Technika fotografowania
Jak wiadomo histogram na wyświetlaczu aparatu tworzony jest na podstawie przetworzenia obrazu do formatu JPG i co za tym idzie jest różny dla różnych ustawień stylu w aparacie. Zapisując zdjęcia w formacie RAW, histogram co nieco kłamie. Byłbym wdzięczny za podzielenie się doświadczeniami w ustawieniu parametrów stylu fotografii (aparat C50D), który pokazuje histogram najbardziej zbliżony do prawdy. Chyba najbardziej zbliżony to ten styl, który nic nie robi. Stąd drugie pytanie: czy ustawienie w jakimś stylu w C50D kontrastu, nasycenia, tonu koloru na 0 rzeczywiście nic nie zmienia i JPG odpowiada RAW?
W kwestii formalnej: JPG NIE ODPOWIADA RAW. Z rawu możesz mieć tyle ustawień ile dusza zapragnie. JPG to parametry ustawione przez producenta aparatu.
A osobiście radzę zamiast korzystać ze “stylów” samemu pobawić się suwaczkami
i histogram pokazuje się dla jpg bo z rawa możesz odzyskać światła i cienie w zakresie w jakim na to pozwala elektronika.
Histogram zdjęcia zawsze i w każdym aparacie (z wyjątkiem Lieki Monochrom) tworzony jest na podstawie pliku JPG. Nawet jak zdjęcie zapisane jest tylko w pliku RAW to histogram tworzony jest na podstawie podglądu JPG który zaszyty jest w RAW.
Histogram RAW jest skomplikowaną sprawą. Po pierwsze aby wyświetlić prawidłowo histogram jasności musisz na początku podjąć decyzję o balansie bieli. A ta decyzja jest podejmowana po zapisaniu danych RAW, a nie przed
Tak to wszystko jasne ale zapisując zdjęcia w RAW chciałbym oglądając histogram na wyświetlaczu uzyskać informację najbardziej zbliżoną do prawdy. Stąd pytanie o doświadczenia innych.
Oczywiście głównie chodzi mi o końce histogramu. Można ewentualnie ustawić parametry stylu tak by histogram pokazywał tzw. “bezpieczny histogram”. Drążąc temat dalej to jasne, że włączona “sygnalizacja przepaleń” też zależy od ustawionych parametrów stylu (kontrast, nasycenie). To może trochę denerwować bo na wyświetlaczu np. miga część zdjęcia a faktycznie tam jeszcze coś jest a nie biała plama.
Sorry, za może nieco “akademicką” dyskusję i dzielenie włosa na czworo ale po to chyba też jest to forum. Dla mnie wszystkie głosy są ciekawe.
Oczywiście głównie chodzi mi o końce histogramu. Można ewentualnie ustawić parametry stylu tak by histogram pokazywał tzw. “bezpieczny histogram”. Drążąc temat dalej to jasne, że włączona “sygnalizacja przepaleń” też zależy od ustawionych parametrów stylu (kontrast, nasycenie). To może trochę denerwować bo na wyświetlaczu np. miga część zdjęcia a faktycznie tam jeszcze coś jest a nie biała plama.
Sorry, za może nieco “akademicką” dyskusję i dzielenie włosa na czworo ale po to chyba też jest to forum. Dla mnie wszystkie głosy są ciekawe.
Wydaje mi się (najwyżej ktoś mnie skoryguje), że jedynym rozwiązaniem jest wyłączenie wszelkich “wspomagaczy” jpegów w aparacie, typu np. styl fotografii. Jeżeli nie focisz do RAW/JPEG, to ustawienia dla jpegów nie są Ci raczej potrzebne.
Jeżeli w aparacie w każdym stylu ustawisz wartości “0” – kontrast, jasność, nasycenie
to i tak każde zdjęcie (jpg) wykonane na innym stylu będzie inne i będzie miało inny
historam (jpg):
– krajobraz – mocniejszy kontrast, niebieski i zielony
– portret – łagodny kontrast, mocniejsza czerwień
Każdy styl w aparacie ma inną charakterystykę tworzenia jpg z RAW.
Najwięcej informacji uzyskasz w jpg (w ciemnych i jasnych partiach) stosując styl NATURAL.
Możesz stworzyć własny styl przy pomocy programu do ich tworzenia a potem wgrać go
do swojego aparatu.
Jeżeli interesuje Cię histogram to najlepiej zobaczysz je w programie DPP.
Tam możesz zobaczyć histogram RAW i wynikowy histogram JPG.
Polecam DPP choć nie bardzo nadaje się do wyciągania jasnych i ciemnych partii obrazu.
O to ciekawostka i nowość. Rozumiem, że ustawienie na 0 parametrów w stylu np. krajobraz i portret da i tak różne histogramy? Do tej pory sądziłem, że ustawienie wszystkich parametrów w stylach na 0 spowoduje, że wszystkie style będą takie same. Muszę to sprawdzić.
Jak zobaczyć w DPP histogram RAW i JGP? Nie bardzo rozumiem zakładkę RAW w oknie histogramów. Gdy otwieram zakładkę RAW widzę wykres z zakresem -10 – 4,0. Co to za wykres? Tam można zmieniać krzywą i to jasne ale ten wykres w tle krzywej nie do końca jasny. Podobny do poziomów ale znowu: RAW’u czy wynikowego JGP?
