Strona główna Fora Foto Technika fotografowania Ostrzenie Na Niesko�czono�� W Sony Alpha 200

Ostrzenie Na Niesko�czono�� W Sony Alpha 200

Technika fotografowania

Member

Cześc mam pytanie, co mam zrobić żeby aparat(Sony Alpha 200) ostrzył mi na nieskończoność. Próbuje róznych sposobów ale nie wychodzi. Dzięki za odpowiedź.

Member

Nic nie powinieneś robić, samo się powinno tak dać. Może opisz dokładniej z czym masz problem.

Member

włacz tryb manualny…. i ustaw na maksymalne oddalenie… lub znajdz jakis przedmiot drzewo itp co jest daleko i na to ustaw af… :p
no chyba ze chodzi Ci o hiperfokalna :P

Member

A powiedz jeszcze jaki masz obiektyw.

Member

narazie mam 2 kity 75-300mm Sony i standardowy 18-70mm. (Wiem, że nie są to zbyt dobre obiektywy). Myślę, że nie jest to hiperfokalna poprostu chcę mieć całe zdjęcie ostre we wsztstkich fragmentach. Może zależy to od obiektywu wiem że droższe modele mają pierścień do ustawiania ostrości i można bezproblemu ustawić obiektyw w MF na nieskończoność.

Member
mozart wrote:
narazie mam 2 kity 75-300mm Sony i standardowy 18-70mm. (Wiem, że nie są to zbyt dobre obiektywy). Myślę, że nie jest to hiperfokalna poprostu chcę mieć całe zdjęcie ostre we wsztstkich fragmentach. Może zależy to od obiektywu wiem że droższe modele mają pierścień do ustawiania ostrości i można bezproblemu ustawić obiektyw w MF na nieskończoność.

we wszystkich obiektywach w mf mozesz ustawic recznie ostrosc… nie musi byc to drozszy moedel po prostu wyłącz af :P
a zeby miec wszystko ostre od a do z to musi byc hiperfokalna spora przysłona (najlepiej najwieksza i najostrzejsza – czyli pewnie z f11 w 18-70)

Member

Też mam ten obiektyw. Z pewnością chodzi Ci o odpowiednie ustawienie przysłony. W każdym obiektywie ostrość jaką można uzyskać zależy nie tylko od przysłony, ale także od ogniskowej. Proponuje zobaczyć sobie rozdzielczość obrazu dla Sony DT 18-70 mm w portalu optyczne.pl.
A jak chcesz mieć ostre całe zdjęcie to wpływ ma tutaj także punkt na który ustawiasz ostrość – powinien być oddalony mniej więcej o 1/3 odległości od tego co masz najbliżej w kadrze (czyli 1/3 od dolnej części kadru).

Member
Dawid24 wrote:
A jak chcesz mieć ostre całe zdjęcie to wpływ ma tutaj także punkt na który ustawiasz ostrość – powinien być oddalony mniej więcej o 1/3 odległości od tego co masz najbliżej w kadrze (czyli 1/3 od dolnej części kadru).

Tylko w specyficznych warunkach, dlatego polecam koledze poczytać o hiperfokalnej, wydrukować sobie tabelkę i będzie git.

Keymaster

Każdy obiektyw systemowy – zarówno w trybie automatycznym, jak i ostrzeniu ręcznym – potrafi wyostrzyć na nieskończoność. Mam wrażenie, że Tobie chodzi o co innego – o ostrość rozciągającą od początku kadru aż do nieskończoności. W takim przypadku nie należy ostrzyć na nieskończoność, tylko znacznie bliżej. Konieczne jest też przymknięcie przysłony (zwiększenie warto F).

Member

Aha, to czyli żeby uzyskać efekt o jaki pytałem mam poprostu zwiększyć wartość przysłony, i ostrzyć znacznie bliżej. Tak?

Keymaster
mozart wrote:
Aha, to czyli żeby uzyskać efekt o jaki pytałem mam poprostu zwiększyć wartość przysłony, i ostrzyć znacznie bliżej. Tak?

