Strona główna Fora Foto Sprzęt Pentax K200D , NikonD80 a Początek….

Pentax K200D , NikonD80 a Początek….

Sprzęt

Member

Witam jestem kreatywnym 17-sto latkiem i od pewnego czasu interesuje mnie fotografia. Moje doświadczenia z aparatami to głównie kompakty Pentax Optio czy Fz 50 znajomego zdarzały się też lustrzanki którymi mogłem sobie porównać i pobawic kilka godzinek 5D czy A100. I teraz zaczyna się problem chciał bym zakupić lustrzankę bo niedługo będę miał 18 i to będzie jakaś możliwość. Ogólnie rozglądam się za aparatem dużym i solidnym. Chciałbym Robić zdjęcia macro i ruch jakiś sport gównie. Jako ze jestem jeszcze uczniem aparat powinien być stosunkowo tani w dalszym użytkowaniu.(Pomimo wszystko chyba zdecyduje się na jedną z tych marek – bo mam dar do zbierania kasy) Niestety wiem ze Jeśli chodzi o ceney to nie powinienem kierować się do nikona czy pentaksa jednak D80 i K200D to są moi główni fawyoryci. Co mi mozecie powiedzieć o tych aparatach i co polecacie pozdrawiam Michał Turo1001

Member

Jako posiadacz Nikona D80 polecam Pentaxa. Do sportu w miarę dynamicznego, to chyba ani jeden ani drugi (D80 na pewno, wolny dość :)) za bardzo się nie nadaje. Za K200D przemawia chyba wszystko… Redukcja drgań działająca z każdym obiektywem, czyszczenie matrycy, wstępne podnoszenie lustra, uszczelki, zasilanie ze zwykłych “paluchów”… No i K200D z “kitem” kosztuje m/w tyle samo co body D80… :)

Member

Też tak sobie pomyślałem z tą ceną – nie jest wysoka. Z paluchami to nie wiem czy to dobre rozwiązanie bo zazwyczaj urządzenia zasilane w ten sposób długo nie działają… Chociaż właśnie sprawdziłem w DFV z lutego ze żywotność do 1100 zdjęci na dobrych akumulatorach myślę ze do 400 mógł bym pstryknąć zawsze trzeba zachować margines bezpieczeństwa w stosunku do tego co jest pisane. No tak Jeśli chodzi o K200D to jakie obiektywy polecacie do macro(stało ogniskowe) jakiś uniwersalny i jakiś tele. A i czemu dwusetka słabo się nadaje do dynamicznych ujęć?

Member

Co do “paluchów”… Komplet 4 szt. akumulatorków, dosyć pojemnych, kosztuje pi razy oko 40 zł. Jeden akumulator do D80, oryginalny: 130 – 160 zł. Zamienniki można dostać już od ok. 90 zł. Rachunek jest prosty :) D80 można zasilać bateriami AA, ale tylko z gripa i trzeba wpakować 6 sztuk. Dynamiczne ujęcia… No cóż, niecałe 3 klatki na sekundę i to tylko przez 4 zdjęcia… Nie są to jakieś specjalne osiągi… I pod warunkiem, że faktycznie te prawie 3 klatki osiąga. D80, mimo deklarowanych trzech, jak osiąga dwie, to dobrze. Jeśli chodzi o szkła… Tu niewiele Ci mogę poradzić. Ale może zajrzy tu jakiś posiadacz zestawu Pentaxa :)

Member

Widziałem Temat z października 2007 tam była mowa o pentax’ach k100d super ale nic konkretnego nie zostało rzucone do makro. A i raczej nie wydaje mi się ze będę chciał jakiś super uniwersalny obiektyw….

Member

Pentax D-FA 100 mm f/2.8 Macro. Może takie ustrojstwo? Z tego co słyszałem, zaznaczam: słyszałem, Pentax robił wręcz doskonałe “stałki”.

Member

Całkiem fajny będę musiał jescze testy poczytać a co powiecie o jakimś obiektywie standardowym zamiast kitowego. Sigme??