Gdy otworze zakładkę RGB to pojawia sie znajomy histogram i jak się domyślam dla wynikowego JPG a nie RAW. Gdyby pojawiał się histogram RAW to nie można by go zmieniać. Zmienia się chyba tylko histogram wynikowego JGP.
Jak zobaczyć w DPP histogram RAW i JGP? Nie bardzo rozumiem zakładkę RAW w oknie histogramów. Gdy otwieram zakładkę RAW widzę wykres z zakresem -10 – 4,0. Co to za wykres? Tam można zmieniać krzywą i to jasne ale ten wykres w tle krzywej nie do końca jasny. Podobny do poziomów ale znowu: RAW’u czy wynikowego JGP?
Gdy otworze zakładkę RGB to pojawia sie znajomy histogram i jak się domyślam dla wynikowego JPG a nie RAW. Gdyby pojawiał się histogram RAW to nie można by go zmieniać. Zmienia się chyba tylko histogram wynikowego JGP.
Co do profili obrazu (styli) tak właśnie jest. Uruchom “Picture Style Editor” i zobacz jak można wpływać na algorytm
przetwarzania danych z RAW do JPG zapisując go jako STYL. Jeśli wejdziesz na stronę firmową możesz pobrać
inne bardzo fajne gotowe style, wgrać je do “Digital Photo Professional” oraz do aparatu.
Co do “Digital Photo Professional” i zakładki RAW, to tutaj widzimy rozkład jasności w postaci histogramu RAW.
Niestety wpływu na niego nie mamy już, ale mamy możliwość decydować jak korygować algorytm “firmowy”
przy pomocy którego uzyskamy postać JPG. Możliwości nie są największe +/- 2 EV, styl obrazy, balans bieli,
kontrast, jasne partie, ciemne partie, kolor – trochę małe zakresy i ostrość.
Można “Firmowy” algorytm (krzywa do przetworzenia z RAW do JPG) wyłączyć i uzyskakać liniową charakterystykę przetwarzania z RAW do JPG.
Natomiast Zakładka JPG (RGB) to przetwarzanie już danych “widzianych” w jpg, a więc z obciętymi informacjami
z poniżej poziomu czerni i powyżej poziomu bieli.
przetwarzania danych z RAW do JPG zapisując go jako STYL. Jeśli wejdziesz na stronę firmową możesz pobrać
inne bardzo fajne gotowe style, wgrać je do “Digital Photo Professional” oraz do aparatu.
Jednym ze styli pozwalającym ocenić jakość danych RAW zapisanych na pliku jest Technicolor CineStyle (https://www.technicolorcinestyle.com/download/ ), który maksymalnie obniża kontrast, a co za tym idzie pokazuje możliwie największy potencjał danych RAW (wiadomo, że jeszcze będzie można je trochę podciągnąć). Zdjęcia się kompletnie nie nadają do pokazania, ale do podglądu jest całkiem OK.
Dzięki, ale właśnie zrobiłem próbę polegającą na tym, że zapisanym w C50D fabrycznym stylom standard, portrety, krajobrazy i neutralny nadałem parametry = 0 (ostrość, kontrast, nasycenie, ton koloru). Przy tych nastawach zrobiłem zdjęcia tego samego motywu. Histogram w zakresie dynamiki czyli nie dotykający brzegów. Na podglądzie w aparacie histogramy wyglądają nieco różnie co chyba dowodzi, że każdy styl poza parametrami, które można zmienić ma jakieś własne fabryczne. Kolejne spostrzeżenie to takie, że histogram RGB nie zmienił długości (od 0-255). Nieco przemieszczały sie histogramy barw.
Może zbyt przedwczesny wniosek, że zapisując zdjęcia jako RAW do oceny poprawności naświetlenia można wykorzystać dowolny styl z parametrami ustawionymi na 0. Sugeruję styl neutralny.
Jeszcze pooglądam style technicolor.
Jeszcze pooglądam style technicolor.
No właśnie Technicolor jest jeszcze bardziej neutralny )
Jak najsilniejsze obniżenie kontrastu i nasycenia dla JPEG-a da maksymalne możliwości rejestracji scen o dużej rozpiętości tonalnej i jednocześnie najbardziej zbliży JPEG do RAW-a pod tym względem (ale tylko pod tym, bo tu nadal mamy 8 bitów a nie 12 czy 14). Ale… jeśli chcesz takiego “rawopodobnego” JPEG-a stosować do oceny rzeczywistego zapasu dynamiki na bazie histogramu, to możesz się nieźle przejechać, bo:
a) histogram nie jest dostatecznie precyzyjny i drobne prześwietlone obszary są sygnalizowane trudno dostrzegalną “górką” przy prawej krawędzi – górka czasem zbudowana jest z jednego czy dwóch pikseli i jej po prostu nie widać. Dotyczy to np. okien we wnętrzach budynków, ale też fragmentów twarzy przy szerokich portretach.
b) jak się walniesz przy ocenie histogramu tak “stuningowanego” JPEG-a, to z RAW-a już nie będzie co ratować. Jeśli natomiast walniesz się przy ocenie histogramu przy względnie normalnym JPEG-u (tzn. niemodyfikowanym Neutral Style), to możesz co nieco odratować z RAW-a.
Natomiast owszem, taki JPEG z obniżonym na maksa kontrastem i nasyceniem jest niezłym remedium na wysokokontrastowe sceny, jeśli z jakiegoś powodu nie chcemy korzystać z RAW-a.
- You must be logged in to reply to this topic.