Strona główna Fora Foto Technika fotografowania Problem z wykonaniem fotografi

Problem z wykonaniem fotografi

Technika fotografowania

Member

witam

Szukam porady w sprawie zrobienia fotki. Chciałem zrobić dziś fotkę elektrowni wiatrowej z długim czasem naświetlania. Robiłem na otwartej w pełni przysłonie i wychodziło prześwietlone i tak samo na mak zamkniętej przysłonie i też wychodzi prześwietlone.

Podpowiedzcie mi co można zmienić jeszcze w ustawieniach. Nadmienię tylko że pogoda była pochmurna i słońca nie było w ogóle.
Za wszelką pomoc dziękuję.
Pozdrawiam

Nikon D40

Member

Robiłeś zdjęcia na Manualu ?

Keymaster
Nikon40 wrote:
witam

Szukam porady w sprawie zrobienia fotki. Chciałem zrobić dziś fotkę elektrowni wiatrowej z długim czasem naświetlania. Robiłem na otwartej w pełni przysłonie i wychodziło prześwietlone i tak samo na mak zamkniętej przysłonie i też wychodzi prześwietlone.

Jeśli jedziesz na priorytecie przysłony bez żadnych korekcji ekspozycji, to nic dziwnego. Ty wybierasz sobie f/2.8, aparat mierzy światło i dobiera czas naświetlania 1/2000 sekundy. Zmieniasz przysłonę na f/16, aparat dobiera taki czas naświetlania, żeby jasność obrazu była taka sama – czyli tu 1/60.
Jeśli chcesz mieć ciemniejsze zdjęcie, to musisz wprowadzić korekcję ekspozycji.
https://www.dfv.pl/poradniki_jak_dziala.html?id=113

Member

Niestety mam podobne doświadczenia w tym temacie i wiem, że nawet korekcja ekspozycji nie zawsze pomaga. Przy takim bezsłonecznym niebie, zachmurzonym ale w sumie dość jasnym ciężko jest zrobić dobre zdjęcie. Ja często korzystam z lampy błyskowej i kombinuje.

Member
misteg wrote:
Niestety mam podobne doświadczenia w tym temacie i wiem, że nawet korekcja ekspozycji nie zawsze pomaga. Przy takim bezsłonecznym niebie, zachmurzonym ale w sumie dość jasnym ciężko jest zrobić dobre zdjęcie. Ja często korzystam z lampy błyskowej i kombinuje.

a pomiar centralny lub punktowy na niebo blokada ekspozycji – robisz niedoświetlone (najlepiej w RAW) a potem poprawiasz w programie :)

Member

Jak niedoświetlony, w książce piszą, żeby kleić histogram do prawej krawędzi! ;)

Member

Mimo iż robię już jakiś czas zdjęcia to tak naprawdę nie znam jeszcze wszystkich możliwości i sposobów o jakich wspominasz. Nie umiem blokować ekspozycji.

Member

Jezeli chcesz foicic przy dlugim czasie to uzyj najnizszefo ISO, mocno zamknij przyslone. Dobrze jest tez skorzytac z filtra szarego np takiego co zabiera 3 dzialki przyslony. Mozna tez uzyc filtr polaryzacyjnego dla wydluzenia czasu naswietlania

Member
misteg wrote:
Mimo iż robię już jakiś czas zdjęcia to tak naprawdę nie znam jeszcze wszystkich możliwości i sposobów o jakich wspominasz. Nie umiem blokować ekspozycji.

w nikonie np. taki guziczek AE-L lub inny jaki sobie zdefiniujesz

Keymaster
misteg wrote:
Mimo iż robię już jakiś czas zdjęcia to tak naprawdę nie znam jeszcze wszystkich możliwości i sposobów o jakich wspominasz. Nie umiem blokować ekspozycji.

Zapewne masz tak, że wciśnięcie spustu do połowy i przytrzymanie blokuje zarówno pomiar ostrości, jak i ekspozycji (chyba że sobie to rozsprzęgliłaś w ustawieniach aparatu). Poza tym jak zmierzysz światło w wybranym punkcie, możesz odczytać parametry ekspozycji, przejść na tryb manualny i ustawić wartości z odczytu.

