Strona główna Fora Foto Obróbka i archiwizacja zdjęć Wymiana tła z mapy bitowej na czarny CMYK

Wymiana tła z mapy bitowej na czarny CMYK

Obróbka i archiwizacja zdjęć

Member

W jaki sposób nadać wartości liczbowe dla C, M, Y ,K w photoshopie (CS 3), by przy wydruku, drukarka traktowała te wartości jako najciemniejszy punkt? Przy wydruku obraz wychodzi za ciemny, i potrzebuje skorygwać by kolory czarne były jaśniejsze. Kiedyś robiłem już taki zabieg niestety bardzo dawno temu i zupełnie nie pamiętam w jak to było…

Pozdrawiam

Member

Krzywymi. Konwertujesz tryb obrazka na cmyk, bierzesz krzywe (Curves) i rozjaśniasz cienie. Możesz liczbowo wpisywać wartości przed i po: żeby było jaśniej, “po” powinny być niższe ;). Jeśli chcesz zachować barwy, musisz odejmować składowych proporcjonalnie.
Za biały w cmyku przyjmuje się C6, M2, Y2, K0. Czarny zależy od możliwości maszyny i papieru. Im lepsze jedno i drugie, tym wyższa może być suma składowych, bo więcej farby można użyć.
A jaką drukarkę masz, skoro musisz przygotowywać zdjęcia w cmyku?

Member

Musze przyszykować obraz do druku w profesjonalnej drukarni i powiedziano mi że wymienić tło z mapy bitowej na czarny K-100, M-20, C-20 , Y-0. I stąd moje pytanie jak dokładnie to zrobić.

Member

Oj to chyba jeszcze musisz z nimi pogadać, bo w takim razie nie jestem pewna o co chodzi. Zmiana wartości na podane na pewno krzywymi, inaczej się nie da, ale w takim razie nie tak jak pisałam, tylko zmieniasz z wejściowych (istniejących) na takie jak podali.
Powinni ci jeszcze KONIECZNIE powiedzieć, jaki konkretnie to ma być CMYK – istnieje 10000000 profili cmyka, zobacz sobie tę listę w Photoshopie. Są różne metody separacji, jakieś GCR-y, to jest skomplikowana sprawa. Cmyk cmykowi nie równy.
I co znaczy “wymienić tło”? Masz jakąś pracę graficzną, która ma tło osobno, a resztę obrazka osobno? Przy tych wartościach które Ci podali, to jest lita czerń. Co to ma wspólnego z rozjaśnianiem za ciemnego obrazu, to nie wiem. Może poczekaj aż się All odezwie, on ma praktykę w drukowaniu.

Member

Generalnie to w ten sposób, robiłem ulotke dla znajomego. On dał to do profesjonalnej warszawskiej drukarni, gdzie mu powiedziano dokładnie tak jak napisałem “należy wymienić tło z mapy bitowej na czarny K-100, M-20, C-20 , Y-0”.

Pamiętam że kiedyś dobierałem wartosci C M Y K przy drukowaniu u siebie w domu, dla koloru białego. Ponieważ jak na zdjęciu było słońce, to drukarka nie łapała gradientu z ostrego białego do żółtego, tylko interpretowała to jako jedną białą plamę. I niestety zapomniałem w jaki sposób to robiłem, ponieważ to było bardzo dawno temu.

Wydaje mi się że teraz chodzi o to samo, tylko ze w przypadku koloru czarnego. Ulotka ma warstwę przednią i tło, ta warstwa przednia ma kolory zielone i zakrywa 1/3 całości projektu, a reszta (2/3 projektu) to tło.
Tło ma kolor ciemno szary kolor z szumem i róznymi elementami graficzymi w kolorze czarnym. W drukarni powiedziano znajomemu, że te ledwo widoczne elementy ozdobne tla czarnego, w druku wyjda jako
jednolita czern. I nastepnie podale te wartosci dla C M Y K aby je wprowadzić dla koloru czarnego.

Member

Obrazek powinien zostać przekształcony w tryb CMYK, jeśli jeszcze w nim nie jest. Który rodzaj cmyka – tego to ja nie wiem. Potem należy otworzyć krzywe, pipetą pobrać kolor z tych czarnych elementów graficznych i na kanałach zmienić ich wartości na takie jak podano w drukarni. Być może trzeba też rozjaśnić to szare tło, co oznacza nakreślenie bardziej stromej krzywej pomiędzy czernią a wartościami dla tegoż tła. O ile – tego też nie wiem. Drukarz powinien wiedzieć.
Umiesz się posługiwać krzywymi?

