Strona główna Fora Inne Ciekawostki, plotki, fakty, dowcipy Warsztaty z podstaw sztuki filmowania lustrzanką

Warsztaty z podstaw sztuki filmowania lustrzanką

Ciekawostki, plotki, fakty, dowcipy

Drodzy Czytelnicy,

Coraz więcej fotografów rozwija swój warsztat stawiając pierwsze kroki w tworzeniu filmów. Nic dziwnego, po pierwsze wielu klientów pyta nas o możliwość rejestracji ruchomego obrazu, po drugie dysponujemy już narzędziami, które są w stanie nagrać nie tylko scenkę z życia rodzinnego, ale także całkiem przyzwoitej jakości film reklamowy.
Nie jest to jednak takie proste – wiem, bo sam uczę się filmować.
Postanowiliśmy coraz więcej miejsca poświęcić tematowi filmowania za pomocą naszych DSLR-ów. W gazecie pojawi się więcej testów i poradników, niebawem ogłosimy także warsztaty prowadzone przez praktyków. Szykujemy właśnie ich program – jak macie jakieś sugestie bardzo proszę o informację (n.gajlewicz@dfv.pl). Osobne warsztaty będziemy poświęcać tematyce rejestracji – podstawy sztuki operatorskiej, osobne postprodukcji czyli montażowi wideo.
Pierwsze zajęcia prawdopodobnie na początku lutego w Warszawie!

 
Member

Noooo wreszcie , bo magazyn nazywa sie Foto Video …ale o tym video to tylko tak bardzo , bardzo cicho. Ciesze się baaardzo….

 
Member
Norberto wrote:
Warsztaty z podstaw sztuki filmowania lustrzanką

sztuki?

 
Member

Świetny pomysł z tymi warsztatami filmowymi. szczególnie z filmowaniem lustrzanką , a nie zwykła kamerą. Jest grupa uźytkowników lustrzanek która neguje funkcje filmowania w aparacie ( bo aparat jest od robienia zdjęć) , jest grupa , która moze i by filmowała ale nie za bardzo sobie radzą i jest grupa takich jak ja , którzy zakochali sie w filmowaniu lustrzanką. Bo mozliwości filmowania lustrzanką to najwiekszy skok technologiczny w dziedzinie foto video w mojej ocenie. To co daje nam lustrzanka z wymienną optyka podczas filmowania nie odda nigdy kamera video. Oczywiście są kamery Sony , czy RedOne które mają wymienna optykę i są doskonałe , ale w swej doskonałości sa baaardzo drogie. A my za 3,4,5 tysiecy mozemy tworzyć filmy na poziomie “Szeregowca Ryana” czy “Dr. House’a” i radość tworzenia bez udziału aurofocusa lub ze zmienną głębią ostrości to jest rzecz wspaniała.

 
Member
wzrokowiec wrote:
Norberto wrote:
Warsztaty z podstaw sztuki filmowania lustrzanką

sztuki?

Sztuki , sztuki…. bo filmowanie lustrzanką to wyższy poziom filmowania , czyli sztuka ….:)

Sa tacy co kupują lustrzankę bo robi ładne zdjecia ( lustrzanka robi :PP ) i mo możliwość filmowania Full HD…taki teks słysze czesto w sklepie ze sprzetem. Tylko , że nikt nie mówi , ze filmowanie lustrzanką nie jest takie proste i oczywiste….ale kiedy sie opanuje te umiejetność to zabawa i efekty moga nas zachwycić…ja mimo , że moje dziełka nie sa wysokich lotów to wciąź od 3 lat trwam w zachwycie nad tą funkcja lustrzanek.

 
Member

A jak wszystkiego się już nauczycie to zrobicie taki wspaniały film z waszej podróży np na Islandię. Ten akurat z cieplejszego regionu , ale nie zmienia to niczego , forma moze być taka lub nawet lepsza. Lustrzanka to potężne narzędzie dla filmowca i fotografa bo pozwala wykorzystać i możliwości fotograficzne ( timelapse np ) i filmowe i potem to wszystko zmontować. I wystarczy jeden jasny obiektyw i jeden aparat… :) … a i kreatywność

https://vimeo.com/83800148

 
Member
malkowicz wrote:
I wystarczy jeden jasny obiektyw i jeden aparat… :) … a i kreatywność
https://vimeo.com/83800148

O! A jak się robi ten efekt na końcu, ze znikającą dziewczyną?

 
Member

Norbercie! Bardzo się cieszę!

 
Member
wzrokowiec wrote:
malkowicz wrote:
I wystarczy jeden jasny obiektyw i jeden aparat… :) … a i kreatywność
https://vimeo.com/83800148

O! A jak się robi ten efekt na końcu, ze znikającą dziewczyną?

Proste aczkolwiek wymaga pomyslunku w czasie krecenia i potem w postprodukcji …ale nie trzeba tu cudownych programów typu After Effects… zwykły program do składania z kilkoma scieżkami. Ale nie mogę zdradzić bo co by Norbert robił na warsztatach :)

 
Member
malkowicz wrote:
Proste aczkolwiek wymaga pomyslunku w czasie krecenia i potem w postprodukcji …. Ale nie mogę zdradzić bo co by Norbert robił na warsztatach :)

Oż Ty!
Pewnie dwa razy trzeba nakręcić najad. Z dziewczyną i bez niej.

 
Member
wzrokowiec wrote:
malkowicz wrote:
Proste aczkolwiek wymaga pomyslunku w czasie krecenia i potem w postprodukcji …. Ale nie mogę zdradzić bo co by Norbert robił na warsztatach :)

Oż Ty!
Pewnie dwa razy trzeba nakręcić najad. Z dziewczyną i bez niej.

