Strona główna Fora Foto Sprzęt zdjęcia w ruchu

zdjęcia w ruchu

Sprzęt

Member

Poszukuję odpowiedniego sprzętu do zdjęć dynamicznych.
Zaszła potrzeba zrobienia fotoreportażu z amatorskiego turnieju koszykówki i pojawił się problem ponieważ dotychczasowy sprzęt okazał się niewystarczający. W hali gimnastycznej brakowało dobrego oświetlenia co z pozostawiającym troszkę do życzenia narzędziem pracy przyniosło efekt zdjęć niedoświetlonych i niewyraźnych.
Czy jesteście w stanie znaleźć “złoty środek”?

Member

Jaki budżet na te zakupy?
Proponuje jakiekolwiek body z użytecznym wysokim iso (np Nikon d5100 lub d7000) + sigma 50-150 2.8 (do hali najlepszy wybór do sportu na cropie)
Chyba że pełna klatka to wtedy jakieś 70-200 2.8 sigma lub nikkor w zależności od zasobności portfela (Tamrona bym nie polecał – za wolny autofokus)

Member
janek_1000 wrote:
Poszukuję odpowiedniego sprzętu do zdjęć dynamicznych.
Zaszła potrzeba zrobienia fotoreportażu z amatorskiego turnieju koszykówki i pojawił się problem ponieważ dotychczasowy sprzęt okazał się niewystarczający. W hali gimnastycznej brakowało dobrego oświetlenia co z pozostawiającym troszkę do życzenia narzędziem pracy przyniosło efekt zdjęć niedoświetlonych i niewyraźnych.
Czy jesteście w stanie znaleźć “złoty środek”?

pytanie czy to jednorazowy wyskok czy w planach masz kolejne wizyty na halach? jeśli to pierwsze to pewnie najlepiej od kogoś pożyczyć sprzęt :)
jeśli to drugie to znając hale gimnastyczne i D4 albo 1Dx może nie starczyć ;)
ja czysto amatorsko robię trochę zdjęć podczas zawodów piłki ręcznej na poziomie junior i niżej i na początku miałem canona 500D i obiektywy z ogniskowymi powiedziałbym mało sportowymi, więc w końcu wyczekałem i kupiłem używaną sigmę 70-200/2.8 i ten zestaw pozwolił za stosunkowo małe pieniądze na robienie zdjęć na hali przy czasach rzędu 1/320 – 1/400 i f 2.8-4, iso 800 – 3200 – tu mocno zależało do hali :) o zupełnie przyzwoitej jakości jak na moje potrzeby
problemem był trochę AF ale po sporej dawce ćwiczeń udało mi się przynosić z polowania więcej trafionych (nie znaczy dobrych :) ) niż nietrafionych zdjęć
od tego czasu zmieniłem puszkę ale obiektyw został i nadal bawię się robiąc zdjęcia na hali
a jaki sprzęt posiadasz?

Member

Mam wrażenie że potrzeby będą większe niż tylko jednorazowy wyskok. Z oświetleniem był problem polegający na tym że zawody odbywały się w ciągu dnia i nie dość że na hali było szaro to jeszcze wpadające światło słoneczne potrafiło popsuć wszystko.
Budżet ciężki do określenia, ważne żeby wiedzieć czego szukać.
Obecnie posiadam Nikona D40 i między innymi Sigmę 70-300 f 4-5,6

Member
janek_1000 wrote:
Mam wrażenie że potrzeby będą większe niż tylko jednorazowy wyskok. Z oświetleniem był problem polegający na tym że zawody odbywały się w ciągu dnia i nie dość że na hali było szaro to jeszcze wpadające światło słoneczne potrafiło popsuć wszystko.
Budżet ciężki do określenia, ważne żeby wiedzieć czego szukać.

To chyba ścieżka jaką opisał pa100r byłaby niezła (zakładając ograniczenia budżetowe, jeśli ich nie ma to hulaj dusza :) ) czyli body z użytecznym iso na poziomie 1600-3200 (wyżej też może być :) ), jakiś jasny obiektyw rzędu 50-200 mm (zależy z jakiej odległości pstrykasz) z f 2.8 dobrze byłoby z ultradźwiękowym silnikiem AF
światło z okien – ja nic na to nie wymyśliłem, pstrykam plecami do okien na manualnych ustawieniach, czasem staram się wykorzystać jakieś cienie czy nierówne oświetlenie do bardziej “artystycznych” kadrów, zazwyczaj z marnym skutkiem, ale czasem coś wyjdzie :) )

Member

bez przesady :)aż tak budżet nie jest ograniczony… wiadomo im mniej tym lepiej, ale chodzi też o to żeby można było pstrykać zdjęcia które później można komuś pokazać

Member

Moge sie w pewnym sensie ustosunkowac do sytuacji Janka bo tez probowalem sil w amatorskiej fotografii halowej z uzyciem D40. Ja podpinalem pod niego jasne stalki takie jak Sigme 30mm 1.4 albo Nikkora 50 mm 1.8 ale moglem sobie pozwolic na taka konfiguracje bo fotografowalem zmagania jiu jitsu. Z racji na dynamike tej dyscypliny moglem rowniez uzyc troche dluzszych czasow naswietlania jak np 1/125 lub 1/60.

Ogolnie jestem zadowolony z efektu ale bylo “na styk”. Moje wnioski sa takie ze ISO 800 (bo przy takiej czulosci jakosc zdjec w D40 jest akceptowalna) to jednak za malo. Nie wiem jak radzo o sobie z tym jeszcze pare lat temu ale dzis po prostu wybralbym nowsza puszke z lepszym zakresem czulosci.