Member
Piotr wrote:
misteg wrote:
Mimo iż robię już jakiś czas zdjęcia to tak naprawdę nie znam jeszcze wszystkich możliwości i sposobów o jakich wspominasz. Nie umiem blokować ekspozycji.

Zapewne masz tak, że wciśnięcie spustu do połowy i przytrzymanie blokuje zarówno pomiar ostrości, jak i ekspozycji (chyba że sobie to rozsprzęgliłaś w ustawieniach aparatu). Poza tym jak zmierzysz światło w wybranym punkcie, możesz odczytać parametry ekspozycji, przejść na tryb manualny i ustawić wartości z odczytu.

lepiej chyba “rozprzęglić”, bo zrobisz sobie blokadę, zmienisz kompozycję a potem pyk wyostrzy i zdjęcie – po co sobie utrudniać życie

Member
roccodaone wrote:
Jak niedoświetlony, w książce piszą, żeby kleić histogram do prawej krawędzi! ;)

u ciebie rocco wsio klei się do lewej – bo czarno w pf :-)))

Member
Piotr wrote:
Zapewne masz tak, że wciśnięcie spustu do połowy i przytrzymanie blokuje zarówno pomiar ostrości, jak i ekspozycji (chyba że sobie to rozsprzęgliłaś w ustawieniach aparatu). Poza tym jak zmierzysz światło w wybranym punkcie, możesz odczytać parametry ekspozycji, przejść na tryb manualny i ustawić wartości z odczytu.

Po tych Waszych wywodach widzę, że przydałby mi się dobry poradnik dotyczący możliwości aparatu i jego ustawień. Z instrukcji obsługi nie wiele można się nauczyć. A jak by było tak krok z po kroku to dopiero byłaby frajda.

Keymaster
misteg wrote:
Po tych Waszych wywodach widzę, że przydałby mi się dobry poradnik dotyczący możliwości aparatu i jego ustawień. Z instrukcji obsługi nie wiele można się nauczyć. A jak by było tak krok z po kroku to dopiero byłaby frajda.

Elu, jesteś źródłem moich inspiracji.

Member

Misteg – wiele osób nie docenia instrukcji i nawet nie zna do konca możliwości aparatu; ja zachęcam do wnikliwej lektury :)

Member
misteg wrote:
Piotr wrote:
Zapewne masz tak, że wciśnięcie spustu do połowy i przytrzymanie blokuje zarówno pomiar ostrości, jak i ekspozycji (chyba że sobie to rozsprzęgliłaś w ustawieniach aparatu). Poza tym jak zmierzysz światło w wybranym punkcie, możesz odczytać parametry ekspozycji, przejść na tryb manualny i ustawić wartości z odczytu.

Po tych Waszych wywodach widzę, że przydałby mi się dobry poradnik dotyczący możliwości aparatu i jego ustawień. Z instrukcji obsługi nie wiele można się nauczyć. A jak by było tak krok z po kroku to dopiero byłaby frajda.

misteg to wszystko masz pewnością w instrukcji; poszukaj rola przycisku AE-L albo Rola przycisku Func. – i tam wsio znajdziesz (no i elementarna wiedza o ekspozycji i gra muzyka)

Member

No dzięki. Ależ to ciężka praca to fotografowanie.

Member
Piotr wrote:
Elu, jesteś źródłem moich inspiracji.

To do dzieła.

Member
inferno83 wrote:
Misteg – wiele osób nie docenia instrukcji i nawet nie zna do konca możliwości aparatu; ja zachęcam do wnikliwej lektury :)

Fakt niezaprzeczalny. Ale muszę przyznać, że czytanie instrukcji na początku mojej drogi fotograficznej to była czarna magia a teraz jest to czysta przyjemność. Ale mimo wszystko czuję lekki niedosyt informacji. Ale dzięki za radę.

Keymaster

Nie przeceniałbym instrukcji :) Owszem, można przeczytać, jakie są możliwości przypisania ustawiania ostrości pod spust migawki, a blokady ekspozycji pod osobny przycisk, albo odwrotnie, albo różne kombinacje AE Lock + AF Lock, ale ustalenie, kiedy jaki tryb pracy będzie przydatny, wcale nie jest oczywiste i w instrukcji też o tym nie ma.