No i rozwaliłeś biznesplan warsztatów, przeklną Cię :D

Witajcie,

Rozwalajcie, rozwalajcie. Na warsztatach i tak będzie ciekawie, bo prócz teorii (nie wiem ile Amadeusz będzie gadał, może nie tyle co ja na warsztatach studyjnych) będzie także praktyka. Będziemy kręcić krótką etiudę. Zdaje się nawet, że będę jednym z aktorów co mnie już zaczyna rajcować…
Wracając do Waszych postów – dajcie wiarę, że wbrew pozorom nie jest takie hop-siup. jak to ma się później dobrze montować, by nie trzeba było kadrować w postprodukcji, poprawiać barw itp. Lustrzanki jak na razie filmują w “jotpegach”, wszystkie zabiegi w postprodukcji są ograniczone i mocno pogarszają jakość. A przecież nam fotografom, jak nikomu innemu na jakości obrazu przecież zależy.
Inna sprawa, że mamy już deklaracje od firm produkujących akcesoria do wideofilmowania, że dostaniemy wsparcie. Będzie można posmakować pracy z rigami Fotonu, ale także profesjonalnym kranem (wczoraj się nim bawiłem i powiem Wam, że jestem pod wrażeniem możliwości). Od Fomei dostaniemy światło, będzie też porządny sprzęt komputerowy (EIZO, Intel).
Jak tylko dostanę potwierdzenie dostępności sali w Sigmie Pro Centrum (jak zwykle będzie też dostępna fajna optyka), to ogłosimy pierwsze zajęcia w Warszawie.

 
Member

Ja bym nawet przyszedł, tylko mało filmowy sprzęt mam. Niby nagrywa, ale nie można nic ustawić oprócz przysłony przed rozpoczęciem rejestracji. Takie to uroki pierwszej na rynku lustrzanki z funkcję filmowania :)

Byłem na wyjeździe prasowym, gdzie tematem była wprowadzana na rynek pierwsza filmująca lustrzanka D90. Uwierz, ze choć aparat ten ma ograniczone możliwości, da się nim kręcić. A z tego co wiem, zmiany przysłony nie robi się często podczas ujęcia (wręcz to rzadkość). O tym b
ędziemy mówić

 
Member

Nie miałem na myśli dokonywania zmian podczas ujęcia. Jedynie możliwość wpływu użytkownika na ustawienia aparatu. W D90 są praktycznie żadne, prócz wyboru rzeczonego otworu przysłony. Ale filmować się da, to wiem. Nawet 2 sekundy filmiku backstage mego autorstwa z sesji fotograficznej trafiło do Faktów TVN :) Oczywiście nie z powodu kunsztu operatora, musieli coś pokazać o modelce i akurat to było dostępne ;)

No to widzę, że mamy potencjalnego uczestnika z broadcastowym doświadczeniem :)
na poważnie, myślę, że warto będzie się pochylić na tematem ograniczeń sprzętowych. jak wiadomo Polak potrafi dużo, więc zawsze coś da się wykombinować. Wieczorem Amadeusz ma się włączyć do dyskusji – zgłaszajcie proszę swoje pomysły i potrzeby. Postaramy się je uwzględnić w programie.
Nawiązując do kwestii “Polak potrafi” chciałbym pochwalić się swoja ostatnia produkcją “zrób to sam”. Zrobiłem steadicam – jest w najnowszym numerze.

 
Member

Może zarzućcie termin i cenę, bo jako człek pracujący nie zawsze mogę. A czym wcześniej wiadomo, tym większe szanse, że się coś w robocie “wykombinuje” ;)

 
Member
Norberto wrote:
Zrobiłem steadicam – jest w najnowszym numerze.

Fajnie – to już druga jaskółka, że coś niedługo jednak w skrzynce będzie ;)

Właśnie cały czas czekam na potwierdzenie terminu… Szykujemy się na początek lutego. Cena jak na warsztatach studyjnych 399 PLN. Zajęcia będą trwać od 10.30 do 19.00

 
Member

Z tej strony kłania się prowadzący, jeśli macie jakieś pytania to chętnie odpowiem :)
Na dniach postaram się wrzucić listę zagadnień jakie będą omówione w części teoretycznej.

Pozdrawiam,
Amadeusz Andrzejewski

 
Member

O poświęceniu większej ilości stron na video prosiłem i sugerowałem od dawna (mogę powiedzieć, że od lat). Dlatego bardzo mnie cieszy ta informacja. Mam nadzieję, że nie są to słowa rzucane na wiatr czy słomiany zapał.

Amandi – Ponieważ byłem kiedyś na takich warsztatach to chciałbym cię przestrzec przed jedną rzeczą. Nie porównuj Reda czy C500 do lustrzanek z wyraźnym zaznaczeniem wad tych drugich. Wyciągnij z nich zalety i pokaż jak zrobić nimi dobry film. Bo naprawdę się da! Hasła typu “Gdybyście mieli Reda w tej sytuacji to wystarczyła by świeczka i 20tyś ISO i macie piękne przejście tonalne w cieniach…bla bla”. NIKT z tych warsztatów na 99% Reda nigdy nie kupi.

Poświęcamy, proszę się nie obawiać – nie jest to słomiany zapał. Myślę, że zaangażowanie w rozwój działu wideo pokazałem przygotowując (nie bez bólu) artykuł poświęcony steadicamowi (najnowszy numer).
Druga sprawa to testy sprzętu. Koncze wlasnie testy 7 kamer semi pro, byśmy mogli jakoś odnosić się do kwestii jakości rejestrowanego przez DSLR-y i bezlusterkowce obrazu. Wsrod kamer sa juz 2 modele 4K. Trwa test taniego kranu kamer owego Fotonu.
Amadeusz mimo, ze ma doswiadczenie z Redem, często używa lustrzanek do filmowania. Ja uzywam GH3. Skoro tematem warsztatów jest filmowanie lustrzanka, nikt nie będzie opowiadał o sprzęcie ”z kosmosu”. Naszym zadaniem nie jest robienie lansu ani prowadzącym ani sprzętowi. Uczestnicy maja wynieść z zajęć wystarczającą wiedzę i odrobinę doświadczenia by rozwijać swój warsztat. Myślę, ze udaje misie to zalozenie realizować na zajęciach studyjnych. Chce by tu byli podobnie.

 
Member
Tommy wrote:
NIKT z tych warsztatów na 99% Reda nigdy nie kupi.

