Strona główna Fora Foto Sprzęt Obiektywy manualne

Obiektywy manualne

Sprzęt

Member

To pewnie już nie jest nowy wątek, bo na pewno już było o tym pisane, ale wiedzy nigdy dość. Zwłaszcza jeśli chodzi o dobro sprzętu. Mam pytanie o bezpieczeństwo współpracy cyfrowej lustrzanki (ja mam akurat PENTAKSA) z obiektywem manualnym M42 za pośrednictwem tych przejściówek. Kupiłem sobie taką szybciutko, bo kilka obiektywów od Zenita i Praktiki mam. Założyłem i bałem się uruchomić aparat. TA PRZEJŚCIÓWKA JEST METALOWA I ZWIERA STYKI W KORPUSIE!!! Czy to nie grozi uszkodzeniem aparatu? Bardzo proszę o szybkie wieści, bo się niecierpliwię. Korci mnie strasznie to manualne focenie :)

Member

mnóstwo ludzi używa przejściówek m42 i nie slyszałem żeby komys krzywda się stala,

Keymaster

Nigdy nie słyszałem, żeby przejściówka uszkodziła aparat. M42 jest całkiem popularne, więc coś by chyba wyszło na jaw.

Member

Pentiego to ja nie mam. Pełnej odpowiedzi nie dam, ale jest rzeczą bezsporną aby puszka obsługiwała oprogramowanie obiektywu to prócz danych musi zasilać napięciowo obwody elektroniki obiektywu.
Jezeli przejściówka zwiera styki to na pewno zwiera styki zasilania. Pozostaje pytanie jak odporny jest uklad zasilania w aparacie na zwarcie. Dobra przejścówka nie powinna zwierać styków.

Member
vifoto wrote:
Dobra przejścówka nie powinna zwierać styków.

W pentaksie akurat dobra przejściówka (czyli pozwalająca ostrzyć na nieskończoność) mieści się cała w bagnecie wiec nie ma szans na zwieranie stykow. Zwierac styki może tylko przejsciówka z tak zwanym kołnierzem (wygodniejsza bo blokuje obiektyw ale nie da się ostrzyć na nieskończonosć).

Natomiast nie wiem jak w innych aparatch ale w Pentaksie zwarcie styków jest KONIECZNE do prawidlowego działania pomiaru światla. Jeżeli mamy przejściówkę pierwszego typu, to zazwyczaj albo się podkłada kawałek folii metalowej do zwarcia styków albo zdrapuje farbę z dupki obiektywu (ja stosuje to drugie).

tjoppe – aby rozwiać twoje wątpliwości, to przecież możesz podłaczać obiektywy manualne Pentaxa (bez elektroniki), które przecież też zwierają styki w aparacie i nic złego się nie dziej.

Member

Dzięki serdeczne wszystkim. Włączyłem i nic nie wybuchło. To może będzie ok. Chociaż wciąż nie daje mi to spokoju :( No bo skoro zwiera, to zwiera, powoduje większy przepływ prądu, zwiększa obciążenie źródła zasilania. Nie wiem sam. Ale jestem dobrej myśli. Zainteresowało mnie jeszcze to, co napisał Kenzo o dwóch rodzajach przejściówek. Moja ma kołnierz (i tym samym zwiera styki), więc pewnie nie będę mógł ostrzyć na nieskończoność. Ale mam nadzieję, że to jest bardzo niewielki zakres odległości. Zresztą raczej rzadko ostrzy się nieskończoność. Chyba tylko przy odległych krajobrazach (ale to i tak raczej na hiperfokalną) albo przy jakichś zdjęciach astro lub szpiegowskich :)

Member

tjoppe – potrzeba zalezy od obiektywu, ale niestety w wiekszosci przypadków bez ostrzenia na nieskonczonosc nie dasz rady zrobić zdjęcia z odleglości większej niz 3m niestety. W przypadku szerokiego kąta to już w ogole dramat. Polecam jednak nabycie przejsciowki bez kolnierza.

Member
tjoppe wrote:
Włączyłem i nic nie wybuchło. To może będzie ok. Chociaż wciąż nie daje mi to spokoju :( No bo skoro zwiera, to zwiera, powoduje większy przepływ prądu, zwiększa obciążenie źródła zasilania.

