Strona główna Fora Foto Inne Problem – filtr IR i aparaty sony alpha

Problem – filtr IR i aparaty sony alpha

Inne

Member

Witam.

Jakiś czas temu kupiłem lutstrzankę amatorską sony a380. Postanowiłem podszlifować na niej swoje umiejętności fotografowania. Ostatnio postanowiłem kupić filtr podczerwieni i spróbować porobić kilka zdjęć (w końcu prawie lato i wszędzie zielono). Przed kupnem filtra postanowiłem sprawdzić na forach opinie ludzi, którzy robili zdjęcia w podczerwieni aparatami sony alpha. Ku mojemu zdziwieniu okazało się, że jeden z użytkowników sony a380 napotkał następujący problem:

Quote:
“…Rośliny na zdjęciach nie wychodzą białe w ogóle (są czerwone jak reszta kadru), a po zamienieniu kanałów w PS zdjęcie z czerwonego robi się po prostu niebieskie. Zdjęcia oczywiście robiłem na czasach typu 20-30 sekund. Próbowałem ustawiania balansu bieli na trawę, próbowałem też jego zmiany z poziomu RAWów – niestety nic to nie daje. Gdzieś w internecie przeczytałem, że Soniacze mają zamontowane zbyt silne iltry na matrycach i pozostaje tylko trwała konwersja…”

Dla pewności postanowiłem sprawdzić czy rzeczywiście mój sony ma zamontowany tak “silny” filtr IR. Zrobiłem więc zdjęcie diody pilota tv podczas wciskania różnych przycisków. Niestety nie zaobserwowałem żadnych błysków, co zdaje się potwierdzać cytowaną wcześniej opinię nieszczęśliwego użytkownika a380.

W związku z tym mam kilka ważnych pytań do osób, które dobrze orientują się w tym temacie:

1. Słyszałem, że istnieje możliwość wymontowania filtra podczerwieni sprzed matrycy. Czy istnieje jakiś schemat w jaki sposób to zrobić lub może jest jakaś firma, która mogłaby się tego podjąć?

2. Dodatkowo, zamontowanie takiego filtra przez producenta na pewno nie było przypadkowe. Czy w takim razie zdjęcie go nie spowoduje, że jakość zdjęć będzie gorsza, a jeśli tak to jak bardzo i czy w takim razie należało by jednak zostawić filtr w spokoju.

3. Zastanawiałem się nad zmianą w przyszłości aparatu na jakiś inny ale nadal z rodziny sony alpha (mam już kilka obiektywów i lampę pod ten system, więc nie mam zamiaru go zmieniać i od nowa kupować wszystko). Czy wszystkie modele sony alpha wyposażone są w tego typu “mocne” filtry IR, czy jest to tylko “wada” niektórych modeli? (Myślałem o a580 chyba, że pojawiłby się jakiś lepszy model w przystępnej cenie)

Proszę bardzo o pomoc w tej sprawie bo nie chciałbym wydawać 60 – 80 zł na filtr IR, żeby po chwili stwierdzić, że praktycznie wyrzuciłem pieniądze w błoto.

Member

1 i 2. Taaa… pewnie, że da się wymontować wszystko, co zostało zamontowane. Są nawet firmy, które się tym trudnią, wstawiając zamiast filtra podczerwieni – filtr światła widzialnego albo zwykłą szybkę, wedle woli. Kłopot w tym, że aparat bez filtra odcinającego podczerwień nie nadaje się w ogóle do robienia normalnych zdjęć. Wyłącznie podczerwone.

Keymaster
Seba-j wrote:
Quote:
“…Rośliny na zdjęciach nie wychodzą białe w ogóle (są czerwone jak reszta kadru), a po zamienieniu kanałów w PS zdjęcie z czerwonego robi się po prostu niebieskie. Zdjęcia oczywiście robiłem na czasach typu 20-30 sekund. Próbowałem ustawiania balansu bieli na trawę, próbowałem też jego zmiany z poziomu RAWów – niestety nic to nie daje. Gdzieś w internecie przeczytałem, że Soniacze mają zamontowane zbyt silne iltry na matrycach i pozostaje tylko trwała konwersja…”

Można sobie zgadywać co było nie tak, ale niewykluczone, że problemem był tani filtr podczerwony – który wcale nie był podczerwony, tylko zwyczajny czerwony.