Member

Sigma 18-50mm f/2,8 EX DC MACRO na przykład. Widziałem parę fotek zrobionych tym obiektywem, po prawdzie to z Nikonem, ale z Pentaxem też powinien dobrze współpracować.

Member
Turo1001 wrote:
Widziałem Temat z października 2007 tam była mowa o pentax’ach k100d super ale nic konkretnego nie zostało rzucone do makro. A i raczej nie wydaje mi się ze będę chciał jakiś super uniwersalny obiektyw….

Z obecnie produkowanych Pentaxów do makro masz:
DA 35mm f/2.8 Macro Limited
D-FA 50mm f/2.8 Macro
D-FA 100mm f/2.8 Macro
do tego jest cała sterta starszych obiektywów, zarówno MF, jak i AF i klasyczne szkła firm niezależnych jak np.
Sigma 50mm f/2.8
Sigma 70mm f/2.8
Sigma 105mm f/2.8
Sigma 180mm f/3.5
Tamron 90mm f/2.8
najtańszym rozwiązaniem z AF-em jest chyba Cosina 100mm f/3.5, a najlepszym jakościowo, nie produkowane obecnie manualny Voigtlander 125mm f/2.5 APO Lanthar i równie legendarny Pentax FA* 200mm f/4 Macro (starsza manualna wersja A* jest chyba jeszcze bardziej poważana)…

Quote:
….a co powiecie o jakimś obiektywie standardowym zamiast kitowego. Sigme??

Pentax DA16-40/4, DA*16-50/2.8 SDM lub poczekać jeszcze chwilę na DA17-70/4 SDM
Sigma 17-70/2.8-4.5, 18-50/2.8 Macro
Tamron 17-50/2.8
ewentualnie brać coś pełnoklatkowego np. Sigma 24-70/2.8 to całkiem sensowne ogniskowe nawet po cropie…

Member

Sporo tego jest tylko na który się zdecydować. Mam jeszcze pytanie bo mama znajomego który odradza mi pentaxa w sumie bez większych sensownych powodów.(fan nikona) Czy wy zdecydowali byście się k200d jako pierwszy aparat czy raczej odradzacie? Jesli tak to dlaczego…??

Member

Chłopie, nie ma się nad czym zastanawiać.
ja mam pierwszą lustrzankę K100D – czyli model wcześniejszy. mogę powiedzieć jedno: to jest to. nie znam Nikonów na tyle, by porównywać i wypowiadać się, że są gorsze, czy lepsze.
ale Pentax to jest firma. w jednym roku wyszły dwa modele: amatorski i półprofi. jeszcze nie słyszałem zawiedzionych głosów o jednym bądź drugim.
zdjęcia możesz obejrzeć sobie w necie – pełnowymiarowe na pixel-peeper.com – to jest najlepsze, bo obejrzysz detale.
sam osobiście kupiłbym może i K10 – ale właśnie zasilanie na akumulatorki AA mnie przekonuje najbardziej (przy istnieniu takich jak Recyko czy Eneloop ma się gwarancję dłuższego focenia).
co istotne – Pentaxy uchodzą za aparaty najlepiej odzwierciedlające barwy – i to się sprawdza.
poza tym – ta dostępność obiektywów, stabilizacja w korpusie. ..
bardzo dużo plusów, za niezłe pieniądze.

a teraz jeszcze te uszczelnienia w K200 – aż mi żal!

Member

Mnie do Nikona D80 zmusiła w zasadzie spuścizna po nikonowym sprzęcie analogowym. Gdyby nie to, wziąłbym Pentaxa.

