do Canona?! Jakim zakresem ogniskowej oraz jasnością się kierować przy wyborze?!

Keymaster

a masz określony budżet?

Member

Zalezy jaki kościół!!! Oczywistą oczywistością jest, że musi być szeroko! 16mm – 18mm to minimum, na cropie to juz 27mm! Wtedy poleciłbym Tamrona 18-50 f/2.8! Przyda sie tez stałka ze światłem f/1.8 lub lepiej f/1.4 – 50 mm – cała postać – oraz 85mm – do zblizeń! Nie podałeś budżetu, nie wiem jakie dawać propozycje!

Jesli masz kase, to oczywiście Canonki 24-105/4 L lub 24-70/2,8 L lub 17-55 2.8 lub 16-35 2.8L
IMHO Światło f/2.8 w kosciele to minimum!!! Chyba,że lampa to 580EXII…

Jeszcze jedno, chcesz zacząć bawić sie w śluby zarobkowo, czy to jednorazowy przypadek?

Member

Na wstępie uprzedzam – nie mam prawie żadnego doświadczenia w fotografii ślubnej więc proszę mnie poprawić jeśli strzele jakąś gafe.Opieram się głównie na własnych przemyśleniach.

Gdybym miał w planach jednorazową uroczystość ślubną tzn. raz na ruski rok ;-) to z całą pewnością nie ładowałbym kasy w stałki typu 35/1.4 L USM,50/1.4 USM,135/2 L USM , które sa piekielnie dobre optycznie a co za tym idzie…piekielnie drogie i wymuszają na Tobie szybką zmianę obiektywu w zależności od sytuacji.

Kupiłbym coś ze stabilizacją i szerszym zakresem ogniskowych np. 24-105 f4 IS, który jest naprawde dobry optycznie.Na matrycy o formacie aps-c daje niestety dużo mniej szeroki kąt bo ten zaczyna sie wtedy od 38mm ale za to daje nielze tele około 168mm.Własciwie najbardziej dawać może sie we znaki stale swiatlo zaczynajace sie od f/4 ale na poczatek w zasadzie powinno Ci wystarczyć.

Do tego dokupiłbym coś szerszego,jasnego i w miare możliwości ze stabilizacją.Może być np. 17-55 f2.8 is canona ale jest piekielnie drogi – około 3000 zł.Wszystko zależy od tego jak bardzo zamierzasz się zaangażować w tego typu fotografię.Być może tamron 17-50 f2.8 bez stabilizacji za to np. z monopodem by Ci wystarczył?

p.s w zapasie warto mieć chyba jeszcze tanią stałkę 50 f/1.4…

Member

No właśnie też zacząłem od d… strony :-) Nie mam jakiś planów co do zarobkowania. Po prostu trzeba się moim zdaniem na tym znać i mieć za sobą doświadczenie. W miniony weekend miałem w sumie mały debiut u swojej kuzynki :-). Chcę nabrać w tym wprawy i jeśli będzie mi jakoś szło to kto wie:-) Myślałem o budżecie ok. 2500-3000 zł. Mam też na oku oprócz tej sumy lampę Canon 430 EX II. Chyba na początek by wystarczyła?! Jakieś dwa obiektywy. Zastanawiałem się nad Canonem 50mm/f 1.4 kwota rzędu 1000 zł z hakiem i coś do tego zmiennoogniskowego. Tylko nie wiem jaki zakres wybrać i czym ewentualnie się kierować.

Member

Zalezy jszcze czy PLENER też wchodzi w gre?! Bo jesli tak, to przyda sie “luneta” 50-150 (Sigma) lub 70-200 (Canon) , z tym, ze niekoniecznie, bo 85mm tez sie dobrze sprawdza! 50mm f/1.4 przydatna, bo jasna, a wszystko co jasne sie w kościele przydaje jesli nie mamy użytecznego wysokiego ISO! Tak więc do tego zestawu wspomniany juz Tamron 17-50 f/2.8 bedzie dobrym wyborem – ostry, dobra jakość! Nie ma stabilizacji…wada…ale “sztywna ręka” i nie ma problemu! :D
430 EX II od biedy wystarczy, jednak im mocniejsza tym lepiej, zapas światła zawsze sie przydaje!
Spróbuj z małym zestawem, jak Ci sie spodoba, bedziesz dobry w reportazu ślubnym i bedziesz chciał na tym zarabiać to zainwestujesz w lepsze szkła!
Niestety, w ślubnej jakość jest najważniejsza….zaraz po jasnośći!!!