Poza tym oswietlenie w hali tez nigdy nie jest takie samo. Czasem wiec D40 wystarczy a czasem nie da rady.

Keymaster
ogotaj wrote:
Nie wiem jak radzo o sobie z tym jeszcze pare lat temu

Profesjonalnie radzono sobie tak, że w hali światła było więcej :) Serio, serio. Jeśli to mają być zawody odpowiednio wysokiej rangi i ma tam przyjechać telewizja, to telewizja ma określone wymagania co do jasności hali – albo hala je potrafi spełnić, albo nie odbywają się tam poważne zawody.

Member
Piotr wrote:
ogotaj wrote:
Nie wiem jak radzo o sobie z tym jeszcze pare lat temu

Profesjonalnie radzono sobie tak, że w hali światła było więcej :) Serio, serio. Jeśli to mają być zawody odpowiednio wysokiej rangi i ma tam przyjechać telewizja, to telewizja ma określone wymagania co do jasności hali – albo hala je potrafi spełnić, albo nie odbywają się tam poważne zawody.

niewątpliwie prawda, ale byłem ostatnio na meczu z ekstraligi piłki ręcznej, była transmisja tv i szału też nie było jeśli chodzi o ustawienia… powiedziałbym, że byłem nieco rozczarowany, jednak jakby jaśniej niż w szkolnych halach :)
mnie bardziej ciekawi jak sobie radzono w czasach kliszy i braku af, bo widziałem sporo fajnych ujęć jeszcze z “tamtych czasów”, mniej więcej się orientuję jak to mogło wyglądać ale ileż łatwiej dzisiaj… ;)
a co do wątku im wyższe iso i mniejsze f na obiektywie możesz zakupić tym lepiej :) do tego dobry af w trybie śledzenia – w koszu pewnie dynamika akcji podobna jak u mnie w ręcznej, więc jakoś tam porównać mogę, czyli z Nikonów (skoro już takim dysponujesz) to kroczkami D5100, D7000 a the best to pewnie jakiś D3s :)

Member

D3s?:) Czemu nie! Tylko chyba najpierw musiał bym żonę zastawić (po pierwsze żeby nie słuchać , a po drugie żeby zaoszczędzić na jej utrzymaniu ):) Ale D5100 już by był w moim zasięgu, do tego pewnie jeszcze jakiś obiektyw. I tu pytanie kolejne: troszkę już czytałem na forum o niechęci niektórych gości do szkieł innych firm niż body, czy różnica w jakość między np. Nikkorem a Sigmą albo Tamronem z tymi samymi parametrami jest zauważalna? Zauważalna jest na pewno różnica w cenie…

Member
janek_1000 wrote:
D3s?:) Czemu nie! Tylko chyba najpierw musiał bym żonę zastawić (po pierwsze żeby nie słuchać , a po drugie żeby zaoszczędzić na jej utrzymaniu ):) Ale D5100 już by był w moim zasięgu, do tego pewnie jeszcze jakiś obiektyw. I tu pytanie kolejne: troszkę już czytałem na forum o niechęci niektórych gości do szkieł innych firm niż body, czy różnica w jakość między np. Nikkorem a Sigmą albo Tamronem z tymi samymi parametrami jest zauważalna? Zauważalna jest na pewno różnica w cenie…

pewnie wszystko jest pochodną wymagań, ja nie aspiruję do zdjęć na rozkładówkach w magazynach sportowych a głównie do internetu, czasem jakaś odbitka, dla mnie używana sigma 70-200/f2.8 HSM była w zasięgu bez konieczności zakładania hipoteki na żonę i jako taka spełnia swoje zadanie, niestety nie pomogę jeśli chodzi o porównanie z innymi tego typu

Member

Jeśli chodzi o zakres 50-150 to tylko Sigma (jest jeszcze Tokina 50-135 ale af do sportu się nie nada). Nikon i Canon w tym zakresie nie ma szkieł.
Jak dla mnie zakres od 70 jest na cropie ciut przy wąski ale ja koszykówki nigdy w hali nie robiłem. Dla mnie do hali ideałem byłby zakres powiedzmy 35-120 2.8 (cóż pomarzyć można;)
Ja bym akurat współpracy Nikona z Sigmą aż tak bardzo się nie obawiał (podobno z Canonem jest gorzej). Problemem może być FF/BF ale to i z firmowymi się zdarza(jednak zdecydowanie rzadziej) ale jeśli kupujesz nowy sprzęt to kalibrację szkła pod body masz w ramach gwarancji jeśli używki to w Sigmie taka usługa zdaje się kosztuje 400zł.

Szkło 70-200 jest na pewno bardziej rozwojowe jeśli zdarzy się przesiadka na pełną klatke.

Member
pa100r wrote:
Jeśli chodzi o zakres 50-150 to tylko Sigma (jest jeszcze Tokina 50-135 ale af do sportu się nie nada). Nikon i Canon w tym zakresie nie ma szkieł.
Jak dla mnie zakres od 70 jest na cropie ciut przy wąski ale ja koszykówki nigdy w hali nie robiłem. Dla mnie do hali ideałem byłby zakres powiedzmy 35-120 2.8 (cóż pomarzyć można;)

to jeśli można pomarzyć to ja bym chciał takie 35-250/2.8 :)
a tak serio to faktycznie to 70 zamieniłbym u siebie na powiedzmy 50, ale 200 już nie oddam :)

Viewing 12 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.