Sprzęt
Standardowy uchwyt “P” Cokin zaleca powyżej 28mm dla filmu 35mm (czyli powyżej 18mm dla lustrzanek cyfrowych). Jest też uchwyt na szerszy kąt, zdaje się P299 – Wide Angle Holder. Ten jest zalecany powyżej 20mm dla analoga, czyli ok 14mm dla cyfrówek. Czyli w przypadku tej Tokiny należy liczyć się z winietowaniem w najszerszym końcu i jego najbliższych okolicach.
Standardowy uchwyt nie winietuje na 10 mm, jeśli jest ustawiony idealnie równo. Jeśli się go nieco obróci, to zaczyna być widoczny w kadrze. Natomiast po obcięciu dwóch zewnętrznych prowadnic i zostawieniu tylko jednej prowadnicy, można swobodnie obracać – na 10 mm, czyli w tej Tokinie po obcięciu uchwytu nie będzie problemów.
Zakładam, że chcesz stosować filtry połówkowe szare, bo tylko takie są użyteczne w czasach cyfrowych. W zasadzie te dodatkowe uchwyty służą łączeniu efektu działania kilku filtrów, ale jeśli nawet taka potrzeba się pojawia, to praktycznie nigdy nie ma sytuacji, gdy drugi filtr stosuje się w tej samej płaszczyźnie. Czyli jedno mocowanie wystarczy, a jak chcesz zastosować drugi filtr połówkowy, to trzymasz go w ręce i obracasz w tę stronę, w którą chcesz.
Jeśli jeszcze jesteś przed zakupem filtr – system Cokina tak, filtry Cokina – nie. Polecam dowolnego innego producenta, bo u Cokina szary tak naprawdę jest brązowy.
Prawdę powiedziawszy, na analogu, przy 28mm, ze standardowym “P”, miałem lekko ciemniejsze w rogach slajdy. Trudno powiedzieć od czego to zależy. Może od tego, czy te 28mm to faktycznie 28mm? Tak samo jak z tymi przebarwieniami samych filtrów… Mam połówkowy szary i on jest… szary
Widać trafiło się ślepej kurze ziarno
Słyszałem o “brązowych” szarych, jak również o niebiesko-zielonych polaryzacyjnych Cokina… Może i faktycznie lepiej same “szkła” ominąć” z daleka, chociaż cena filtrów innych firm może trochę zniechęcić
Skoro na Canonie 10 mm nie winietuje, to na czymkolwiek z mnożnikiem 1,5 nie powinno winietować też 12 mm.
- You must be logged in to reply to this topic.