Member

Wydaje mi się, że zakres ogniskowych od 27 – 200 na początek powinien Ci wystarczyć, choć pewnie mogłoby być nawet troszkę szerzej…ale to już pytanie do ekspertów – których na pewno na tym forum znajdziesz.
Co do tamrona 17-50 f2.8( nie 18-50!) ma on naprawde głośny autofokus także musisz sie liczyć z ostrzeniem ręcznym…choć podobno chodzą i tacy na tym świecie którzy korzystali z af w kosciele i…przeżyli ;-)

Co do używania lampy w kościele to do końca nie jestem przekonany…

p.s jeśli nie narzekasz na nadmiar gotówki możesz wziąść jeszcze pod uwagę tamrona 28-75 f/2.8

Member
pjotrek wrote:
Co do tamrona 17-50 f2.8( nie 18-50!)

Literówka, poprawione!

pjotrek wrote:
ma on naprawde głośny autofokus także musisz sie liczyć z ostrzeniem ręcznym…

Bez przesady, wiertarka to nie jest…

pjotrek wrote:
Co do używania lampy w kościele to do końca nie jestem przekonany…

Czasem nie ma innego wyjścia!

pjotrek wrote:
jeśli nie narzekasz na nadmiar gotówki możesz wziąść jeszcze pod uwagę tamrona 28-75 f/2.8

Przy budżecie 2,5-3tys wydatek niesensowny, pokrywa częsć ogniskowych z ewentualnego 17-50!

Member

Taki drobiazg mi się przypomniał: Żeby robić zdjęcia podczas mszy, to trzeba być po kościelnym kursie dla fotografów. Uczą tam m.in. gdzie można włazić, z czym i kiedy. O błyskaniu pewnie też uczą, ale tak na pewno nie wiem, bo nie byłam ;) Nie wszyscy proboszczowie wymagają od fotografa żeby był po kursie, ale nie zdziw sie, jeśli któryś o to zapyta.

Member
Quote:
Czasem nie ma innego wyjścia!

…a mi się wydaje, że jest – np. można podnieść iso – no chyba że zakładamy że ekscentryczna i złośliwa para młoda zażyczyła sobie ślub w totalnych ciemnościach ;-)

Quote:
Bez przesady, wiertarka to nie jest…

..oj jest,jest ;-) A tak poważnie – to oczywiście rzecz gustu – ale ja bym nie chciał mieć na swoim ślubie Pana z tak głośnym autofokusem.

Member
Ewa wrote:
trzeba być po kościelnym kursie dla fotografów

Jesli z powodu braku takowego zaświadczenia ksiądz bedzie Cie chciał usunąć z uroczystości to wystarczy, że zwrócisz sie z tym problemem do ojca Panny Młodej…wierz mi, juz On to załatwi… :D

pjotrek wrote:
np. można podnieść iso

Jeśli takowe wysokie ISO jest w aparacie użyteczne, bo ja w D300 nie mam na co narzekać…
Umiejetne posługiwanie sie lampą (nie walenie na wprost z gołego palnika) daje naprawde wspaniałe efekty!
POLECAM: http://foto.jasiu.pl/index.html

pjotrek wrote:
ja bym nie chciał mieć na swoim ślubie Pana z tak głośnym autofokusem

Przeciez w kościele podczas uroczystości nie panuje grobowa cisza…

W takim razie, jeśli nie TAMI 17-50 to co by zaproponowac w tej cenie z taką ogniskową? W podobnej cenie to tylko Sigma 18-50 z tym że do Canona też bez HSMu!
Zakres od 27mm (na APSie to już 40mm) zbyt wąski do kościoła…