Member

Hm, ogólnie to znam w miare dobrze photoshopa, obrazek jest juz w trybie CMYK. Nie jestem specem od krzywych ; ) uzywam ich do lekkiej korekcji jeśli trzeba. Znam mniej wiecej tę opcję. Tylko ze w krzywych, w kanałach c m y k, jest tylko “Input” i “Output” (mam angielska wersje ps) i to jedyne opcje które przyjmują wartosci (w dodatku w %). Nie mam mozliwosci wpisania tych, ktore mi podano. Tło potrafiłbym rozjaśnić bez problemu, tylko chcę postąpić według tej wskazówki którą mi dano, ale niestety nadal nie wiem gdzie i w jaki sposób wpisać te wartości.

Member

No własnie w input ma być to co jest na obrazku przed korekcją, a w output to co ma być. Dla każdego z kanałów C,M,Y,K osobno. Tak, w procentach, zgadza się. 100% K to sto procent czarnej farby, jaką da się nanieść. Musi się dać wpisać te wartości. Klikasz czarny element tła z ctrl, na krzywej pojawia się punkt, wpisujesz jego wartość output i już.

Member

Troszkę dziwi mnie życzenie DTP’owców, przy zdjęciu w CMYK raczej należy unikać apli (pełnego krycia) któregokolwiek kanału. W czym rzecz… jeśli występować będzie pełne krycie by je dobrze wydrukować może dojść do zalania rastra, jeśli punkt rastrowy ma wyjść prawidłowo to krycie będzie słabsze. W takich przypadkach stosuje się w granicach 85 do 95% K i rzeczywiście można podbić czerń 20% C – tym samym uzyskujemy mocną zimną czerń, 20% M moim zdaniem ją pozornie zneutralizuje… ale po co? Troszkę się dziwię, że Cię o to poprosili, Sami powinni przeprowadzić konwersję z RGB na własnym profilu do CMYK i uzyskali by to co chcą. Może nie doczytałem… ale jeśli to jest grafika i tło pochodzi z Karola… to możesz im to łatwo zrobić jak chcą… jeśli to tif i tło posiada jednolite wartości to też nie powinieneś mieć problemów – kierunek jak Ewa radzi.

Któryś już raz tu czytam o GCR i UCR jakoby o wiedzy tajemnej.
Barwy w trybie CMYK można przedstawić na dwa sposoby. Ten sam kolor można pokazać przy różnych wartościach, które definiują właśnie GCR i UCR, Jak się to ma do praktycznego zastosowania… W PS można zobaczyć podczas definiowania własnego profilu, w oknie dialogowym jest taki wykres – rampa szarości, jak klikniemy na UCR można zaobserwować na wykresie jak przebiegają krzywe poszczególnych kanałów i jak się różnią od GCR. Po co takie ustrojstwo? Jak chcę dokopać drukarzowi to pakuję mu UCR… ;) musi się nieźle nagimnastykować na maszynie… a ja mam ekstra efekty druku. Chodzi oto, że W UCR jedzie się druk CMY a czarnym zaledwie muska arkusz, natomiast w GCR druk jedzie się delikatnie CMY a czarnym pakuje się wszystkie niedokładności jak maską… Przy poważnych pracach, katalogach i druku na mocnych maszynach typu Heidelberg polecam UCR

Jeśli mogę w czymś pomóc to pisz…

Member

All, wiedziałam że można na Ciebie liczyć :)

Member

:)
Po za tym uważajcie na te profesjonalne drukarnie… na 10 w 2 pracują fachowcy… tych ośmiu najczęściej się jeszcze uczy… ;)

Member

Dzieki all za wyczerpująca wypowiedz, troche otworzyłeś mi oczy ; ) generalnie chcialbym sie jeszcze dowiedzieć w jaki sposób ustawić UCR dla danego projektu? I co ogólnie mi polecasz w tym przypadku? Powinienem im wyslac projekt w RGB zeby sami przeprowadzili konwersje? Jeśli tak, to czy obraz powinien być spłaszczony czy w pełnej zawarości (.psd)?

Member

Spłaszczony, inaczej jakiś mistrz jeszcze warstwy poprzesuwa i powie, że takie dostarczyłeś… Co do ustawiania UCR, jest to związane z ustawianiem własnego profilu. W konwersji na profil wybrać można ustawienia własne, otwiera się okno dialogowe i możesz deklarować przyrost punktu rastrowego- , limit farby czarnej i maksymalny zafarb. dawniej ustawiałem przy kredzie 18% przyrostu, 95 limit farby czarnej i 360 % zafarb tj. maksymalna ilość składowych w niskich tonach. Obecnie korzystamy z ogólnodostępnych profili, ponieważ są na dobrym poziomie. Drukarnia powinna posiadać własny profil i sama przeprowadzić konwersję. I jestem zdania, że zdjęcia powinny być dostarczone w RBG, ale to jest już polityka danej drukarni. By mieć pełną kontrolę nad drukiem, muszą wiedzieć co za ustrojstwo jest podpięte, inaczej co zlecenie będą mieli inne efekty i winę wpadki będą zwalali najpierw na Ciebie, jak się obronisz to drukarz dostanie po tyłku ;) Rzadko kopną DTP’owca… ;)

Viewing 12 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.