Member
Piotr wrote:
Nie przeceniałbym instrukcji :) Owszem, można przeczytać, jakie są możliwości przypisania ustawiania ostrości pod spust migawki, a blokady ekspozycji pod osobny przycisk, albo odwrotnie, albo różne kombinacje AE Lock + AF Lock, ale ustalenie, kiedy jaki tryb pracy będzie przydatny, wcale nie jest oczywiste i w instrukcji też o tym nie ma.

Piotrze, a kto tu mówi, że fotografii można nauczyć się z instrukcji?? P
Instrukcja służy do nauki obsługi aparatu, a nie do nauki robienia zdjęć – NIEPRAWDAŻ??

Member
Piotr wrote:
Nie przeceniałbym instrukcji :) Owszem, można przeczytać, jakie są możliwości przypisania ustawiania ostrości pod spust migawki, a blokady ekspozycji pod osobny przycisk, albo odwrotnie, albo różne kombinacje AE Lock + AF Lock, ale ustalenie, kiedy jaki tryb pracy będzie przydatny, wcale nie jest oczywiste i w instrukcji też o tym nie ma.

jak to nie ma :) uwaga mogę być niedokladny bo z pamięci jadę :) – tryb Auto – stosuj gdy chcesz szybko i łatwo zrobić zdjecie :D

Member
Piotr wrote:
Nie przeceniałbym instrukcji :) Owszem, można przeczytać, jakie są możliwości przypisania ustawiania ostrości pod spust migawki, a blokady ekspozycji pod osobny przycisk, albo odwrotnie, albo różne kombinacje AE Lock + AF Lock, ale ustalenie, kiedy jaki tryb pracy będzie przydatny, wcale nie jest oczywiste i w instrukcji też o tym nie ma.

Święte słowa. A gdyby było napisane: weź aparat w ręce, naciśnij, przytrzymaj, zrób itd. to byłoby piękne. Co z tego, że wiem do czego to służy jak nie wiem jak tym się posługiwać.

Member
inferno83 wrote:
jak to nie ma :) uwaga mogę być niedokladny bo z pamięci jadę :) – tryb Auto – stosuj gdy chcesz szybko i łatwo zrobić zdjecie :D

Ale w tym akurat temacie nie jest wymagana żadna wiedza poza naciśnięciem spustu. A przy ustawianiu ekspozycji czy jej blokowania wiedza jest bardziej skomplikowana.

Member
dar_wro wrote:
ale od tego są ksiązki o fotografii, a nie instrukcja obsługi!! O Dio!!

No to słucham, podaj tytuły ale takich w których są konkretne wyjaśnienia. Ja wiem, że trzeba skierować aparat na coś, coś przytrzymać-zablokować ale nie znam szczegółów. Nie wiem o co chodzi. A w książkach, których Ci u mnie pod dostatkiem, takich informacji z przykładami nie ma. A ja muszę namacalnie, bo wtedy jest mi łatwiej.

Member

Misteg nie wiem czy sa takie ksiązki w których prowadzą Cię za rączkę, np. włącz aparat, nastaw na M, zmierz światło tu i tu… tak nigdzie nie ma – możesz mieć omówione pewne sytuacje np fotografowanie pokazów sztucznych ogni – Piotr pisal w którymś DFV na co należy zwracać uwagę i to możesz traktować jak pomoc ale przecież nie powie Ci krok po kroku co masz wcisnąć, żeby dobrać ustawienia – od tego jest właśnie instrukcja

Member
misteg wrote:
dar_wro wrote:
ale od tego są ksiązki o fotografii, a nie instrukcja obsługi!! O Dio!!