Zwiera styki sygnałowe – czyli te, dzięki którym body otrzymuje informacje z obiektywu. One są po to, by je zwierać – płynie przez nie bardzo niewielki prąd.
Te, które służą do zasilania silnika w obiektywie znajdują się w głębi bagnetu i one nie są zwierane przez przejściówkę/obiektyw. Prąd do nich i tak jest wysyłany tylko wówczas, gdy obiektyw przez styki się “przedstawi” i poinformuje, że ma własny silnik.

Member

kupiłem przejściówkę na M42, mam trzy fajne obiektywy (29/2,8 , 50/1,8 , 135/2,8) tylko nie wiem jak je zamontować :( wkręcam przejściówkę na obiektyw, obiektyw wchodzi do aparatu jak standardowy obiektyw do lustrzanki cyfrowej, a aparat pokazuje… “F–” ?? co to znaczy? co robię źle?

Keymaster
K1 wrote:
kupiłem przejściówkę na M42, mam trzy fajne obiektywy (29/2,8 , 50/1,8 , 135/2,8) tylko nie wiem jak je zamontować :( wkręcam przejściówkę na obiektyw, obiektyw wchodzi do aparatu jak standardowy obiektyw do lustrzanki cyfrowej, a aparat pokazuje… “F–” ?? co to znaczy? co robię źle?

Menu>Custom Setting>Using Aperture Ring – powinno być: 2 – permitted
zobacz też:
Menu>Custom Setting>FI with S lens used – powinno być: 2 – Available

Member

o kurde działa :D działa! :D przecież ja teraz nie będę mógł spać… xD o rany ale Pan jest fajny Panie Piotrze xDDDD uaaaa zrobiłem już ponad 30 bezsensownych zdjęć xDDD

Keymaster

Mam procent od kosztów naprawy zużytych migawek :)

Member

ok. teraz mam taki problem:
podłączyłem pentacon electric 28/f2,8 i nie mogę ostrzyć na nieskończoność, w zasadzie ostry obraz uzyskuję tylko do 2 metrów, choć na obiektywie jest skala 4m i nieskończoność. I druga sprawa: nie mogę zmieniać przesłony, jest cały czas ustawiona na minimum. Co zepsułem? Zła przejściówka?

Member

przysłone zmieniasz ręcznie pokrentłami na obiektywie

Member

no tak, to przecież wiem… ale chodzi o to, że kręcę tym pokrętełkiem i ona się jednak nie zmienia. Tak samo jest w pozostałych obiektywach, tylko w tym 135mm widać jak się zmienia z 2,8 na 3,5. I tyle, dalej już też nie działa

Member

ad. 1 – jeżeli masz przejsćiowkę z kolnierzem to nie bedzie ostrzyc na nieskonczonosc, kup taką, ktora się chowa cala w bagnecie. Ewentualnie jezeli masz przejsciowke bez kolnierza, to byc moze obiekty sie nie dokreca do konca, winne tu mogą byc styki tego pentacona (ja w swoim usuwałem).
ad.2 – Nie wiem, którą wersję masz. Generalnie ja znam 3 wersje tego Pentacona.
– bez żadnych przycisków i przełączników (najstarsza), musisz zablokować bolec przysłony w pozycji wciśniętej. Przesłonę przymykasz pierscieniem przysłon.
– przełącznik A/M czy jakoś tak opisany (przełącznik przesuwany), po ustawieniu przesłony na pierscieniu do żądanej wartości, przymykamy i otwieramy ją tym przełącznikiem.
– przycisk podglądu głębi ostrości, trzeba docisnąć (i trzymać), żeby przymknąć przysłonę.

Osobiście najbardziej lubię Pentacony z tej 3 wersji, najwygodniej mi się je obsługuje (chociaż tylko do focenia z ręki, jeżeli do statywu to plecam te wersje z przełącznikiem A/M)

Mam nadzieję, że pomogłem.

Member

Dzięki! :D Mam tą 3 wersję – co trzeba przytrzymać przycisk ;) Kto by pomyślał, że kiedyś takie dziwne rozwiązania techniczne były ;D
A co do przejściówki, to mam dokładnie taką: http://www.allegro.pl/item609510834_adapter_pentax_m42_k10d_k20d_k100d_k110d_k200d.html
nie wiem czy to jest z kołnierzem czy bez :/ i dalej nie wiem czemu ten krótki obiektyw nie chce mi ostrzyć na dalej niż 2 metry…

Keymaster

“Wpuszczenie” przejściówki w głąb obudowy w przypadku Nikona nie wystarczy. Jeśli chcesz mieć ostrzenie na nieskończoność z obiektywami M42, musisz kupić przejściówkę z soczewką.