Member

Dzisiaj na optyczne.pl wyszedł test K200 i szczerze mówiąc jestem rozczarowany… ;/ Wczoraj jeszcze pewien byłem swojej decyzji i wyboru pentaxa na dzień dzisiejszy znów nie wiem na co się zdecydować. Jeśli chodzi o sport to co panowie polecacie bo wiem ze pentax odpada:P Nikon ma tylko starego D80 a canon 400 i 450 które wydają się być z plastiku i za małe. Sa jeszcze sony A200 i 350 ale to ciągle sony…

Member

A czym jesteś rozczarowany?…:)

Member

Podkreślam że opieram się testem ponieważ dopiero zastanawiam się nad lustrzanką nie mam duzego doświadczenia i nie wiem na ile to co wymienię było by widoczne na zdjęciach. A mianowicie myślę o zdjęciach seryjnych wypadły tam bardzo słabo, Raw’em i tym prądem ciemnym. Przed chwilą obczaiłem Sigme SD14 Jak ją porównujecie do K200?? I w jak duzym stopniu używa się Live View czy powinienem się nim kierować przy wyborze body

Member

A mówią, że od nadmiaru głowa nie boli :) Coś mi się widzi, że w segmencie amatorskim raczej nic bardzo szybkostrzelnego nie dostaniesz. Jeśli się więc nie nastawiasz na nikonowską serię X00, canonowską X0 lub pentaxowską X0, to pozostaje Ci Pentax K200D :) A że na optyczne.pl miał kiepską recenzję? No cóż, w DFV wyglądało, jakby miał same zalety :) No ale większość ludzi bardziej lubi pomarudzić, ponarzekać i powytykać wady niż pochwalić. Tomasz Kulas jest chyba wyjątkiem potwierdzającym regułę :) Live View w sporcie… Chyba nie bardzo. Jeśli ktoś ma i używał, niech napisze :) Bo do makro bardzo przydatny. Chociaż… Tyle lat ludzie sobie radzili bez takiego ustrojstwa i robili bardzo piękne zdjęcia :)

Member

Co to Live view tez miałem taka opinie i powiedziałem ze jesli live view ma byc to tylko w aparacie z ruchomym wyświetlaczem :P A co sądzisz o tej sigmie?? Mam niezłego zonka bo chcem sprowadzić aparat z anglii {na międzynarodowej gwarancji bo chyba jest to realne??} i sprawdzałem ta Sigme na ebay.co.uk i były tylko 2 oferty jedna droga a druga z USA i tu lekutkie rozczarowanie… :)

Member
Turo1001 wrote:
Podkreślam że opieram się testem ponieważ dopiero zastanawiam się nad lustrzanką nie mam duzego doświadczenia i nie wiem na ile to co wymienię było by widoczne na zdjęciach. A mianowicie myślę o zdjęciach seryjnych wypadły tam bardzo słabo, Raw’em i tym prądem ciemnym. Przed chwilą obczaiłem Sigme SD14 Jak ją porównujecie do K200?? I w jak duzym stopniu używa się Live View czy powinienem się nim kierować przy wyborze body

Jeśli chodzi o “prąd ciemny” to trzeba pamiętać o genezie Optycznych. Serwis założyli absolwenci Wydziału Astronomii bodaj Uniwersytetu Warszawskiego. Stąd to przyzwyczajenie do testowania jak zachowuje się aparat w sytuacji bardzo długich ekspozycji przy totalnym braku światła. Astronom musi wiedzieć czy to co widzi na zdjęciu to wada aparatu czy kometa która za tydzień rozmśli Ziemię ;-))

W normalnej praktyce fotografa “prąd ciemny” w K200D jest zjawiskiem pomijalnym i lata upłynął zanim się spotkasz z tym zjawiskiem. Chyba, że planujesz głównie fotografować gwiazdy.

Co do Sigmy SD-14 to tylko zacytuję menadżera PR, którego prosiłem o wypożyczenie SD-14 do testów:

“Jak Pan doskonale wie nie jest to uniwersalny sprzęt. Osiąga znakomite efekty w studio, a także wszędzie tam, gdzie jest b. dobre oświetlenie. Przy gorszym świetle, w zwykłym plenerze czy przy np. reportażu sportowym, na pewno się nie sprawdzi. Nie ma więc najmniejszego sensu testować go wg norm dla „uniwersalnych” lustrzanek lub porównywać ze sprzętem konkurencji. Jest to dość specjalistyczna „maszynka”, więc wymaga indywidualnego podejścia.”