Tak. Zapakuj aparat na statyw i pooglądaj sobie, jak wygląda wpływ przymykania przysłony na głębię ostrości. Możesz też poćwiczyć na sucho: https://www.dfv.pl/go

Member

Dzięki za pomoc i link do kalkulatora. Myślę, że uda mi się ten efekt jaki zamierzałem. :) =)

Member

Nie chce wyjść na czepialskiego ale jakość ten kalkulator dziwnie liczy. Wiem że różnice nie wielkie nie mające znaczenia w praktyce ale dlaczego dla odległości ostrzenia ciut większych od wyliczonej hiperfokalnej ostrość nie rozciąga się do nieskończoności? Przecież chyba liczy to z jednego wzoru? Ma ktoś pomysł?

Member
bmaciejew wrote:
Nie chce wyjść na czepialskiego ale jakość ten kalkulator dziwnie liczy. Wiem że różnice nie wielkie nie mające znaczenia w praktyce ale dlaczego dla odległości ostrzenia ciut większych od wyliczonej hiperfokalnej ostrość nie rozciąga się do nieskończoności? Przecież chyba liczy to z jednego wzoru? Ma ktoś pomysł?

Jakiś przykład może?
Bo mnie liczy poprawnie ;-) Skonfrontowałem z http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Member

Chodziło mi o to że jest sprzeczny sam ze sobą. Np ogniskowa 55 f=16 wylicza hiperfokalną na 9,95m a przy 10m pokazuje jeszcze głębię na 17km :) Nie chodzi mi o to że wartości odbiegają jakość od prawdy tylko ta wewnętrzna sprzeczność. Pewnie jakieś zaokrąglenia. Tylko przy mniejszych przysłonach jest odwrotnie.

Keymaster
bmaciejew wrote:
Chodziło mi o to że jest sprzeczny sam ze sobą. Np ogniskowa 55 f=16 wylicza hiperfokalną na 9,95m a przy 10m pokazuje jeszcze głębię na 17km :) Nie chodzi mi o to że wartości odbiegają jakość od prawdy tylko ta wewnętrzna sprzeczność. Pewnie jakieś zaokrąglenia. Tylko przy mniejszych przysłonach jest odwrotnie.

Zaokrąglenie. przy ogniskowej 55 mm i tak na 17 kilometrze problemem jest nie głębia ostrości, tylko krzywizna Ziemi :)

Member

No tak, 17587m 21cm to zasadniczo pobieżnie nie jest nieskończoność;-)
Zależy od punktu widzenia ;-)

Member

No tak wiem że nikt nie będzie widział przy tej ogniskowej czy na 17km jest ostro chociażby przez perspektywę powietrzną:) Ale właśnie odkryłem inny mniej wesoły przykład:
Ogniskowa 18, f=16 wylicza hiperfokalną na 1.07m. Wklepuję to na odległość ostrzenia i co?? Chciałoby się żeby ostrość była do nieskończoności a tu się na 83m kończy :(

Member

Wklep 1.1 (w zaokrągleniu) to też Ci zaokrągli do nieskończoności ;-)

Member

Chyba mamy lekkie nieporozumienie. Hiperfokalna _nie_ służy do ustalania, gdzie ostrzyć, żeby mieć ostrość na nieskończoności. Służy do ustalania, gdzie ostrzyć, żeby na danej przysłonie i ogniskowej mieć największą możliwą _głębię_ ostrości, czyli największy obszar ostry. Stosować ją należy wtedy, gdy chcesz mieć ostry pierwszy plan i zastanawiasz się, gdzie ustawiać ostrość, żeby jej starczyło jak najgłębiej w kadr.
Wracając do Twojego ostatniego przykładu: jeśli koniecznie potrzebujesz mieć ostre coś, co jest w odległości 54 cm od aparatu (“najmniejsza odległość akceptowalnej ostrości”), to nie ma siły, ostrość nie będzie sięgać stamtąd do nieskończoności. Najlepsze co możesz zrobić, to ostrzyć w odległości 1,07 m, co da ci ostrość od tych 54 cm do 83m, co i tak jest ho-ho.
Ale jeśli machniesz ręką i stwierdzisz, że ten centymetr możesz się cofnąć, to najbliższy ostry obiekt będzie w odległości 55 cm, a głębia – do nieskończoności. Przy czym oczywiście wszystko to są obliczenia przybliżone, dla standardowej wielkości odbitki oglądanej ze standardowej odległości, więc nie traktuj tego jak Biblię, tylko jak kodeks piracki.