Member
K1 wrote:
A co do przejściówki, to mam dokładnie taką: http://www.allegro.pl/item609510834_adapter_pentax_m42_k10d_k20d_k100d_k110d_k200d.html
nie wiem czy to jest z kołnierzem czy bez :/ i dalej nie wiem czemu ten krótki obiektyw nie chce mi ostrzyć na dalej niż 2 metry…

Jest z kołnierzem, więc obiektyw nie naostrzy na nieskończoność (skala ostrości jest przesunięta z powodu grubości kołnierza).
Bez kołnierza znajdziesz tutaj: http://www.allegro.pl/search.php?sg=0&string=Pentax+m42

Member
Piotr wrote:
“Wpuszczenie” przejściówki w głąb obudowy w przypadku Nikona nie wystarczy. Jeśli chcesz mieć ostrzenie na nieskończoność z obiektywami M42, musisz kupić przejściówkę z soczewką.

Mam przejściówkę z soczewką, Nikona, i jestem rozczarowany. Soczewka tragicznie pogarsza jakość zdjęć i powoduje problemy z ostrością. Czy to tylko moja niewiedza i błędy, czy reguła? Będę wdzięczny za podpowiedź, JD

Member

Jest to soczewka wykonana z szkła niskiej jakości, bardzo pogarsza jakość zdjęc, podobno przymykanie przysłony do f8-11 pomaga. Ja używam bez nieskończoności co niestety lekko przeszkadza ale da się przeżyć… Wie ktoś może czy da się przerobić obiektyw z m42 na nikona? I ile to +/- kosztuje?

Member

do niektórych obiektywów m42 można dokupić alternatywne mocowanie, wykręcasz mocowanie m42 i montujesz mocowanie nikon f, osobiście mam taki w moim antyku 135/f4 i działa perfekcyjnie dając bardzo dobre wyniki od minimum do nieskończoności, nie pamiętam ile to kosztowało ale chyba nie przekraczało 30 zeta więc teoretycznie wyposażając ze trzy obiektywy w takie triko i tak wychodzi taniej niż soczewka dyskusyjnej jakości. Jeśli zainteresuje Cię coś więcej na ten temat możesz napisać na moje gg 9195376 na pewno odpisze, pozdrawiam

Member

Polecam wszystkim korzystanie ze starych obiektywów, jeśli ktoś takie posiada. Wczoraj sobie robiłem testy obiektywu na M42 135/f2,8 i w porównaniu z moim 50-200/f3,5 to po prostu niebo a ziemia! A najlepsze jest to, że ten stary jest porysowany, wytłuszczony i ma w środku kurz! A zdjęcia robi po prostu cód miód i orzeszki!

Member

No właśnie ja zastanawiam się ostatnio nad jakimś obiektywem manualnym, ale trochę jakoś na razie nie potrafię tego ogarnąć. Jak wygląda sprawa przymykania przysłony bo jakoś nie potrafię sobie tego zobrazować? Mam pentaxa k200 i myślałem kupić sobie manualny ale z mocowaniem Pentax A i co z tego jest godne polecenia? Chodzi mi o coś do makro i do portretu.

Member

zamykanie przysłony to prosta rzecz, w zasadzie to dwa dodatkowe pierścienie lub jeden dodatkowy i obracana część całego obiektywu w zależności od modelu, jednym z pierścieni ustawiasz nominał przysłony np f5,6 i po wyostrzeniu na dany temat przed naciśnięciem migawki drugim z owych dwóch pierścieni przekręcasz do oporu, czyli do granicy którą określiłeś w pierwszym kroku. Używając natomiast często takiego obiektywu można dojść do wprawy i zamiast bawić się nimi dwoma ustawisz np cały skok pierścienia przez wybranie krańcowego f np f16 i pierścieniem przymykania kręcić na oko, na prawdę proste, do portretu polecam np jupitera11 o parametrach 135 i f4 to jeden z kilku jakie posiadam i daje świetne efekty.