No to słucham, podaj tytuły ale takich w których są konkretne wyjaśnienia. Ja wiem, że trzeba skierować aparat na coś, coś przytrzymać-zablokować ale nie znam szczegółów. Nie wiem o co chodzi. A w książkach, których Ci u mnie pod dostatkiem, takich informacji z przykładami nie ma. A ja muszę namacalnie, bo wtedy jest mi łatwiej.

pierwsza z brzegu – Ekspozycja Warsztaty fotograficzne
kolejna – Ekspozycja bez tajemnic

te ksiązki sa nawet tu na stronie dfv polecane :)

Member

Ale przecież ja wiem do czego służą przyciski. Tylko nie umiem fizycznie zablokować ekspozycji. Może to się Wam wydaje śmieszna i dyletanckie bo posiadacie większą wiedzę na ten temat. Ja jestem tylko wbrew pozorom słaba kobietą. I muszę mieć pokazane żeby się tego nauczyć. Próbowałam już to robić ale w ogóle nie wiem o co chodzi. Więc co z tego, że wiem który przycisk jest właśnie do blokowania ekspozycji jak nie wiem jak to wykonać.

Member
inferno83 wrote:
Misteg nie wiem czy sa takie ksiązki w których prowadzą Cię za rączkę, np. włącz aparat, nastaw na M, zmierz światło tu i tu… tak nigdzie nie ma – możesz mieć omówione pewne sytuacje np fotografowanie pokazów sztucznych ogni – Piotr pisal w którymś DFV na co należy zwracać uwagę i to możesz traktować jak pomoc ale przecież nie powie Ci krok po kroku co masz wcisnąć, żeby dobrać ustawienia – od tego jest właśnie instrukcja

A czy nie uważasz, że takie książki właśnie powinny być dostępne dla początkujących. Czy widzisz w tym coś złego. Ja kiedy poznawałam komputer jako taki to właśnie z takowych korzystałam i wierz mi nauczyłam się wszystkiego sama. Ale właśnie dzięki takim książkom. Nie widzę w tym nic nadzwyczaj niepoprawnego.

Member

W książce Ekspozycja. Warsztaty fotograficzne znajdziesz z czym to się je :-)
tam będzie jak to zrobić,a w instrukcji jak ustawić aparat, aby wyszło:)

Member
misteg wrote:
A czy nie uważasz, że takie książki właśnie powinny być dostępne dla początkujących. Czy widzisz w tym coś złego. J

Nie uważam z prostego powodu – jak się wyłącza myślenie to nic z tego dobrego nie przychodzi

Member
inferno83 wrote:
misteg wrote:
A czy nie uważasz, że takie książki właśnie powinny być dostępne dla początkujących. Czy widzisz w tym coś złego. J

Nie uważam z prostego powodu – jak się wyłącza myślenie to nic z tego dobrego nie przychodzi

sorry ale o czym wy tu prawicie, te książki są napisane jak najbardziej dla wszystkich, zwłaszcza że ekspozycja to elementarz

Member

Może jednak powinnam bardziej przykładać uwagę do in formacji zawartych w takich książkach. Ale tak to jest, że jak je oglądam takie właśnie wydawnictwa to zachłystuję się zdjęciami a treść gdzieś umyka. Mam tę książkę Bryana Petersona więc chyba zacznę od początku ją czytać. Bardzo Wam dziękuję za uświadomienie mi jak bardzo jestem leniwa.

Member

to prawda zdjęcia odrywają od tekstu, ale spróbuj odwrotnie tekst zdjęcie – jeszcze większy efekt będzie:)

Member

Daro zgadza się – elementarz – tam jest dużo pożytecznych i skutecznych rad które można wykorzystać w różnych sytuacjach np skąd mierzyć światło itd. Według mnie ksiązki Petersona są badzo dobre dla każdego, ale z tego co zrozumiałem to misteg mówi o takich gdzie kładzie się nacisk na to co ustawić a nie dlaczego – takie według mnie się do niczego nie nadają bo zamiast zrozumieć np sens pomiaru punktowego będzie się bezsensownie ustawiać książkowe parametry nie rozumiejąc po co

Member

Przyznaję Wam rację. Przejrzałam teraz książkę Ekspozycja warsztaty fotograficzne i wiem, że chyba to będzie niezły materiał do poznania. Dzięki za pomoc przy okazji problemu zgłoszonego w zupełnie innym temacie.

