Strona główna Fora Foto Sprzęt Pytanie amatora

Pytanie amatora

Sprzęt

Member

Może moje pytanie wyda się głupie, lecz jestem kompletnym amatorem i nie wiem jak czytać testy w DFV. Głównie chodzi mi o wyniki testów:
Ostrość MTF50 środek/brzeg – jakie powinny być wartości??
Ostrość MTF30 środek/brzeg – jakie powinny być wartości??
średnie szumy – tutaj chyba im mniejsza wartość tym lepiej??
aberracje chrom – jakie wartości najlepiej (mniejsze czy większe)??
dynamika (ISOXXX) – jakie tu powinny być najlepsze wartości??
średnie odchylenie koloru – jakie wartości tu??
średnia pomyłka balansu bieli – tu chyba im mniej K tym lepiej??
wizjer (obszar/powiększenie) – obszar im więcej % tym lepiej, powiększenie: im więcej razy tym lepiej??
liczba przewodnia lampy błyskowej – im więcej tym lepiej??

Member
manieq23 wrote:
Może moje pytanie wyda się głupie, lecz jestem kompletnym amatorem i nie wiem jak czytać testy w DFV. Głównie chodzi mi o wyniki testów:
Ostrość MTF50 środek/brzeg – jakie powinny być wartości??
Ostrość MTF30 środek/brzeg – jakie powinny być wartości??
średnie szumy – tutaj chyba im mniejsza wartość tym lepiej??
aberracje chrom – jakie wartości najlepiej (mniejsze czy większe)??
dynamika (ISOXXX) – jakie tu powinny być najlepsze wartości??
średnie odchylenie koloru – jakie wartości tu??
średnia pomyłka balansu bieli – tu chyba im mniej K tym lepiej??
wizjer (obszar/powiększenie) – obszar im więcej % tym lepiej, powiększenie: im więcej razy tym lepiej??
liczba przewodnia lampy błyskowej – im więcej tym lepiej??

Już tłumaczę.
MTF50 oznacza przy jakiej rozdzielczości kontrast między białą a czarną linią spada do 50% jasności, a MTF30 oznacza spadek o 30% jasności. W praktyce oznacza to, że przy MTF50 zobaczymy że są dwie linie obok siebie, a przy MTF30 jesteśmy w stanie jeszcze zobaczyć 2 linie obok siebie. Im wartość bliższa maksymalnej rozdzielczości pionowej matrycy tym lepiej (rozdzielczość pionowa stanowi nieprzekraczalną barierę, matryca nie jest w stanie zarejestrować więcej informacji niż ma pikseli).
My dodatkowo oceniamy jak spełniane są obietnice o rozdzielczości, to znaczy gdy na przykład aparaty 14 megapikseli i 12 megapikseli osiągną ten sam rezultat (dajmy na to 2000 lph) to wyżej punktujemy rozdzielczość w 12 megapikslach. (tak jak w podnoszeniu ciężarów o zwycięstwie decyduje masa zawodnika).
Średnie szumy – zgadza się im mniej tym lepiej.
Aberracje chromatyczne – zaczyna być źle gdy wartość dochodzi do 1 piksela i powyżej. 4 piksele to tragedia, ułamki – im mniejszy tym lepszy (np.0,05 oznacza praktycznie brak aberracji).
Dynamika – na wykresie podajemy trzy wartości – maksimum, średnią jakość i dobrą jakość. Im więcej EV w dobrej jakości tym oczywiście lepiej. Średnia jakość to taka różnica w cieniach i światłach kiedy szumy są na tyle małe, że nie rujnują zdjęcia, to znaczy różnica szumu między światłami i cieniami nie sprawia, że zdjęcie będzie wyglądało źle w cieniach i dobrze w światłąch. średnia jakość mówi o tym, że szumy wyglądają mniej więcej równo. Słaba jakość oznacza, że szum z cieni wyłazi bardzo mocno i wprawdzie coś widać, ale wygląda to dziko. Ciekawą i użyteczną informacją jest kiedy matryca ma szczyt dynamiki, często nie jest to przy najniższej czułości, a gdzieś przy 200 ISO. Przy tej czułości zarejestrujemy najwięcej szczegółów w światłach i cieniach.
Średnie odchylenie koloru – warości koło 10 są akceptowalne, 20 jest źle, 5 wyśmienicie.
Średnia pomyłka balansu bieli – im mniej kelwinów tym lepiej. 100 – super, 500 – akceptowalnie, 1000- słabiutko
Wizjer – im więcej tym lepiej
Lampa błyskowa – tak samo

Member
manieq23 wrote:
Może moje pytanie wyda się głupie, lecz jestem kompletnym amatorem i nie wiem jak czytać testy w DFV. Głównie chodzi mi o wyniki testów:
Ostrość MTF50 środek/brzeg – jakie powinny być wartości??
Ostrość MTF30 środek/brzeg – jakie powinny być wartości??
średnie szumy – tutaj chyba im mniejsza wartość tym lepiej??
aberracje chrom – jakie wartości najlepiej (mniejsze czy większe)??

Aby nie popadać w paranoję, odpowiedz sobie najpierw na pytanie w jakiej rozdzielczości reprodukcje będziesz oglądać. Pionowa rozdzielczość 1000 linii wystarcza na świetną reprodukcję na HDTV, 17-19″ ekranie monitora lub w formacie 10×15 (pocztówka), a 1500 linii oznacza ostrą jak brzytwa reprodukcję 15×21, 2000 linii gwarantuje rewelacyjny efekt na A4. Aberracje chromatyczne do 2 pikseli nie są istotne na monitorze, HDTV, formatach mniejszych niż A4.

Generalnie, do 99% amatorskich zastosowań szkła Zeissa nie są potrzebne :-)

Viewing 2 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.