Obróbka i archiwizacja zdjęć
Od długiego czasu korzystam z dobrodziejstw jakie daje RAW. Do tej pory mogłem używać RAWów 12 bitowych z kompresją. Nabądłem jednak ostatnio puszkę z RAWami 14 bitowymi i z opcją “bez kompresji”. Co da mi korzystanie tych opcji i jaka jest różnica (oprócz wagi pliku)?
Raw 14bit w zasadzie jest lepszym wyborem przy scenach o wysokiej rozpiętości tonalnej. Przy wołaniu takiego usyskasz trochę więcej informacji z cieni. Raw bez kompresji w porównaniu z kompresją bezstratną jest tylko marnotrawieniem miejsca na dysku twardym.
Gdybyś obrazowo chciał porównać 12 vs. 14bit warto zajrzeć tu.
Bardzo obrazowe. Dzięki. Jeśli tak to działa jak w linku, to w pełni uzasadnia wybór 14 bitów. A jeśli kompresja nie psuje fotografii, to faktycznie zostawię włączoną. Nawet jeśli procek w aparacie ma z tym więcej pracy, to mnie i tak na oszałamiającej prędkości nie zależy.
No właśnie zakupiłem D300s. Jak pisałem, na szybkości mi nie zależy, ale często mam do czynienia ze scenami o wysokiej rozpiętości tonalnej. Jeśli stosowanie 14 bit mi pomoże, to oczywiście będę używał (już przestawiłem puszkę). Zostawiłem tylko “bez kompresji”, bo nie wiem czy kompresja nie degraduje to pliku.
Chodzi o algorytm. W przypadku kompresji bezstratnej ów jest odwracalny i tu masz 20-40% zysku na wadze pliku (bez wpływu na jakość). Zwykła kompresja charakteryzuje się zmniejszeniem pliku o 40-55%, choć przy nieodwracalnym algorytmie(tu jakość spadnie…niemal niezauważalnie).
Należy pamiętać, że rozmiary plików zmieniają się w zależności od fotografowanej sceny.
Jednak zależność powinieneś mieć taką:
-RAW 12bit kompresja bezstratna ~ 13,6MB
-RAW 14bit kompresja bezstratna ~ 16,7MB
-RAW 12bit kompresja ~ 11,3MB
-RAW 14bit kompresja ~ 14,2MB
-RAW 12bit nieskompresowany ~ 19,4MB
-RAW 12bit nieskompresowany ~ 25,3MB
Rozmiar skompresowanego pliku będzie się też bardzo różnił w zależności od tego, co jest fotografowane oraz od zastosowanej czułości ISO. Równe gładkie powierzchnie się dobrze kompresują, im więcej detali, tym mniej efektywna kompresja. Szumy na wysokich czułościach też stwarzają takie trudno kompresowalne “detale”.
Pytanie o bezpieczeństwo dotyczyło karty pamięci, puszki czy oczu oglądającego?
Na wszelki wypadek pozwolę sobie zacytować fragment własnego wpisu:
“Zwykła kompresja charakteryzuje się zmniejszeniem pliku o 40-55%, choć przy nieodwracalnym algorytmie(tu jakość spadnie…niemal niezauważalnie).”
There were rumblings on an obscure local Twitter campaign, calling for the premiere to be staged in angliasquarenotleicestersquare generic cialis cost Seven percent of patients withdrew before the 6 month endpoint
- You must be logged in to reply to this topic.