Member
inferno83 wrote:
Daro zgadza się – elementarz – tam jest dużo pożytecznych i skutecznych rad które można wykorzystać w różnych sytuacjach np skąd mierzyć światło itd. Według mnie ksiązki Petersona są badzo dobre dla każdego, ale z tego co zrozumiałem to misteg mówi o takich gdzie kładzie się nacisk na to co ustawić a nie dlaczego – takie według mnie się do niczego nie nadają bo zamiast zrozumieć np sens pomiaru punktowego będzie się bezsensownie ustawiać książkowe parametry nie rozumiejąc po co

Nie, nie, nie. To dlaczego i to co ustawić jest bardzo dla mnie ważne. Należę do ludzi, którzy są przeciwnikami robienia czegokolwiek automatycznie. Tylko musicie zrozumieć, że ja w ogóle się nie znam na elektronice i optyce. Trudno jest więc zaczynać od budowy aparatu, obiektywu czy matrycy jak nic na ten temat się nie wie. Podałam taki prosty przykład. Kiedy zaczynałam przygodne z fotografią i zakupiłam aparat, to instrukcja obsługi była dla mnie dość abstrakcyjnym materiałem. Teraz po ponad roku, kiedy zrobiłam parę tysięcy zdjęć i nabrałam pewnego doświadczenia, wiem przynajmniej o co chodzi. Inferno uwierz mi, że bardzo bym chciała wiedzieć dlaczego ale podejrzewam, że to jest jeszcze na tym etapie zbyt skomplikowane.

Member
misteg wrote:
Inferno uwierz mi, że bardzo bym chciała wiedzieć dlaczego ale podejrzewam, że to jest jeszcze na tym etapie zbyt skomplikowane.

Jak dla mnie to od “dlaczego” powinnaś zacząć bo w innym wypadku nigdy się nie dowiesz dlaczego Twoje zdjęcia oglądane po powrocie z pleneru nie są takie jak sobie wyobrażałaś. Ode mnie tyle bo chyba wszystko zostało już powiedziane.

Keymaster

No, zablokować i przytrzymać to można zgłębić z instrukcji, ale podział zadań między spust migawki i przycisk AF-On na:
– wszystko AE+AF
– spust AE+AF start, AF-On – AF Stop
– spust AE, AF-On – AE+AF
i inne kombinacje – ich przydatność nie jest oczywista na bazie instrukcji :)

Member
Piotr wrote:
No, zablokować i przytrzymać to można zgłębić z instrukcji, ale podział zadań między spust migawki i przycisk AF-On na:
– wszystko AE+AF
– spust AE+AF start, AF-On – AF Stop
– spust AE, AF-On – AE+AF
i inne kombinacje – ich przydatność nie jest oczywista na bazie instrukcji :)

masz 200% racji – ale od tego są książki typu Warsztaty.
chociaż Nikon chyba ostatnio coś dodaje z tego co pamiętam (ja nie dostałem:P)

PS. poza tym, jak już ktoś decyduje się wydać kilka więcej złotych na lustrzankę, to chyba nie po to, żeby się pochwalić, ergo trzeba zainwestować w minimalną wiedzę, bo inaczej zdjęcia będą gorsze niż z przysłowiowej “małpki”

Member
dar_wro wrote:
chociaż Nikon chyba ostatnio coś dodaje z tego co pamiętam (ja nie dostałem:P)

“Radość fotografowania” była dodawana do D40. Bardzo fajny bonus na początek. Ostatnio widziałem jakąś nową wersję (pewnie lekko zaktualizowaną, żeby można ją było dołączać do nowszych aparatów)

Acha, jest jeszcze “Kadruj z głową” dodawane do kompaktów, też niezłe.

Member
dar_wro wrote:
PS. poza tym, jak już ktoś decyduje się wydać kilka więcej złotych na lustrzankę, to chyba nie po to, żeby się pochwalić, ergo trzeba zainwestować w minimalną wiedzę, bo inaczej zdjęcia będą gorsze niż z przysłowiowej “małpki”

Oj Darku Ty nawet nie wiesz ile ja czasu poświęcam na te wiedzę. Szkoda tylko, że w Twoich wypowiedziach nie ma żadnych konkretów tylko kąśliwe (przepraszam ale tak to odbieram) uwagi. To tak jak z tym ocenianiem zdjęć. Łatwo jest krytykować nic w zamian nie mieć do powiedzenia. Piotr zrozumiał o co mi chodzi i mam tylko nadzieję, że zainspirowany moją niewiedzą podejmie jakieś konkretne kroki.