Keymaster

Nie to, żebym kogoś do czegoś przekonywał, ale pamiętaj, że kupując lustrzankę wchodzisz w system, więc zawsze obejrzyj ofertę systemu, z jakim bierzesz ślub. Niekoniecznie musisz później dokupować 10 obiektywów, ale dobrze wiedzieć, co da się do aparatu podpiąć. I czy ewentualnie da się zmienić aparat na np. półprofesjonalny albo szybszy. A Sigma SD14 jest pod tym względem dość specyficzna – osprzęt do tego systemu produkuje tylko Sigma. Liczba modeli lustrzanek systemu Sigmy też nie powala na kolana.
Połączenie trybu seryjnego i RAW-a wymaga magazynka taśmowego z kartami pamięci.

Member

Fachowa odpowiedź trochę czytałem na ten temat ale lepiej mi to przybliżyłeś… :) Czyli na pierwszy aparat Sigma jako aparta studyjny odpada:) Pomimo ze mi się podoba wizualnie ale pentax też jest fajny. A może mi ktoś przybliżyć tematu gwarancji jak to jest z pentaksami i czy jest Polski Punkt tego producenta…..

Keymaster

IMO największym przeciwskazaniem jest dyskusyjna przyszłość systemu. Matryca Foveon ma teoretycznie plusy, ale system Sigmy jest ciut za aktualną modą – brak live view, brak stabilizacji, brak czyszczenia matrycy, brak uszczelnień. Czyli ewentualnie do suchego, odkurzonego, dobrze oświetlonego studia, po zamocowaniu na wygodnym statywie :) I z głębokim postanowieniem, że nie potrzebujesz jakiś wymyślnych obiektywów, których akurat Sigma nie produkuje. I następcy SD14 też na wszelki wypadek nie pożądaj :)
Dystrybutorem Pentaxa w Polsce jest firma Apollo, która realizuje też serwis gwarancyjny i pogwarancyjny: http://www.pentax.pl/serwis.php

Member

Ciężkie warunki tej gwarancji ale jest :) Piotrze widziałem w twojej galerii fajne zdjęcia podczerwone czy takowe są możliwe do zrobienia K200 ?? Jeśli tak to czego potrzebuje jakiś nakładek na obiektyw? Czy moze specjalnego obiektywu.. ??

Keymaster

Nie mam doświadczenia z robieniem Pentaxami podczerwonej, ale skoro Canonem się da (a Canony mają solidny filtr blokujący podczerwień), to i Pentaxem nie powinno być źle. Potrzebujesz filtr blokujący światło widzialne i przepuszczający podczerwień, najtańsze dostępne to Hoya IR 72 – wystarczająco dobre. Ja lepsze efekty niż z nowoczesnymi zoomami uzyskuję ze starszymi, pozbawionymi powłok obiektywami na M42, więc Pentax tutaj jak znalazł. Pozostałe potrzebne rzeczy to statyw i mnóstwo słońca:
https://www.dfv.pl/szkola-zaawansowani-foto.html?id=42
duży artykuł o fotografowaniu w podczerwieni będzie też w najbliższym DFV.

Member

Panowie a czy znacie jakieś pewne sklepy internetowe angielskie?? Ze gdybym się zdecydował na zakup bez pośrednictwa znajomych mógłbym spokojnie czekać na dostarczenie paczki ze sprzetem oraz gwarancią miedzynarodową…??

A jak moge sprawdzić czy jest takowy filtr blokujący podczerwień i czy jeśli jest jaka jest jego moc Bo chciałbym nasadke kupić jedna paczką tylko nie wiem czy jest sens

Keymaster

W Pentaxach z pewnością jest. Chyba tylko jakieś Kodaki tego nie miały, nie ma też specjalistyczny Canon 20Da, a Sigma SD14 ma możliwość demontażu filtra. W praktyce moc filtra można sprawdzić dopiero w terenie, po nakręcenia filtra IR. Krążące po internecie testy z pilotem od telewizora są mało miarodajne.

Member
Piotr wrote:
system Sigmy jest ciut za aktualną modą – brak live view, brak stabilizacji, brak czyszczenia matrycy, brak uszczelnień.