Member

‘I to by było na tyle’ ;-)
A ja i tak niezależnie jak i na co ostrzę to mam nieostre. Takie zdolności ;-)

Keymaster
jfuks wrote:
A ja i tak niezależnie jak i na co ostrzę to mam nieostre. Takie zdolności ;-)

Niezły trik ;) Od razu poleciałem patrzeć do galerii. Przy “jej łzy pozostały” nie ostrzyłeś na szybę tylko na drzewo? ;)

Member

Nieważne na co ;-) I tak było to z łapy 1/10s przy 70mm. A wiek już nie ten ;-)
I na szybę trudno było ostrzyć zasadniczo ;-)
I wcale nie myślałem że ktoś zaraz poleci sprawdzać.

Member
Ewa wrote:
Chyba mamy lekkie nieporozumienie. Hiperfokalna _nie_ służy do ustalania, gdzie ostrzyć, żeby mieć ostrość na nieskończoności. Służy do ustalania, gdzie ostrzyć, żeby na danej przysłonie i ogniskowej mieć największą możliwą _głębię_ ostrości, czyli największy obszar ostry. Stosować ją należy wtedy, gdy chcesz mieć ostry pierwszy plan i zastanawiasz się, gdzie ustawiać ostrość, żeby jej starczyło jak najgłębiej w kadr.
Wracając do Twojego ostatniego przykładu: jeśli koniecznie potrzebujesz mieć ostre coś, co jest w odległości 54 cm od aparatu (“najmniejsza odległość akceptowalnej ostrości”), to nie ma siły, ostrość nie będzie sięgać stamtąd do nieskończoności. Najlepsze co możesz zrobić, to ostrzyć w odległości 1,07 m, co da ci ostrość od tych 54 cm do 83m, co i tak jest ho-ho.

Nie rozumiem skąd to wrażenie że nie wiem co to hiperfokalna. Nie napisałem też nigdzie że chciałbym mieć coś ostrego w odległości 54cm. Nie rozumiem skąd takie wnioski.
Mój przykład był przykładem wartości wpisanych w kalkulator!!!
I chodziło mi o zwykłą matematykę. Jeśli ostrzę na hiperfokalną to ostrość sięga nieskończoności taka jest definicja. A kalkulator pokazuje 83m no to chyba jest drobna różnica!!!
Pytanie jest co jest prawdą? I to nie tylko ten kalkulator tak ma. Ten którego podał jfuks też tak ma i tam nawet to śmieszniej wygląda bo są rysunki ilustrujące :D

Member

Bo te typy tak mają. Samemu sobie trzeba zaokrąglać z 17 km do nieskończoności ;-)

Member

To:

bmaciejew wrote:
Jeśli ostrzę na hiperfokalną to ostrość sięga nieskończoności taka jest definicja.

W świetle tego:

Ewa wrote:
Hiperfokalna _nie_ służy do ustalania, gdzie ostrzyć, żeby mieć ostrość na nieskończoności. Służy do ustalania, gdzie ostrzyć, żeby na danej przysłonie i ogniskowej mieć największą możliwą _głębię_ ostrości

wskazuje, że jednak nie wiesz co to jest hiperfokalna ;)

Member

Owned
:D

Member
roccodaone wrote:
To:

bmaciejew wrote:
Jeśli ostrzę na hiperfokalną to ostrość sięga nieskończoności taka jest definicja.