;) a ja na tego reda zbieram i zbieram ;) może mi się uda.

ja się pisze na warsztaty :) Może ktoś mnie w końcu nauczy chodzic ze steadycamem :P

 
Member
Norberto wrote:
Poświęcamy, proszę się nie obawiać – nie jest to słomiany zapał. Myślę, że zaangażowanie w rozwój działu wideo pokazałem przygotowując (nie bez bólu) artykuł poświęcony steadicamowi (najnowszy numer).
Druga sprawa to testy sprzętu. Koncze wlasnie testy 7 kamer semi pro, byśmy mogli jakoś odnosić się do kwestii jakości rejestrowanego przez DSLR-y i bezlusterkowce obrazu. Wsrod kamer sa juz 2 modele 4K. Trwa test taniego kranu kamer owego Fotonu.
Amadeusz mimo, ze ma doswiadczenie z Redem, często używa lustrzanek do filmowania. Ja uzywam GH3. Skoro tematem warsztatów jest filmowanie lustrzanka, nikt nie będzie opowiadał o sprzęcie ”z kosmosu”. Naszym zadaniem nie jest robienie lansu ani prowadzącym ani sprzętowi. Uczestnicy maja wynieść z zajęć wystarczającą wiedzę i odrobinę doświadczenia by rozwijać swój warsztat. Myślę, ze udaje misie to zalozenie realizować na zajęciach studyjnych. Chce by tu byli podobnie.

Trzymam za słowo!
Co do 4k – czy przy okazji testu mógłbyś podać sprawdzoną przez Ciebie konfigurację sprzętową na której można bezproblemowo 4k montować? bez czekania wieczności przy buforowaniu :) Mam na myśli kompletny zestaw – monitor + jednostka

 
Member
Mystik wrote:
Tommy wrote:
NIKT z tych warsztatów na 99% Reda nigdy nie kupi.

;) a ja na tego reda zbieram i zbieram ;) może mi się uda.

ja się pisze na warsztaty :) Może ktoś mnie w końcu nauczy chodzic ze steadycamem :P

Ja każdemu oczywiście życzę całej floty Redów/Arri/wpisz co chcesz pod dachem :)

 
Member
Tommy wrote:
Trzymam za słowo!
Co do 4k – czy przy okazji testu mógłbyś podać sprawdzoną przez Ciebie konfigurację sprzętową na której można bezproblemowo 4k montować? bez czekania wieczności przy buforowaniu :) Mam na myśli kompletny zestaw – monitor + jednostka

4k 4k nie jest równe ;) plik z aparatów canona to gotowy obraz jak jpg. Weźmiesz “rawa” i już będzie gorzej. My pracujemy na komputerze 2x xeon e1230 (czy jakoś tak) i 32 ramu 2000mhz. No i dyski ssd (inaczej to chyba nie pociągnie) i jakoś powoli idzie

 
Member

Stedicam to temat praktycznie na osobne warsztaty i musiałby je poprowadzić ktoś kto się tym zajmuje wyczynowo. Jak zbierze się dość chętnych to mam odpowiedniego człowieka i nie widzę problemu, żeby coś zorganizować, natomiast wykrojenie paru godzin na samo stedi w ramach “podstaw filmowania” jest mało wykonalne.

A co do 4K to tak jak przedmówca napisał – kodek kodekowi nierówny. XAVC z sensownym bitratem będzie łatwiejsze w obsłudze niż bezkompresyjne rawy albo skan z negatywu. Oprócz tego – program programowi nierówny. W ogóle konfiguracje komputerów montażowych robi się pod konkretne programy, bo jeden woli producenta procesora/karty graficznej X a drugi producenta Y.
Z własnych doświadczeń – materiał z Epica w 5K i z kompresją na poziomie kamery 12:1 poszedł mi z dysku talerzowego na i7 950 + 12GB RAM + GTX470 w Premierce. Podgląd miałem w 1/8 rozdzielczości (niewiele zabrakło i poszłoby w 1/4) ale do merytorycznego montowania wystarczy, korekcję barwną i sfx robił kto inny na mocniejszych maszynach.

(

Tommy wrote:
Norberto wrote:
Poświęcamy, proszę się nie obawiać – nie jest to słomiany zapał. Myślę, że zaangażowanie w rozwój działu wideo pokazałem przygotowując (nie bez bólu) artykuł poświęcony steadicamowi (najnowszy numer).
Druga sprawa to testy sprzętu. Koncze wlasnie testy 7 kamer semi pro, byśmy mogli jakoś odnosić się do kwestii jakości rejestrowanego przez DSLR-y i bezlusterkowce obrazu. Wsrod kamer sa juz 2 modele 4K. Trwa test taniego kranu kamer owego Fotonu.
Amadeusz mimo, ze ma doswiadczenie z Redem, często używa lustrzanek do filmowania. Ja uzywam GH3. Skoro tematem warsztatów jest filmowanie lustrzanka, nikt nie będzie opowiadał o sprzęcie ”z kosmosu”. Naszym zadaniem nie jest robienie lansu ani prowadzącym ani sprzętowi. Uczestnicy maja wynieść z zajęć wystarczającą wiedzę i odrobinę doświadczenia by rozwijać swój warsztat. Myślę, ze udaje misie to zalozenie realizować na zajęciach studyjnych. Chce by tu byli podobnie.

Trzymam za słowo!
Co do 4k – czy przy okazji testu mógłbyś podać sprawdzoną przez Ciebie konfigurację sprzętową na której można bezproblemowo 4k montować? bez czekania wieczności przy buforowaniu :) Mam na myśli kompletny zestaw – monitor + jednostka

Ja montowałem 4K za pomocą Premiere Pro CC na sprzęcie: stacjonarny Dell z i7, 16GB, GF570GTX Ale nie było mowy o płynnym podglądzie w oknie. Po kilkunastu sekundach obraz się rwie, nawet bez założenia filtrów. Za to płynne odtwarzanie możliwe jest na tym sprzęcie na najnowszym Classic Playerze Home Cinema z ustawionym wspomaganiem sprzętowym.
Monitor to EIZO SX2462

Mamy termin :)
Pierwsze zajęcia odbędą się w Warszawie, 8. lutego 2014 w studiu Sigma Pro Centrum na Bielanach. Przygotowujemy właśnie szczegółowy program i formularz zgłoszeniowy.