Member

ps. a do makro zdecydowanie polecam m 42 gdyż nie trzeba w tym przypadku ostrzyć na maxa a do tego pierścienie pośrednie a nawet mieszek to grosze np niedawno widziałem na komplet 3 takich pierścionków w cenie 15 pln. jedyne co to polecał bym taki obiektyw by miał jak najodleglejsze minimalne dystansy ostrzenia, ponieważ przy pierścieniach i mieszku ten dystans spada i temat musi wchodzić na szkło by był ostry, tyle z moich doświadczeń, pozdrawiam.

Member

aha to już rozumiem :)) dzięki za wyjaśnienie. Tylko że trochę się obawiam że dodatkowe ustawienie przysłony może mnie trochę zniechęcić z początku że dużo zabawy. A mógłbyś polecić do makro jakiś obiektyw? A właśnie Tom1979 wydaje ci się że np do reportażu sprawdziłby się obiektyw manualny? Aaa miałeś może do czynienia z obiektywami pentaksa manualnymi? bo ten jupiter na M42 a ja na razie nie chce się bawić w przekładanki.

Member

a długo ogólnie się ściąga tą przejściówkę żeby ogólnie przejść z obiektywu manualnego na AF? A i właśnie czy częste przekładanie obiektywu mocno wpływa na styki? A po co wtedy stosuje się pierścienie pośrednie bo nie wiem :( a dokładniej jaki model na M42?

Member

po zakręceniu obiektywu w przejściówkę traktujesz go w zasadzie jak zwykły obiektyw i nie musisz osobno demontować obiektywu i w/w przejściówki, do reporterki zdecydowanie nie polecam manualnego szkła bo lepiej mieć cienkie zdjęcia z af niż nie mieć potencjalnie lepszych z manuala, osobiście manualnych używam do makro, portretu czy tez niektórych plenerowych.

Member

a to elegancko jeden problem z głowy :)) a wtedy jaka przejściówka z kołnierzykiem czy bez? A jakich obiektywów używasz do krajobrazu?

Member

w zasadzie nawet nie wiedziałem o takiej różnicy, chyba że mówisz o rodzaju przejściówek do pentaxa, zdarza mi się używać jupitera 135 i heliosa 85 do krajobrazowych szczególnie ten pierwszy daje świetne efekty

Member

http://www.allegro.pl/item616037471_adapter_pentax_m42_ostrzy_na_nieskonczonosc.html
http://www.allegro.pl/item613215889_adapter_pentax_k_k10d_k20d_k100d_k110d_k200d_m42.html
na tych dwóch aukcjach masz dwa różne adaptery.A co miałeś na myśli że tan Jupiter 135 daje świetne efekty?

Member

chodziło mi oczywiście o przyjemną głębię ostrości i miękkość ale nie mydło, z moim nikonem hula perfekt i coraz częściej go podpinam, oczywiście im większy wizjer tym łatwiejsze stwierdzenie poprawnej ostrości. Dla porównania moja sigma 70-300 ustawiona na około 135 i f8 odpada przy jupiterze ustawionym na f8

Member

teraz mam zamiar kupić sigme 70-300 a w niedługim czasie coś z manualnych :)) a patrząc na allegro to aż się proszą żeby je kupić za te pieniądze :D
A tak pytając może z innej beczki troszkę to częste zmienianie obiektywów ma wpływ na styki w body i obiektywie?

Member

Chyba szybciej Ci padnie migawka niż wyrobią się styki. Nie znam nikogo, kto miałby z tym problem.

Member

ja mam przejściówkę z kołnierzykiem – nie daje możliwości ostrzenia na nieskończoność :/ podobno bez kołnierzyka da się ostrzyć na nieskończoność, niestety dowiedzialem się o tym już po zakupie. Jestem bardzo zadowolony ze starych obiektywów :)) ale do reporterki to one się totalnie nie nadają, właśnie ze względu na brak autofokusa… chociaż, kiedyś przecież ludzie dawali radę ;)

Member

No właśnie a adaptery bez kołnierzyka mają jakieś mankamenty czy nie?
A co do reporterki to pewnie kwestia trochę dłuższej wprawy :))
A K1 a ty jakie masz manuale i do czego używasz zazwyczaj?

Member

Ati701.
Kup sobie dowolny manualny obiektyw Pentax-a z bagnetem.
Potem poczytaj instrukcję aparatu jak je uzywać (trzeba ustawic w menu parę opcji), i do dzieła.
Zobaczysz jakie to proste i jakie zdjęcia wychodzą.
Jak założyłem do swojej kasetki SMC 135mm 3/5 to nie mogłem wyjść z podziwu.
I najważniejsze – masz obiektyw ze stabilizajcją :)

Member

a coś do makro RXV na bagnecie pentax -A? :))

Member
ati701 wrote:
A K1 a ty jakie masz manuale i do czego używasz zazwyczaj?