W świetle tego:

Ewa wrote:
Hiperfokalna _nie_ służy do ustalania, gdzie ostrzyć, żeby mieć ostrość na nieskończoności. Służy do ustalania, gdzie ostrzyć, żeby na danej przysłonie i ogniskowej mieć największą możliwą _głębię_ ostrości

wskazuje, że jednak nie wiesz co to jest hiperfokalna ;)

Do kogo piszesz ten post? :DDDDDDDDDD
Żart oczywiście:D
Wiem że admin ma zawsze racje ale ja nie widzę żadnej sprzeczności w tych cytatach.
Nie chcę być upierdliwy tylko chcę żeby mnie dobrze rozumiano.
Drugi admin też mnie nie rozumie dlatego postaram na przyszłość wyrażać się od razu precyzyjnie.
Mam nadzieję że Pani Ewa zrozumiała już o co mi chodziło i mam nadzieję że swoimi postami nie wzbudziłem jakichś złych emocji zwłaszcza u adminów :D

Member

Ja oczywiście tak trochę zaczepnie, ale żartowałem ;)

U mnie złych emocjo na pewno nie wzbudziłeś, ale jak się jutro nie będziesz mógł na forum zalogować, to pewnie Ewa… ;)

Member
bmaciejew wrote:
Ewa wrote:
Chyba mamy lekkie nieporozumienie. Hiperfokalna _nie_ służy do ustalania, gdzie ostrzyć, żeby mieć ostrość na nieskończoności. Służy do ustalania, gdzie ostrzyć, żeby na danej przysłonie i ogniskowej mieć największą możliwą _głębię_ ostrości, czyli największy obszar ostry. Stosować ją należy wtedy, gdy chcesz mieć ostry pierwszy plan i zastanawiasz się, gdzie ustawiać ostrość, żeby jej starczyło jak najgłębiej w kadr.
Wracając do Twojego ostatniego przykładu: jeśli koniecznie potrzebujesz mieć ostre coś, co jest w odległości 54 cm od aparatu (“najmniejsza odległość akceptowalnej ostrości”), to nie ma siły, ostrość nie będzie sięgać stamtąd do nieskończoności. Najlepsze co możesz zrobić, to ostrzyć w odległości 1,07 m, co da ci ostrość od tych 54 cm do 83m, co i tak jest ho-ho.

Nie rozumiem skąd to wrażenie że nie wiem co to hiperfokalna. Nie napisałem też nigdzie że chciałbym mieć coś ostrego w odległości 54cm. Nie rozumiem skąd takie wnioski.
Mój przykład był przykładem wartości wpisanych w kalkulator!!!
I chodziło mi o zwykłą matematykę. Jeśli ostrzę na hiperfokalną to ostrość sięga nieskończoności taka jest definicja. A kalkulator pokazuje 83m no to chyba jest drobna różnica!!!
Pytanie jest co jest prawdą? I to nie tylko ten kalkulator tak ma. Ten którego podał jfuks też tak ma i tam nawet to śmieszniej wygląda bo są rysunki ilustrujące :D

matematyka jest bardziej wzgledna niz ci sie wydaje… bo 1=1 moze byc 2 ale moze byc 3 i moze byc tez 22 :P wiec nie ma co sie na to powoływac :P tak samo jak dwie linie równoległe które przecinają sie pod kątem prostym… z matematycznego punktu widzenia to mozliwe :P

a i zagadka matematyczna… których liczb jest wiecej?
wszystkich czy parzystych? :P

Member
Mystik wrote:
matematyka jest bardziej wzgledna niz ci sie wydaje… bo 1=1 moze byc 2 ale moze byc 3 i moze byc tez 22 :P wiec nie ma co sie na to powoływac :P tak samo jak dwie linie równoległe które przecinają sie pod kątem prostym… z matematycznego punktu widzenia to mozliwe :P

a i zagadka matematyczna… których liczb jest wiecej?
wszystkich czy parzystych? :P

Czułem że powoływanie się na matematykę jest ryzykowne :) Miałem kolegę dobrego w te klocki. Pamiętam nawet kiedyś pogawędki z nim na te tematy tylko tam chodziło chyba o inne liczby. W każdym razie był przekonujący tylko nie pamiętam do czego mnie przekonał :D
W tej zagadce mimo wszystko postawił bym na wszystkie liczby, no w najgorszym przypadku że jest ich po równo :)
Mam nadzieję że z tej dyskusji wyniknie więcej pożytku niż tylko to że zostałem normalnym użytkownikiem :)
Swoją drogą to mogli by to przybliżenie we wzorze zrobić w tą stronę żeby był przeszacowany a nie niedoszacowany :)

Keymaster
bmaciejew wrote:
Swoją drogą to mogli by to przybliżenie we wzorze zrobić w tą stronę żeby był przeszacowany a nie niedoszacowany :)

Wszelkie wzory na hiperfokalną to przybliżenia, do tego zdecydowanie przeszacowane. Zakładają pewną niezbyt dużą wielkość odbitki i stałą odległość oglądania. Zwiększenie odbitki (a już nie daj Boże oglądanie na ekranie w powiększeniu 100%) lub zbliżenie nosa bardziej niż zakłada wzór, posyła całe obliczenia do diabła.