 
Member
Norberto wrote:
Monitor to EIZO SX2462

1/4 podglądu :)

Tommy wrote:
Norberto wrote:
Monitor to EIZO SX2462

1/4 podglądu :)

Tak, ale karta i tak musi wszystkie dane przetwarzać, a druga sprawa to okazuje się, że to 4K pokazuje w jakim stopniu kamery Full HD nie wykorzystują możliwości swojej technologii. W końcu mamy “uczciwe” Full HD – piszę o tym w teście kamer FDR-AX1 i jej bardziej profesjonalnej wersji Z100.

Mamy już ogłoszenie z programem zajęć. Zapraszamy!
https://www.dfv.pl/filmowanie

 
Member
Norberto wrote:
Tommy wrote:
Norberto wrote:
Monitor to EIZO SX2462

1/4 podglądu :)

Tak, ale karta i tak musi wszystkie dane przetwarzać, a druga sprawa to okazuje się, że to 4K pokazuje w jakim stopniu kamery Full HD nie wykorzystują możliwości swojej technologii. W końcu mamy “uczciwe” Full HD – piszę o tym w teście kamer FDR-AX1 i jej bardziej profesjonalnej wersji Z100.

Zgadzam się, że musi przetwarzać, ale IMO montowanie bez monitora z natywnym 4k trochę mija się z celem.

 
Member

Niby czemu? Montowanie to dramaturgiczne porządkowanie ujęć. Konia z rzędem temu kto mi udowodni że jest w stanie lepiej przekazać widzowi emocje mając podgląd 4K zamiast FHD…

Tommy wrote:
Norberto wrote:
Tommy wrote:
1/4 podglądu :)

Tak, ale karta i tak musi wszystkie dane przetwarzać, a druga sprawa to okazuje się, że to 4K pokazuje w jakim stopniu kamery Full HD nie wykorzystują możliwości swojej technologii. W końcu mamy “uczciwe” Full HD – piszę o tym w teście kamer FDR-AX1 i jej bardziej profesjonalnej wersji Z100.

Zgadzam się, że musi przetwarzać, ale IMO montowanie bez monitora z natywnym 4k trochę mija się z celem.

Podczas montażu FHD rzadko kiedy podgląd jest w natywnej rozdzielczości. Można to ustawić, ale częściej okienko podglądu to np. 25% – na więcej szkoda miejsca na monitorze – w programie do montażu jest trochę ważnych okien, które zasługują na stałe wyświetlanie. Więc nawet przy 2 czy 3 monitorach szkoda miejsca na natywny podgląd. Zawsze można sobie powiększyć do 100 % wybrany fragment by się na przykład upewnić gdzie jest ostrość. Takie jest moje zdanie.

 
Member
Norberto wrote:
Tommy wrote:
Norberto wrote:
Tak, ale karta i tak musi wszystkie dane przetwarzać, a druga sprawa to okazuje się, że to 4K pokazuje w jakim stopniu kamery Full HD nie wykorzystują możliwości swojej technologii. W końcu mamy “uczciwe” Full HD – piszę o tym w teście kamer FDR-AX1 i jej bardziej profesjonalnej wersji Z100.

Zgadzam się, że musi przetwarzać, ale IMO montowanie bez monitora z natywnym 4k trochę mija się z celem.

Podczas montażu FHD rzadko kiedy podgląd jest w natywnej rozdzielczości. Można to ustawić, ale częściej okienko podglądu to np. 25% – na więcej szkoda miejsca na monitorze – w programie do montażu jest trochę ważnych okien, które zasługują na stałe wyświetlanie. Więc nawet przy 2 czy 3 monitorach szkoda miejsca na natywny podgląd. Zawsze można sobie powiększyć do 100 % wybrany fragment by się na przykład upewnić gdzie jest ostrość. Takie jest moje zdanie.

@Amandi – montowanie to nie tylko przekładanie ujęć.

@Norberto – przy 3 monitorach myślę, że jeden można przeznaczyć na całościowy podgląd (1 na timeline i 1 na palety) :)
Częściowo się z Tobą zgadzam, można tak robić(powiększać fragmenty), jednak jeden natywny monitor pokazujący “finalny” efekt pozwala lepiej panować nad całością. Podgląd na 4krotnie mniejszym ekranie zawsze jest skalowaniem obrazu i nie poczujesz efektu 4k. Bo po to chyba robisz film w 4k, żeby wywarł on większy efekt niż HD?

 
Member

Montowanie to TYLKO przekładanie ujęć.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Monta%C5%BC_filmowy

Reszta to sfx, korekcja barwna itd. To że dzisiaj ludziom zaczęło się to wszystko mieszać to nie powód, żeby zapominać o definicjach. Pisałeś o montażu, więc odpowiedziałem Ci tak jakbyś pisał o montażu…

A tak przy okazji – przeczytaj jeszcze raz mój nick.

 
Member

Za nick przepraszam.

Co do montażu, to uogólniłem to pojęcie, miałem na myśli cały proces powstawania filmu. Głównie dlatego, że Norbero napisał o mnogości okien jakie mu są potrzebne (a do montażu nie jest tyle wymagane, jak sam napisałeś to tylko układanie ujęć)

 
Member

Przy uogólnieniu się zgadzam – jak człowiek robi jakieś złożone efekty albo korektę na maskach to niestety trzeba, przynajmniej co jakiś czas, zobaczyć obrazek w pełnej docelowej jakości i pogapić się na piksele, czy żadnych artefaktów nie narobiliśmy.
Inna kwestia czy od razu oznacza to monitor 4K, czy po prostu wrzucenie podglądu w 1:1 co jakiś czas. Oczywiście monitor 4K będzie wygodniejszy ale bez niego też się da pracować :)

 
Member

Dokładnie o tym myślałem. Stąd nasze nieporozumienie :)

