Strona główna Fora Foto Technika fotografowania ustawienia 400D-sport

ustawienia 400D-sport

Technika fotografowania

Member

Witam!
Moglibyście mi poradzić, na jakich ustawieniach w czasie słonecznej pogody robić zdjęcia zawodów jeździeckich-skoki.
chodzi mi o ISO, itp.

sprzęt: canon 400D + Tamron 70-300mm F/4-5.6, z góry dziękuję.Pozdrawiam.

Member

Jeżeli w czasie slonecznej pogody to ISO najniższe – 100. Wtedy zdjęcie będzie czyste jakosciowo i pozwoli to na zastosowanie dluższych czasow naświetlania. Co do przysłony to proponuje szeroko otworzyć. Ten obiektyw co wymieniłeś pozwala na F/4 albo 5.6 ale te 5.6 w połączeniu z długa ogniskową powinno być OK. Chodzi o rozmycie drugiego planu. Ale jeżeli chcesz rozmyć obiekt (konia i jeźdzca) proponuje przymknąc przyslone do F/16 i nałożyć jakiś filtr (polaryzacyjny albo coś) wtedy pozwoli Ci to na dluższe czasy naświetlania i efekt panoramowania. Choć może to być trudne przy wolno poruszającym sie obiekcie. Pomiar ekspozycji proponuje matrycowy lub centralnie ważony. Próbuj próbuj i jeszcze raz próbuj.

Member

Dziękuję serdecznie , napewno się przyda:)

Member

Jeśli chcesz zamrozić ruch, to czasy nie powinny być dłuższe niż 1/500 – choć to jeszcze zależy od szybkości konia :) Tak że musisz sobie sprawdzić: jeśli obiekt jest rozmyty, a nie ma być, to skracasz czas. Przysłonę otwórz jak najbardziej się da. Panoramowanie takiego konia na zawodach może być naprawdę trudne, ja bym raczej próbowała go łapać jak najkrótszymi czasami. Ustawiasz przysłonę najniższą liczbę jak się da dla tej ogniskowej, po czym patrzysz jakie masz czasy. Jeśli za długie, to podnieś ISO. Co do pomiaru światła, to Canony zawsze (nawet przy matrycowym) mierzą z dużym uwzględnieniem miejsca, na które jest łapana ostrość. Więc gdy ostrzysz na konia, to przy białym musisz wprowadzić korektę ekspozycji na plus, a przy czarnym na minus. Stosujesz priorytet przysłony.

Keymaster

Czas potrzebny do zamrożenia ruchu zależy od szybkości ruchu, czyli w tym przypadku od prędkości biegu konia. Jeśli to są skoki, to prędkości nie są duże, jeśli wyścigi – to znacznie większe, a tym samym czas otwarcia migawki musi być krótszy. Z moich skromnych doświadczeń wynika, że 1/500 sekundy dla skoków przez przeszkody jest wartością graniczną. Zaczyna już być czasem widać, że ostrość jest drugiej jakości, ale w zasadzie udaje się zamrozić ruch:
https://www.dfv.pl/gallery/v/sport/IMG_1124_800.jpg.html
Masz tam EXIF-a – w słoneczny dzień ISO 100 dla uzyskania 1/500 s. przy f/5 wystarczyło, choć jeśli będziesz miał mniej ostre słońce bądź ciemniejszy obiektyw, to może to nie wystarczyć i trzeba będzie podnieść ISO.

Member

dziękuję, popróbuję w domu sobie poustawiać, a jakieś wskazówki do gorszej pogody,zachmurzenia??

Member

Zmienić balans bieli na chmurkę ;)
Zasady są te same – potrzebujesz uzyskać krótki czas. Przy gorszej pogodzie może być potrzebne podniesienie iso.

Member

zalezy jakie bedziemy miec zachmurzenie :P czesto jest tak ze mamy wiecej światła przy zachmurzeniu :)
Do tego jeszcze radziłbym właczyć MF i ustawić szybką serie oraz ostrosc (przy np własnie skokach) ustawić na to miejsce gdzie będzie skakał konik albo tam gdzie bedziemy chcieli miec ostrosc i czekać aż przyjedzie konik… i nie zrażać się jak nie wyjdzie przez pierwsze 15 razy :P za 16 razem wyjdzie :) a jak nie to i za 100 będzie dobrze :)

Member

400D nie ma szybkiej serii :( Jak człowiek ręcznie nie złapie momentu, to seria też nie pomoże.

Member

no to ma zwykłą serie… no ale jesli mamy serie to moze cos sie trafić przy ruchu :)

Keymaster

Obawiam się, że 3 kl/s w serii to żadna seria przy tak szybkim ruchu. Jak spust migawki naciśniemy w momencie wybicia konia, to pierwsze zdjęcie będzie całkiem na ziemi, drugie gdzieś w powietrzu, ale w jakiej fazie to już rzecz czysto losowawa, a ostatnie gdy koń już jest znowu na ziemi. Niedawno fotografowałem rolkarza zjeżdżającego z różnych przeszkód i to tak samo wyglądało w trybie seryjnym: ziemia, jedno ujęcie w locie, ziemia. Znacznie lepsze efekty daje próba wyczucia momentu i wciśnięcia spustu. Nawet amatorskie lustrzanki są wystarczająco szybkie, żeby zdążyć złapać moment, który się chce. Oczywiście pewne przewidywanie jest konieczne, ale tutaj walczymy raczej z ograniczeniami struktur białkowych, a nie krzemowych :) Efekty w każdym razie są znacznie lepsze niż przy serii.