Member

z tego co pamietam az tak głosny tamron nie jest… ja sie spotkałem raczej z innym problemem… bo czasami po prostu dostaje sie wadliwego tego tamrona… i moze dlatego u Ciebie chodził jak kosiarka spalinowa.
obiektyw jest bardzo dobry… minusem jest to ze to do niepełnej klatki a nie wiemy z czego korzysta autor watku…
w zupełnosci powinna wystarczyc 50 f1.8 ale zawsze 1.4 daje wiecej :)
trzeba tez sie dowiedziec jak wyglada sytuacja z samym kosciolem. czy to w ogole w kosciele itp. czasami w kosciołach jest “jasno” a czasami młodzi biora slub w USC gdzie bardzo czesto jest jasno… a coraz czesciej mamy slubu na dworzu… tym bardziej ze mamy ładna pogode… do tego czy jest mozliwosc korzystania ze statywu… bo czasem sie przydaje.
ja bym raczej nie proponował wchodzic na wyzsze iso… bo to jednak reportaz z sytuacji ktora prawdopodobnie nigdy sie nie powtorzy i powinno po prostu byc ładnie…
ja bym polecił:
1)tamrona 17-50mm f2.8 (najlepszy z zakresem ogniskowych byłby canon 17-85 ale to ciemne szkło wiec odpada )
2)canona 50mm f1.8 (ewentualnie jesli masz mozliwsoc to f1.4)
3)canona 70-200 f4 is usm (choc to juz kwestia dyskusji jezeli korzystasz z pełnej klatki to na pewno zabraknie Ci zblizenia jesli zaś na aps-c to ostatecznie by Ci wystarczyło. a wiadomo mamy 4 modele 70-200mm i tu jest problem czy wydac wiecej czy mieć łatwiejsze zycie :P )

wyjsciem jest tez sigma 18-125 f3.5-5.6 dosc jasna i dosc dobra… i “uniwersalna”

Member

Zamiast trójnoga polecam jednak monopod…łatwiej jest się przemieszczać…
Tamron 17-50 – tylko z ostrzeniem ręcznym – co wcale nie musi być uciązliwe…

Member
Mystik wrote:
do tego czy jest mozliwosc korzystania ze statywu… bo czasem sie przydaje

IMHO To tylko niepotrzebny dodatkowy klamot! W ślubnych liczy się jednak szybkość działania, nietuzinkowe kadry, bycie wszędzie pierwszym – bedzie tylko zawadzał! Trzeba wyrobić sobie pewną ręke, co przychodzi z czasem. Zawsze też można sie gdzieś oprzeć…

Mystik wrote:
ja bym raczej nie proponował wchodzic na wyzsze iso… bo to jednak reportaz z sytuacji ktora prawdopodobnie nigdy sie nie powtorzy i powinno po prostu byc ładnie…

A kto powiedział,że nawet delikatny szum nie jest ładny??? W ślubnych wysokie uzyteczne ISO to jednak jedna z podstaw! ISO 800 czy nawet 1000 jest w pełni akceptowalne! Proponuje przelecieć sie po stronach zawodowców z całago świata…

Mystik wrote:
wyjsciem jest tez sigma 18-125 f3.5-5.6 dosc jasna i dosc dobra… i “uniwersalna”

f/3.5-5.6 to stanowczo za ciemny…

Member

PYTANIE DO AUTORA WĄTKU:
– Jakie masz body?
Trzycyfrowe, dwucyfrowe czy może jednocyfrowe?

Member

Wystarczy zajrzeć do galerii azaki… trzycyfrowe :)

Member
pjotrek wrote:
Wystarczy zajrzeć do galerii azaki… trzycyfrowe :)

Nie wpadłem na to… nie tylko ja, bo inni też pytali… jednak czuję się zawstydzony! :D

Member

…ja też pytałem ;p

Member

ODPOWIEDŹ DLA AZAKI:

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem pytanko :-D Mam 450D.

Member

azaki wg mnie szum moze byc ładny jesli ktos umie nad nim zapnowac i wie gdzie go wstawic choc i tak nie lubie szumów… wole ziarno… a to tylko na analogu… no chyba ze w PS…
co do statywu to sie nie zgodze… czesto na slubach sa statywy szczególnie jak sa dwie osoby…
a sam tamron i pare stałek raczej nie wystarczy… :/ jesli jest to poczatek z taka przygoda… tutaj trzeba szukac uniwersalnego obiektywu albo nauczyc sie zmieniac obiektyw w 20 sekund. albo miec dwa aparaty…

Member

Zapanować nad szumem, hm, zgoda, ale gdzies i w końcu się trzeba tego nauczyć…
Zapraszam TU, połowa zdjęc jak nic na High ISO: http://www.murrayphotography.com/index2.html
Obstawiając sie sprzętem umiejetności nie przybywa – niestety…
Taki reportaż ślubny to mozna bez problemu obskoczyć takim własnie Tamronkiem i 50 f/1.8 – jak sie ma pomysł i umiejetności… Dużo dobrego sprzetu nie zrobi z Nikogo profi – choc co niektórzy tak myslą!