Member
misteg wrote:
Szkoda tylko, że w Twoich wypowiedziach nie ma żadnych konkretów tylko kąśliwe (przepraszam ale tak to odbieram) uwagi.

konkretna odpowiedź na temat wątku podałem na samym jego początku ;-)
kąsliwe, niekąśliwe – zobacz – masz książke, ale jej nie przeczytałaś, a na forum piszesz, że nie wiesz jak.
Jak sama nie poćwiczysz, to najlepszy artykuł Piotra nic Ci nie da, bo będziesz stosowała jeden z kilku przykładów i poza to nie wyjdziesz.
poczytaj, weź aparat zrób 200-500 zdjęć testowych, sama oceń, a wejdzie Ci to w krew – podstawa to chęci :-)))

misteg wrote:
Przyznaję Wam rację. Przejrzałam teraz książkę Ekspozycja warsztaty fotograficzne i wiem, że chyba to będzie niezły materiał do poznania.

przeczytaj, a zobaczysz, że Piotr Ci nie będzie potrzebny (sorry Piotr) ;)

Keymaster

Moja propozycja:
w menu aparatu w Custom Setting Menu (sorry, nie mam pod ręką rozpiski polskiego menu D60) ustaw sobie opcję 12 (AE-L/AF-L) na AF-ON, a opcję 13 (AE Lock) na ON. Teraz będziesz miała po wciśnięciu spustu migawki do połowy blokadę ekspozycji, natomiast ustawienie ostrości będziesz miała pod przyciskiem AE-L/AF-L. Do wykonania zdjęcia będziesz musiała wcisnąć dwa guziki, a nie jeden – ustawić ostrość za pomocą AE-L/AF-L i wcisnąć spust migawki (w razie potrzeby wcześniej blokując nim ekspozycję na wybranym fragmencie). Trzeba więc pamiętać o dodatkowym guziczku :)
Ja tak mam skonfigurowane i mnie to pasuje, ale to jest w dużej mierze kwestia gustu. Sprawdza się to np. gdy fotografujesz osobę, przed którą co chwila ktoś przechodzi – wówczas AE-L/AF-L łapiesz ostrość w momencie, gdy akurat nikogo na lini strzału nie ma, i dopóki Ty albo model nie zmienicie dystansu, to ustawienie jest ok. Teraz każde wciśnięcie spustu migawki nie powoduje, że aparat próbuje znowu zacząć ostrzyć, niekoniecznie trafiając w to, co potrzeba.
Przy innych sytuacjach – masz koszmarną mozaikę pod liśćmi drzew, gdzie trochę słońca bezpośrednio się przebija, a reszta to głęboki cień. Zmierzenie tutaj ekspozycji to loteria, nie wiadomo, czy aparat bardziej uwzględni plamy światła, czy cienie. To mierzysz na niebo, blokujesz ekspozycję spustem migawki i trzymasz. A ostrość już mierzysz na właściwą scenę.
Uff, zanim będę niepotrzebny… :)

Member
misteg wrote:
Piotr wrote:
Zapewne masz tak, że wciśnięcie spustu do połowy i przytrzymanie blokuje zarówno pomiar ostrości, jak i ekspozycji (chyba że sobie to rozsprzęgliłaś w ustawieniach aparatu). Poza tym jak zmierzysz światło w wybranym punkcie, możesz odczytać parametry ekspozycji, przejść na tryb manualny i ustawić wartości z odczytu.

Po tych Waszych wywodach widzę, że przydałby mi się dobry poradnik dotyczący możliwości aparatu i jego ustawień. Z instrukcji obsługi nie wiele można się nauczyć. A jak by było tak krok z po kroku to dopiero byłaby frajda.

wystarczy czytać DFV ;-))))

Member

ja powiem tak

próbowałem na manualu długiego naświetlania i zawsze wychodzi prześwietlone różne ustawienia i w momencie zmniejszenia czasu naświetlania na krótszy dopiero było coś widać ale to nie ideał więc wyszedłem z założenia że ciężko będzie wykonać fotkę przy tak jasnym niebie

może z tymi filtrami było by inaczej bo nawet zamknięcie przysłony nic nie daje a wydawało mi się że będzie odwrotnie

Viewing 45 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.