Member

ale serie mozna też zaczac od tego momentu ;) momentu wybicia konia…

Member

Tak teoretycznie, to masz rację. W praktyce wygląda to zwykle tak, że z każdej serii 3 ujęć nadaje się najwyżej jedno – to środkowe, jeśli akurat wypadło w dobrym momencie. No to po co seria, z której 2/3 i tak nie mają szans na ciekawy kadr… Z moich doświadczeń z obiektami w ruchu i 350D (który ma te “serie” podobnie jak 400D) wynika, że prędzej coś złapię wybierając moment ręcznie, niż licząc na serię. Pewnie dlatego profesjonalne aparaty mają całkiem inne serie ;)

Member

ja w minolcie mam 1.7 klatki na sekunde :P i sport da sie fotografować :D
w canonie 30d :) jest szybka seria :) wiec fajnie…
a jak trzymałem 400d akurat nie rozgladałem sie za seriami bo tylko portrety tym robiłem :P

Member

Dać to pewnie że się da :) Inna sprawa, czy faktycznie seria daje lepszy efekt, niż Twój własny refleks.

Member

To moze zlaezec od osoby :)
Temat nie bedzie miał konca jak tematy typu “co jest lepsze canon czy nikon”
Każdy sobie odpowiada na takie pytanie :)

Member

Wielkie dzięki.
Tak fotografowałam już skoki i seriami i ręcznie wyczekując moment.Powiem,że ręcznie o wiele łątwiej się pracowało, ponieważ zazwyczaj trafiłam w pożądany moment.Z serią bywało różnie, od utrady ostrości do tego,że z 8 zdjęć ani jedno się nie udało, tak by można było go dalej używać(;p).Ale to jest naprawdę duża kwestia sporu,bo raz byłam bardziej zadowolona z serii, bo wybrałam sobie np. dwa i były naprawdę ok, a nie raz ręcznie było dużo lepiej.Ale to było dawno i 350D.Nie wiem jeszcze jak to będzie napewno wszystko wykorzystam i odezwę się :)
Pozdrawiam!!!

Member

Mozna uzywac SPORT – czyli automat w momentach zaskoczenia, ale reczne ustawienia czyli M, gdzie wstepnie ustawisz krotki czas, zalozmy poczynajac od 1/320 ~ 1/500, do niego dobierasz przyslone, i czulosc, robiac kilka zdjec probnych przed wlasciwym fotografowaniem.
Jesli aparat lubi szumiec przy wyzszych ISO to w zaleznosci od jasnosci obiektywu (tzw. szybkosci bo im jasniejszy tym mozna krotsze czasy i miec odpowiednio naswietlone) musisz najpierw starac sie dobrac wlasnie czulosc ISO a potem do tego przyslone.
Sprawa glebi ostrosci wtrudnych warunkach staje sie mniej istotna.
Kiedy przy okreslonym czasie masz juz parametry, ktore wlasciwie doswietlaja ci zdjecie – czekasz na -moment- z -wlaczona seria-. Canon 400D ma wystarczajaca predkosc jesli masz wyobraznie i wiesz co chcesz sfotografowac.
Musisz tez rozroznic czasy zamrozenia wzgledem ruchu obiektu w stosunku do ciebie.
Gdy obiekt porusza sie OD lub DO ciebie, mozesz miec dluzszy czas albo mniejsze ISO, inaczej – gdy np. poprzecznie sie porusza, niestety odwrotnie.

Member

W związku z tym, że jest to mój pierwszy post na tym forum SERDECZNIE WITAM WSZYSTKICH!
dorzucę swoje trzy grosze do tematu;
ja w dobrych warunkach staram się robić przysłoną zbliżoną do tej, która dla danego obiektywu daje optymalną jakość optyczną. Z reguły daję o jedną działkę mniej, a informację na temat obiektywu biorę z testów i własnych prób.
Co do pożądanej GO to myślę, że przy użyciu tele można ją wystarczająco spłycić podchodząc bliżej (jeżeli się da), no i oczywiście pożądane jest by obiekty tła były oddalone od konia.
Jeżeli jest za ciemno by uzyskać te 1/500s to ja wolałbym już podbić ISO do 300, które jest jeszcze całkiem dobre, bo jeżeli więcej to chyba faktycznie trzeba zjechać z przesłoną (te tele, z którymi się zetknąłem miały najlepszą jakość w okolicach przysłony 7-8).
pozdr

Member

aha, proszę oczywiście mnie poprawić jeżeli jestem w błędzie w kwestii co bardziej pogarsza jakość zdjęcia – mniejsza przysłona czy większe ISO (i do jakich granic)

Keymaster

Priorytet czasu jest nieco ryzykowny, bo jak aparatowi zabraknie przysłony do otwierania, to po prostu niedoświetla.
Podnoszenie czułości matrycy zawsze pogarsza ostrość. Nawet jeśli nie widać szumów, to widać zmiękczenie obrazu. To, czy mniej się traci otwierając przysłonę, czy podnosząc ISO zależy od aparatu i do jakości obiektywu, zwłaszcza na pełnej dziurze. To zresztą m.in. jakość obrazu na pełnym otworze przysłony powoduje, że profesjonalne szkła kosztują tyle, ile kosztują.

Viewing 20 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.