NIe żebym był jakimś adwokatem systemu Sigmy, ale pamiętaj Piotrze że Sigma jest zwolennikiem stabilizacji w obiektywie (ciekawe dlaczego ;-)), a czyszczenie matrycy i ochrona przed kurzem jest rozwiązana nader oryginalnie: komora lustra w SD14 jest hermetyczna. Lustro jest za szklaną szybką z dobrej jakości szkła optycznego (w końcu Sigma robi obiektywy) z powłokami antyodblaskowymi. Nawet jeśli coś się przyklei to po pierwsze łatwo to wyczyścić, a ponadto paproch tak daleko od matrycy nie ma szans być na niej widoczny (chyba, że zastosujemy obiektyw o ogniskowej 2 km ;-))
Ale to takie szeleszczenie na brudno. I tak byłbym ostrożny z zakupem Sigmy skoro “nie powinno się jej porównywać do innych aparatów”.

Member

Panowie z braku funduszy. Chyb będę musiał wziąć obiektyw kitowy i do tego jeszcze jeden. Teraz nasówa się bytanie co jest częściej uzywane obiektyw tele czy macro osobiście chciałbym macro ale chyba nim nie zrobie nic więcej poza zdjęciami macro.

Keymaster

Obiektywy makro nadają się też do normalnej fotografii – ostrzą na każdy dystans, także na nieskończoność. Są też zawsze jasne i mają przeważnie ładne rozmycie. Nie wiem, jaką ogniskową planujesz, ale jeśli w okolicy 100 mm lub dłuższą, to mogą spokojnie służyć za teleobiektyw.
Minusem jest oczywiście brak możliwości zmiany ogniskowej. I wbrew internetowej opinii nie nadrobisz tego nogami, tzn. podchodząc bliżej fotografowanego motywu. Zoom daje Ci możliwość wpływania na perspektywę, a tego “zoomem nożnym” nie nadrobisz.

Member

Tak Myślałem o czymś co się nazywa Pentax D-FA 100mm f/2.8 MAcro Chyba ze cos zaproponujecie z firm niezależnych albo zupełnie coś innego. Mam jeszcze jedno pytanie jaki wpływ mają obiektywy ze zmiennym światłem na przykład f4-5.6 na zdjęcia i ich wykonywanie…..

Member
Piotr wrote:
Zoom daje Ci możliwość wpływania na perspektywę, a tego “zoomem nożnym” nie nadrobisz.

Raczej odwrotnie – “zoomem nożnym” wpływasz na perspektywę… Zoom optyczny wpływa na kadr, perspektywa pozostaje taka sama…

Keymaster

Tak też :) Ale też w sensie, że jak Ci się podoba perspektywa (relacja przedmiotów bliżej i dalej oddalonych), ale stanowią one mały wycinek kadru, to nie podejdziesz bliżej ze stałką, bo Ci się te przedmioty “rozjadą”. W skrócie: zoom optyczny pozwala kontrolować perspektywę, “zoom nożny” tylko wielkość obiektów w kadrze.

Keymaster
Turo1001 wrote:
Mam jeszcze jedno pytanie jaki wpływ mają obiektywy ze zmiennym światłem na przykład f4-5.6 na zdjęcia i ich wykonywanie…..

Wpływają o tyle, że na krótkim końcu możesz mieć f/4, ale na dłuższym najjaśniej jest f/5.6. W praktyce działa to tak, że bierzesz obiektyw 100-300 f/4-5.6, ustawiasz sobie ogniskową na 100 mm i f/4. Masz przy tym czas naświetlania 1/200 sekundy, więc wszystko jest ok, dasz radę utrzymać z ręki. Nagle widzisz wiewiórkę w kapelusiku i z ciupagą, przekręcasz ogniskową na 300 mm, zamiast f/4 robi się f/5.6, a czas naświetlania wydłuża się dwukrotnie do 1/100 sekundy (bo różnica między f/4 a f/5.6 to 1 EV, czyli dwa razy ciemniej). 1/100 sekundy przy ogniskowej 300 milimetrów już z ręki nie utrzymasz, więc nikt Ci w tę wiewiórkę nie uwierzy. Jakie są konsekwencje chodzenia i opowiadania o wiewiórce z ciupagą bez zdjęcia-dowodu sam sobie wyobrazisz.