Nie mam niestety już 3 monitorów i takiego komfortu. Niestety mój GeForce GTX570 jest uprzejmy obsłużyć tylko 2 monitory. Ale oczywiście trzeci ekran FHD faktycznie jest dobrym pomysłem dla montażysty. Ale tu można by mnożyć i mnożyć przydatnych gadżetów. Zaraz dojdziemy do tego, że najfajniej to się filmuje Redem z dodatkiem kilku fajnych gadżetów. Ale zdaje się w naszej zabawie nie chodzi o to, by wyłożyć 400 tysięcy złotych i się zabawiać w filmowca, ale nauczyć się jak najlepiej używać tego czym dysponujemy. Jak będziemy wiedzieli jak i zaangażujemy trochę inwencji i wyobraźni fajny film zrobimy tanim EOS-em 600D, montując go w systemowym Movie Makerze albo jakieś freewerowej aplikacji.
O 4K na razie zapomnijmy – większość komputerów, których używamy nie da sobie z tym rady. Ponadto nie ma za wielu monitorów pracujących w tej rozdzielczości. Telewizorów także (mówię o tych, które są w naszych domach, a nie w najnowszej ofercie Sony czy Panasa). Więc nawet jak sobie takie 4K zmontujemy, komu się tym pochwalimy? :)

 
Member
Norberto wrote:
Nie mam niestety już 3 monitorów i takiego komfortu. Niestety mój GeForce GTX570 jest uprzejmy obsłużyć tylko 2 monitory. Ale oczywiście trzeci ekran FHD faktycznie jest dobrym pomysłem dla montażysty. Ale tu można by mnożyć i mnożyć przydatnych gadżetów. Zaraz dojdziemy do tego, że najfajniej to się filmuje Redem z dodatkiem kilku fajnych gadżetów. Ale zdaje się w naszej zabawie nie chodzi o to, by wyłożyć 400 tysięcy złotych i się zabawiać w filmowca, ale nauczyć się jak najlepiej używać tego czym dysponujemy. Jak będziemy wiedzieli jak i zaangażujemy trochę inwencji i wyobraźni fajny film zrobimy tanim EOS-em 600D, montując go w systemowym Movie Makerze albo jakieś freewerowej aplikacji.
O 4K na razie zapomnijmy – większość komputerów, których używamy nie da sobie z tym rady. Ponadto nie ma za wielu monitorów pracujących w tej rozdzielczości. Telewizorów także (mówię o tych, które są w naszych domach, a nie w najnowszej ofercie Sony czy Panasa). Więc nawet jak sobie takie 4K zmontujemy, komu się tym pochwalimy? :)

Nawet mając 84 calowego potwora w salonie to nie ma prawie wcale odtwarzaczy 4k :)

 
Member

Od dłuższego czasu się zastanawiam ale póki co nie mam jak sprawdzić – standard mp4 przewiduje pliki do 4K włącznie. Ciekaw jestem, czy jak pendrive-a z takim plikiem wetknę we wspomniany 84-calowy telewizor to pójdzie. Zakładając że pendrive obsłuży bitrate. Jak dobrze pójdzie to za miesiąc będę miał gotowy swój półgodzinny film w 4K, może sobie zrobię spacer do salonu Sony i sprawdzę ;)

 
Member

Słusznie!

 
Member

O ile TV ma taką możliwość – USB czasem jest tylko jako serwisowe złącze :)

telewizory mają już często USB. Ale najczęściej USB 2.0, które IMO z 4K sobie nie poradzą. Inna sprawa to ograniczenia samej pamięci przenośnej.

 
Member

są jeszcze dyski USB, ale i tak wąskim gardłem będzie port USB

Mam już listę sprzętu, który nasi partnerzy wypożyczą nam na warsztaty. Będzie kran i slider Fotonu, rigi, opaski do obiektywów. Foto-tip prześle nam:
Genesis Cine VSS (rig)
Genesis Cine VSS balance block
Genesis CineView LCD Viewfinder PRO (wizjer)
Genesis UNI baseplate system (montaż)
Genesis Cam Cage
Genesis M-box (wrota czyli matte-box)
Cinema Skater (wózek trójkatny)
Genesis SK-DW01 skater cam dolly (wózek/piesek)
Genesis magic arm 11.0
Genesis magic arm 7.0
Genesis MFC follow focus
Genesis MFC follow focus for Samyang 14mm
Genesis SK-R01 Shoulder support rig (rig naramienny)
Genesis c-lock quick lock (płytka montażowa)
Genesis Genesis B-Slide 60 (slider – wiem że nie chciałeś ale miałem pod ręka to wrzuciłem do paczki)
Genesis Pro Skater (wózek)
Genesis LED170 (panel LED)
Mikrofon Genesis ST-01
Mikrofon ST-04

Wątpię czy wszystko nawet rozpakujemy :) Ale jak ktoś będzie chciał sprawdzić coś z tego w działaniu, czemu nie…

 
Member
Norberto wrote:
Mam już listę sprzętu, który nasi partnerzy wypożyczą nam na warsztaty. Będzie kran i slider Fotonu, rigi, opaski do obiektywów. Foto-tip prześle nam:
Genesis Cine VSS (rig)
Genesis Cine VSS balance block
Genesis CineView LCD Viewfinder PRO (wizjer)
Genesis UNI baseplate system (montaż)
Genesis Cam Cage
Genesis M-box (wrota czyli matte-box)
Cinema Skater (wózek trójkatny)
Genesis SK-DW01 skater cam dolly (wózek/piesek)
Genesis magic arm 11.0
Genesis magic arm 7.0
Genesis MFC follow focus
Genesis MFC follow focus for Samyang 14mm
Genesis SK-R01 Shoulder support rig (rig naramienny)
Genesis c-lock quick lock (płytka montażowa)
Genesis Genesis B-Slide 60 (slider – wiem że nie chciałeś ale miałem pod ręka to wrzuciłem do paczki)
Genesis Pro Skater (wózek)
Genesis LED170 (panel LED)
Mikrofon Genesis ST-01
Mikrofon ST-04

Wątpię czy wszystko nawet rozpakujemy :) Ale jak ktoś będzie chciał sprawdzić coś z tego w działaniu, czemu nie…

WOW!!! To jest zestaw :)

 
Member

Dzięki wszystkim za przybycie, mam nadzieję, że się podobało :)

Dziękujemy :) Tak, jak się spodziewałem było intensywnie. Ale przed nami jeszcze sporo roboty z wyborem klipów i montażem materiału. Zmiana formuły z szybkiego montażu na omówienie prac każdego z uczestników to myślę zdecydowanie dobry pomysł.