Quote:
Dla pewności postanowiłem sprawdzić czy rzeczywiście mój sony ma zamontowany tak “silny” filtr IR. Zrobiłem więc zdjęcie diody pilota tv podczas wciskania różnych przycisków. Niestety nie zaobserwowałem żadnych błysków, co zdaje się potwierdzać cytowaną wcześniej opinię nieszczęśliwego użytkownika a380.

Test z diodą jest guzik wart.

Quote:
1. Słyszałem, że istnieje możliwość wymontowania filtra podczerwieni sprzed matrycy. Czy istnieje jakiś schemat w jaki sposób to zrobić lub może jest jakaś firma, która mogłaby się tego podjąć?

Zdecydowanie nie próbuj tego samemu. To wymaga rozmontowania całego aparatu. Z pewnością dasz radę rozmontować, tylko czy dasz radę złożyć? :)

Quote:
2. Dodatkowo, zamontowanie takiego filtra przez producenta na pewno nie było przypadkowe. Czy w takim razie zdjęcie go nie spowoduje, że jakość zdjęć będzie gorsza, a jeśli tak to jak bardzo i czy w takim razie należało by jednak zostawić filtr w spokoju.

Tak, jak Ewa napisała – po zdemontowaniu filtra IR uzyskujesz aparat, który się nadaje tylko do zdjęć podczerwonych. Przy okazji demontażu można zamiast filtra IR na matrycy zamontować filtr blokujący widzialne, wówczas nie potrzebujesz nakręcać nic na obiektyw.

Quote:
3. Zastanawiałem się nad zmianą w przyszłości aparatu na jakiś inny ale nadal z rodziny sony alpha (mam już kilka obiektywów i lampę pod ten system, więc nie mam zamiaru go zmieniać i od nowa kupować wszystko). Czy wszystkie modele sony alpha wyposażone są w tego typu “mocne” filtry IR, czy jest to tylko “wada” niektórych modeli?

To nie jest wada. Matryce są naturalnie czułe na podczerwień, bez tych filtrów miałbyś wszystkie zdjęcia silnie różowe.

Member

Odnośnie filtra IR gościu pisał, że używał filtra Hoya R72. Znajomy używa takiego samego filtra i zdjęcia w IR wychodzą mu całkiem dobrze (z tą różnicą, że nie ma sony) więc nie wydaje mi się, żeby była to wina samego filtra (o ile napisał prawdę :) ). Jakby co, tu jest forum, gdzie znalazłem cytowany wcześniej tekst http://forum.optyczne.pl/viewtopic.php?t=15114&sid=f46c5b9e593903f29e05f08a7fd264a2

Może nie jestem ekspertem w sprawach matryc, ale skoro w aparatach innych firm zdjęcia IR wychodzą całkiem przyzwoicie, to czy nie jest to związane z zastosowaniem tam nieco innych filtrów na matrycy. Ewa wspomniała, że można zamontować jakiś inny filtr, fakt, że była mowa o “filtrze światła widzialnego albo zwykłej szybce” ale czy można by zamontować filtr IR, który umożliwiłby fotografowanie zarówno zdjęć w IR i świetle widzialnym.
Pytanie może zbyt szczegółowe i z bardziej technicznego punktu widzenia ale może zna ktoś jakąś dobrą firmę w warszawie, która zajmuje się tego typu “problemami”.

Co do odpowiedzi Piotra na moje pytanie 3 to rozumiem, że filtry IR są potrzebne w aparatach, ale z tą “wadą” chodziło mi bardziej o brak możliwości wykonywania efektownych zdjęć z zastosowaniem filtra IR.

Dzięki za zainteresowanie moim tematem. Nadal chciałbym go drążyć. Z tego co czytałem na innych forach nie tylko ja mam podobny problem.

Keymaster

Hoya R7 jest ok, ale… to nie jest tak, że po założeniu filtra IR zieleń na zdjęciach robi się biała. Robi się najjaśniejsza – ale w naturalny sposób zdjęcie jest z silną dominantą czerwoną. To jest ok, bo “balans bieli” dla podczerwieni jest tak odjechany, że automat nie ma szans sobie poradzić. Po założeniu filtra podczerwonego należy sfotografować trawę w pełnym słońcu i wskazać ją jako wzorzec bieli. Można też to już ustawiać przy wywoływaniu RAW-a, ale jeśli ktoś sobie nie radzi z rawerami, to wskazanie trawy jako wzorca jest prostsze.
Nie znam współczesnego, aktualnie dostępnego w sprzedaży aparatu, który by dobrze sobie radził z podczerwienią. Ostatnie takie aparaty to były Nikony D40-D3000 z matrycą CCD. Z jakiegoś powodu na matrycach CMOS, które obecnie są montowane we wszystkich lustrzankach, montuje się mocne filtry IR. Względnie słabe są jeszcze w Pentaxach. Żaden współczesny aparat nie radzi sobie dobrze z IR bez specjalistycznych przeróbek. To są zdjęcia z tradycyjnie opornych na podczerwień Canonów:
https://www.dfv.pl/gallery/members/Piotr.html?g2_itemId=28071&g2_page=7
https://www.dfv.pl/gallery/members/Piotr.html?g2_itemId=29274&g2_page=7
i montowane z podczerwonego i widzialnego: https://www.dfv.pl/gallery/members/Piotr.html?g2_itemId=37513&g2_page=7
Jak widać – da się. Ale ekspozycja była długa, kombinowana i specjalnie dobierany obiektyw.