Member

Teraz kwestia czy dobrze zrozumiałem przesłanie :) Czyli lepiej zakupić obiektyw ze stałym światłem i wykonywać zdjęcia z obu krańców?? Bo w praktyce przy zmiennym świetle z tego dłuższego końca to efekty jedynie ze statywem.Czy tak?? I czy jasność f4 jest wystarczająca przy obiektywach załóżmy do xx-200mm?? A i jeśli się nie myle to do takiej ogniskowej jeszcze da się pstrykać z reki….. Ale to jzu chyba kranica….

Keymaster

No tak, zasadniczo najlepiej mieć obiektyw o stałym świetle f/2.8, jak nie, to chociaż stałe światło f/4, a zmienne światło f/4-5.6 jest najmniej korzystne. Przymknąć do f/5.6 na każdej ogniskowej można każdy obiektyw, ale otworzyć szerzej – tylko niektóre.
Teoretycznie im jaśniejszy obiektyw, tym powinien być ogólnie lepszej jakości. Obiektywy o świetle f/2.8 uchodziły za profesjonalne. W praktyce różnie bywa, bywają mniej lub bardziej udane konstrukcje, a do tego dochodzą lepsze lub gorsze egzemplarze.
Ogólna zasada doboru czasu naświetlania do ogniskowej mówi, że nie należy fotografować z ręki z czasem dłuższym niż 1/ogniskowa sekundy, czyli dla 300 mm nie schodzić poniżej 1/300 sekundy. Zasada była ustalana w czasach analogowych, więc na dobrą sprawę należałoby stosować tzw. mnożnik ogniskowej. Czyli jak mamy te 300 mm na amatorskiej lustrzance cyfrowej, to kąt widzenia jest jak dla obiektywu 450 mm i powinniśmy pilnować, żeby czas naświetlania był nie dłuższy niż 1/450 sekundy (czyli 1/500 sekundy). W praktyce zależy to od techniki trzymania aparatu i indywidualnych uzdolnień. No i jeszcze szczęścia. Przy ogniskowej 300 mm wykonanie nieporuszonego zdjęcia z czasem 1/100 sekundy jest możliwe. Pomaga tutaj oczywiście stabilizacja.
W naszych środkowoeuropejskich warunkach przy f/5.6 będziesz miał czasy krótsze od 1/500 sekundy w jasne słoneczne dni. W pochmurne dni, a także np. w lesie może już być z tym kiepsko.
Może się przyda:
https://www.dfv.pl/poradniki-jakkupowac.html?id=363
https://www.dfv.pl/poradniki_jak_dziala.html?id=122

Member
Piotr wrote:
W naszych środkowoeuropejskich warunkach przy f/5.6 będziesz miał czasy krótsze od 1/500 sekundy w jasne słoneczne dni. W pochmurne dni, a także np. w lesie może już być z tym kiepsko.

Mamy już czasy cyfrowe – można podkręcić ISO…:)

Member

Ale wtedy rosną szumy………

Member

Do ISO400, raczej trudno mówić o jakichkolwiek szumach – to jest zakres o bardzo wysokiej jakości w każdej lustrzance. A 1/125s przy ISO100, to 1/500s przy 400, więc aż tak źle nie jest…

Keymaster

Do ISO400 rzeczywiście specjalnie szumów nie widać, za to widać spadek ostrości zdjęcia. Niemniej to oczywiście jest sposób na radzenie sobie. Lepiej mieć mniej ostre zdjęcie czy nawet zaszumione niż poruszone.
ISO też trzeba podnosić, jak chcesz zamrozić poruszający się obiekt. Wówczas priorytetem jest uzyskanie odpowiednio krótkiego czasu naświetlania – co nie dasz radę uzyskać otwierając przysłonę, to musisz nadrobić podnosząc ISO.

Member

Mam jeszcze pytanie. Czy ktoś miał w ręku K200D jeśli tak to proszę o podzielenie się odczuciami …….

Viewing 38 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.