 
Member

Amadeusz i Norbert, wielkie dzieki. Było baaardzo ciekawie pod względem teoretycznym ale i praktycznym. Norbert i kolega z Fotonu okazali , że tylko przypadek może odkryć skrywane talenta…noooo mistrzostwo, dawno tak dobrych dialogów filmowych nie słyszałam. Doskonałe kino absurdu, świetne. Świetny sprzęt, ujęcia z kranu rewelacyjne.Ogólnie bardzo fajnie. Jeszcze by sie drugi dzień na montaż przydał. Myślę ,że uczestnicy poznali podstawy i będą mieli większą odwagę używać aparatu jako kamery. I może w kolejnym konkursie na film z Targów FVF nie będę sama prezentować konkursową pracę :)

 
Member

Oczywiście film i fotki też będą. Co ciekawe może nawet będzie kilka filmów bo uczestnicy bardzo się angażowali w zajęcia praktyczne. A gospodarz czyli Amadeusz też pewnie zmontuje swoją wersje. To będzie bardzo ciekawe zobaczyć inne punty widzenia ukazane poprzez montaż , dobranie muzyki, dżwięk. Szalenie ciekawe doświadczenie. :)

 
Member

Nie tylko filmowaliśmy na wczorajszych warsztatach…nasza aktorka była tak piękna , że nie mogliśmy się opanować. Był moment , ze fotografowie , którzy przyszli uczyć się filmowania zapatrzyli się i zapomnieli się w fotografowaniu naszej gwiazdy…

https://www.dfv.pl/gallery/members/malkowicz.html?g2_itemId=4283131

 
Member

Oczywiście , że to były warsztaty z filmowania lustrzanką… ale migawka nie może stać bezczynnie :)

https://www.dfv.pl/gallery/members/malkowicz.html?g2_itemId=4283178

 
Member

A tu zespół na wezwanie Norberta i Amadeusza czyli warsztatowa grupówka :)

https://www.dfv.pl/gallery/members/malkowicz.html?g2_itemId=4283257

 
Member

Na robienie zdjęć to my akurat nie mieliśmy czasu, ale że Norbert grał fotografa i biegał z moim aparatem, to coś się jednak ustrzelić udało:

https://www.dfv.pl/gallery/members/Amadi.html?g2_itemId=4283306
https://www.dfv.pl/gallery/members/Amadi.html?g2_itemId=4283313

 
Member

Można sobie pooglądać… było bardzo ciekawie , a nawet bardzo zabawnie :) https://plus.google.com/photos/105038415077403691692/albums/5978461849396345377

 
Member

Na warsztatach , dzięki uprzejmości Sigmy moglismy sobie podpinać dowolne szkła za free…cudowne możliwosci. Dzięki temu mogłam pobawić się obiektywem tym: http://www.sigma-foto.pl/sigma-a-18-35-f1-8-dc-hsm,1010,pr.html

Świetne , jasne , zoom , szkoda , ze tylko do małej klatki. Bardzo mała głębia ostrości przy max zoom , trzeba uważać. 90% zdjęć zrobionych i pokazanych w ww albumie było przy pomocy tego obiektywu przypiętego do Canon 450D … Polecam , świetnie jasne szkło…

To szkło jest przede wszystkim ciekawe z punktu widzenia filmujących. Do ruchomego obrazu APSC czy M4/3 jest bardzo sensowne – pełna klatka czasem jest za trudna do okiełznania przy niektórych ujęciach z bliska. Zoom ze światłem 1,8. Szkoda, że jeszcze go nie ma pod M4/3 :(

 
Member

Dołóż Speedbooster, będziesz miał efektywnie zooma z f/1.2
Fakt faktem za ~dwukrotnie wyższą kwotę ale i tak kusi ;)

Trzeba w końcu ten speedbooster przetestowac. To kusi jeszcze bardiej niz ten obiektyw :)

 
Member

To moje spojrzenie na to co robiliśmy na warsztatach :) : https://vimeo.com/86548576

 
Member
malkowicz wrote:
To moje spojrzenie na to co robiliśmy na warsztatach :) : https://vimeo.com/86548576

Nie wiem czy tylko mnie się nie otwiera, czy inni też tak mają? Otwiera się coś zupełnie innego, a nie film Ani:(

 
Member
niko wrote:
malkowicz wrote:
To moje spojrzenie na to co robiliśmy na warsztatach :) : https://vimeo.com/86548576

Nie wiem czy tylko mnie się nie otwiera, czy inni też tak mają? Otwiera się coś zupełnie innego, a nie film Ani:(

o 18.20 była chwilowa przerwa…teraz film jest dostępny…

 
Member

Obejrzałam, POLECAM:)))

 
Member
malkowicz wrote:
To moje spojrzenie na to co robiliśmy na warsztatach :) : https://vimeo.com/86548576

Wprawdzie kompletnie nie interesują mnie techniki filmowania lustrzanką, ale przedstawiłaś to w taki sposób, że zrobiło mi się głupio z powodu absencji. Kawał dobrej roboty Ania! :)

Podoba mi się pacyfistyczna natura Norberta – kurtka z logo Sony, pasek NPS na którym dynda wesoło Canon. :)

 
Member
malkowicz wrote:
To moje spojrzenie na to co robiliśmy na warsztatach :) : https://vimeo.com/86548576

Bardzo fajne spojrzenie, z przyjemnością obejrzałam :)

Ania jest mistrzynią w takich sprawach. Super to zrobiła. Naczelny też bardzo chwalił. Brawo Aniu i serdecznie dziękujemy! :)

luczywo wrote:
Podoba mi się pacyfistyczna natura Norberta – kurtka z logo Sony, pasek NPS na którym dynda wesoło Canon. :)

Nie wiem czy pamiętasz, ale 3 lata temu jak się tu witałem z Wami, pisałem, że fotografuję wszystkim, czym się da :)
A ten pasek NPS-a to akurat przypadek. Wraz z aparatem należy do Amadeusza. Jest tak elastyczny i wygodny, że nie dziwię się, że zrezygnował ze swojego EOS-owego. Też bym tak uczynił.