Do macro to akurat żadnego niemam. Mam 3 obiektywy Pentacon (od Praktiki) 29/f2.8 , 50/f1.8 i 135/f2.8
Narazie cykałem tylko 29 i 135. W 29 niesamowicie daje się we znaki brak ostrzenia na nieskończonośc, co czyni ten obiektyw praktycznie bezużytecznym :( w tym 135 się normalnie zakochałem! I totalnie nie przeszkadza mi w nim brak ostrzenia na nieskończoność!! 50 jeszcze nie testowałem… No i narazie pożyczyłem aparat mojej dziewczynie, żeby się do niego trochę przekonała bo ostatnio się dowiedziałem, że jak gdzieś idziemy na spacer to w trójkę – ja, ona i aparat. Więc musi się do niego trochę przekonać, może uda mi się ją zarazić bo jak nie to będę miał problem.

Member

K1- kup przejsciówkę bez kolnierza i przetestuj swoją 50-tkę, bo zdecydowanie najlepsza.

Co do przejsciówek, to są generalnie 3 wersje:
– z kolnierzem, bardzo wygodna ale nie ostrzy na nieskonczonosc
– bez kolnierza z blaszką – posiada specjalny zaczep zatrzaskujący przejsciowke w bagnecie, wada jest to, ze trzeba najpierw wlozyc przejsciowke do apartu, a potem wkrecac obiektyw, dodatkowo duzo ludzi ma problemy z wypieciem przejsciowki. Jak ktos czesto zmienia obiektywy t zdecydowanie nie polecam.
– bez kolnierza – po prostu zwykly pierscien chowajacy sie w bagnecie, przejsciowke nakrecamy na obiektyw i wpinamy do aparatu, niestety przejsciowka sie nie blokuje w bagnecie, co powoduje, ze szczegolnie przy ciezszych obiektywach moze sie wykrecac z bagnetu, najlepiej nawiercic w obiektywie otwor na zatrask bagnetu. Ja wlasnie preferuje to ostatnie rozwiazanie.

Co do manuali i reportazu, to czemu nie. Zawsze sobie mozna pomoc pułapką ostrosci.
Pod linkiem kilka fotek z dnia niepodleglosci robionych Pentaconem 100mm, f2.8 (swoja droga super szkielko):
http://kenzophotography.blogspot.com/2008/11/blog-post_19.html

Member
Kenzo wrote:
Zawsze sobie mozna pomoc pułapką ostrosci.

co to jest?

Member

Podłączasz obiektyw manualny, ostrzenie ustawiasz na AF-S (autofocus), wtedy dopoki nie zlapiesz ostrosci nie dasz rady zrobić zdjecia. Wciskasz spust do konca i wolno krecisz pierscieniem ostrosci w obiektywie, kiedy aparat potwierdzi ostrosc, to automatycznie wyzwoli migawkę.

Member

Wczoraj patrzyłem jeszcze na allegro i z bagnetem Pentax A nie było za dużego wyboru :/a co do M42 jakoś trochę przeraża mnie dodatkowo ustawianie przysłony no i trochę większego dystansu nabrałem jeszcze do tych przejściówek ale coś pokombinuje :))
A Kenzo mógłyś wrzucić link jak wyglądają te dwa ostatnie typy przejściówek? Bo ja wcześniej słyszałem o tych z kołnierzykiem i bez.

Member
ati701 wrote:
a coś do makro RXV na bagnecie pentax -A? :))

Pod tym linkiem znajdziesz kilka ciekawych obiektywów do Pentaxa wraz z przykładowymi zdjęciami.
Życzę miłego oglądania :)

http://www.flickr.com/photos/kuuan/collections/72157604973031858/

PS.
Ten podoba mi się najbardziej http://www.flickr.com/photos/kuuan/sets/72157604981946571/

Pozdrawiam- Tomek.

Member

ati701 – no wlasnie te dwa ostatnie to są te bez kolnierza, tylko dzielą sie na te z blaszka i bez. Bez trudu na Allegro znajdziesz. Zagladnij tez na forum Pentaxa, tam sie wiecej dowiesz.

Member

Oki dzięki za rady :))

Viewing 46 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.