Zmiana filtra IR na słabszy jest możliwa, ale nieopłacalna. Cała operacja będzie Cię kosztować kilkaset złotych, a uzyskasz tylko to, że podczerwona nadal będzie wymagała długiej ekspozycji, a w nagrodę zyskasz problemy przy normalnych zdjęciach – właśnie różowawe zabarwienie. Jeśli już, to przerobić aparat całkiem na podczerwień – wywalić filtr IR, wstawić filtr blokujący pasmo widzialne – i wówczas masz super aparat do podczerwieni, robisz przy każdym świetle zdjęcia z ręki, czasy są krótkie, statyw niepotrzebny. Ale do normalnych zdjęć taki aparat się nie nadaje, więc potrzebujesz drugiego korpusu, już bez przeróbek.

Przy okazji, zerknąłeś tu?
https://www.dfv.pl/szkola-zaawansowani-foto.html?id=42

Member

do podczerwieni za kilkaset złotych mozna kupić starego nikona :-) z kitem – zbyt dobry obiektyw też nie jest wskazany :)

Member

przerobiłem Sony A300 na podczerwień.
Usunąłem filtr UV IR CUT oraz AA z przed matrycy nie montując nic w zamian.
Filtry dokręcam na obiektywy mam pełną swobodę w wyborze częstotliwości granicznej odcinanego światłą , ponadto musiałem przekalibrować AF aparatu.
Sam proces przeróbki nie obył się bez przygód, aparat rozłożyłem i poległem na złożeniu, ale za 150,- serwis złożył mi go do kupy.
Zabawa jest przednia, polecam, jest to mój drugi aparat, i problem jest tylko jeden bo teraz mam przy sobie 2 sztuki body. Co do normalnych zdjęć jest taka możliwość, wystarczy nakręcić filtr UV IR CUT na obiektyw by kolory wróciły na miejsce.
Problem jest innego rodzaju, AF jest skalibrowany na podczerwień więc manualnie ostrzymy, i nie słyszałem o zewnętrznych filtrach AA (usuwają morę pojawiającą się w szczególnych sytuacjach a w efekcie powodują delikatny spadek ostrości). Ponieważ czasem tylko używam filtra IR UV CUT do normalnej fotografii na tym aparacie więc w zasadzie problem mnie omija.

Member

Witam mam taki problem jak w temacie słabo się znam na tych sprawach mam sony alfa 550 i filtr haida ir 720 i zdjęcia raczej wychodzą całe czerwone, jak zamawiałam filtr pisało że działa z moim aparatem nie wiem czy ja robie coś zle czy filtr nie działa z nim nastawiłam balans bieli na trawe i zdjęcie robiłam ze statywu z dłuższym czasem naświetlania nie wiem czy miałam coś jeszcze zrobić prosze o pomoc i rade :)

Keymaster

Opowiedz po kolei jak nastawiłaś balans bieli na trawę. Jeśli zrobiłaś to poprawnie, zdjęcia nie powinny być czerwone.

Member

Dałam nastaw własny balans bieli i i dałam na trawke potem ustawilam na statywie aparat ustawiałam kadr i ostrość, założyłam filtr czas naświetlania metodą prób i błędów coraz dłuższy az coś było widać na fotce

Member

jęcie wygląda tak https://www.dfv.pl/gallery/v/Inne/DSC08086-horz.jpg.html

Keymaster

Zdjęcie trawy do ustawienia “balansu bieli użytkownika” wykonałaś z założonym filtrem podczerwonym i z czasem naświetlania dostatecznie długim, żeby zdjęcie miało poprawną jasność? Z przykładu wynika, że po prostu aparat nie złapał tego balansu bieli przy ustawianiu.