 
Member
Norberto wrote:
Ania jest mistrzynią w takich sprawach. Super to zrobiła. Naczelny też bardzo chwalił. Brawo Aniu i serdecznie dziękujemy! :)

O matko , rumień mi wszedł na lico me… no dziękuję

 
Member

A dla zainteresowanych wynalazkiem Norberta opisanym w najnowszym zimowym numerze DFV w moim filmie są dwa krótkie ujęcia zrobione przy pomocy tego flycam’a by Norbert. Trudna to sztuka bez solidnego przygotowania mięśni ręki na siłowni :)

 
Member
Norberto wrote:
Ania jest mistrzynią w takich sprawach. Super to zrobiła. Naczelny też bardzo chwalił. Brawo Aniu i serdecznie dziękujemy! :)

To w którym numerze wydrukujecie film Ani?
;)

 
Member
malkowicz wrote:
A dla zainteresowanych wynalazkiem Norberta opisanym w najnowszym zimowym numerze DFV w moim filmie są dwa krótkie ujęcia zrobione przy pomocy tego flycam’a by Norbert. Trudna to sztuka bez solidnego przygotowania mięśni ręki na siłowni :)

Myślałem, że wdrożysz produkcję. Mnie możesz na listę oczekujących zapisać ;-)

 
Member
wzrokowiec wrote:
Norberto wrote:
Ania jest mistrzynią w takich sprawach. Super to zrobiła. Naczelny też bardzo chwalił. Brawo Aniu i serdecznie dziękujemy! :)

To w którym numerze wydrukujecie film Ani?
;)

Od dawna dziwię się, że na stronie nie ma zakładki do galerii video… no szkoda , bo magazyn Foto Video …a widzę , ze filmowcy w mniejszości bez prawa głosu :P

 
Member

Ja już kiedyś wnioskowałam i ponawiam propozycję, żeby Ania była zapraszana na wszystkie(!) warsztaty jako filmowy dokumentalista . Mam dwa takie filmiki i jest to naprawdę super pamiątka:) Mistrzostwo Ani jest mz niepodważalne.

Weźmiemy Anie do Lublina? :)
Jeszcze się musi zgodzić :)
A co do zakładek filmowych już nad tym pracuję. Będą wideorecenzje. W poniedziałek nagrywam OM-D i XT-1
Jak ktoś chce mi w towarzyszyć przed lub za kamerą zapraszam do mojego studia.

 
Member

Ja jestem oczywiście za, ale co na to Ania?

 
Member

Nigdy w Lublinie nie byłam …a może byłam , chyba za czasów licealnych , ale nic nie pamiętam. Z miłą chęcią , jeśli mi nic nie wpadnie to zawitam. Czekam na szczegóły.

Lublin, piękne miejsce. Szczególnie starówka, która – jak nie bez złośliwości wytykają Warszawiakom mieszkańcy Lublina – jest ORYGINALNA, a nie odbudowana :)
Aniu, jak będziesz mogła zapraszamy!

 
Member
Norberto wrote:
Lublin, piękne miejsce. Szczególnie starówka, która – jak nie bez złośliwości wytykają Warszawiakom mieszkańcy Lublina – jest ORYGINALNA, a nie odbudowana :)

To powinni chyba wytknąć raczej Niemcom.

 
Member
Norberto wrote:
Lublin, piękne miejsce. Szczególnie starówka, która – jak nie bez złośliwości wytykają Warszawiakom mieszkańcy Lublina – jest ORYGINALNA, a nie odbudowana :)

Oj, żeby tam zaraz wytykać, warszawska też jest piękna, a to, ze odbudowana to godne podziwu jest(przynajmniej dla mnie) A że lubelska piękna i oryginalna, to raczej ze względu na swój charakter:)

 
Member
Norberto wrote:
Lublin, piękne miejsce. Szczególnie starówka, która – jak nie bez złośliwości wytykają Warszawiakom mieszkańcy Lublina – jest ORYGINALNA, a nie odbudowana :)
Aniu, jak będziesz mogła zapraszamy!

No to cieszę się , ze ORYGINALNA…rodzina z USA też by się ucieszyła…bardzo się zdziwili , ze ta w Warszawie nie oryginalna.
Bo wiecie jak oni mają Vegas , gdzie nawet trawa jest plastikowa ( byłam , macałam) to to co oryginal ma u nich większe poważanie. Starówkę warszawską to oni sobie mogą sami zbudować :P , jak Wenecje czy Rzym…

 
Member
Amadi wrote:
Dzięki wszystkim za przybycie, mam nadzieję, że się podobało :)

Amadeusz – teoria absolutnie super! Nie za dużo, nie za
mało, najważniejsze rzeczy.
Zaplecze sprzętowe – akurat starczyło, żeby każdy z nas pobawił się
wszystkimi akcesoriami. W cześci praktycznej pewnie w przyszłości, trzeba
będzie trochę skrócić (do dwóch scen), żeby spokojnie starczyło czasu na
omówienie, albo po prostu o godzinę przedłużyć warsztaty.Na planie było
luźno i spontanicznie. Norbert, w dialogu z wypożyczającym szkło byłeś
Wielki ;)))) Ania (malkowicz) – cieszę się, że Cię poznałem w realu :)

Dla mnie to pierwsze warszaty z Wami i warsztaty w ogóle. Było super!

Krzysztofie,

Dzięki! W takim razie pomyślę o szkole teatralnej :)
Zapraszamy do Łodzi! Też będzie trochę o filmowaniu.

pozdrawiam, Norbert

 
Member
krzy28 wrote:
Amadi wrote:
Dzięki wszystkim za przybycie, mam nadzieję, że się podobało :)

Amadeusz – teoria absolutnie super! Nie za dużo, nie za
mało, najważniejsze rzeczy.
Zaplecze sprzętowe – akurat starczyło, żeby każdy z nas pobawił się
wszystkimi akcesoriami. W cześci praktycznej pewnie w przyszłości, trzeba
będzie trochę skrócić (do dwóch scen), żeby spokojnie starczyło czasu na
omówienie, albo po prostu o godzinę przedłużyć warsztaty.Na planie było
luźno i spontanicznie. Norbert, w dialogu z wypożyczającym szkło byłeś
Wielki ;)))) Ania (malkowicz) – cieszę się, że Cię poznałem w realu :)

Dla mnie to pierwsze warszaty z Wami i warsztaty w ogóle. Było super!