Member
Piotr wrote:
bmaciejew wrote:
Swoją drogą to mogli by to przybliżenie we wzorze zrobić w tą stronę żeby był przeszacowany a nie niedoszacowany :)

Wszelkie wzory na hiperfokalną to przybliżenia, do tego zdecydowanie przeszacowane. Zakładają pewną niezbyt dużą wielkość odbitki i stałą odległość oglądania. Zwiększenie odbitki (a już nie daj Boże oglądanie na ekranie w powiększeniu 100%) lub zbliżenie nosa bardziej niż zakłada wzór, posyła całe obliczenia do diabła.

No to tutaj chyba przynajmniej myślimy o tym samym tylko używając innych określeń:)
Dla mnie przeszacowanie w tym przypadku to to że głębia była by większa niż się tego spodziewamy czyli na większej odbitce i z bliska też byłoby OK.

Keymaster
bmaciejew wrote:
Dla mnie przeszacowanie w tym przypadku to to że głębia była by większa niż się tego spodziewamy czyli na większej odbitce i z bliska też byłoby OK.

No to nie ma tak fajnie. Im większa odbitka, tym bardziej głębia ostrości okazuje się kłamstwem, a hiperfokalna kłamstwem do kwadratu. Do tego dochodzi oczywiście jeszcze jedna zmienna – odległość oglądania. Jeśli wraz z wielkością odbitki proporcjonalnie zwiększy się też dystans oglądającego, to w zasadzie wzór na hiperfokalną zachowuje ważność. To działa też w drugą stronę – jeśli prezentujesz zdjęcia w rozmiarze mniejszym niż przewidziane A4, czyli np. w galerii internetowej w 800×600, to głębia ostrości jest większa, niż wynikałoby ze wzorów.

Member

Wszystko OK tylko mówisz cały czas o założeniach przy tworzeniu wzoru a ja mówię o zaokrągleniach w samym wzorze.
Bo jak wytłumaczyć fakt że ten sam program wylicza najpierw hiperfokalną a potem po jej podstawieniu pod odległość ostrzenia w tym samym programie nie daje ostrości w nieskończoności. Wzór jest dość skomplikowany więc pewnie jakieś uproszczenie przy jego przekształcaniu (rozwikłaniu).

Member
bmaciejew wrote:
Wzór jest dość skomplikowany więc pewnie jakieś uproszczenie przy jego przekształcaniu (rozwikłaniu).

Dużym uproszczeniem jest wybrać się z aparatem w plener :)

Keymaster
bmaciejew wrote:
Wszystko OK tylko mówisz cały czas o założeniach przy tworzeniu wzoru a ja mówię o zaokrągleniach w samym wzorze.

Wzór jest zaokrągleniem i to bardzo zgrubnym. Zrób zdjęcie przy ogniskowej 10 mm (na APS-C), przy przysłonie f/11 i ostrzeniu na 1,5 metra. Z kalkulatora wyjdzie, że masz ostrość od prawie 30 cm do nieskończoności. Na małym powiększeniu będzie to tak wyglądało, ale jak zrobisz wydruk formatu A2, to dokładnie zobaczysz, na który punkt ostrzyłeś.
W praktyce precyzja wzoru jest mało istotna. Traktuj go jako ogólną tendencję, a nie prawo fizyczne.

Member
Piotr wrote:
W praktyce precyzja wzoru jest mało istotna. Traktuj go jako ogólną tendencję, a nie prawo fizyczne.

I niech to będzie głównym przesłaniem tego wątku. Chciałoby się powiedzieć Amen. :)

Viewing 37 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.