Podaj przykład uniwersala z dobrym swiatłem? Hm…brak! Bo by musiał byc wielkości sporego słoika…
Tami sie przyda nawet jak stwierdzi, ze jednak śluby NIE… a zmiana obiektywu to chwilka jak sie ma wprawe! Uroczystość trwa 45min do godziny – czasu jest żeby zrobić sporo zdjęć i jednym i drugim!

Member

azaki nie traktuj mnie jak przeciwnika politycznego… nie mam pojecia jakie zdjecia robi autor watku wiec Ci nie powiem czy wyjdzie mu cos na wysokim iso.
i nie powiedziałem ze jak wezmie wiecej sprzetu to bedzie lepszy… tylko łatwiej na jednym body miec stałke a na drugim zoom i nie trzeba co pare minut zmieniac obiektywu (co moze tez byc negatywne w skutkach bo chcac zrobic to szybko moze cos nie wyjsc i bedzie w ogole po zdjeciach) poza tym dodatkowa puszka na repotazu slubnym jest wg mnie niezbedna tak samo jak dodatkowa karta mimo ze mamy 16 gb. Cos Ci sie zatnie i przez 5 minut jak nie do konca slub nie zrobisz zdjecia i po przygotowaniach itp.
jak Ci jeden obiektyw sie zepsuje to masz stałe i najwyzej musisz wyjsc a wyzyny swoich umiejetnosci i biegac po kosciele zeby robic zdjecia ale bedziesz je robic. ale jak karta ci pojdzie w las czy aparat to mozesz usiasc i modlic sie zeby zaczeło za chwie dziłac… ja mowie tylko co jest wazne. poza tym kaprysne moga byc baterie… i tez by sie przydała jakas gratis.
a jesli ktos ma zakres ogniskowych od 25 do 75 to moze tez miec problemy przy wiekszym kosciele zawsze cos powyzej stu by sie przydało.
i zauwaz ze autor watku NIE! jest profesjonalista i szumy moga zniszczyc najlepsze ujecie. poza tym nie wydaje mi sie zeby 450d słyneła z super jakosci a autor na pewno nie ma długo swoejgo aparatu wiec sam moze nie do konca znac mozliwosci aparatu.

Member
Mystik wrote:
poza tym nie wydaje mi sie zeby 450d słyneła z super jakosci a autor na pewno nie ma długo swoejgo aparatu wiec sam moze nie do konca znac mozliwosci aparatu.

Sęk w tym, ze 450D ma bardzo dobra jakość na wysokich ISO! :D

Nie traktuje nikogo jako przeciwnika, spoko!
Dygresja co do sprzętu to był taki off top… nie skierowany! Acz wg mnie prawdziwy!

Faktem jest, że dwa body na slubie to konieczność, karty pamięci, czy baterie, ale nie dla amatorow, którzy sprawdzają jaka dziedzina foto jest dla nich I SIĘ UCZĄ co i jak!

Michal_Kucyrka chce wiedziec jaki obiektyw bedzie przydatny i żeby mial dobre swiatło… to przy tych funduszach najrozsadniejszym rozwiązaniem jest:
Tamron 17-50,
50mm (niekoniecznie f/1.4) oraz 85mm f/1.8 (na APSie jest 127mm)
lub ewentualnie Sigma 50-150 F/2.8 APO EX DC HSM II dosyc chwalona!
Z tym ze budżet przekroczony!

Member

Mam pytanko – w jaki soosób wykorzystać ogniskową 17mm na ślubie?Jak Wy to robicie że jest użyteczna?

Member
pjotrek wrote:
Mam pytanko – w jaki soosób wykorzystać ogniskową 17mm na ślubie?Jak Wy to robicie że jest użyteczna?

Czyli, że co, że dla Ciebie to za szeroko, czy za wąsko???
Ja robie duży kadr, tak żeby był ksiundz :) Para Młoda, świadkowie, i goście…to oczywiście zależy od wielkości kościoła, oczywiście to przykładowa kombinacja, ale 17 to jak dla mnie i tak za wąsko!

Member

Dzieki azaki…wydawała mi się za szeroka nawet na aps-c…może kiedyś będę miał okazję sprawdzić w praktyce ;-)

Member

Mi wystarczy Canon 30D + Tamron 17-50 2.8 + Canon 85 1.8.
Canon 50 1.4 wg zbędny – chyba że można pożyczyć od kolegi :)
Co do lampy to w miarę możliwości jak najmniej – iso 800 + 2.8 + stabilne trzymanie zwykle wystarczają (lampę wbudowaną również da się wykorzystać z zadowalającym rezultatem).
Jeśli dla kogoś 85mm na crop to za szeroko to świetnie sprawdzi się Canon 70-200 2.8 – podobnie jak 85 pięknie rysuje.