Member

właśnie bo zapomniałam że pisało błąd własnego balansu bieli

Keymaster

Ano, czyli nie złapał tego balansu bieli. A robiłaś w JPEG-u czy RAW-ie? I jeśli RAW, to jakim programem wywołujesz?

Member

w jpg bo mam camera raw ale ostatnio coś mi nie działał. a co do tego balansu bieli to ile razy nie spróbuje pisze błąd

Keymaster

Ile masz metod ustawiania balansu bieli (zerknij do instrukcji)? Tylko łapanie “na żywo” i wówczas łapie albo nie łapie, czy jest też możliwość wskazania na wykonanym zdjęciu balansu bieli?

Member

jest ABW; światło dzienne; w cieniu; pochmurnie; żarówka; świetlówka; lampa błyskowa; temp.barwowa i Filtr kolorowy; i własny czyli ten nastawiony. tak jest w menu aparatu a w instrukcji pisze coś o bracketingu (szczerze to nawet nie wiem co to znaczy )

Member
mysza_hhb wrote:
Dałam nastaw własny balans bieli i i dałam na trawke potem ustawilam na statywie aparat ustawiałam kadr i ostrość, założyłam filtr

Balans bieli powinno się ustawić chyba z założonym filtrem co?

Member

czy założę czy nie i tak pisze że błąd własnego balansu bieli

Keymaster

Balans bieli dla podczerwieni powinien być ustawiany zawsze z założonym filtrem IR i obiektywem skierowanym na gęstą oświetloną bezpośrednio słońcem trawę. Skuteczniejsza metoda to wykonanie zdjęcia tej trawie z tym filtrem i wybranie go jako wzorca bieli – ale nie wszystkie aparaty na to pozwalają. Mniej skuteczne jest wskazywanie “na żywo” aparatowi, co ma być białe – wówczas też z filtrem i obiektyw kierujemy na tę trawę – tylko nie zawsze aparat łapie. Zostaje albo próbować na innych fragmentach trawnika (ważne, aby trawa była gęsta i nie przeświecała spod niej ziemia ani nie było na niej śmieci), albo robienie podczerwonych w RAW i korekta w trakcie wywoływania. Kiedyś się nie dało, teraz już przynajmniej część RAW-erów to potrafi.

Member

a czy przy ustawianiu własnego balansu bieli ma do rzeczy coś odległość aparatu od trawy?

Keymaster

Nie, odległość nie ma znaczenia. Ma znaczenie “jakość” :) trawy – chodzi o to, żeby była na tyle gęsta, żeby nie prześwitywały placki ziemi, bo aparat albo weźmie balans bieli na to, co mu łatwiej, albo sobie uśredni z trawy i ziemi.

Member

Fajnie wrócić do swojego starego postu :)

Chciałbym się podzielić ze wszystkimi zainteresowanymi moimi spostrzeżeniami nt. zdjęć IR w systemie Sony Alpha.
Słowem wstępu – posiadam 2 body A380 i A580. Dodatkowo kupiłem filtr IR Cokin P007 (który z resztą polecam wszystkim zainteresowanym).
Po prawie miesiącu czekania na odpowiednią pogodę postanowiłem przetestować nowy nabytek (filtr) i niestety się zawiodłem. Filtr podczerwieni zamontowany na matrycy zarówno A380 jak i A580 jest zbyt silny i nie można otrzymać “magicznego” efektu białych liści. Próbowałem różnych WB (gdy automatyczny na trawę zawodził) i czasów naświetlania. Skutek – przy wywoływaniu RAWów jestem w stanie odtworzyć zdjęcie o normalnych kolorach z zielonymi a nie białymi liśćmi (pomijam fakt, że przy odpowiedniej zabawie mikserem kanałów można uzyskać kolor liści nieco zbliżony do zdjęć w IR, ale nie o to tu chodzi). W związku z tym mam filtr, który mogę wykorzystywać jako “neutralny szary” do długich ekspozycji :)
Wyjść z zaistniałej sytuacji jest na szczęście kilka, chociaż 2 poniższe będą chyba najlepsze:
Usunięcie filtra IR sprzed matrycy (o czym była mowa w tym poście wraz z przedstawionymi konsekwencjami) albo zakup starej Minolty 5D, w której filtr IR na matrycy jest na tyle słaby, że można uzyskać efekt białych liści – sprawdziłem i działa :) Druga opcja wydaje mi się najlepszym rozwiązaniem.

Viewing 22 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.