Strona główna Fora Foto Technika fotografowania w sprawie histogramu

w sprawie histogramu

Technika fotografowania

Member

Ostatnio nabylem ksiazke z serii Bibloteka DFV ” Krajobrazy”. jest swietnie napisana, choc jednej rzeczy nie rozumiem. Chodzi mi o sprawe histogramu w aparacie i jego wykorzystanie. Autorzy pisza ze nalezy tak naswietlac zdjecie aby histogram zblizal sie do jego prawej strony, czyli powinien byc lekko przeswietlony. W innej ksiazce czytale z kolei ze nalezy tak ustawiac parametry, aby kadr byl lekko niedoswietlony, czyli zblizal sie do lewej strony histogramu. Po tym wszystkim zglupialem i prosze o porade jak powinno byc. Nadmienie ze wykonuje zdjecia w formacie RAW i potem obrabiam w Photoshopie

Keymaster
SzymonD200 wrote:
Ostatnio nabylem ksiazke z serii Bibloteka DFV ” Krajobrazy”. jest swietnie napisana, choc jednej rzeczy nie rozumiem. Chodzi mi o sprawe histogramu w aparacie i jego wykorzystanie. Autorzy pisza ze nalezy tak naswietlac zdjecie aby histogram zblizal sie do jego prawej strony, czyli powinien byc lekko przeswietlony.

Nie prześwietlony. Blisko prawej krawędzi, ale bez dotykania krawędzi, a więc bez prześwietlenia. Im jaśniej naświetlony obraz, tym mniej szumów, jest to więc sposób na ekspozycję zapewniającą wysoką jakość obrazu. Oczywiście jest ryzyko, że jeśli przesadzisz, to kawałek histogramu wyskoczy poza granice możliwości matrycy, czyli dojdzie do prześwietlenia i utraty danych. Trzeba kontrolować sytuację na kanałach, bo czerwony ma tendencję do uciekania i masz obcięcie kanału (clipping).
Ta powyższa metoda zakłada, że bez względu na rodzaj sceny, naświetlasz jak najbliżej do prawej, nawet jeśli finalny obraz ma być średnio jasny lub wręcz ciemny, a przyciemnienie robisz w trakcie obróbki.

Quote:
W innej ksiazce czytale z kolei ze nalezy tak ustawiac parametry, aby kadr byl lekko niedoswietlony, czyli zblizal sie do lewej strony histogramu.

To nie ma dla mnie żadnego sensu, chyba że ktoś paniczne boi się przepaleń, ale wówczas ma gorszą jakość w ciemnych obszarach zdjęcia.
Można jeszcze stosować trzecią strategię – naświetlać od razu tak, jak ma wyglądać jasność finalnego zdjęcia :)

Quote:
Nadmienie ze wykonuje zdjecia w formacie RAW

No to sytuacja Ci się o tyle komplikuje, że histogram jest tworzony na podstawie JPEG-a, a w RAW-ie masz troszkę zapasu :) To w sumie dobrze – jak się walniesz i prześwietlisz o 0,5 EV, to bez problemu wyciągniesz, ale jeśli chcesz na podstawie histogramu naświetlać w punkt RAW-a, to jest to skomplikowane :)

Member

dzieki za wyczerpujaca odpowiedz:)))

Member

Takie porady w książkach są dobre tylko na niektóre sytuacje.
Wystarczy robić zdjęcia krajobrazowe rano przy wschodzie słońca lub wieczorem przy zachodzie i takie rady już nie sprawdzają się do końca,a tym bardziej gdy w kadrze występuje słońce.Trzeba wtedy iść na kompromis,trochę prześwietlić i trochę nie doświetlić,a później bawić się w obróbkę.W niektórych programach do obróbki RAW-ów można nawet spore prześwietlenia uratować.

Keymaster

Ano, jeśli w kadrze są źródła światła, to trzeba się pilnować, żeby ich _nie_ ratować przed prześwietleniem, bo cała reszta zdjęcia pójdzie do piachu – znaczy się, w głębokie cienie.

Member

Ja wolę zwykle lekko niedoświetlić zdjęcie. Z niedoświetlonego zawsze mozna coś wyciągnąć z prześwietlonego nic.

Keymaster
ka_tula wrote:
Ja wolę zwykle lekko niedoświetlić zdjęcie. Z niedoświetlonego zawsze mozna coś wyciągnąć z prześwietlonego nic.

Rezygnujesz przy tym z części rozpiętości tonalnej, ale jeśli to, co zostaje, Ci wystarcza… :)

Viewing 6 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.