Member

hmmm

Member

hmm…
50mm 1.2
85mm 1.2
14mm 2.8
15 – rybie oko
135mm 2.0
35 mm 1.4

hmm + dwa razy canon 5d
+ speedlight 580 exII
no i bateryjki karty itd :)

sprzet idealny na sluby :)

Member
Mystik wrote:
hmm…
50mm 1.2
85mm 1.2
14mm 2.8
15 – rybie oko
135mm 2.0
35 mm 1.4

hmm + dwa razy canon 5d
+ speedlight 580 exII
no i bateryjki karty itd :)

sprzet idealny na sluby :)

Trochę talentu lub chociaż pomysłów na kadry też przydałoby się do tego sprzętu ;)

Member

:) czy ja wiem :) to idealny sprzet na koscioł :) tylko trzeba sie nachodzic ;) a wczesniej obrabowac bank ;)
ja planuje zakupic takie obiektywy tylko troche ciemniejsze :P
bo niestety potentatem nie jestem

Keymaster

…i szybkość rewolwerowca oraz sprawność kieszonkowca, żeby szybko zmieniać te stałoogniskowe obiektywy :)

Member

:) a wcale ze nie :P wystarczy mniej wiecej wiedziec co jest po czym i w wczesniej sie przygotowac przed np chwial załozenia obraczek zmienic na scos dłuzszego :P
a 14 mm np robic zdjecia podczas mniej ciekawych momentów oraz gosciom ;) po to dwa aparaty :) zeby na jednym miec krotkie a na drugim długie obiektywy ;)
i jest ten plus ze swiatło pozwala na duzo wiecej :0 bo jak masz obiektyw 1.8 to mozna robic i na 9.0 ale jesli masz obiektyw 2.8 to juz na 1.8 sie nie zrobi :P
poza tym druga osoba osoba fotografujaca :P z czyms typu 16-35 albo 17-50 :P i mamy pokryty zakres ;) tylko trzeba troche kasy w to włozyc ;)
do teog potem w plenerze stałe obiektywy daja nam duze pole popisu ;)
z weselem to troche gorzej :) bo mozna sie przygotowac na momenty najwazniejsze ;) ale tam dzieje sie wiecej niespodziewanych rzeczy ;P ale za to amy wiecej swiatła ;) no ale ttaj to moze rzeczywisci cos zmiennego z lampa ;)

Member

A Mystik, Ty to już tak na ślubach “Pstryk pstryk pstryk…”???

Member

własnie sie przygotowywuje i czekam na kurs w kurii ;P
no i zbieram fundusze
od czegos trzeba zaczac… z istocka to ja sie nie utrzymam :P

Member

ja poczekam jak będą śluby kotów w modzie… może na jakąś parkę się załapię… ;) tam na pewno refleks rewolwerowca niezbędny będzie… ;)

Member
Marek wrote:
Mystik wrote:
:) z weselem to troche gorzej :) bo mozna sie przygotowac na momenty najwazniejsze ;) ale tam dzieje sie wiecej niespodziewanych rzeczy ;P ale za to amy wiecej swiatła ;) no ale ttaj to moze rzeczywisci cos zmiennego z lampa ;)

Więcej światła niż gdzie? Jak trafisz na wesele do czegoś w typie chaty góralskiej, to tam światła praktycznie nie ma wcale (z reguły kilka kinkietów i parę udających palące się świece żyrandoli). Ciemność widzę……

wiecej swiatła w obiektywie… bo 1.2 czy 1.8 to wiecej niz 2.8 czy 4 :P o takie swiatło mi chodziło

all ;) to badz pierwszy :) jakis garniturek i firanka :) i masz pana i panne młoda :) :) bedziesz pierwszy i niepowtarzalny

tylko wesele zrob raczej kameralne ;)

Member

ee tam… jak się bawić… to na całego…. wszystkie koty z ulicy zaproszę… ;) Orkiestra zbędna będzie… ;) Tylko gdzie ja odpowiedni kościół znajdę…. ;) i kurs taki…. ;)

Member

zrob w USC ;) takim dla kotów ;)
ale jak bedzie ich tak duzo ;0 to musisz wiecej kitcata kupic ;) czy co tam preferuja twoje mruczusie

Viewing 38 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.