Mnie też było miło poznać w realu i liczę, że to nie ostatnie spotkanie.

 
Member
Norberto wrote:
Krzysztofie,

Dzięki! W takim razie pomyślę o szkole teatralnej :)
Zapraszamy do Łodzi! Też będzie trochę o filmowaniu.

pozdrawiam, Norbert

Norbert już Oskar czeka :) ja nie mam na filmie Twoich dialogów bo mój dźwięk to tylko z daleka był łapany, liczę , ze Amandi – z recorderem zrobi to profesjonalnie i wtedy wszyscy zobaczą ten talent . :)

 
Member
malkowicz wrote:
krzy28 wrote:
Ania (malkowicz) – cieszę się, że Cię poznałem w realu :)

Dla mnie to pierwsze warszaty z Wami i warsztaty w ogóle. Było super!

Mnie też było miło poznać w realu i liczę, że to nie ostatnie spotkanie.

Też mam nadzieję :) planowany jest chyba zlot czytelników DFV (najlepiej Kraków lub Wrocław bo tam mam rodzinkę ;)), a inne warsztaty – jak Matka Boska Pieniężna będzie łaskawa ;). Norberto też coś wspominał o filmowaniu II czyli postprodukcji

PS reportaż z warsztatów super, dołączam się do ogólnych zachwytów :)

Pozdrawiam :)

Krzysztof

 
Member

Potwierdzam, plany na drugą część są :)

Tak, właśnie mi przypomnieliście, że mam zadzwonić do Alstoru, gdzie te warsztaty z postprodukcji będą się odbywać :)
Ustalamy dziś termin :)

Jest już termin na postprodukcję: 18 marca (wtorek).
Siedziba firmy Alstor, dystrybutora EIZO. Pracujemy oczywiście na monitorach tej marki. Lepiej być nie może :)

 
Member
malkowicz wrote:
Norbert już Oskar czeka :) ja nie mam na filmie Twoich dialogów bo mój dźwięk to tylko z daleka był łapany, liczę , ze Amadi – z recorderem zrobi to profesjonalnie i wtedy wszyscy zobaczą ten talent . :)

I usłyszą ;) Jak to było? Efekt pęknietej soczewki – “Scheisse’s-eye”? ;)

 
Member

Pytanie poza tematem. Opłaca się waszym zdaniem zainwestować w rybie oko?

 
Member
Psotka2013 wrote:
Pytanie poza tematem. Opłaca się waszym zdaniem zainwestować w rybie oko?

Inwestować lepiej w nieruchomości. Na rybim oku stracisz na 100%.

 
Member
Psotka2013 wrote:
Pytanie poza tematem. Opłaca się waszym zdaniem zainwestować w rybie oko?

Nie wiem jak w foto, przy filmie najczęściej się toto przydaje przy różnej maści sportach ekstremalnych bo ruch jest jeszcze bardziej przerysowany i mniej telepanie się kamery widać.

 
Member

Film poskładany z materiałów nakręconych przez uczestników warsztatów

http://www.youtube.com/watch?v=cmrWqwe4yTQ

 
Member
Amadi wrote:
Film poskładany z materiałów nakręconych przez uczestników warsztatów

http://www.youtube.com/watch?v=cmrWqwe4yTQ

Amadeusz no jesteś wielki…piękny montaż…oczywiście co do jakosci materiału to wiadomo , pierwsze koty za płoty, ale zaskakująco to wszystko fajnie wyszło…

Uwaga,
Pojawiły się pytania o kolejną edycje warsztatów z podstaw filmowania. Nie sądzę, by szybko dało się zorganizować warsztaty w Sigmie (mają spore obłożenie sali). Myślę, nad przeprowadzeniem warsztatów w moim studiu dla maks. 3 uczestników. Sugestie są by był to dzień powszedni. Zainteresowanych proszę o zgłoszenia mailem – n.gajlewicz@dfv.pl
pozdrawiam, Norberto

 
Member
Amadi wrote:
Film poskładany z materiałów nakręconych przez uczestników warsztatów

http://www.youtube.com/watch?v=cmrWqwe4yTQ

Parę razy wszedłem w kadr Bogdanowi :(, na fotce by się to wystemplowało… ;)

Amadi, ja poproszę jeszcze wersję z dialogiem o “scheisse’s eye” :)

 
Member

Witam, czy beda dostepne te warsztaty? Sama posiadam bardzo amatorskiego DSLRa i z chęcią bym sie zapoznala..

 
Member

No nie mogłam się powstrzymać , mimo , ze słychać mój chichot , bo śmiesznie było bardzo , polecam : https://vimeo.com/87862903

 
Member

Kolega z Fotonu ma talent , ma talent do wciskania kitu :) nie jeden by uwierzył w nowy efekt w obiektywie , efekt pękniętego szkła :P

 
Member
malkowicz wrote:
Kolega z Fotonu ma talent , ma talent do wciskania kitu :) nie jeden by uwierzył w nowy efekt w obiektywie , efekt pękniętego szkła :P

Ale dlaczego “Shummiz-eye”?

 
Member

Wydaje mi się, że to oryginalnie miało być coś w stylu “szumi – zei(ss)”

 
Member
Amadi wrote:
Wydaje mi się, że to oryginalnie miało być coś w stylu “szumi – zei(ss)”

Trzeba zapytać Kolegę z Fotonu, co miał na myśli :). Ja na początku usłyszałem coś w stylu “scheisse’s eye”, ale Ania w swoim filmiku dała tytuł “Shummiz-eye”

A co Twój rejestrator zarejestrował?

hej,
Sorki, że zmieniam temat: ale chciałbym nadmienić, że właśnie ogłaszamy warsztaty z postprodukcji wideo :)
http://dfv.com.pl/digital-foto-video-poleca.html?id=1971

You must be logged in to reply to this topic.